;
coinex

بررسی آینده کسب و کارهای مجازی در ایران؛ کسب و کار تلگرام

بررسی آینده کسب و کارهای مجازی در ایران؛ کسب و کار تلگرام

به نظر می‌رسد “بازار مکاره مجازی” بتواند بهترین توصیف برای کسب‌وکارهایی باشد که در بستر فضای مجازی و به‌ویژه تلگرام شکل گرفته است. بازار مکاره را می‌توان مکانی در نظر گرفت که در مدت چند روز در محلی برپا شود و بازرگانان از نقاط مختلف و کشورهای متعدد کالاهای خود را به آنجا ببرند و در معرض نمایش و فروش قرار دهند.

این اتفاق در تلگرام هم رخ داده است؛ در تلگرام کسب و کارهایی وجود دارد که همه تلاش می‌کنند تا مشتری‌های خود را قانع کنند، کالاها و خدمات موردنظر خود را بخرند و استفاده کنند؛ این کالاها می‌توانند وسایل دم‌دستی باشند، مانند وسایل آشپزخانه و لباس و لوازم‌آرایشی و گاهی هم وسایل عجیب‌وغریب‌تر و بزرگ‌تر: خرید تلویزیون از بانه!

اما پیشرفت کسب‌وکارهای تلگرامی بیش از این است و به ارائه خدمات خاص هم رسیده است که می‌توان به مشاوره تغذیه، مشاوره لاغری و چاقی و حتی مشاوره ازدواج هم اشاره کرد.

همه این اتفاقات، در زندگی روزمره هم می‌افتاد؛ خریدوفروش‌هایی که در بازار یا مکان‌های مختلف و به‌صورت حضوری انجام می‌شد، اکنون به بستر فضای مجازی راه ‌یافته و اتفاقا درآمدهای خوبی هم دارد.

چگونه کسب‌وکارهای اینترنتی رونق پیدا کردند؟

از اصلی‌ترین مشخصه بازارهای مجازی رونق زیاد آنهاست. تقاضا برای خرید کالا یا دریافت خدمات در این بازارها زیاد است و همین عامل سبب شده تا بخش زیادی از فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکار در این بازارها انجام شود.

پاتوق، تعبیر عزیز بنی‌هاشمی، کارشناس توسعه بازار از کسب و کارهای مجازی است. او به شرق می‌گوید:

زمانی که مردم جایی را به‌عنوان پاتوق انتخاب می‌کنند و فعالان هم‌سنخ در حوزه کسب‌وکار هم آنجا جمع می‌شوند، فروشندگان نیز ناخودآگاه کالای خود را در آن محل عرضه می‌کنند.

برخی از فعالان بازار وقتی می‌بینند مردم در تلگرام وقت می‌گذرانند و امکان اشتراک‌گذاشتن مطالب هم در آنجا وجود دارد، تلاش می‌کنند بخشی از کسب‌وکارشان را در این شبکه اجتماعی مستقر کنند و نیازهای مردم را پاسخ دهند.

شغل های مناسب در بازار مجازی

برای هر شغل و حرفه‌ای یک کانال یا گروه در تلگرام ایجاد شده است و فعالان آن حرفه تلاش می‌کنند مردم را متقاعد کنند از کالاها و خدماتشان استفاده کنند.

به گفته عزیز بنی هاشمی همه فعالان کسب‌وکار باید به این موضوع توجه کنند که اگر چیزی مُد شد، نباید به سمت آن بروند.

او در‌باره اعتقاد مردم به خریدهای اینترنتی ادامه داد که توسعه سریع کسب‌وکار در فضای مجازی سبب شده که بسیاری از کسب‌وکارها بدون اینکه احتیاج به سرمایه‌گذاری زیادی مانند مکان فیزیکی، انبار، مجوز و… داشته باشد، به راحتی به مصرف کننده یا مشتری پایانی دست پیدا کند؛ همین عامل، اصلی‌ترین دلیل رواج کسب‌وکارهای مجازی است.

قیمت کم، از عوامل گرایش مردم به بازارهای مجازی

به گفته این کارشناس توسعه بازار در تلگرام امنیت لازم برای بسترهای شغلی و امنیت مناسب برای کسب‌وکار وجود ندارد، چون قرار نبوده تلگرام به چنین فضایی تبدیل شود. البته، می‌توان یکی از دلایل گرایش زیاد مردم به بازارهای مجازی، قیمت اندک کالاها و خدمات دانست که همین موضوع هم عاملی برای توجیه ضریب امنیتی پایین آن است.

به گفته او وقتی قرار باشد به یک متخصص تغذیه خوب مراجعه کنیم، حداقل لازم است صد هزار تومان حق مشاوره پرداخت کنیم، درحالی‌که در فضای مجازی و به‌ویژه تلگرام، رقمی کمتر از ٣٠ هزار تومان پرداخت می‌کنید.

فضای مجازی، آینده‌ای درخشان دارد!

کسب‌وکار در فضای مجازی با سرعت زیادی توسعه پیدا کرده است. به گفته هومن رضوانی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ، آینده فروش در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی را باید از سه بُعد تجاری، فرهنگی و فنی بررسی کرد.

رضوانی به شرق می‌گوید:

از نظر تجاری، در آینده فروش در شبکه‌های اجتماعی بهتر خواهد شد و همه به این نتیجه می‌رسند سهم بیشتری از مشتریانشان را در فضای مجازی جست‌وجو کنند و حضور هوشمندانه‌تری در این حوزه داشته باشند؛ بنابراین مباحثی مثل بازاریابی اینترنتی بسیار بیشتر به چشم خواهد خورد و صاحبان کسب‌وکار هم ناگزیر هستند کسب‌وکارشان را به این صورت توسعه دهند.

شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی، از نظر فنی در آینده با سرویس‌های مستقیمی که ارائه خواهند داد، باعث می‌شوند مردم بتوانند بدون حضور در هیچ وب‌سایتی و در همه کانال‌ها و گروه‌ها خرید نمایند به صورتی آسان تر و در دسترس‌تر.

با فیلترینگ تلگرام چه کنیم؟

اما اگر تلگرام فیلتر شود چه اتفاقی می افتد؟ این اصلی ترین سوالی است که در مورد کسب‌وکارهای تلگرامی مطرح می‌شود.

به گفته هومن رضوانی، احتمال فیلترینگ بسیار کم است و اگر قرار باشد تلگرام فیلتر شود، مرکز ساماندهی فضای مجازی برای ساماندهی کانال‌ها وارد گود نمی‌شد؛ بهتر است به جای فیلترینگ، مدیریت هوشمندانه را در دستور کار قرار داد. در مقابل، به گفته عزیز بنی‌هاشمی، اگر فیلترینگ هم اتفاق بیفتد، مردم و فعالان بازار از ابزارهای ارتباطی دیگری استفاده خواهند کرد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر