;
coinex

تماشا کنید: دکتر فرانکشتاین واقعی؛ پزشکی که می خواهد نخستین پیوند سر را انجام دهد!

دکتر فرانکشتاین واقعی: پزشکی که می خواهد نخستین پیوند سر جهان را انجام دهد!
دکتر سرجیو کاناورو، جراح ایتالیایی، سال هاست که تصمیم دارد نخستین پیوند سر جهان را انجام دهد. او به تازگی اعلام کرده که نخستین پیوند سر انسان، احتمالا در دسامبر 2017 انجام می‌شود.

دکتر کاناورو در سال 2013 برای نخستین بار در مقاله ای که در نشریه بین المللی مغز و اعصاب منتشر کرد، روش های مورد نظرش را تشریح کرده بود. او در این مقاله نوشته بود: “در سال 1970، نخستین ارتباط سیفالوسوماتیک در میمون انجام گرفته است. اما در آن زمان، تکنولوژی لازم برای اتصال مجدد طناب نخاعی وجود نداشت. از این جهت، این تحقیقات دیگر دنبال نشدند.”

دکتر کاناورو در ماه ژوئن سال 2015 جراحان دیگری را برای انجام نخستین پیوند سر به خدمت گرفت. نخستین انسانی که تحت عمل پیوند سر قرار خواهد گرفت، والری اسپیریدونوف است که از بیماری تحلیل عضلانی نخاعی (وردینگ هوفمن)، رنج می‌برد. با وجود خطرات احتمالی و جنجال ‌هایی که پیرامون این عمل جراحی وجود دارد، اسپیریدونوف اعلام کرده، ترجیح می‌دهد بمیرد تا اینکه بداند چه فرصت‌ هایی عالی را در زندگی از دست می ‌دهد.

دکتر شیائوپنگ رن، جراح چینی هم به عنوان دستیار به پروژه دکتر کاناوارو پیوسته است. این پزشک چینی همچنین با توجه به نگرانی های قانونی، پیشنهاد کرده این عمل جراحی در چین انجام شود. دکتر کاناورو هم برای انجام جراحی در ویتنام و بریتانیا ابراز علاقه کرده است، اما هنوز هیچ محل قطعی را برای انجام عمل مشخص نکرده است.

در مجموع هشتاد جراح از روسیه، چین و کره جنوبی در این پروژه که تخمین زده می شود، 36 ساعت به طول بیانجامد و 10 میلیون دلار هزینه داشته باشد، شرکت خواهند کرد. اعضای این تیم، در ماه ژوئن طرح خود را در کنفرانسی در بالتیمور، ایالت مریلند تشریح خواهند کرد.

دکتر سی یون کیم، پزشک کره ای و یکی از اعضای تیم کاناورو، ادعا می کند که با موفقیت قادر به بازسازی طناب نخاعی در ناحیه گردن (سرویکال) موش ها و یک سگ بوده اند. دکتر کاناورو و تیمش در فوریه سال جاری، با انتشار عکس ها و مقاله ای ادعا کردند، قادر به اثبات امکان پذیری بازسازی طناب نخاعی بوده اند.

به گزارش New Scientist، چندین تن از دانشمندان اشاره کرده اند، حتی موفقیت آزمایشها در مدل های حیوانی هم به معنی امکان تکرار نتایج آن در انسان نیست.

وی در سخنرانی خود در سی و نهمین کنفرانس سالانه آکادمی جراحان مغز و اعصاب و ارتوپدی آمریکا که سال 2015 انجام شد، به‌طور رسمی از انجام این عمل جراحی خبر داده بود.

تصویری از کتاب کمیک دکتر استرنج. شاید جای تعجب باشد؛ اما عمل جراحی دکتر کاناورو از کتاب‌ های کمیک و مشخصا کمیک مشهور "دکتر استرنج" الهام گرفته است. کاناوارو ابتدا در مقاله‌ ای که ژوئن سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، ایده خود را مطرح کرد
تصویری از کتاب کمیک دکتر استرنج. شاید جای تعجب باشد؛ اما عمل جراحی دکتر کاناورو از کتاب‌ های کمیک و مشخصا کمیک مشهور “دکتر استرنج” الهام گرفته است. کاناوارو ابتدا در مقاله‌ ای که ژوئن سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، ایده خود را مطرح کرد.

این عمل جراحی شامل تقریبا انجماد سر پس از تخلیه خون از مغز است، پس از کاهش گردش خون، سر می‌ تواند برداشته شود و با استفاده از نانو تیغ ‌های پزشکی از نخاع به بدن جدید، پیوند داده شود. پس ‌از آن، تیم پزشکی کاناورو، جریان خون را در سر پیوندی به حالت عادی باز می‌ گردانند.

کاناورو پیش ‌بینی می‌ کند، پس از چند ماه توان ‌بخشی، بیمار پیوند عضو، قادر به راه رفتن خواهد بود. البته همان ‌طور که انتظار می‌ رود، طرح دکتر کاناورو شک ‌های زیادی را بین جامعه پزشکی مختلف برانگیخته است.

لورنزو پینسی مدیر کلینیک مغز و اعصاب دانشگاه ایتالیا تورین می‌گوید: “به نظر من، این روش به‌ هیچ‌ وجه عملی نیست. این عمل جراحی دیوانه ‌وار ‌است.”

با این‌وجود دکتر کاناوارو پشتیبانان خاص خودش را هم دارد. دکتر مایکل سار، استاد برجسته در زمینه عمل جراحی در میو کلینیک و سردبیر ارشد نشریه  The Surgery، می‌گوید: “او کمی خیال ‌پرداز است اما در کارش جدی است. او فقط یک خودنما نیست و این هم یک داستان علمی تخیلی نیست. بلکه حالا علم محسوب می شود. در مورد مفهوم همجوشی غشاء (فوسوژن) کارهای تجربی زیادی انجام‌ شده است.”

به هر حال، این روش نگرانی اخلاقی زیادی را ایجاد کرده و حتی برخی او را با فرانکشتاین مقایسه کرده اند و بسیاری بر این باورند که هنوز تکنولوژی لازم برای چنین جراحی وجود ندارد.

دکتر آرتور کاپلان، رئیس دپارتمان اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، لانگون در این مورد نوشته است: “از  لحاظ اخلاقی مانع بزرگ این است که اگر یک سر پیر را به بدنی جدید پیوند دهیم، چه اتفاقی می افتد. مغز محتویات یک سطل نیست، بلکه ترکیبی از مواد شیمیایی و سیستم عصبی بدن است. به این جهت، تصور می کنم، نتیجه به احتمال زیاد جنون و یا ناتوانی ذهنی شدید برای فرد خواهد بود.”

نخستین پیوند سر انسان در پاییز سال جاری انجام خواهد شد؛ بله آینده همین حالاست! سرعت نوآوری ‌های تکنولوژیکی به‌ قدری است که گاهی دنیای واقعی به‌ سرعت تبدیل به دنیای علمی تخیلی می ‌شود! قطعا فعالیت آتی کاناورو بدون خطر نخواهد بود، اما این حرکت افراطی می‌تواند، بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های پزشکی و حتی اخلاقی، درک کامل‌ تری از بدن انسان را در اختیار دانشمندان و پزشکان قرار دهد.

.

منبع: observer

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر