;
coinex

هم‌بنیانگذار مایکروسافت بزرگترین هواپیمای جهان با قابلیت حمل موشک را می سازد

هم‌بنیانگذار مایکروسافت بزرگترین هواپیمای جهان با قابلیت حمل موشک را می سازد

 

هم‌بنیانگذار مایکروسافت، پل آلن، در 6 سال گذشته بر روی یک هواپیمای غول پیکر با قابلیت حمل موشک به فضا مشغول به کار بوده است و چند روز پیش، کمپانی او، استراتولانچ سیستم (Stratolaunch Systems) برای اولین بار این هواپیمای عظیم الجثه را از پناهگاه خود در صحرای موهاوی خارج کرد. با تکرا همراه باشید.

طول بالاهای این هواپیمای غول پیکر که هواپیمای استراتولانچ (Stratolaunch) نام گرفته است، 117 متر بوده و از این لحاظ، این هواپیما را تبدیل به بزرگترین هواپیمای جهان می کند.

وزن هواپیمای استراتولانچ حدودا 226.8 تن است اما می تواند تا حداکثر وزن 589.7 تن نیز از زمین به پرواز درآید. این هواپیما تمامی این جثه سنگین را توسط 28 چرخ روی زمین به حرکت درآورده و در نهایت به لطف استفاده از 6 موتور هواپیمای 747 می تواند محموله خود را به پرواز درآورد.

شاید سوالی که ذهن شما را به خود مشغول کرده که چرا هواپیمای استراتولانچ را به این اندازه بزرگ ساخته اند؟ در جواب به این سوال باید گفت که آلن قصد دارد تا از این هواپیما به عنوان یک پرتاب کننده موشک در هوا استفاده نماید.

استفاده از سکوی پرتاب برای بلند کردن موشک و پرتاب آن به فضا نیازمند سوخت بسیار زیادی است، اما هواپیمای استراتولانچ با حمل موشک به آسمان می تواند باعث صرفه جویی بسیار زیادی در سوخت موشک شود.

در حال حاضر این هواپیما یک مشتری نیز دارد؛ شرکت فضایی خصوصی اوربیتال ATK در اکتبر سال گذشته قراردادی را برای خرید این هواپیمای غول پیکر با کمپانی استراتولانچ سیستم به امضا رساند تا بتواند از این هواپیما به عنوان سکوی پرتاب هوایی برای موشک پگسوس XL خود استفاده کند. شایان ذکر است که اوربیتال ATK از موشک پگسوس ایکس ال خود برای ارسال ماهواره های کوچک به فضا استفاده می کند.

ایده این کار شبیه به اولین سرمایه گذاری فضایی پل آلن به نام اسپیس شیپ وان (SpaceShipOne) است. هواپیمای اسپیس شیپ وان در سال 2004 توانست جایزه ایکس انصاری را برای آلن و همکارانش به ارمغان بیاورد.

هواپیمای اسپیس شیپ وان
هواپیمای اسپیس شیپ وان

جایزه ایکس انصاری مسابقه ایست که توسط بنیاد جایزه ایکس (X Prize) راه اندازی شد و قرار بود که جایزه 10 میلیون دلاری آن به اولین فضاپیمای قابل استفاده مجدد خصوصی اختصاص یابد.

همچنین هواپیمای اسپیس شیپ وان به عنوان پایه ای برای فضاپیمای شرکت فضایی ریچارد برنسون با نام ویرجین گالاکتیک، مورد استفاده قرار گرفته است. شایان ذکر است که کمپانی ویرجین گالاکتیک به تازگی پروژه پرتاب کننده موشک هوایی خود را تحت اختیار یک کمپانی تازه تاسیس به نام ویرجین اوربیت در آورده که در آن از یک هواپیمای 747 به عنوان یک سکوی پرتاب هوایی استفاده می کند.

اما پیش از آنکه استراتولانچ بتواند راکت های مداری را حمل کند، باید آزمایشات پیش از پرواز را تکمیل نماید. چند روز پیش کمپانی استراتولانچ سیستم تنها این هواپیما را از آشیانه خود خارج کرد و داربست های محافظ را از آن جدا کرد تا چرخ های این هواپیما برای اولین بار بتوانند وزن این پرنده غول پیکر را تحمل نمایند.

استراتولانچ سیستم در این خصوص در وب سایت نوشت:

این یک گام حیاتی در جهت آماده سازی هواپیما برای آزمون های تست زمین، راه اندازی موتور، تست تاکسی (حرکت هواپیما بر روی باند پرواز) و تجربه اولین پرواز است.

اگر تمامی تست های مربوطه بدون هیچ مشکلی انجام شوند، هواپیمای استراتولانچ می تواند اولین پرواز خود را در سال 2019 میلادی تجربه کند.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر