;
coinex

اولین فضاپیمای باری چین با موفقیت به آزمایشگاه فضایی تیانگونگ-۲ رسید

اولین فضاپیمای باری چین با موفقیت به آزمایشگاه فضایی تیانگونگ-۲ رسید
اولین فضاپیمای باری چین با موفقیت به آزمایشگاه فضایی تیانگونگ-۲ رسید. به گزارش خبرگزاری رسمی شین هوای چین، این موفقیت گامی بزرگ در جهت هدف اصلی پکن یعنی ساخت ایستگاه فضایی دائمی و سرنشین دار تا سال 2022 است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، با اولویت قرار دادن پیشرفت برنامه فضایی چین، قصد ارتقای امنیت ملی را دارد. فضاپیمای تیانژو-1 روز شنبه، با انجام مانور اتصال  اتوماتیک به آزمایشگاه فضایی پیوست. این فضاپیما روز پنجشنبه از مرکز پرتاب ماهواره ون چانگ در استان هاینان به فضا پرتاب شده بود.

آزمایشگاه فضایی تیانگونگ-۲  یا کاخ آسمانی 2، ماه اکتبر سال گذشته، پذیرای دو فضانورد این کشور به مدت دو ماه بوده است. این ماموریت، طولانی ترین ماموریت فضایی سرنشین دار چین محسوب می شود.

بنا به گزارش رسانه های دولتی، فضاپیمای تیانژو-1 تکنولوژی های اساسی مهمی را برای ساخت ایستگاه فضایی چین فراهم می کند. همچنین گفته می شود، این فضاپیما قادر به حمل 6 تن محموله، دو تن سوخت است و می تواند به مدت سه ماه به صورت بدون سرنشین پرواز کند.

چین قصد دارد با ارسال ماژول های اضافی تیانگونگ ۲ را در چند سال آینده گسترش دهد
چین قصد دارد با ارسال ماژول های اضافی تیانگونگ ۲ را در چند سال آینده گسترش دهد

آیا شکست های فضایی چین، زمینه پیروزی های آینده این کشور خواهند بود؟

با وجود پیشرفت های برنامه های فضایی چین برای مقاصد نظامی، تجاری و علمی، دستاوردهای این کشور هنوز قابل مقایسه با پیشرفت های فضایی ایالات متحده و روسیه نیستند. در اواخر سال 2013، چین ماهنورد یوتو را به ماه فرستاد که علی رغم هیاهوی زیاد، با مشکلات فنی شدید مواجه شد.

همچنین از سوی دیگر، اواسط سال گذشته مقامات چینی اعلام کردند، فضاپیمای تیان گونگ 1، نخستین ایستگاه فضایی کشور، در حال از بین رفتن در مدار زمین است. در واقع مقامات چینی تلویحا اعلام کرده اند که این فضاپیمای 35 تنی در حال حاضر نزدیک شدن به زمین و برخورد است و هیچ راهی برای کنترل فرود آن وجود ندارد. انتظار می‌رود، این فضاپیما از اواخر سال 2017 شروع به سوختن کند و با توجه به فرود غیرقابل‌کنترل آن، ممکن است هر چیزی از بقایای فضاپیما متلاشی ‌شده به مناطق مسکونی برخورد کند.

دولت چین قصد دارد، نخستین کاوشگر مریخ خود را تا سال 2020 به سیاره سرخ بفرستد
دولت چین قصد دارد، نخستین کاوشگر مریخ خود را تا سال 2020 به سیاره سرخ بفرستد

جاه طلبی های فضایی چین

دولت چین اخیرا اعلام کرده قصد دارد، پس از ارسال یک کاوشگر به مریخ در سال 2020، اکتشافات سیارکی انجام دهد. این کشور قصد دارد، اکتشافاتی را در سه سیارک انجام داده و بر روی یکی از سیارک ها تحقیقات علمی را انجام دهد.

بر اساس اوراق سفید منتشرشده توسط دولت چین، از اکتشافات سیارکی به ‌عنوان یکی از فعالیت‌ های عمده صنعت فضایی کشور چین در پنج سال آینده نام ‌برده شده است.

تاکنون، تنها ایالات ‌متحده و ژاپن موفق به فرود کاوشگر بر روی سیارک ‌ها شده‌ اند. کاوشگر ژاپنی هایابوسا 1 در سال 2005 بر روی سیارک ایتوکاوا فرود آمد و نمونه‌ هایی از این سیارک را به همراه خود به زمین آورد.

مقامات چینی می گویند، کاوشگر چانگه 5 را به ماه خواهند فرستاد و نمونه ‌های جمع ‌آوری ‌شده از سطح آن را در سال جاری به زمین بازخواهند گرداند. در صورت موفقیت طرح اکتشافات سیارکی، چین به‌ مانند ژاپن قادر به بازگرداندن نمونه ‌های سیارکی به زمین و مطالعه بر روی آن ‌ها خواهد بود.

چینی ها همچنین اعلام کرده اند، طی برنامه فضایی بلندپروازنه خود، یک کاوشگر را تا سال 2018 بر روی نیمه تاریک ماه فرود خواهند آورد.

چین می خواهد، یک کاوشگر را تا سال 2018 بر روی نیمه تاریک ماه فرود بیاورد
چین می خواهد، یک کاوشگر را تا سال 2018 بر روی نیمه تاریک ماه فرود بیاورد

در پروژه اکتشاف ماه چینی ها، برنامه هایی در زمینه شناخت توپوگرافی و ساختارهای زمین شناختی ماه انجام می شود و همچنین آزمایشگاه تحقیقاتی برای بررسی نمونه های جمع آوری شده در سطح ماه مستقر می شود. در اوراق سفید دولت چین نوشته شده:”بررسی های زمین شناختی و تحقیقات و مشاهدات اخترشناسی رادیویی با فرکانس پایین برای درک بهتر ساختار، نحوه شکل گیری و همچنین تکامل ماه در ناحیه فرود کاوشگر (در نیمه تاریک ماه) انجام خواهد شد.”

همچنین چین قصد دارد، نخستین کاوشگر مریخ خود را تا سال 2020 به سیاره سرخ بفرستد. طرح چین برای رسیدن به مریخ پیش از این ناموفق بوده است، به همین دلیل این کشور قصد دارد، از طریق همکاری با کشورهای دیگر از جمله هند، این طرح را ادامه دهد.

در ادامه این اوراق سفید می خوانیم: “چین در نظر دارد، نخستین عملیات اکتشاف مریخ خود را اجرا کند و تکنولوژی های کلیدی برای فرود، استقرار در مدار مریخ و اکتشاف سطحی را مورد بررسی قرار دارد.”

دولت چین قصد دارد اکتشافاتی را در سه سیارک انجام داده و بر روی یکی از سیارک ها تحقیقات علمی را انجام دهد
دولت چین قصد دارد اکتشافاتی را در سه سیارک انجام داده و بر روی یکی از سیارک ها تحقیقات علمی را انجام دهد

این طرح امکان تحقیقات بیشتر و تحقیقات کلیدی تکنولوژیکی برای نمونه برداری از مریخ، اکتشاف سیارک ها، اکتشاف غول گازی مشتری را هم فراهم خواهد کرد.

در این اوراق سفید همچنین از اکتشافات و پیشرفت های بزرگ چین هم صحبت به میان آمده است، از جمله شکل گیری سیستم موقعیت یاب BeiDou تا سال 2020 که از وجود 35 ماهواره بهره خواهد برد که می تواند رقیب جدی برای سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) ایالات متحده آمریکا باشد.

همچنین دولت چین اعلام کرده، در سال 2018 خدمات اساسی را در اختیار کشورهای واقع در «کمربند جاده ابریشم اقتصادی» و «جاده ابریشم دریایی قرن 21» قرار خواهد داد.

چین همچنین قصد دارد تا پیش از سال 2024 ایستگاه فضایی دائمی 20 تنی خود را به مدار زمین بفرستد، در آن زمان، ایستگاه فضایی بین المللی ناسا بازنشسته خواهد شد.

 

 

پی نوشت ها:

  • پی نوشت: چانگه 5، ماموریت قمری بدون سرنشین چین (به معنای الهه ماه در اساطیر چین باستان) است که قرار است، امسال به ماه ارسال شود. چانگه نخستین ماموریت بازگشت نمونه چین خواهد بود. انتظار می‌ رود، این کاوشگر 2 کیلوگرم خاک و سنگ ‌های ماه را به زمین بیاورد.
  • طرح جاده ابریشم جدید، در سال 2013 توسط رئیس جمهور چین مطرح شد. این طرح پیشنهادی در قالب دو طرح «کمربند جاده ابریشم اقتصادی» و «جاده ابریشم دریایی قرن 21» ارائه شده که بخشی از طرح استراتژی سرمایه گذاری ملی چین در سیزدهمین برنامه پنج ساله توسعه چین (از سال 2016 تا 2020) است.
    این طرح شبکه برنامه ریزی شده از مسیرهای جاده ای و راه آهن ها، خطوط لوله نفت و گاز طبیعی و دیگر پروژه  های زیرساختی از مرکز چین تا مسکو، روتردام و نهایتا ونیز خواهد بود. طرح جاده ابریشم دریایی قرن 21 هم شبکه برنامه ریزی شده ای شامل  زیرساخت های ساحلی از جنوب و جنوب شرق آسیا تا آفریقای شرقی و شمال دریای مدیترانه است.

.

منبع: theguardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر