coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

نوموفوبیا یا اضطراب جدایی از گوشی‌های هوشمند چیست؟

نوموفوبیا (Nomophobia) اصطلاحی است که در سال 2010 توسط محققان مؤسسه تحقیقاتی YouGov ابداع شد. محققان پس‌ازاینکه دریافتند، بسیاری از شرکت‌کنندگان در مطالعه پس از جدایی از تلفن دچار اضطراب می‌شوند، متوجه چنین هراس شدند. درحالی‌که دانشمندان معتقدند، فوبیا (به معنای ترس شدید یا بیمارگونه) ممکن است، عبارتی بسیار قوی برای این نوع اضطراب باشد، اما همه آن‌ها موافق‌اند که برخی کاربران تلفن همراه در صورت قطع ارتباط یا عدم دسترسی مضطرب می‌شوند.

نوموفوبیا اصطلاحی است که برای اضطراب ناشی از عدم ارتباط با تلفن همراه به کار می‌رود. اگرچه این اصطلاح در جامعه روانشناسی پذیرفته نشده و در راﻫﻨﻤﺎی ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ و آﻣﺎری اﺧﺘﻼﻻت رواﻧﯽ ذکر نشده، اما اکثر متخصصان اذعان دارند که برخی افراد در صورت خاموش شدن تلفن همراهشان دچار اضطراب می‌شوند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان موسسه تحقیقاتی YouGov در انگلستان انجام شد، این اضطراب بیشتر در دانش آموزان و دانشجویان مشاهده می‌شود.

نوموفوبیا، در سال‌های آینده به‌خصوص در کشورهای مدرن و صنعتی، به مسئله‌ای مهم بدل می‌شود. 66 درصد از بزرگ‌سالان از نوموفوبیا رنج می‌برند
نوموفوبیا، در سال‌های آینده به‌خصوص در کشورهای مدرن و صنعتی، به مسئله‌ای مهم بدل می‌شود. 66 درصد از بزرگ‌سالان از نوموفوبیا رنج می‌برند

گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌ترین اختراعات قرن ما

بر اساس مطالعه مشابهی از سوی موسسه تحقیقاتیYouGov، گوشی هوشمند به عنوان بزرگ‌ترین اختراع قرن بیست و یکم شناخته شدند. پس از گوشی هوشمند، تبلت و فیسبوک قرار داشتند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به محققان گفتند که گوشی‌های هوشمند را در وهله اول، برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و سپس برای دنبال کردن موضوعات و رویدادهای مهم استفاده می‌کنند. اما محققان می‌گویند، باوجودی که  گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی ممکن است، ابزار خوبی برای بهبود ارتباطات، گسترش دیدگاه ما نسبت به جهان و افزایش آگاهی ما باشند، اما موجب بروز نوعی اضطراب هم می‌شوند.

مطالعه YouGov نتیجه‌گیری کرد که 53 درصد از کاربران گوشی هوشمند در انگلستان، زمانی که گوشی هوشمند خود را از دست می‌دهند، همچون تخلیه باتری و یا قطع شدن شبکه، مضطرب می‌شوند. متخصصان می‌گویند که این سطح از استرس ناشی از قطع ارتباط با دیگران مشابه همان احساسی است که فرد از رفتن به دندانپزشکی و یا در روز عروسی خود احساس می‌کند. این مطالعه همچنین اصطلاح “نوموفوبیا” را به‌عنوان پدیده مدرنی که به‌خصوص روی جوانان تأثیر می‌گذارد، مطرح کرد.

 مطالعه‌ای نشان می‌دهد که از هر پنج نفر یک نفر، ترجیح می‌دهد، یک هفته با یک لنگه‌کفش بیرون بروند، اما در عوض گوشی هوشمند خود را همراه خود داشته باشد

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که از هر پنج نفر یک نفر، ترجیح می‌دهد، یک هفته با یک لنگه‌کفش بیرون بروند، اما در عوض گوشی هوشمند خود را همراه خود داشته باشد

ناتوانی از قطع ارتباط با دیگران

با علاقه‌مند شدن بیشتر دانشمندان به این ناتوانی از قطع ارتباط با دیگران، تحقیقاتی زیادی در این زمینه انجام شد. در مطالعه‌ای که محققان دانشکده پزشکی و مرکز پزشکی هند مرکزی انجام دادند، دریافتند که 5/18 درصد دانشجویان دارای نوموفوبیا هستند و تفاوت خاصی بین دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد. 73 درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه به محققان گفتند که حتی در زمان خواب هم گوشی هوشمند خود را با خود نگه می‌دارند. در همین حال 18.5 درصد شرکت‌کنندگان هم گفتند که در طول کلاس‌های درس هم از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند.

20 درصد از دانشجویان پاسخ دادند که زمانی که گوشی هوشمند خود را به همراه ندارند و باتری گوشی تمام می‌شود، تمرکز خود را از دست می‌دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که حدود 56 درصد از دانشجویان گوشی‌های هوشمند خود را نزدیک بدن خود در جیب‌های پیراهن و یا شلوار خود نگه می‌دارند تا بتوانند، با دیگران ارتباط برقرار کنند. مطالعه دیگری که در بمبئی انجام شد، نشان می‌دهد که 53 درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند، زندگی بدون گوشی‌های هوشمند را تصور کنند.

محققان مطالعه هند همچنین اشاره کردند که نوموفوبیا، در سال‌های آینده به‌خصوص در کشورهای مدرن و صنعتی، به مسئله‌ای مهم بدل می‌شود. محققان در مطالعه خود نتیجه‌گیری کردند: “مطالعات چندرسانه‌ای برای ارزیابی مشکل واقعی و درنتیجه اقدامات لازم برای مقابله با مشکل ضروری است.”

افرادی که دارای دیدی منفی، جوان‌تر، اعتمادبه‌نفس کم، برونگرایی یا درون‌گرایی زیاد، تحریک‌پذیری و احساس اضطراب و حساسیت هستند، احتمالا بیشتر از سایر افراد دچار نوموفوبیا می‌شوند
افرادی که دارای دیدی منفی، جوان‌تر، اعتمادبه‌نفس کم، برونگرایی یا درون‌گرایی زیاد، تحریک‌پذیری و احساس اضطراب و حساسیت هستند، احتمالا بیشتر از سایر افراد دچار نوموفوبیا می‌شوند

به نقل از Psychology Today، در آمریکا نه‌تنها وضعیت از این هم بدتر است، بلکه مردم گوشی‌های هوشمند را هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه‌ روز با خود نگه می‌دارند و حتی 34 درصد از افراد، در لحظات صمیمی با شریک زندگی (یا همسر) به تماس‌ها پاسخ می‌دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که از هر پنج نفر یک نفر، ترجیح می‌دهد، یک هفته با یک لنگه‌کفش بیرون برود، اما در عوض گوشی هوشمند خود را همراه خود داشته باشد. و همچنین بیش از نیمی از افراد، هرگز گوشی‌های هوشمند خود را خاموش نمی‌کنند. بر اساس یک مطالعه، 66 درصد از بزرگ‌سالان از نوموفوبیا رنج می‌برند.

علائم نوموفوبیا بسیار واقعی هستند

درحالی‌که برخی ممکن است، تصور کنند که ترس از قطع ارتباط با دیگران بیشتر مبتنی بر احساسات است، اما باید بدانیم که فوبیا ازلحاظ علائم پزشکی می‌تواند شامل، اضطراب، مشکل تنفسی، لرزش، تعریق، آشفتگی، عدم تمرکز و حتی تپش قلب باشد. ازلحاظ احساسی هم افرادی که ارتباط روانی با گوشی‌های هوشمند خود دارند، ممکن است، دچار افسردگی، اعتماد به نفس پایین و احساس تنهایی شوند.

در مقاله‌ای در مورد روانشناسی و رفتار سایبری، محققان دریافتند که برخی عوامل پیش‌بینی کننده سلامت روان در این افراد وجود دارد. افرادی که دارای دیدی منفی، جوان‌تر، اعتمادبه‌نفس کم، برونگرایی یا درون‌گرایی زیاد، تحریک‌پذیری و احساس اضطراب و حساسیت هستند، احتمالا بیشتر از سایر افراد دچار نوموفوبیا می‌شوند.

گوشی هوشمند روی پیشرفت‌های تحصیلی هم تأثیر می‌گذارد. محققان گزارش کرده‌اند که استفاده مکرر از گوشی هوشمند رابطه مستقیمی بین کاهش میانگین نمره و افزایش اضطراب منفی و نارضایتی از زندگی وجود دارد. افرادی که بیش از حد از گوشی هوشمند خود برای برقراری ارتباط با دیگران و یا تعاملات در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، زمان مطالعه خود را از دست می‌دهند و ممکن است، برای حضور در کلاس درس دچار مشکل شوند، و البته گوشی‌های هوشمند در هنگام درس خواندن و یا کلاس درس هم آن‌ها را دچار سردرگمی و حواس‌پرتی می‌کنند.

استفاده از بیش‌ازحد از گوشی هوشمند اضطراب را افزایش می‌دهد و به دلیل فشار ناشی از ارتباط دائم با شبکه‌های اجتماعی و استرس، روی سلامت عمومی فرد تأثیر می‌گذارد. روانشناسان می‌گویند که همه افراد باید اطلاع داشته باشند که باید از گوشی‌های هوشمند خود جدا شوند تا از زندگی بدون فشار آنلاین بودن همیشگی لذت ببرند.

و ازآنجایی‌که نوموفوبیا، اختلالی نسبتا جدید است، درمان خاصی ندارد، اما روانشناسان به روان‌درمان شناختی-رفتاری و همچنین داروهایی که برای درمان سایر اختلالات و اضطراب‌های اجتماعی کاربرد دارد، متکی هستند. متخصصان همچنین، از پرسشنامه‌ای استفاده می‌کنند که به‌وسیله آن تعیین می‌کنند که فرد دچار نوموفوبیا است یا خیر.

محققان می‌گویند، باوجودی که گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی ممکن است، ابزار خوبی برای بهبود ارتباطات، گسترش دیدگاه ما نسبت به جهان و افزایش آگاهی ما باشند، اما موجب بروز نوعی اضطراب هم می‌شوند
محققان می‌گویند، باوجودی که گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی ممکن است، ابزار خوبی برای بهبود ارتباطات، گسترش دیدگاه ما نسبت به جهان و افزایش آگاهی ما باشند، اما موجب بروز نوعی اضطراب هم می‌شوند

چگونه می‌توانید بدانید اعتیاد دارید؟

مارینو چولیز محققی از دانشگاه روانشناسی والنسیا در اسپانیا است که پرسشنامه‌ای طراحی که ممکن است، به متخصصان برای تشخیص وابستگی افراد به گوشی هوشمند کمک کند. درواقع، این افراد ممکن است، احساس تنش شدید یا اضطراب را در صورت قطع ارتباط با دستگاه‌های همراهشان حس کنند. مسائلی که در رابطه با استفاده بیش‌ازحد از گوشی هوشمند به وجود می‌آید و یا مشکلات خواب، نشان می‌دهد که اعتیاد به گوشی هوشمند می‌تواند به مسئله‌ای جدی برای فرد تبدیل شود.

به گفته چولیز، افرادی که در صورت نداشتن دسترسی به گوشی هوشمند، احساس نیاز به تماس گرفتن با کسی و یا ارسال اس ام اس می‌کنند، آشکارا به گوشی همراه اعتیاد دارند. بنابراین یک ساعت در روز و یا یک روز در ماه را از گوشی خود جدا شوید تا مطمئن شوید که به گوشی‌های هوشمند اعتیاد ندارید و همچنین زندگی سالم زندگی آنلاین و البته آفلاین دارید.

.

منبع: evonews

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر