coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

شنیدن صدای انفجار و دیدن جرقه نور؛ زندگی با سندرم انفجار سر

شنیدن صدای انفجار و دیدن جرقه نور؛ زندگی با سندرم انفجار سر
صدای مهیب انفجار و یا افتادن چیزی روی زمین و یا دیدن جرقه ای شدید، اینها برخی از چیزهایی هستند که افرادی با بیماری به نام «سندروم انفجار سر» بدون اینکه چیزی رخ بدهد، قادر به حس کردنشان هستند.

اطلاعت کمی در مورد این سندرم در دست است، اما به نظر می رسد، رایج تر از چیزی است که پیش از این تصور می شد. با وجود نام گذاری این اختلال، هیچ انفجار واقعی در زمانی که فرد به مبتلا به سندرم انفجار سر است، رخ نمی دهد. بر اساس مطالعه جدید، سندرم انفجار سر در واقع پدیده ای است که به عنوان نوعی اختلال خواب حسی طبقه بندی شده است.

نویسنده ارشد این مطالعه برایان شارپلس، استادیار روانشناسی بالینی در دانشگاه آرگوسی، ویرجینیا، می گوید، شخص مبتلا به سندرم انفجار سر هنگام بیداری و یا خواب، سر و صدای مهیبی همچون یک انفجار را می شنود. شارپلس در مطالعه پیشین خود دریافته بود که حدود 13.5 درصد افراد این پدیده را در طول زندگی خود تجربه می کنند.

دانشمندان هنوز نمی دانند، چرا این پدیده رخ می دهد، اما یکی از رایج ترین فرضیه ها دلیل آن را به بخشی از مغز به نام ساخت شبکه ای نسبت می دهد. این ناحیه در ساقه مغز و درست پشت سر فرد قرار دارد و به فرد کمک می کند بخوابد.

در سر فرد مبتلا به سندرم انفجار سر، چیزی می تواند باعث برانگیخته شدن تمامی سلول های شود که منجر به شنیدن ناگهانی صدای بلندی در سر می شود
در سر فرد مبتلا به سندرم انفجار سر، چیزی می تواند باعث برانگیخته شدن تمامی سلول های شود که منجر به شنیدن ناگهانی صدای بلندی در سر می شود

شارپلس می گوید: “به خواب رفتن به نوعی مانند خاموش کردن کامپیوتر است.”

او می گوید، در این مورد باید مراحلی طی شود، یکی از این مراحل خاموش کردن سلول های مغز  مسئول شنوایی است که سلول های عصبی شنوایی نامیده می شوند. اما زمانی که فردی به سندرم انفجار سر مبتلا است، به جای خاموش کردن سلول های عصبی، چیزی می تواند باعث برانگیخته شدن تمامی این سلول ها شود که منجر به شنیدن ناگهانی صدای بلندی در سر می شود.

ساخت شبکه ای همچنین ممکن است، در پدیده عجیب دیگری که مرتبط به خواب است هم نقش داشته باشد که فلج خواب نام دارد. در طول فلج خواب، فردی ممکن است، از خواب بیدار شود و قادر به حرکت نباشد، او ممکن است، در این حالت چیزهایی را هم مشاهده کند.

در مطالعه ای جدید که انجام شده، 49 دانشجوی دانشگاه آرگوسی شرکت کننده در مطالعه که همه سندرم انفجار سر را تجربه کرده بودند، در مورد علائمی که تجربه کرده بودند با یک روانشناس بالینی یا دانشجوی دکتری در دپارتمان روانشناسی بالینی مصاحبه کردند.

شایع ترین نوع صدایی که مبتلایان به سندرم انفجار سر شنیده اند، صدای افتادن شی از ارتفاع بود که با صدای یک انفجار، کوبیدن همراه بوده است
شایع ترین نوع صدایی که مبتلایان به سندرم انفجار سر شنیده اند، صدای افتادن شی از ارتفاع بود که با صدای یک انفجار، کوبیدن همراه بوده است

صدای افتادن شی از ارتفاع

محققان می گویند، اگرچه تجربه های شرکت کنندگان متفاوت-برخی یک بار و برخی تا 150 بار این اختلال را تجربه کرده بودند- بود، اما یافته ها مشترک بود. به عنوان مثال، شایع ترین نوع صدایی که این افراد شنیده اند، صدای افتادن شی از ارتفاع بود که با صدای یک انفجار، کوبیدن همراه بوده است. شارپلس می گوید، افرادی که این تجربه را داشته اند، صدای صحبت یا هر گونه صدای بیانی را نشنیده اند. ترس و فشار خون از علائم بسیار معمول این اختلال است. همچنین بیش از یک چهارم افراد حاضر در مطالعه، گزارش مشاهده جرقه نور را داده اند.

شارپلس می گوید، در کمال تعجب 14 درصد افراد حاضر در مطالعه، گفته اند، در طول تجربه سندرم انفجار، نفس کشیدن را از یاد برده اند. احساس ترس بسیار شدید موجب چنین چیزی می شود. با وجودی که تجربه سندرم انفجار سر ترسناک به نظر می رسد، اما بدون درد است. شارپلس می گوید، تنها چند تن از شرکت کنندگان، گزارش تجربه یک سردرد خفیف و یا احساس داغی سر را داده اند. شارپلس می گوید، در واقع، اگر یک فرد در زمان تجربه اختلال دردی را تجربه کند، این درد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد.

حتی امروز هم سندرم انفجار سر بسیار کم شناخته شده است
حتی امروز هم سندرم انفجار سر بسیار کم شناخته شده است

اختلالی کمتر شناخته شده

شارپلس می گوید، تنها حدود 10 درصد از افرادی که سندرم انفجار سر را تجربه کرده اند، تا به حال به پزشک مراجعه کرده اند. همچنین در برخی موارد، پزشکان چیزی از سندروم انفجار سر نمی دانسته اند. اگرچه اصطلاح سندرم انفجار سر در سال 1986 ابداع شده است، اما این پدیده مدت طولانی احتمالا از اواخر قرن نوزدهم گزارش شده است.

در دهه 1920، پزشکی در فیلادلفیا این تجربه را به عنوان یک تخلیه حسی توصیف کرده است،  همچنین پزشکی دیگر این پدیده را گسستگی مغز شرح داده است.

شارپلس می گوید، حتی امروز هم این وضعیت بسیار کم شناخته شده است، برخی افراد این اختلال را به اشتباه به تئوری های توطئه بی ربطی همچون سلاح های انرژی هدایت شونده دولت مرتبط می دانند، اما سندرم انفجار سر؛ واقعا نتیجه چیزی است که در مغز رخ می دهد.

شارپلس می گوید: “خواب بسیار پیچیده است، چیزهای زیادی وجود دارند که می توانند منجر به برهم زدن خواب شوند، سندرم انفجار سر هم یکی از این اختلالات است.”

.

منبع: livescience

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام خسته نباشید ممنون خیلی مفید بود.من هم سندرم انفجار سر و هم فلج مغزی رو تجربه کردم در تعداد دفعات زیاد. و بعد از فلج مغزی دچار سر درد شدید میشوم.قبلا در سرم صدای زنگ شدید میشنیدم اما الان فقط صدای افتادن اشیا رو میشنویم.ایا درمانی وجود دارد.البته بر حسب تجربیات خودم احساس میکنم مواقع استرس تشدید میشن.لطفا منو راهنمایی کنید

    پاسخ