;
coinex

کشف یکی از درخشان‌ترین کهکشان‌های جهان

کشف درخشان‌ترین کهکشان جهان

اخترشناسان موسسه فیزیک نجومی جزایر قناری موفق به کشف یکی از درخشان‌ترین کهکشان‌هایی شدند که تابه‌حال شناخته‌شده است. این کهکشان حدود هزار برابر از کهکشان ما، راه شیری درخشان‌تر است، دارای میزان بسیار بالایی تشکیل ستاره‌ای است و 10 هزار سال نوری با ما فاصله دارد.

اخترشناسان این کهکشان را با استفاده از اثر عدسی گرانشی کشف کردند. این پدیده گرانشی باعث می‌شود نوری که از ستارگان دیگر به ما می‌رسد، بزرگ‌تر نمایش داده شود. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که نور در اثر گرانش خم می‌شود و باعث می‌شود، نوری که از یک ستاره یا کوازار (اختروش یا هسته‌های فعال کهکشان‌های دوردست) به ما می‌رسد، تا صد برابر بیشتر از ستاره‌های عادی باشد. در این پدیده گرانش همچون یک عدسی تلسکوپ عمل می‌کند و باعث می‌شود که در اثر همگرایی گرانشی نوری که به ما می‌رسد چندین برابر مشاهده شود. این پدیده به اخترشناسان کمک می‌کند، سیارات فراخورشیدی، سیاهچاله‌ها و انواع کهکشان‌ها را کشف کنند.

آناستازیا دیازسانچز یکی از نویسندگان این مطالعه جدید، در بیانیه‌ای گفت: “به لطف عدسی‌های گرانشی ناشی از این خوشه‌های کهکشانی (بین ما و منبع) که همچون یک تلسکوپ عمل می‌کنند، این کهکشان 11 برابر بزرگ‌تر و درخشان‌تر از میزان واقعی به نظر می‌رسید، همان‌طور که در چندین عکس در قوسی در مرکز بخش‌های متراکم و چگال خوشه کهکشانی نمایان است، چیزی که به آن “حلقه انیشتین” می‌گویند.”

تقویت نور و تصاویر چندگانه کهکشان که بر اثر عدسی گرانشی ایجادشده بودند، به اخترشناسان امکان رصد، درخشان‌ترین کهکشان جهان را داد و به آن‌ها کمک می‌کند، در آینده جزئیات بیشتری را از این کهکشان به دست بیاورند.

اخترشناسان این کهکشان را به دلیل شباهت به کهکشانی دیگری به نام مژه کیهانی، “اَبروی کیهانی” نام‌گذاری کرده‌اند. مژه کیهانی هم به دلیل نزدیکی به کهکشان جوانی به نام “چشم کیهانی”، چنین نام‌گذاری شده است. اَبروی کیهانی که به دلیل فاصله زیادش، امکان مشاهده مراحل اولیه‌اش را برای ما فراهم کرده، به اخترشناسان کمک می‌کند، نحوه شکل‌گیری کهکشان‌های دوردست و همچنین چگونگی تبدیل‌شدن این کهکشان‌ها به کهکشان‌های بیضوی را درک کنند.

سوزانا ایگلسیاس گروث، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، گفت: “این نوع از اجرام کیهانی دارای قدرتمندترین ستاره‌های تشکیل‌دهنده جهان هستند. مرحله بعدی، مطالعه محتوای مولکولی این کهکشان‌ها است.”

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    متشکر بابت این مطلب ارزشمند.

    پاسخ