;
coinex

اخترشناسان موفق به کشف کوچک‌ترین ستاره جهان شده‌اند

اخترشناسان موفق به کشف کوچک‌ترین ستاره جهان شده‌اند

اخترشناسان می‌گویند که موفق به کشف کوچک‌ترین ستاره‌ای شده‌اند که تا به حال شناخته شده است، این ستاره کمی از غول گازی زحل بزرگ‌تر است و حدود 600 سال نوری با ما فاصله دارد. این ستاره که EBLM J0555-57Ab نام دارد، بخشی از یک سیستم دو ستاره‌ای است و در مدار ستاره‌ای بزرگ گردش می‌کند. اخترشناسان می‌گویند که این ستاره بسیار کوچک، کوچک‌ترین ستاره‌ای است که تا به حال کشف شده است.

الکساندر بوتیچیچ اخترشناسی از دانشگاه کمبریج در انگلستان و یکی از محققان تیمی که موفق به کشف این ستاره شد، می‌گوید: “کشف ما نشان می‌دهد که ستارگان تا چه حد می‌توانند، کوچک باشند.”

او در ادامه گفت: “اگر این ستاره تنها با جرم کمتری شکل گرفته بود، واکنش‌های همجوشی هیدروژنی در هسته آن نمی‌توانستند پایدار باشند و این ستاره به جای آن به یک ستاره کوتوله قهوه‌ای تبدیل می‌شد.”

به همین دلیل است که از کوتوله‌های قهوه‌ای اغلب به‌عنوان ستاره‌های شکست خورده یاد می‌شود، اما ستاره EBLM J0555-57Ab با وجود جرم کم خود، به‌قدری جرم دارد که امکان واکنش همجوشی و تبدیل هیدروژن به هلیوم را در هسته خود داشته باشد. ستاره EBLM J0555-57Ab به‌رغم اینکه به‌عنوان یک ستاره دسته‌بندی شده، ستاره‌ای بسیار کم‌نور است و بین 2000 تا 3000 بار کم‌نورتر از خورشید ماست. باوجودی این کم نوری و همچنین مجاورت با ستاره‌ای بزرگ‌تر و پرنورتر به نام  EBLM J0555-57A، کشف کوچک‌ترین ستاره جهان، چالش‌برانگیز بوده است.

ستاره EBLM J0555-57Ab کمی از غول گازی زحل بزرگ‌تر است و حدود 600 سال نوری با ما فاصله دارد. این ستاره بخشی از یک سیستم دو ستاره‌ای است و در مدار ستاره‌ای بزرگ گردش می‌کند. اخترشناسان می‌گویند که این ستاره بسیار کوچک، کوچک‌ترین ستاره‌ای است که تا به حال کشف شده است
ستاره EBLM J0555-57Ab کمی از غول گازی زحل بزرگ‌تر است و حدود 600 سال نوری با ما فاصله دارد. این ستاره بخشی از یک سیستم دو ستاره‌ای است و در مدار ستاره‌ای بزرگ گردش می‌کند. اخترشناسان می‌گویند که این ستاره بسیار کوچک، کوچک‌ترین ستاره‌ای است که تا به حال کشف شده است

آرموری تریو یکی دیگر از اخترشناسان این تیم به CBC News گفت: “این به مانند این است که سعی کنید، یک شمع را در کنار یک فانوس دریایی پیدا کنید.”

در واقع قبل از اینکه اخترشناسان موفق به کشف کوچک‌ترین ستاره جهان شوند، نسبت به ستاره بودن EBLM J0555–57Ab  تردید داشتند، اما پس از عبور این ستاره از کنار ستاره بزرگ‌تر موفق به مشاهده آن شدند. اخترشناسان برای کشف چنین ستارگانی از روش ترانزیتی بهره می‌برند که برای کشف سیارات فراخورشیدی از آن استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، کشف سیارات فراخورشیدی به روش ترانزیتی انجام می‌شود. در واقع یکی از مشکلات اساسی در مطالعه سیارات فراخورشیدی، نور بسیار زیاد، ستاره‌های میزبان این سیارات است. به این ترتیب، تقریبا ثبت تصویری مستقیم از این سیارات فراخورشیدی غیرممکن است. در عوض، این سیارات تنها از طریق ترانزیت یا گذر، قابل رصد هستند. زمانی که جرم کوچک‌تری از مقابل جرم بزرگ‌تری گذر می‌کند، چند تلسکوپ امکان مشاهده این پدیده را از نقاط مختلف خواهند داشت. هنگامی‌که یک سیاره از مقابل ستاره‌ای عبور می‌کند، نور ستاره را مسدود می‌کند. حال اخترشناسان برای این کشف EBLM J0555-57Ab هم از این تکنیک استفاده کرده‌اند، اما برای شناسایی هویت این جرم کیهانی نیاز به ‌اندازه‌گیری‌های بیشتری است.

تریو توضیح می‌دهد: “درواقع، تا زمانی که جرم این ستاره را اندازه‌گیری نکرده بودیم، بیشتر شبیه به یک سیاره ترانزیتی به نظر می‌رسید.”

تریو به CBC News گفت:” این ستاره احتمالا کوچک‌ترین راکتور طبیعی همجوشی هسته‌ای است که تاکنون شناخته‌ایم.”

.

منبع: sciencealert

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر