;
coinex

افزایش فارغ التحصیلان بیکار تا ۴.۵ ؛ دلایل بحرانی شدن بازار کار برای تحصیلکرده ها

افزایش فارغ التحصیلان بیکار تا ۴.۵ ؛ دلایل بحرانی شدن بازار کار برای تحصیلکرده ها

بخش عظیمی از بیکاران امروز را فارغ التحصیلان دانشگاه‎ها تشکیل می‎دهند. این شرایط به یک بحران ملی در کشور تبدیل شده است. اما واقعا علت رشد بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چه می‎تواند باشد؟

آمارهای موجود نشان از بیکاری 4.5 میلیون نفری فارغ التحصیلان دارد. این مساله همیشه مورد نقد کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. زیرا بحرانی بودن بیکاری موضوعی است که کارشناسان بازار کار عقیده دارند به همان میزان که فضای اشتغال کشور دچار تحولات اساسی نسبت به دهه‎های گذشته شده به همان میزان نیز دچار آسیب‌های جدید شده است.

دلایل بحرانی شدن بازار کار تحصیل کرده ها چیست؟

1- یکی از دلایل این امر را می‎توان این دانست که جمعیت دارای تحصیلات عالی بعد از انقلاب 14 برابر شده‎اند. این میزان را برای مردان حدود 10 برابر و برای زنان 23 برابر دانسته‎اند. باید این وجود ظرفیت‎های بازار کار در این شرایط نه تنها پیشرفت نداشته بلکه در مواردی پس رفت نیز داشته است.

2- از دهه 60 سطح تحصیلات کاردانی به سمت تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد حرک کرده و همین باعث بالا رفتن سطح توقعات جامعه از کار و اشتغال شده است و این خود دلیلی بر به وجود آمدن بیکاری برای فارغ التحصیلان است.

3- همچنین در این چند دهه گرایش بیشتری به سمت رشته‎های بازرگانی، حقوق، مهندسی، رشته‎های گروه بهداشت و پزشکی، کشاورزی، کامپیوتر، دامپزشکی، علوم تربیتی وجود داشته و به همین دلیل عرصه برای فارغ التحصیلان این رشته‎ها، دشوارتر شده ورود به بازار کار را مشکل نموده است.

4- تمایل به تحصیل در برخی از این رشته‎ها افزایش یافته است. به عنوان نمونه متقاضیان تحصیل در رشته‎های گروه بهداشت و پزشکی 17 برابر شده، اما آیا بازار کار ما برای همه این همه فارغ التحصیل‎ها جا دارد؟

5- از سال 65 تا 90 افراد نسبت به تحصیل در برخی رشته‎ها مانند زیرگروه‎های خدماتی، بی میل شدند و نرخ بیکاری در این رشته کم بود. اما چند سال است که این رشته بازار کار پیدا کرده است. بنابراین نامتوازن بودن تحصیل در رشته‎های مختلف نیز می‎تواند یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان باشد.

6- رشته‎های کشاورزی، دامپزشکی و علوم تربیتی بالاترین درصد بیکاری دارند زیرا در ایران هیچگونه تحقیقی درمورد وضعیت بازار کار و رشته‎های دانشگاهی توسط دولت و یا خود دانشگاه‎ها انجام نمی‎گیرد و افراد بدون اطلاع از بازار کار، یک رشته تحصیلی را انتخاب می‎کنند و انتخاب با چشم بسته انجام می‎گیرد.

7- افراد نیز باید در هنگام انتخاب رشته، نیازسنجی بازار کار را در نظر بگیرند و نباید فقط بر اساس علاقه شخصی، رشته انتخاب کنند. زیرا این امر باعث می‎شود در زمان جستجوی شغل، فارغ التحصیلان با مشکل روبه رو شوند. البته علاقه نیز مهم است چون باعث ایجاد انگیزه می‎شود.

8- از سال 65 تا 90 نرخ مشارکت اقتصادی افراد دارای تحصیلات عالی از 68.9 درصد به 48 درصد کاهش یافته که این می‎تواند به معنای سرگشتگی و بی‎برنامگی درصد بالایی از افراد تحصیل کرده درباره آینده خود باشد.

9- نرخ بیکاری در افراد دارای تحصیلات عالی در سال های 65 تا 90 به میزان 4 برابر افزایش داشته است، دانشگاه‎ها به این امر توجهی نداشته و در فکر جذب دانشجو هستند و صف متقاضیان ورود به دانشگاه نیز همچنان برقرار است. شاید بهتر باشد بخش قابل توجهی از تحصیلات پس از دیپلم متوسطه به سمت رشته‎های فنی و مهارت آموزی سوق پیدا کنند.

10- جذب دانشجوی دانشگاه‎ها را می‎توان یک روند رقابتی در نظر گرفت اما در واقع باید برای بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاه ها، نیز برنامه ریزی نمود یا باید پذیرش میلیونی دانشجو را متوقف کرد و یا فرصت‎های جدید شغلی ایجاد نمود.

.

منبع: tasnimnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر