;
coinex

شکست ژاپن در اولین پرتاب موشک خصوصی

آژانس اکتشاف فضایی ژاپن جاه‌طلبی‌های فضایی خود را پنهان نمی‌کند، آن‌ها قصد دارند، قبل از چینی‌ها انسان را به ماه بفرستند. اما پروازهای فضایی خصوصی نیز در این کشور در حال پیشرفت هستند. روز یکشنبه، موشک مومو (Momo)، نخستین موشک فضای تجاری ژاپن از جزیره هوکایدو به فضا پرتاب شد. این موشک توسط شرکت Interstellar Technologies ساخته‌شده است.

شرکت‌ Interstellar Technologies در سال 1997 به‌عنوان یک گروه سرگرمی آغاز به کار کرد و در سال 2003 تبدیل به یک شرکت شد. Interstellar پس از گذشت بیش از یک دهه ساخت و طراحی موتور و بوستر (تقویت‌کننده) هفته گذشته، اعلام کرد که آماده است، برای نخستین بار یک موشک خصوصی را از خاک ژاپن پرتاب کند.

اما به نظر می‌رسد، این موشک نتوانسته خواسته این شرکت فضایی خصوصی ژاپنی را برآورد کند و به ارتفاع موردنظر (100 کیلومتری سطح زمین) برسد. فقط یک دقیقه به پرتاب این موشک باقی‌مانده بود که ارتباط آن با مرکز کنترل قطع شد. برآوردها نشان می‌دهد که این موشک تنها به ارتفاع 20 کیلومتری رسیده است.

در صورت موفقیت این پرتاب، مومو تبدیل به نخستین موشک خصوصی ژاپن می‌شد. هزینه پرتاب موشک مومو 50 میلیون ین (440 هزار دلار) بود. موشک مومو 8.5 متر بلندی، 250 کیلوگرم وزن و  0.5 متر قطر دارد. این موشک می‌تواند، 10 کیلوگرم را به ارتفاع 130 کیلومتری و یا 20 کیلوگرم را به ارتفاع 120 کیلومتر برساند. موشک مومو از یک موتور با سوخت اتانول و اکسیژن مایع به‌عنوان یک اکسیدکننده استفاده می‌کند. این موتور دارای نیروی تراست 12kN است. برای مقایسه باید بگوییم که هر یک از 9 موتور مریلین دی-1 موجود در موشک‌های فالکون9 شرکت اسپیس ایکس، دارای نیروی تراست 845 kN هستند.

این شکست جزئی قطعا ناامیدکننده است، اما در این مرحله، هرگونه اطلاعاتی می‌تواند مفید باشد. تاکافومی هوری، کارآفرین ژاپنی که از سرمایه‌گذاران پروژه مومو است، در صفحه فیسبوک خود گفت: “ما توانستیم اطلاعات ارزشمندی به دست بیاوریم که می‌تواند منجر به موفقیت در آینده شود. هدف پروژه مومو، ساخت موشکی است که تا سال 2020 قادر به قرار دادن یک ماهواره کوچک در مدار پایین زمین باشد.”

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر