;
coinex

رتبه بندی دانشگاه های ایران ؛ 8 دانشگاه ایران در جمع 800 دانشگاه برتر دنیا

رتبه بندی دانشگاه های ایران ؛ 8 دانشگاه ایران در جمع 800 دانشگاه برتر دنیارتبه بندی شانگهای در بررسی رتبه دانشگاه ها یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است و نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتونگ منتشر می گردد. اخباری مبنی بر رتبه بندی دانشگاه های ایران در این رتبه‌بندی‌های جهانی منتشر شده است.

دکتر محمدجواد دهقانی، در مورد این رتبه بندی جهانی بیان نمود که در سال 2003 مفهوم رتبه بندی به صورت یک پروژه بزرگ برای اولین بار در کشور چین منتشر شد. به گفته وی این رتبه بندی به صورت سالانه نیز به روز می گردد.

به گفته دکتر دهقان شاخص‌های مورد نظر در این رتبه‌بندی، کیفیت آموزشی، کیفیت اعضای هیات علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه هستند که توسط شش شاخص زیر ارزیابی می گردد:

8 دانشگاه ایران در جمع 800 دانشگاه برتر دنیا

وی ادامه داد این رتبه بندی در سال 2017 برای بار پانزدهم در دنیا منتشر شد. به گفته وی در این رتبه بندی مانند همیشه دانشگاه هاروارد رتبه نخست را دارد و بعد از آن در رتبه دوم دانشگاه استفورد قرار دارد و رتبه سوم متعلق به دانشگاه کمبریج است. در این میان رتبه بندی دانشگاه های ایران نیز قابل مشاهده است.

در جدولی که در ادامه قرار داده شده است وضعیت تعدادی از دانشگاه های قاره های مختلف به تفکیک مشخص شده اند.

تعداد دانشگاه‌های برتر حاضر از قاره‌های مختلف در سال 2017به گفته سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام، دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی شهید بهشتی، از جمله دانشگاه‌هایی هستند که در رتبه‌بندی جهانی ۲۰۱۷ شانگهای حضور دارند. دهقان در ادامه اشاره نمود که در رتبه‌بندی جهانی شانگهای، وضعیت دانشگاه‌های کشورهای اسلامی نیز مشخص گردیده است و ادامه داد که در این میان رتبه بندی دانشگاه های ایران نیز مشخص شده و ایران با 8 دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارد. به گفته وی ترکیه نیز با 7 دانشگاه، مالزی با 5 دانشگاه، عربستان با 4 دانشگاه، مصر با 3 دانشگاه و قطر با یک دانشگاه در جمع ۸۰۰ دانشگاه برتر دنیا در این رتبه‌بندی قرار دارند.

دهقانی اضافه نمود که در این رتبه بندی دانشگاه تهران توانسته است رتبه ای بین 301 تا 400 بدست آورد و در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.

وی ادامه داد که دانشگاه امیرکبیر رتبه ای بین 401 تا 500 به دست آورده و علوم پزشکی ایران نیز به رتبه ای بین 501 تا 600 دست یافته است.

به گفته سرپرست ISC، دانشگاه تربیت مدرس رتبه ای بین 601 تا 700، فردوسی مشهد و صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در رتبه 701 تا 800 قرار دارند.

رتبه بندی دانشگاه های ایران

.

منبع: isna

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر