;
coinex

بازی‌های پلی‌استیشن 4 و اکس‌باکس وان فاقد هولوگرام از بازار جمع آوری می‌شوند؛ امحای محصولات جمع آوری شده و پلمپ فروشگاه‌ها + گفتگو با فروشندگان

بازی‌های فاقد هولوگرام پلی استیشن 4 و اکس باکس وان که فروش بسیار زیادی دارند، قرار است از بازار جمع آوری و امحا شود و فروشندگان بازی پلی استیشن 4 پلمپ شوند.
طبق اطلاعات منتشر شده از منابع آگاه و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران، بازی‌های فاقد هولوگرام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای کنسول‌های خانگی معروف و پر فروش پلی استیشن 4 و اکس باکس وان از فروشگاه‌ها جمع آوری و امحا خواهد شد. همچنین فروشگاه‌های فروشنده این قبیل از بازی‌ها پلمپ و با آن‌ها برابر قانون رفتار خواهد شد. در ادامه با تکرا همراه باشید تا بیشتر از طرح جدید مبارزه با بازی‌های فاقد وجاهت قانونی و صحبت‌های فروشندگان بازی‌های کنسول در این رابطه با خبر شوید.

به گزارش تکرا و به نقل از خبرگزاری ایلنا، تمامی بازی‌های اصلی و وارداتی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ (PS4) و اکس‌باکس وان (Xbox One) که بدون هولوگرام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بازار ایران در حال عرضه است، فاقد وجاهت قانونی بوده و از سطح بازار سراسر کشور به منظور جلوگیری از دسترسی گیمرهای ایرانی به محتوای مجرمانه و خلاف قوانین شرعی جمع‌آوری خواهند شد. براساس این اطلاعیه فروشندگان و واردکنندگان بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان باید  با مراجعه به ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز نسبت به قانونی کردن این بازی‌ها و دریافت هولوگرام اقدام نمایند و در صورت داشتن عناوین مجاز اقدام به دریافت هولوگرام برای فروش قانونی آن بکنند.

گفتنی است که ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز در راستای پاک‌سازی بازار از بازی‌های غیرمجاز کنسولی در سال جاری برخورد قاطعانه‌ای با فروشندگان بازی‌های غیرمجاز کنسول‌ها خواهد نمود تا گیمرهای ایرانی به بازی‌های خلاف شرع و فاقد وجاهت قانونی دسترسی نداشته باشند و تنها از برخی از عناوین پاک و سلامت استفاده نمایند.

مهمترین نکته در رابطه با بازی‌هایی که می‌توان برای آن مجوز صادر کرد این است که تعداد آن‌ها تنها 8 تا 9 عنوان یعنی زیر یک درصد از مجموع عناوین منتشر شده برای کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان است؛ طبق گفته‌های یک منبع آگاه به تکرا، بازی‌های فیفا 17، PES 2017، تایتان فال، NEED FOR SPEED و چند عنوان دیگر تا به امروز توانستند از فیلترهای ستاد مبارزه با بازی‌های غیر مجاز و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای عرضه به صورت قانونی و همراه با مجوز در فروشگاه‌های سراسر کشور مجوز دریافت کنند که این مسئله مضحک و جالب به توجه است!

خبرنگار سایت تکرا به سراغ دو فروشنده عمده و بزرگ کنسول و بازی‌های کنسول از جمله پلی استیشن 4، اکس باکس وان، نینتندو سوئیچ و … و رایانه‎‌های شخصی در شهر تهران، یکی از شمال شهر و یکی از جنوب شهر تهران رفته است تا در صحبتی دوستانه نظر آن‌ها را در رابطه با طرح جدید مبارزه با بازی‌های فاقد وجاهت قانونی بپرسد که در ادامه به این بخش نگاهی خواهیم داشت؛ پس با تکرا همراه باشید.

امیر فروشنده کنسول و بازی در شمال شهر تهران در یکی از پاساژ‌های معروف و پر رفت و آمد شهر تهران است که علاوه بر فروش بازی و کنسول، به واردات آنها از کشور امارات متحده عربی نیز مشغول است که توانسته از عملیات خرید تا فروش را در دست داشته باشد و سود خوبی را به همین دلیل با فروش کنسول و بازی در اختیار داشته باشد. امیر در پاسخ به پرسش خبرنگار تکرا در رابطه با طرح جدید مبارزه با بازی‌های فاقد وجاهت قانونی گفت:

کنسول و بازی‌های کنسول فروش بسیار زیادی در ایران به دلیل تقاضای بالای نسل جدید دارد که باعث شده واردات آن نیز بسیار داغ و پول‌ساز باشد. واردات کنسول‌های بازی و بازی‌های آنها از ابتدای حضور در ایران تا به امروز به صورت غیر رسمی یا قاچاق است؛ ما نباید لفظ قاچاق را برای این دسته از محصولات به کار ببریم چرا که آنها تولیدی در ایران ندارند و حتی واردات قانونی آنها به دلایل ارشاد و … ممکن نیست پس راهی جز ورود غیر رسمی به ایران برای سیراب کردن یک بازار تشنه آنهم برای جوانان باقی نمی‌ماند.

امیر خاطر نشان کرد:

فروش بازی سود دارد اما آنطور هم چشمگیر نیست اما اگر قرار باشد این وضعیت امنیتی در بازار بازی‌های کنسول ادامه پیدا کند، واردات و فروش بسیار سخت خواهد بود و باعث خواهد شد تا افزایش قیمت و بازار سایت‌های اینترنتی فروش بسیار داغ بشود چرا که فروش بازی به صورت حضوری در فروشگاه تنها به افراد مطمئن محدود خواهد شد تا مبادا خریدار یک مامور باشد و تمامی محصولات آنها به منظور امحا و نابودسازی توقیف شود که تنها ضرر فروشنده و در نهایت به بدنه این بازار را به دنبال دارد.

مهران فروشنده بازی به صورت عمده برای پلی استیشن 4 و اکس باکس وان در منطقه افسریه در شهر تهران است که توانسته در چند وقت اخیر با قیمت و کیفیت بالای عناوین بازی‌های کنسول خود مشتریان زیادی از سراسر کشور و به خصوص شهر تهران را به سمت خود جذب کند؛ امیر در پاسخ به پرسش خبرنگار تکرا در رابطه با طرح جدید مبارزه با بازی‌های فاقد وجاهت قانونی گفت:

بازی‌های فاقد هولوگرام پلی استیشن 4 و اکس باکس وان که فروش بسیار زیادی دارند، قرار است از بازار جمع آوری و امحا شود و فروشندگان بازی پلی استیشن 4 پلمپ شوند.

طرح مبارزه با بازی‌های غیر مجاز چندین سال است که هر چند وقت یکبار اجرا می‎شود و بعد از جمع کردن، امحا و جریمه فروشندگان تمام می‌شود و پس از چند وقت دوباره روز از نو و روزی از نو را می‌بینیم که برای این ستاد و بنیاد ملی بازی بسیار خجالت آور است چرا که اگر به دنبال منافع گیمرها هستند چرا در عمل حرکتی را نمی‌بینیم و تنها فروشندگان را توبیخ و به سرمایه آنها ضرر وارد می‌کنید!

وی ادامه داد:

طرح‌های ستاد مبارزه با بازی‌های غیر مجاز کاربردی نیستند، با جمع آوری بازی، امحا، پلمپ و حتی پیگیری قضایی کاری حل نمی‌شود؛ باید از ریشه این موضوع را حل کرد و نگاهی به مسئله تقاضای گیمرهای ایرانی داشت چرا که آنها این نوع از بازی‌ها که اصلا در بسیاری از موارد مشکلی هم ندارند را دوست دارند و از آنها لذت می‌برند پس مشکل فرهنگی است. این حرکت‌های اخیر نشان از ایجاد انحصار در بازی گیم برای ایجاد منافع شخصی بعضی از افراد برای فروش هولوگرام به صورت عمده و تعداد پایین و همچنین ایجاد شرکت‌هایی اختصاصی برای پخش بازی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان دارد چرا که بازی‌های آنها قیمت بالایی از 130 تا 250 هزار تومان دارند پس سود بسیار خوبی در ایجاد انحصار و محدودیت برای کاربران ایرانی در انتظار برخی از سودجوها وجود دارد.

مهران در رابطه با نحوه دریافت هولوگرام گفت:

قبلا به ما گفته بودند که می‌توانیم برای برخی از عناوین هولوگرام بگیریم و مثل فروشگاه اینترنتی دیجی کالا اقدام به فروش بازی‌ها با هولوگرام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ازای پرداخت مبلغ مشخصی بکنیم اما این کار را به دلیل اجباری نبودن نکردیم اما حالا که اجباری شده است ما حرفی نداریم و قطعا به دنبال دریافت هولوگرام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستیم اما واقعا نمی‌توان با 8 تا 10 عنوان دارای هولوگرام و مجوز فروش رسمی، گیمرهای ایرانی را سیراب کرد چرا که باید به دنبال حداقل 10 برابر عناوین دارای هولوگرام برای پلی استیشن 4 و اکس باکس وان باشیم و در این صورت قطعا به بنیاد برای دریافت هولوگرام با هر هزینه‌ای به صورت عمده مراجعه می‌کنیم.

این فروشنده بازی‌های کنسول در پاسخ به پرسش پلمپ و جریمه فروشندگان گفت:

برای این طرح یک اکیپ گلچین شده از وزارت ارشاد، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نیروی انتظامی و … انتخاب شده است که وارد فروشگاه و اقدام به جمع آوری بازی‌های پلی استیشن 4 و اکس باکس وان می‌کنند و در نهایت به فروشنده می‌گویند که قرار است این بازی‌ها امحا شود و بر اساس این حکم فروشگاه شما تا اطلاع ثانوی و رای دادگاه پلمپ است که این کار باعث ورشکستگی فروشندگان کوچک و بزرگ بازی کنسول می‌شود؛ برای نمونه از فروشگاه ما بیش از 337 عنوان بازی به مبلغ 40 میلیون تومان را برای امحا بردند و فروشگاهمان پلمپ شده است که با رای دادگاه باید مبلغی از 5 تا 30 میلیون تومان را بسته به تعداد بازی و تخلف به دولت بپردازیم تا فروشگاهمان رفع پلمپ شود. متاسفانه فروشگاه‎‌های زیادی طی چند روز اخیر در تهران پلمپ شده‌اند و در آخر برای مسئولین فروشگاه در پرونده‌شان فروش فیلم‌های مبتذل درج می‌شود که باعث می‌شود حکم زشتی برای آن‌ها باشد درحالیکه کار ما خدمت به گیمرها است.

مهران، فروشنده بازی در پایان گفت:

این طرح‌ها قبلا هم انجام شده بود و جواب نداده است؛ پس لطفا اقدامات اضافه نکنید و به این بازار که مخاطبان جوان و با شخصیتی دارد ضربه نزنید چرا که آنها خودشان می‎توانند تشخیص بدهند که چه نوع محتوایی برایشان بهتر است، به نظر من بهتر است همچون کشورهای خارجی همه محتوا را بدون سانسور در اختیار آنها قرار دهید یا فروش بازی را بر اساس مجوز سنی مثل خارج از کشور بگزارید تا به این گونه بتوان گیمرها را مدیریت کرد و فروشندگان در صف اول اتهام نباشند.

در نقد حرکت جدید ستاد مبارزه با بازی‌های غیر مجاز و بنیاد ملی بازی‌‎های رایانه‌ای باید گفت که طرح مبارزه با بازی‌های غیر شرعی که فاقد وجاهت قانونی هستند تنها یک هدف دارد آنهم دور کردن مخاطبان صنعت گیم ایران یعنی گیمرهای 13 تا 28 ساله از بازی‌هایی که در آن زنان به شکل بدی حضور داشته باشند یا ترویج خشونت، روابط جنسی و … که امروزه در 90 درصد بهترین عناوین بازی‌های جهان که در ایران و جهان از نگاه گیمرها معروف هستند، شاهد هستیم. محدودیت برای گیمرهای نوجوان و جوان در حال حاضر یک داروی بیهوشی موقت است چرا که این بازی‌ها قطعا همواره با قیمتی ثابت یا بالاتر حضور خواهند داشت و قطعا مشتری خود را دارند به همین سبب اگر فروش قانونی و فیزیکی آن در مغازه ها مقدور نباشد، بازارهای سیاه آنلاین و سایت‌های فروش اینترنتی بدین منظور ایجاد خواهد شد که می‌توانند بازی را برای فرد مورد نظر ارسال کنند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که فروش اینترنتی و ایجاد یک بازار سیاه قطعا احتمال کلاهبرداری و تقلب در فروش را افزایش خواهد داد که یک مسئله مهم در اقتصاد است.

در هر صورت باید گفت که طرح ستاد مبارزه با بازی‌های غیر مجاز و با هماهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به منظور جلوگیری از انتشار بازی‌های فاقد وجاهت قانونی طرح جدیدی نیست و این طرح‌ها در سالیان گذشته چندین بار توسط نهادهای مشابه و در انواع مختلف به صورت گسترده انجام شده است و بسیاری از بازی‌های اصلی از سطح شهر‌های ایران جمع آوری و امحا شد که این کار حتی آمار فروش بازی‌های محبوب از نگاه جوانان که از نظر قوانین اسلامی دارای وجاهت قانونی و شرعی نیست را پایین نیاورد و باید دید که آیا این طرح می‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد یا تنها یک حرکت اضافه و تکراری از برخی از نهادهای مسئول است که دوباره حس مسئولیت آنها در قبال جامعه و جوانان به سراغشان آمده یا به دنبال منافعی از این طریق هستند تا از این موقعیت سو استفاده بکنند؛ این سوالی است که تنها بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مسئولان باید پاسخ دهند؟!

نظر شما در رابطه با این طرح چیست؟ آیا با محدود کردن گیمرهای ایرانی می‌توان کاری از پیش برد؟ این طرح چه تاثیراتی در حوزه بازی خواهد داشت؟!

.

تهیه و گردآوری: تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر