;
coinex

دانشمندان می‌گویند، ماه دارای ذخایر آب زیرسطحی است

دانشمندان می‌گویند، ماه بیش از چیزی که پیش از این تصور می‌شد، آب زیرسطحی دارد. مطالعه جدید نشان می‌دهد که این آب در نواحی فراتر از تنها قطب‌های ماه وجود دارد. باوجودی که دانشمندان به‌درستی نمی‌دانند، در ماه چه میزان آب وجود دارد، اما این کشف می‌تواند، برنامه مأموریت‌های آینده ماه را به‌کلی تغییر دهد.

دانشمندان نمونه‌هایی از سنگ‌های آذرین ماه را که حاوی ذرات کوچکی آب بودند، بررسی کرده‌اند. به گفته محققان،  میلیاردها سال قبل با فوران آتش‌فشان‌های ماه، این سنگ‌ها شکل‌ گرفته‌اند و درون ماگماهای حاصل از این فوران‌ها، ذرات آب محبوس شده‌اند. دانشمندان پس از این، اطلاعات ماهواره‌ای مدارگرد هندی، چانداریان-۱ را بررسی کردند و دریافتند، آنچه کشف کرده‌اند، ذرات آب است که در قطعات سنگ‌های آتش‌فشانی به دام افتاده‌اند.

یافته‌های این محققان که در نشریه “Nature Geoscience” منتشر شده نشان می‌دهد که نواحی زیادی با مواد آتش‌فشانی مملو از آب و گسترده‌تر از قطب‌ها در ماه وجود دارد. دانشمندان سال‌هاست بر این باورند که ماه کاملا خشک است. اما در سال 2008، در سنگ‌های آتش‌فشانی که طی مأموریت‌های آپولو در دهه 19970 از ماه جمع‌آوری‌ شده بودند، آب کشف شد و از آن زمان، شواهد بیشتری هم کشف شده است. اما دانشمندان تاکنون هیچ‌گونه اطلاعی از آب‌های زیرسطحی ماه نداشتند. حال، دانشمندان از ابزار نقشه‌برداری معدنی ماه مدارگرد چانداریان-۱ برای جمع‌آوری اطلاعاتی در این زمینه استفاده کردند.

نقشه فوق نواحی که دارای ذخایر آب در سطح ماه هستند را نشان می‌دهد
نقشه فوق نواحی که دارای ذخایر آب در سطح ماه هستند را نشان می‌دهد

آنتونی کالپرت دانشمند علوم جوی و سیاره‌ای از ناسا به National Geographic گفت: “این واقعیت که این ذرات به سنگ‌های آذرین مرتبط هستند، نشان می‌دهد که قطعا زمانی که این فوران‌های آتش‌فشانی رخ ‌داده‌اند، میزان زیادی آب در درون آن‌ها محبوس شده است.”

البته محققان نتوانسته نشان دهند، چه میزان آب در ماه وجود دارد، اما موفق به ترسیم نقشه‌ای از نواحی که دارای ذخایر آب هستند، شده‌اند. به عنوان مثال، محل‌های فرود مأموریت‌های آپولو 15 و آپولو 17 از این دست نواحی پر آب ماه هستند. این یافته‌های جدید می‌تواند، اهمیت زیادی داشته باشد، چراکه با بازگشت ما به ماه (مأموریت‌های آینده به ماه و همچنین ساخت پایگاه دائمی)، دیگر نیازی به حمل آب به ماه نیست و می‌توان از ذخایر آب‌ زیرزمینی ماه بهره برد.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر