;
coinex

موفقیت تاریخی دیگری از اسپیس ایکس: پرتاب دو موشک در عرض 48 ساعت!

موفقیت تاریخی دیگری از اسپیس ایکس: پرتاب دو موشک در عرض 48 ساعت!

شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، از تأخیر به وجود آمده نهایت استفاده را کرد و آن را به فرصتی تاریخی بدل کرد. با توجه به اینکه اسپیس ایکس برنامه پرتاب ماهواره بلغاری را از دوشنبه به جمعه به تعویق انداخته بود، مجبور شد، دو موشک فالکون 9 را در عرض 48 ساعت پرتاب کند.

پرتاب روز جمعه شرکت از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد که ماهواره BulgariaSat-1 را حمل می‌کرد. در دومین پرتاب هم که دیروز بعد از ظهر (به‌وقت محلی) انجام شد، 10 ماهواره شرکت ایریدیوم کامیونیکیشنز به مدار زمین پرتاب شدند. پرتاب روز گذشته از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا انجام گرفت. اسپیس ایکس با وجود تکنولوژی موشک‌های قابل‌استفاده مجدد، امکان پرتاب دو موشک را در خلال چنین زمان اندکی داشت.

پرتاب ماهواره BulagariaSat-1، دومین باری بود که این شرکت فضایی خصوصی از یک بوستر (تقویت‌کننده) بازیابی شده بهره می‌برد، در همین حال پرتاب روز یکشنبه هم سومین مورد از استفاده از بوسترهای بازیابی شده بود. ایلان ماسک مدیرعامل شرکت هم با ارسال چند توییت این از این موفقیت تاریخی ابراز خوشحالی کرد.

شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس، اواخر ماه مارس (۱۰ فروردین) موفق شده بود که برای نخستین بار یک موشک فالکون ۹ را (که پیش از این هم در مأموریتی دیگر از آن استفاده کرده بود) به مدار زمین پرتاب کند و دوباره سالم در سکوی شناور خود در سواحل فلوریدا فرود بیاورد. بهره بردن از قابلیت استفاده مجدد به طور قابل‌توجهی هزینه پروازهای فضایی را کاهش می‌دهد، چنانچه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس این موفقیت را انقلابی در پروازهای فضایی خواند.

شرکت اسپیس ایکس با پرتاب نخستین موشک قابل‌استفاده مجدد و فرود مرحله اول آن، موفقیت تاریخی را به دست آورد. البته در پرتاب ماه مارس، تقویت‌کننده تنها بخشی از موشک اسپیس ایکس نبود که دوباره مورداستفاده قرارگرفته بود، بلکه اسپیس ایکس در این مأموریت؛ برای نخستین بار موفق به فرود دماغه مخروطی ۶ میلیون دلاری فالکون ۹ هم شد.

موشک فالکون ۹ پس‌ازاینکه با موفقیت ماهواره تلویزیونیSES-10  متعلق به شرکت SES S.A لوکزامبورگ را به مدار پایین زمین رساند، با موفقیت در سکوی فرود شناور اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. این فرود موفقیت‌آمیز، ششمین فرود موفق شرکت در سکوی فرود دریایی بود.

گفته می‌شود، این اولین باری است که بلغارستان یک ماهواره مخابراتی را به فضا می‌فرستد. برای ایریدیوم کامیونیکیشنز هم این دومین سری از ماهواره‌های شرکت بود. اسپیس ایکس پیش از این در ماه ژانویه، محموله‌ای شامل ۱۰ ماهواره ایریدیوم نکست شرکت ایریدیوم کامیونیکیشنز را از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا را به مدار پایین زمین برده بود. اسپیس ایکس همچنین پس از پرتاب اولیه، موفق به فرود موفقیت‌آمیز مرحله اول موشک بر روی کشتی در اقیانوس آرام شد.

و اکنون ۱۰ ماهواره دیگر را به مدار پایین زمین رساند که دومین سری از ۷۰ ماهواره ایریدیوم کامیونیکیشنز هستند. این شرکت ارتباطات ماهواره‌ای قصد دارد، ماهواره‌های خود را طی هفت پرتاب به مدار زمین ارسال کند. به گفته ایریدیوم کامیونیکیشنز، این ماهواره‌ها جایگزین شبکه‌ای متشکل از ۶۶ ماهواره خواهند شد که درهرحال حاضر در مدار پایین زمین در حال انجام عملیات هستند.

این دو پرتاب، اطمینان به تکنولوژی موشک‌های قابل‌استفاده مجدد را افزایش دادند. در میان مسائل مختلف، ایلان ماسک امیدوار است که این تکنولوژی در نهایت هزینه سفرهای فضایی را کاهش دهند. ماسک پیش از این گفته بود که ارسال ماهواره با استفاده از موشک‌های قابل استفاده مجدد، 300 میلیون دلار از موشک‌های یک سفره عادی ارزان‌تر است.

حتی پیش از موفقیت تاریخی چند روز گذشته، علاقه به تکنولوژی موشک‌های قابل‌استفاده مجدد دائما در حال افزایش بوده است. شرکت اسپیس ایکس تاکنون، 50 مأموریت- از جمله یک مأموریت برای غول هوافضایی ایرباس- را رزرو دارد. بسیاری از این مأموریت‌ها برای ماه‌های آینده سال جاری و همچنین سال 2018 برنامه‌ریزی شده‌اند. برخی از این محموله‌ها متعلق به شرکت‌های خصوصی همچون ایریدیوم کامیونیکیشنز و برخی هم متعلق به سازمان‌های دولتی همچون دولت بلغارستان هستند. اما تکنولوژی موشک‌های قابل‌استفاده مجدد  نه فقط در کوتاه مدت به نفع اسپیس ایکس است، بلکه این قابلیت فوق‌العاده هیجان‌انگیز می‌تواند، کلیدی برای سفر به مریخ در دهه 2030 باشد.

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، پیش‌ازاین گفته بود:”این نشان می‌دهد، می‌توانید، یک تقویت‌کننده کلاس مدار را که گران‌ترین بخش موشک محسوب می‌شود، بارها پرتاب کنید. این درنهایت یک انقلاب بزرگ در پروازهای فضایی است.”

همان‌طور که به‌خوبی می‌دانیم؛ طرح ماسک برای سفر به مریخ به شدت به استفاده از موشک‌های قابل‌استفاده مجدد متکی است، چیزی که در نهایت علاوه بر کاهش هزینه‌های سفر می‌تواند، زمان‌بندی برای سفر انسان به مریخ را هم به جلو بیندازد.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر