;
coinex

از نوک مداد تا ساخت لامپ؛ ساخت لامپ با نوک مداد!

از نوک مداد تا ساخت لامپ؛ ساخت لامپ با نوک مداد

ساخت لامپ با نوک مداد ابتکاری جدید از دانش آموزان پژوهش‌سرای شهید طاهر اسدنیای استان مرکزی است. این دانش‌آموزان توانستند با استفاده از نوک مداد لامپ بسازند!

به گفته محمد نبی سلطانی نژاد که یکی از محققان این طرح است، نوک مداد از طریق دو سیم رابط به باتری ماشین متصل شده و چون نوک مداد از جنس گرافیت است، تولید نور از نوک مداد مشاهده شده است.

وی در مورد طریقه ساخت لامپ با نوک مداد ادامه داد که این ارتباط باعث عبور جریان الکتریکی باتری از نوک مداد شده تا جایی که نوک مداد گرم شده و شروع به نور افشانی کرده است.

به گفته وی دمای نوک مداد زیاد بوده و نور تابشی آن به رنگ سفید در آمده است. وی ادامه داد که گرمای زیاد در مدت کوتاهی توانسته نوک مداد را اکسید کند و گرافیت نیز به مرور زمان متلاشی شده است.

سلطانی نژاد بر یکی از رایج‌ترین روش‌های تولید انرژی نورانی از انرژی الکتریکی تاکید کرد و ادامه داد که در این آزمایش انرژی الکتریکی به انرژی نورانی تبدیل شده است.

در مسابقات دانش‌آموزی نور که در سال گذشته برگزار شده بود، 200 اثر آزمایشگاهی که در رابطه با نور بودند برگزیده شدند. همچنین در گرامیداشت جکی یینگ نیز فیلم‌های 60 ثانیه‌ای آزمایشات علمی در سطح دانش‌آموزان ارائه گردید.

ساخت لامپ با نوک مداد که در آن انرژی الکتریکی باتری از طریق سیم به نوک مداد متصل می‌شود و باعث تولید نور از مداد می‌گردد طرحی بود که از طرف محمدنبی سلطانی نژاد، محمد فتح آبادی و علیرضا میرزایی از پژوهش‌سرای شهید طاهر اسدی‌نیای استان مرکزی ارائه گردید.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر