;
coinex

آزمایشگاه فضایی تیان گونگ-1 چین اوایل سال 2018 در زمین سقوط می‌کند

دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، مقامات سازمان ملی فضایی چین اعلام کرده‌اند که مدار آزمایشگاه فضایی تیان گونگ-1 نخستین ایستگاه فضایی کشور، در حال از بین رفتن مدار است و ممکن است که به‌صورت کنترل نشده‌ای به زمین سقوط کند. انتظار می‌رود، آزمایشگاه فضایی تیان گونگ-1، طی هشت ماه آینده به زمین سقوط کند. سازمان ملی فضایی چین اعلام کرده است که این آزمایشگاه فضایی ماه فوریه وارد جو زمین می‌شود.

مدار در حال از بین رفتن (Decaying Orbit) مداری که اشیای فضایی (همچون ماهواره‌های مداری) در حال چرخش در آن به‌صورت حلزونی شکل و به آهستگی به سمت مرکز اولیه مدار کشیده می‌شوند. در این حالت به‌مرور از شعاع مدار کاسته می‌شود. به‌عنوان‌مثال، وقتی یکی از ماهواره‌ها در مدار در حال از بین رفتن قرار می‌گیرد، به درون جو زمین واردشده و همین‌طور که به سمت زمین می‌آید، می‌سوزد.

پیش از این هم مقامات سازمان ملی فضایی چین اذعان کرده بودند که فضاپیمای تیان گونگ 1، در حال از بین رفتن مدار است. آن‌ها اعلام کرده بودند که فضاپیمای 8.5 تنی در حال حاضر نزدیک شدن به زمین و برخورد است و هیچ راهی برای کنترل فرود آن وجود ندارند.

تیان گونگ-1 از سپتامبر سال 2011 در مدار زمین قرار دارد. این فضاپیما در 16 مارس 2016 از کار افتاد. تا به امروز، فضاپیما ساختار کلی خود را حفظ کرده است. مدار عملیاتی این آزمایشگاه فضایی تحت نظارت کنترل سازمان ملی فضایی چین است. میانگین ارتفاع فعلی این فضاپیما هم‌اکنون 349 کیلومتر از سطح زمین است. بر اساس گزارش دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، مدار تیان گونگ روزانه 160 متر از جابه‌جا می‌شود.

بر اساس گزارش دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، ورود مجدد آزمایشگاه تیان گونگ-1 به زمین، بین اکتبر 2017 و آوریل 2018 خواهد بود. در اطلاعیه 2 اوت دفتر امور فضایی، اعلام‌شده است که این ورود در ژانویه 2018 انجام می‌گیرد. بر اساس برآوردها و تجزیه تحلیل‌های انجام شده، قطعات آزمایشگاه فضایی تیان گونگ-1 در هنگام ورود مجدد به جو زمین کاملا می‌سوزد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: “احتمال وقوع سانحه و یا آسیب رسیدن به فعالیت‌های هوایی و زمینی بسیار کم است.”

در این اطلاعیه توصیه شده است که چین به ورود مجدد تیان گونگ-1 اهمیت زیادی بدهد و اقداماتی برای نظارت سقوط و همچنین اطلاع‌رسانی انجام دهد. در این اطلاعیه آمده است که چینی‌ها باید سازوکار گزارش‌های خود را در مورد این آزمایشگاه فضایی بهبود بخشند.

تیان گونگ-1 از سپتامبر سال 2011 در مدار زمین قرار دارد. این فضاپیما در 16 مارس 2016 از کار افتاد. تا به امروز، فضاپیما ساختار کلی خود را حفظ کرده است. مدار عملیاتی این آزمایشگاه فضایی تحت نظارت کنترل سازمان ملی فضایی چین است. میانگین ارتفاع فعلی این فضاپیما هم‌اکنون 349 کیلومتر از سطح زمین است. بر اساس گزارش دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، مدار تیان گونگ روزانه 160 متر از جابه‌جا می‌شود
تیان گونگ-1 از سپتامبر سال 2011 در مدار زمین قرار دارد. این فضاپیما در 16 مارس 2016 از کار افتاد. تا به امروز، فضاپیما ساختار کلی خود را حفظ کرده است. مدار عملیاتی این آزمایشگاه فضایی تحت نظارت کنترل سازمان ملی فضایی چین است. میانگین ارتفاع فعلی این فضاپیما هم‌اکنون 349 کیلومتر از سطح زمین است. بر اساس گزارش دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، مدار تیان گونگ روزانه 160 متر از جابه‌جا می‌شود

همچنین وضعیت مدار و سایر اطلاعات تیان گونگ-1 در وب‌سایت سازمان ملی فضایی چین به هر دو زبان چینی و انگلیسی قرار بگیرد. علاوه بر این، اطلاعاتی به‌موقع در مورد نقاط عطف مهم در دوران تغییر وضعیت مداری فضاپیما در رسانه‌های خبری منتشر شود. همچنین چینی‌ها باید با توجه به زمان نهایی پیش‌بینی شده سقوط و منطقه ورود به جو، به‌موقع اطلاعات مربوط و هشدارهای اولیه را منتشر کنند و از طریق روابط و کانال‌های دیپلماتیک به دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد و دبیر کل سازمان ملل متحد اطلاع‌رسانی کنند.

تیان گونگ-1 در تاریخ 29 سپتامبر 2011 به مدار زمین فرستاده شد. سازمان ملی فضایی چین تابه‌حال موفق به انجام شش پهلوگیری با این فضاپیما شده است، ازجمله با فضاپیماهای شینزو-8 (سرنشین دار)، شینزو-9 (سرنشین دار) و شینزو-10 که همه این عملیات‌های به‌عنوان بخشی از اکتشافات انسانی چین انجام گرفته‌اند.

بر اساس اعلام چین، تیان گونگ-1 جایی بین 43 درجه شمالی و 43 درجه عرض جغرافیایی جنوبی زمین سقوط خواهد کرد. نمایندگان سازمان ملی فضایی چین گفته‌اند که بعید است، قطعات متلاشی‌شده این فضاپیما در هنگام ورود مجدد به زمین به مردم و یا تاسیسات زمینی صدمه‌ای وارد کند. ”

اما باید این واقعیت را پذیرفت که سازمان ملی فضایی چین نمی‌تواند دقیقا پیش‌بینی کند، فضاپیما کجا دوباره وارد جو شده و می‌سوزد. کنترل ‌شده ترین فرودها معمولا در اقیانوس‌ها انجام می‌شوند، جایی که هیچ آسیبی به مردم و تاسیسات زمینی وارد نمی‌شود. فرود غیرقابل‌کنترل به این معنی است که ممکن است هر قسمتی از بقایای متلاشی شده فضاپیما  به مناطق مسکونی برخورد کند.

اما تیان گونگ 1 حداقل کشورش را سرافراز کرده، چراکه برای انجام ماموریتی دو ساله طراحی‌ شده بود. حال به‌این‌ترتیب برای بیش از دو برابر مدت برنامه‌ریزی‌شده در مدار زمین باقی خواهد ماند. وو پینگ، معاون مدیر ارشد سازمان مهندسی ماموریت‌های سرنشین دار فضایی چین، پیش از این گفته بود: “آزمایشگاه فضایی به‌طور کامل ماموریت تاریخی خود را به انجام رسانده است.”

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر