;
coinex

مزدا 2 نسل چهارم، خودرویی کوچک مناسب برای مسیرهای داخل شهری

مزدا 2 نسل چهارم

در ادامه معرفی خودروهای کوچک و شهری (City Cars – Mini Cars)، قصد داریم تا شما را با آخرین نسل مزدا 2 که با نام مزدا دمیو (Mazda Demio) نیز در بازارهای جهانی شناخته می‌شود، آشنا کنیم. این خودرو در پی محبوبیت این برند ژاپنی و موفقیت مدل مزدا 3 و مدل 323 از سال 2015 به بازارهای داخل ایران نیز راه پیدا کرد.

شرکت خودروسازی مزدا

این شرکت در سال 1920 میلادی در هیروشیمای کشور ژاپن تاسیس شد. نام اولیه این شرکت Toyo Cork Kogyo Co. بود. این شرکت در ابتدا به ساخت تسلیحات برای ارتش ژاپن مشغول بود و این رویه را تا انتهای جنگ جهانی دوم ادامه داد. در اواخر دهه 1970 نام این شرکت به مزدا تغییر یافت. از خودروهای موفق این شرکت می‌توان به مدل‌های مختلف MX-5، RX7 و 323 اشاره کرد. مصرف سوخت پایین و ابعاد کوچک دو نمونه از ویژگی‌های بازر خودروهای این شرکت به شمار می‌آیمدن. این شرکت در بین دهه‌های 1970 تا 2015 میلادی همکاری نزدیکی با شرکت خودروسازی فورد (Ford) داشت.

مزدا در ایران

تولیدات مزدا با ارائه وانت این شرکت در دهه 1970 میلادی وارد بازار ایران شدند. از اواخر دهه 1370 شمسی نیز گروه خودروسازی بهمن با فروش مدل 323 و سپس خودروی محبوب مزدا 3 به عرضه محصولات این شرکت خودروسازی در بازار ایران پرداختند. در حال حاضر گروه خودروسازی بهمن نمایندگی رسمی محصولات این شرکت در ایران بوده و نمونه‌هایی مانند مزدا 2 و مزدا 3 را در مدل‌ها و تیپ‌های مختلف مونتاژ و عرضه می‌نماید.

مزدا 2 ( مزدا دمیو )

شرکت خودروسازی مزدا نمونه شهری مزدا 2 یا مزدا دمیو را از سال 1996 میلادی در خط تولید خود قرار داده است. این خودرو در کلاس بدنه نمونه‌های کوچک شهری (City Car یا Mini) بوده و در حال حاضر رقبایی مانند میتسوبیشی میراژ (Mitsubishi Mirage)، فورد فیستا (Ford Fiesta)، کیا ریو (Kia Rio)، هیوندای i10 ، هیوندای i20 ، هوندا فیت (Honda Fit) و تویوتا یاریس (Toyota Yaris) در پیش رو دارد. تاکنون چهار نسل متفاوت از این خودرو طراحی و ساخته شده است.

 

نسل اول

این خودروی کوچک اولین بار در سال 1996 میلادی به بازار عرضه و تا سال 2002 ذر خط تولید قرار داشت. این خودرو بر اساس یک مدل مفهومی با نام Mazda BU-X در سال 1995 ساخته شده بود. این خودرو در سال 1997 میلادی موفق به دریافت جایزه بهترین خودرو از نگاه خبرنگاران شد.  مزدا دمیو (Demio) یا مزدا 2 نسل اول از دو پیشرانه چهار سیلندر 1.3 لیتری و 1.5 لیتری نیرو می‌گرفت.

نسل دوم

در پی موفقیت نسل اول مزدا 2 یا مزدا دمیو ، نسل دوم این خودرو با پلتفرم مشترکی با فورذ فیوژن (Ford Fusion) و فورد فیستا در سال 2002 میلادی معرفی و تا سال 2007 تولید شد. این خودرو از امکانات بروزی مانند سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) به صورت استاندارد استفاده می‌کرد و قابلیت تجهیز به سیستم کنترل پایداری (Stability Control) را به صورت سفارشی داشت. مزدا 2 که در ژاپن با نام مزدا دمیو عرضه می‌شد، طیف وسیعی از موتورهای 1.3 تا 1.6 لیتری را به مشتریان ارائه می‌نمود.

نسل سوم

مزدا 3 یا مزدا دمیو نسل سوم از پلتفرم مشترکی با فورد فیستا استفاده می‌کرد و در بین سال‌های 2007 تا 2014 میلادی تولید و عرضه می‌شد. این نسل از مزدا 2 یا مزدا دمیو اولین نمونه‌های این خودرو بودند که به بازار ایران راه پیدا کردند. این خودرو علاوه بر ظاهر مناسب، پیشرانه‌های مختلف 1.3 لیتری، 1.4 لیتری، 1.5 لیتری و 1.6 لیتری، مصرف سوخت پایین، سطح ایمنی بالایی را نیز برای راننده و سرنشینان فراهم می‌نمود.

نسل چهارم

آخرین نسل مزدا 2 از سال 2014 میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو به بازارهای جهانی معرفی شده و خودرویی زیبا و مجهز به شمار می‌آید. مزدا 2 نسل چهارم بر پایه پلتفرم مشترکی با مزدا CX-5 ساخته شده که همانند سیستم استفاده شده در فورد فیستا است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل و بخش به بخش این خودرو بپردازیم.

مزدا 2 نسل چهارم

مزدا 2 نسل چهارم در کلاس بدنه‌ای حضور داشته که شاهد رقبایی مانند فورد فیستا، واکسهال (اپل) کورسا (Vauxhall Corsa) و فولکس واگن پولو (Volkswagen Polo) و … بوده رقابت سختی را پیش رو دارد. این خودرو با قیمت پایه‌ای معادل 16.000 دلار (معادل 60 میلیون تومان با محاسبه دلار 3750 تومانی در روز نگارش) عرضه شده است. مزدا 2 نسل چهارم در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات با رقمی معادل 23.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان) در بازاهای جهانی به فروش می‌رسد.

سریع‌ترین تیپ مزدا 2 نسل چهارم تیپ Sport Black مجهز به موتور 1.5 لیتری و چهار سیلندر بنزینی بوده که نیرویی معادل 115 اسب بخار ار تولید نموده و محبوب‌ترین تیپ آن گونه SE-L مجهز به موتور چهار سیلندر بنزینی بوده که توانایی تولید 75 اسب بخار نیرو را دارد. در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این پیشرانه و تیپ‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی خارجی و بدنه

مزدا 2 نسل چهارم هماهنگ با سایر تولیدات این شرکت بوده و فرمی زیبا و اسپرت و سیال داشته و با استفاده از سپرها و گلگیرهای برآمده ظاهری عضلانی پیدا کرده است. این خودرو ابعادی معادل 4.060 میلیمتر طول، 1.695 میلیمتر پهنا و 1.495 میلیمتر ارتفاع دارد. جلوپنچره این خودرو نیز نسبتا بزرگ بوده و تکمیل کننده ظاهر اسپرت این خودرو است. بخش عقبی شاهد تغییرات کمتری بوده و شباهت بیشتر با نسل قبلی این خودرو دارد.

طراحی داخلی و کابین

همانند تمامی نمونه‌های تولیدی شرکت مزدا، کیفیت مواد اولیه و ساخت کابین مزدا 2 نسل چهارم نیز بهبود یافته و ظاهری شکیل و آراسته پیدا کرده است. در مقایسه با نسل قبلی علاوه بر افزایش کیفیت، جاگذاری ابزار و ادوات کنترلی نیز بهبود یافته و در دسترس راننده و سرنشین جلویی قرار گرفته است. نوشته‌های صفحه نمایش و کلیدهای کنترلی نیز از خوانایی بالایی برخورداز بوده و راننده مشکلی در خواندن و استفاده از آنها نخواهد داشت. اما هرچند که کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت ابزار و ادوات داخلی و داشبورد افزایش یافته اما هنوز در سطح بالایی قرار نداشته و در بخش‌های از آن از پلاستیک سخت با کیفیت متوسط و پایین استفاده شده است.

تجهیزات رفاهی

این خودرو نسبت به نمونه‌های موجود در کلاس بدنه خودروهای شهری از امکانات نسبتا مناسب رفاهی و سرگرمی سود می‌برد. سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون نیاز به کلید (Start/Stop)، سیستم صوتی با قابلیت پخش فایل‌های MP3 با ورودی‌های USB و AUX در تیپ پایه این خودرو به صورت استاندارد نصب شده و در تیپ‌های بالاتر قابلیت تجهیز به امکانات زیر را دارد:

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل جدید (Climate Control)
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم ورود بدون نیاز به کلید با داخل خودرو (Keyless)
  • سیستم اطلاعاتی / سرگرمی (Infotaiment) مجهز به صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی
  • قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند همراه از طریق سیستم اتصال بدون سیم بلوتوث
  • سیستم رهیابی ماهواره‌ای اختصاصی شرکت مزدا با سه سال پشتیبانی رایگان
  • سیستم نمایش اطلاعات در بخش جلویی راننده (Head Up Display یا HUD)

 

فضای راننده و سرنشینان

برای راننده در نسل چهارم مزدا 2 این خودرو نمونه‌ای راحت و مناسب به حساب می‌آید. علاوه بر فضای زیاد موجود در بخش جلویی، صندلی‌ها به گونه‌ای بوده که به خوبی راننده و سرنشین جلویی را در بر می‌گیرد. اما وضعیت در ردیف دوم صندلی‌ها به همین شکل نبوده و سرنشینان عقبی از فضای مناسب و کافی برای قرار دادن پاها و سرها برخودار نیستند. علاوه بر این صندلی میانی نیز بسیار باریک بوده و بیشتر مناسب کودکان است.

فضای محفظه بار و صندوق عقب

فضای 280 لیتری صندوق عقب مزدا 2 نسل چهارم این خودرو را در مقامی بالاتر از حد متوسط قرار می‌دهد. در مورد رقبا نیز می‌توان اشاره کرد که فولکس واگن پولو حجمی در همین حدود را در اختیار گذاشته و رنو کلیو با حجمی معادل 300 لیتر، هیوندای i20 با حجمی معادل 326 لیتر و اشکودا فابیا (Skoda Fabia) با حجمی معادل 330 لیتر در مکانی بالاتر از مزدا 2 نسل چهارم قرار می‌گیرند.

صندوق عقب حالتی شبیه جعبه داشته و با توجه به عرض نسبتا زیاد، اجسام بزرگ به سادگی درون آن قرار می‌گیرند. صندلی‌های ردیف عقب به طور کامل خم نشده و در حالت جمع بودن فضایی نسبتا کم و در حدود 950 لیتر را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

تجربه رانندگی

کیفیت رانندگی با این خودرو هرچند در حد و اندازه‌های نمونه‌های افسانه‌ای میاتا (Miata) نبوده اما با توجه به فرمان نرم و دقیق و سیستم فتربندی مناسب مزدا 2 نسل چهارم هندلینگ مناسبی داشته و تمایل بدنه به انحراف در هنگام عبور از پیچ‌ها بسیار پایین است. راحتی و نرمی حرکت در این خودروی مینی (بجز نمونه‌های مجهز به رینگ‌های 16 اینچی اسپرت) در حد و اندازه‌های مناسب بوده و صدای ورودی به کابین در سطح پایینی قرار دارد. زاویه دید راننده نیز گسترده بوده و دید کاملی از مسیر پیش رو را در اختیار قرار می‌دهد.

یک از نقاط ضعف رانندگی مزدا 2 نسل چهارم عدم انتقال مناسب توسط فرمان بوده که این مساله به مقدار قابل توجهی لذت رانندگی را کاهش خواهد داد. اما در مجموع این خودرو با سیستم تعلیق و هندلیگ خوب، نمونه‌ای مناسب و راضی کننده به شمار می‌آید.

موتور و پیشرانه

درحال حاضر برای مزدا 2 نسل چهار دو نمونه پیشرانه بنزینی و دیزلی قابل ارائه بوده که با سه پیکربندی مختلف، توان تولیدی متفاوتی را عرضه می‌کند. نسل سوم این خودرو که توسط گروه خودروسازی بهمن ارائه می‌گردد، از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری استفاده کرده که توانایی تولید نیرویی 102 اسب بخاری در دور موتور 6.000 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن که در دور موتور 4.000 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد 135 نیوتون متر است.

موتورهای بنزینی

برای مزدا 2 نسل چهارم یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری در نظر گرفته شده که توانایی تولید نیرویی برابر با 74، 89 و 113 اسب بخار را دارد. اولین نمونه موجود برای این خودرو موتور چهارسیلندر 1.5 لیتری بوده که توانایی تولید نیروی 74 اسب بخاری در دور موتور 6.000 RPM را داشته و گشتاور تولیدی آن 135 نیوتون متر است که از دور موتور 3.800 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. مصرف سوخت این پیشرانه برابر با 72.4 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی، 46.3 (معادل 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری بوده و مصرف آن در سیکل ترکیبی برابر با 60.1 مایل با هر گالن سوخت (معادل 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) است. این موتور توانایی رساندن خودرو به سرعت 106 مایل در ساعت (معادل 170 کیلومتر در ساعت) را داشته و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی معادل 12.1 ثانیه نیاز دارد. این موتور موجود برای مزدا 2 نسل چهار در هر کیلومتر 110 گرم گاز آلاینده CO2 تولید می‌نماید.

دومین موتور نمونه‌ای است که با تولید قدرتی معادل 89 اسب بخار در موتور 6.000 RPM داشته و گشتاور تولیدی آن نیز 148 نیوتون متر بوده که از دور موتور 4.000 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این موتور توانایی‌های دینامیکی نسبتا مناسبی داشته و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 9.4 ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت این خودرو نیز بر اساس اعلام کارخانه 114 مایل در ساعت (معادل 184 کیلومتر در ساعت) است. مصرف سوخت این موتور پایین‌تر از نمونه 74 اسب بخاری بوده و توانایی پیمودن مسافت‌های 47.9، 76.3 و 62.8 مایل با هر گالن سوخت (معادل 5.9، 3.7 و 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی را دارد. میزان تولید آلاینده CO2 در این مدل برابر با 105 گرم در هر کیلومتر است.

قدرتمند ترین پیشرانه درنظر گرفته شده برای مزدا 2 نسل چهار نمونه‌ای است که توانایی تولید 113 اسب بخار نیرو در دور موتور 6.000 RPM و گشتاور 148 نیوتون متر را در دور موتور 4.000 RPM دارد. این موتور مزدا 2 نسل چهار را در عرض 8.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسانده و سرعت آن را در نهایت به 124 مایل در ساعت (معادل 200 کیلومتر در ساعت) خواهد رساند. این پیشرانه مصرفی معادل 43.5 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 68.9 مایل با هر گالن سوخت (معادل 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 56.5 مایل با هر گالن سوخت (معادل 5 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی دارد. میزان تولید گاز آلاینده CO2 نیز در این موتور برابر با 117 گرم در هر 100 کیلومتر است.

موتور دیزل

برای این خودرو تنها یک موتور دیزل درنظر گرفته شده است. این موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری به حجم دقیق 1499 سی‌سی توانایی تولید نیرویی معادل 105 اسب بخار را در دور موتور 4.000 RPM داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز 220 نیوتون متر بوده که در بازه دور موتور 1.400 RPM تا 3.200 RPM در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. مزدا 2 نسل چهار با این پیشرانه در عرض 10.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز 111 مایل در ساعت (معادل 179 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. مصرف سوخت آن نیز برابر با 74.3 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) در مسیرهای داخل شهری و 88.3 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی اعلام شده و در سیکل ترکیبی مصرفی معادل 83.1 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) دارد. میزان تولید گاز آلاینده CO2 نیز در این موتور برابر با 87 گرم در هر کیلومتر مسافت است.

این پیشرانه مصرف سوخت بسیار مناسبی داشته و مزدا 2 نسل چهار را از این لحاظ در زمره خودروهای کم مصرف این کلاس بدنه قرار می‌دهد. اما بزرگترین نقطه ضعف این موتور قیمت بالای آن نسبت به مدل‌ها مجهز به موتور بنزینی است.

ایمنی و تجهیزات کمکی رانندگی

مزدا 2 نسل چهار هنوز توسط Euro NCAP (سازمان ارزیابی ایمنی خودروهای بازار اروپا) قرار نگرفته اما با توجه به سطح بالای امکانات ایمنی و کمکی رانندگی، این خودرو یکی از ایمن‌ترین نمونه‌های موجود در کلاس بدنه خودروهای شهری و کوچک خواهد بود. این خودرو به صورت استاندارد با امکاناتی نظیر ترمزهای ضد قفل (ABS)، کیسه‌های هوای جلویی، جانبی و پرده‌ای، سیستم کنترل پایداری (Stability Control) و سیستم کنترل کشش (Traction Control) به مشریان ارائه می‌گردد.

از دیگر امکانات کمکی رانندگی موجود قابل سفارش در این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم مدیریت فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم تشخیص وجود مانع در بخش جلویی خودرو با ترمز‌های اتوماتیک (تا سرعت 30 کیلومتر در ساعت)
  • سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning)
  • سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (Hill Start Assist)
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی خودرو
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring Sysytem)
  • برف‌پاکن‌های مجهز به سنسور تشخیص بارش باران

قیمت و تیپ‌های مختلف

مزدا 2 نسل چهار در شش تیپ مختلف با بازار عرضه شده که اسامی آنها به شرح زیر است:

  • تیپ پایه SE
  • تیپ SE-L
  • تیپ SE-L Nav
  • تیپ Sport Nav
  • Red Edition
  • Sport Black Edition

تیپ پایه SE

این تیپ از مزدا 2 نسل چهار با قیمتی معادل 16.000 دلار (معادل 60 میلیون تومان با محاسبه دلار 3750 تومانی در زمان نگارش) به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد. از امکانات موجود در این تیپ می‌توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (DSC)، سیستم کنترل کشش (TC) و سیستم کنترل فشار باد چرخ‌ها (TPMS) اشاره کرد. این تیپ از یک موتور بنزینی 74 اسب بخاری چهار سیلندر 1.5 لیتری SKYACTIV-G استفاده می‌کند.

تیپ SE-L

قیمت تیپ SE-L در بازارهای جهانی در حدود 18.000 دلار (معادل 67.5 میلیون تومان) بوده و امکاناتی مانند سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)، رادیوهای دیجیتالی DAB، رینگ‌های 15 اینچی آلیاژی، باله عقب (Spoiler)، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، دکمه‌های کنترلی بلوتوث بر روی غربیلک فرمان و سیستم تهویه دستی نسل قدیم (Air Condition) استفاده می‌کند. موتور در نظر گرفته شده برای این تیپ نمونه 89 اسب بخاری SYKACTIV-G است.

تیپ SE-L Nav

این تیپ از مزدا 2 نسل چهار از امکاناتی مانند رینگ‌های 15 اینچی آلیاژی، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، سیستم ناوبری ماهواره‌ای اختصاصی شرکت مزدا با نام MNS استفاده می‌کند. موتور استاندارد تیپ SE-L Nav نمونه 89 اسب بخاری بنزینی با جعبه دنده 5 سرعته دستی بوده و قابلیت انتخاب موتور 104 اسب بخاری دیزل را نیز دارد. قیمت این تیپ مزدا 2 نسل چهار مابین 18.500 الی 21.100 دلار (معادل 70 میلیون تومان الی 79 میلیون دلار) است.

تیپ Sport Nav

قیمت تیپ Sport Nav مزدا 2 قیمتی مابین 19.800 الی 21.500 دلار (معادل 74 الی 80 میلیون تومان) داشته و قابلیت تجهیز به موتورهای بنزینی 89 اسب بخاری و 113 اسب بخاری را دارد. از امکانات موجود در این تیپ به صورت استاندارد می‌توان به سیستم تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید به خودرو، رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، چراغ‌های جلویی حساس به نور اتوماتیک با استفاده از لامپ‌های LED، چراغی‌های روشنایی در روز (DRL) مجهز به لامپ‌های LED و غربیلک فرمان پوشیده با چرم اشاره نمود.

تیپ Red Edition

قیمت این تیپ از مزدا 2 نسل چهار برابر با 19.200 دلار (معادل 72 میلیون تومان) بوده و از موتور 89 اسب بخاری SKYACTIV استفاده می‌کند. از تجهیزات این تیپ می‌توان به رینگ‌های 15 اینچی آلیاژی، سیستم چند رسانه‌ای مجهز به صفحه نمایش 7 اینچی رنگی لمسی، پوشش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده، روکش قرمز رنگ ابزار و ادوات داخلی، صندلی‌ها و پدال‌ها اشاره کرد.

تیپ Sport Black Edition

این تیپ از موتور 89 اسب بخاری چهار سیلندر استفاده کرده و مجهز به تجهیزات و ابزاری مانند رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، شیشه‌های تیره رنگ (دودی)، آیینه‌ها و باله عقب به رنگ مشکی براق، برچسب‌های قرمز رنگ رینگ‌ها و کیت بدنه (Body Kit) اسپرت شده است. قیمت تیپ Sport Black Edition در حدود 19.800 دلار (معادل 74 میلیون تومان) است.

رقبا و قیمت

از حریفان مزدا 2 نسل چهار در بازارها جهان می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • فورد فیستا (Ford Fiesta) با قیمت پایه ۱۵.۰۰۰ دلار (معادل ۵۶ میلیون تومان)
  • کیا ریو (Kia Rio) هاچ بک با قیمت پایه ۱۶.۵۰۰ دلار (معادل ۶۲ میلیون تومان)
  • تویوتا یاریس (Toyota Yaris) با قیمت پایه ۱۷.۰۰۰ دلار (معادل ۶۳.۷ میلیون تومان)
  • هوندا فیت (Honda Fit) با قیمت پایه ۱۷.۰۰۰ دلار (معادل ۶۳.۷ میلیون تومان)

رقبای این خودرو در بازار ایران کمتر بوده و به نمونه‌هایی مانند هیوندای i10، هیوندای i20، ام جی 3، میتسوبیشی میراژ (Mitsubishi Mirage) و کیا پیکانتو (Kia Picanto) محدود می‌گردد. این خودرو هنوز به بازار ایران عرضه نشده ولی به نظر می رسد که مزدا 2 نسل چهارم با قیمتی در حدود 90 میلیون تومان (معادل 24.000 دلار) به بازار عرضه گردد. خریداران ایرانی با پرداخت این قیمت توانایی خرید نمونه‌هایی با کیفیت تر و قدرتمند تر در این کلاس بدنه مانند خودروهای ذکر شده در فهرست زیر را خواهند داشت:

  • فورد فوکاس (Ford Focus) مدل ST با قیمت پایه 25.500 دلار (معادل 95.5 میلیون تومان)
  • فورد C-Max با قیمت پایه 25.000 دلار (معادل 93.7 میلیون تومان)
  • مینی کوپر (Mini Cooper) با قیمت پایه 25.200 دلار (معادل 94.5 میلیون تومان)
  • تویوتا پریوس (Toyota Prius) با قیمت پایه 25.000 دلار (معادل 94 میلیون تومان)
  • هیوندای ولاستر (Hyundai Veloster) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)

سخن آخر

مزدا 2 با توجه به قابلیت‌های دینامیکی قابل قبول در تیپ‌های بالا، مصرف پایین و ظاهر جذاب، یک نمونه قابل تامل در خودروهای کلاس بدنه شهری و کوچک است. کیفیت ساخت در حد مناسبی بوده و فضای کافی را برای خانواده‌های کم جمعیت در اختیار گذاشته و یکی از بهترین نمونه‌های این کلاس به شمار می‌آید.

در محموع و به طور خلاصه می‌توان از کیفیت رانندگی خوب، طراحی داخلی جذاب و بروز و موتورهای با مصرف پایین و قدرتمند به عنوان نکات قوت و کیفیت پایین مواد اولیه ساخت ابزار و ادوات داخل کابین در تیپ‌های پایین و فضای صندوق عقب کوچک نسبت به رقبا به عنوان نقاط ضعف، نام برد.

مزدا 2 نسل چهارم در یک نگاه

1.5 بنزینی 1.5 بنزینی 1.5 بنزینی 1.5 دیزل
حجم موتور (سی‌سی) 1496 1496 1496 1499
تعداد سیلندر 4 4 4 4
قدرت موتور (اسب بخار) 74 89 113 105
گشتاور (نیوتون متر) 135 148 148 220
مصرف بنزین (شهر) 6.1 5.9 6.5 3.8
مصرف بنزین (بزرگراه) 3.9 3.7 4.1 3.2
مصرف بنزین (ترکیبی) 4.7 4.5 5 3.4
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 12.1 9.4 8.7 10.1
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 170 184 200 179
قیمت پایه (میلیون تومان) 60 70 77 84

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر