;
coinex

نگاه اولیه به اندروید 8 اوریو

نگاه اولیه به اندروید 8 اوریو

روز گذشته کمپانی گوگل از سیستم‌عامل جدید اندروید 8 اوریو رونمایی کرد که در ادامه نگاهی به این سیستم‌عامل خواهیم انداخت. با تکراتو همراه شوید.

در حالی که اندروید 7 نوقا هنوز برای محصولات زیادی عرضه نشده است دیروز کمپانی گوگل از جدیدترین سیستم‌عامل خود به نام اندروید 8 اوریو رونمایی کرد. این سیستم‌عامل تا چندی پیش به نام اندروید او (اندروید O) شناخته می‌شد و روز گذشته گوگل نام آن را اعلام کرد و مشخص شد که نام این سیستم‌عامل جدید، اندروید اوریو (Oreo) خواهد بود.

اندروید 8 درواقع جایگزین آخرین نسخه از اندروید نوقا یعنی اندروید 7.1.2 خواهد بود. گوگل برای مدتی است که برای سیستم‌عامل خود به ترتیب از حروف الفبای انگلیسی استفاده می‌کند و جالب است بدانید که بعد از اندروید کیت‌کت که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، این دومین بار است که گوگل از نام یک برند معتبر برای سیستم‌عامل جدیدش استفاده می‌کند.

اندروید 8 یا اندروید اوریو به ما نشان داده است که مانند اندروید نوقا تغییراتی زیر پوستی دارد که با چشم قابل رویت نیستند؛ اما می‌توانند تجربه کاربری به‌مراتب بهتری را در اختیار صاحبان محصولات اندرویدی قرار دهند. جدیدترین سیستم‌عامل گوگل دارای مجموعه‌ی وسیعی از امکانات مختلف است که البته هریک به‌صورت جداگانه یک تغییر کوچک محسوب می‌شود؛ اما درمجموع با سیستم‌عاملی روبه‌رو می‌شویم که نسبت به اندروید نوقا با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است.

ما اندروید 8 اوریو را روی گوشی هوشمند گوگل پیکسل امتحان کرده‌ایم. با وجود اینکه محصولات دیگر اندرویدی که اندروید اوریو را دریافت خواهند کرد از امکانات مشابهی برخوردار هستند، بعضی از ویژگی‌ها ممکن است در پیکسل متفاوت باشد. برای مثال می‌شود به رنگ دراور اعلانات اشاره کرد که به سفید تغییر یافته است؛ اما در محصولات سری نکسوس همان رنگ خاکستری مایل به آبی باقی مانده است.

اعلانات کاربردی‌تر در اندروید 8 اوریو

بهتر است ابتدا از یکی از تغییراتی شروع کنیم که قابل مشاهده است و کاربران استفاده‌های مکرری از آن دارند. برای دسترسی به دراور اعلانات شما می‌توانید در صفحه خانه از سمت بالا به پایین سوایپ کنید تا این دراور نمایان شود.

در دراور جدید اعلانات، تاریخ و آیکون تنظیمات به قسمت پایین دراور آمده است. در صورتی که این دراور را گسترش دهید به نوار تنظیم روشنایی صفحه نمایشگر برخورد خواهید کرد که در بالاترین قسمت قرار گرفته است. در انتهای دراور می‌شود گزینه‌هایی نظیر دسترسی سریع به تنظیمات دراور، دسترسی به اپلیکیشن تنظیمات گوشی هوشمند و موارد دیگر را مشاهده کرد که تغییر مثبتی محسوب می‌شود و کاربر بعد از سوایپ کردن می‌تواند سریع‌تر دستور مدنظرش را صادر کند.

اعلانات عمومی مانند وضعیت آب فضای کمتری در دراور اعلانات اشغال می‌کنند. اعلانات نیز کاربردی‌تر شده‌اند و می‌شود سه ویژگی جدید را مشاهده کرد. اولین ویژگی امکان زمان‌بندی اعلانات است. با سوایپ کردن به سمت راست یا چپ در دراور اعلانات، گزینه‌ای مشاهده خواهید کرد که شبیه به ساعت و یک چرخ‌دنده است. با انتخاب این گزینه به شما اجازه داده می‌شود تا اعلانات را برای نمایشگر مجدد زمان‌بندی کنید. این موضوع باعث می‌شود که به اشتباه اعلان مهمی را از دست ندهید و دوباره امکان دریافت آن را داشته باشید.

در کنار هر اپلیکیشن یا فولدر اپلیکیشن‌ها نقاطی اضافه شده است که در صورت وجود اعلانات نمایان می‌شوند. هر بار که اپلیکیشن دارای اعلان جدید بود با اشاره روی این نقاط صفحه‌ای باز می‌شود و می‌توانید به اعلانات دسترسی پیدا کنید. این نقاط همرنگ با اپلیکیشن خواهند بود تا حواس شما را پرت نکنند. از طرفی با فشردن آنها، منوی میان‌بر نیز باز می‌شود تا به امکانات اپلیکیشن دسترسی سریع‌تری داشته باشید.

بزرگ‌ترین تغییری که در اعلانات می‌توان مشاهده کرد اضافه شدن دسته‌بندی به برای سازمان‌دهی بهتر آنها است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که بهتر بتوانید اعلانات را کنترل کنید. با فشردن و نگه داشتن انگشت روی اعلان خاصی می‌توانید از منوی پاپ‌آپ عدم نمایش اعلانات از اپلیکیشن مدنظر را انتخاب کنید. همچنین امکانی نیز وجود دارد تا اعلانات را به‌صورت دسته‌بندی شده کنترل کنید؛ برای مثال در اپلیکیشن توییتر انتخاب کنید که تنها درصورت دریافت پیام به شما خبر داده شود و برای موارد دیگر اعلانی دریافت نکنید.

بیشتر بخوانید:

اندروید اورئو اعلان‌ها را برای شما دوست‌داشتنی‌ و زیباتر می‌کند!

ساده‌تر شدن منوی تنظیمات

منوی تنظیمات یکی دیگر از تغییراتی است که کاربران در اندروید 8 اوریو می‌توانند مشاهده کنند. یکی از اتفاقاتی که در سیستم‌عامل جدید اندروید رخ داده است کوتاه‌تر شدن منوهای قسمت تنظیمات است. گوگل دسته‌بندی‌های مختلفی را برای منوی تنظیمات رعایت کرده است که باعث شده تا دیگر با صفحات طولانی و پر از گزینه روبه‌رو نشویم. البته پیدا کردن گزینه‌ی مدنظر ممکن است در ابتدا برای کاربران کمی سخت باشد.

منوی تنظیمات به ۱۳ دسته‌ی مختلف تقسیم شده است و دیگر برای یافتن گزینه‌ی مدنظر نیازی به اسلاید کردن در منو نخواهیم داشت. در هر دسته، گزینه‌هایی به تب پیشرفته اضافه شده‌اند که به هرچه راحت‌تر شدن کار با منوی تنظیمات کمک می‌کنند. در بسیاری از موارد شما نیازی به تغییرات در بعضی از گزینه‌های منوی تنظیمات ندارید و تنها به سراغ موارد کلی‌تر می‌روید. نمایش این موارد نیز دسترسی شما به موارد مدنظر را کندتر کرده و باعث اتلاف وقت می‌شود.

درمجموع باید گفت که منوی تنظیمات جدید از پیشرفت‌های چشمگیری برخوردار شده است و نسبت به آنچه در اندروید 7 دیدیم، حرفه‌ای‌تر و کامل‌تر شده است. بخش جستجو نیز پیشرفته‌تر شده و شاهد تغییرات مثبتی در اندروید 8 اوریو هستیم.

حالت تصویر در تصویر، تکمیل خودکار و انتخاب متن هوشمند

خوشبختانه قابلیت‌های خوب و کاربردی جدیدی به سیستم‌عامل اندروید 8 اوریو اضافه شده است که برای مثال می‌توان به تکمیل خودکار اشاره کرد. این قابلیت از مرورگر گوگل کروم قرض گرفته شده است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات ورود به سایت یا آدرس آنها را ذخیره کرده و زمان وارد کردن آنها، به‌صورت پیش‌فرض تکمیل شوند.

در اندروید 8 اوریو هربار که بخواهید در یک اپلیکیشن جدید، یا اضافه کردن آدرستان یا اطلاعات شخصیتان، گزینه‌هایی را کامل کنید گوگل از شما خواهد پرسید که آیا می‌خواهید اطلاعات وارد شده ذخیره شود؟ در صورتی که جوابتان مثبت باشد اطلاعات وارد شده ذخیره می‌شود و در صورتی که بخواهید اطلاعاتتان را بار دیگر وارد کنید مشاهده خواهید کرد که به‌صورت پیش‌فرض فرم مد نظر تکمیل شده است.

این حالت بسیار راحت‌تر از حفظ و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور است که به شما اجازه می‌دهد وقت کمتری صرف موارد مشابه کنید.

حالت تصویر در تصویر، قابلیتی بود که نیاز به آن برای مدت زمان زیادی حس می‌شد و سر انجام شاهد اضافه شدن آن به اندروید 8 اوریو هستیم. این حالت به شما اجازه می‌دهد که حتی زمانی که از اپلیکیشن یوتیوب یا تماس ویدیویی خارج شدید بازهم امکان مشاهده‌ی ویدیو یا تماس ویدیویی وجود داشته باشد.

روش کار این قابلیت بدین صورت است که پنجره‌ی نمایش ویدیو بسته نمی‌شود و در اپلیکیشن دیگری یا محیط رابط کاربری قسمتی را به پنجره‌ی نمایش ویدیو اختصاص می‌دهید و می‌توانید به انجام کار دیگری بپردازید. در چنین حالتی به شما اجازه داده می‌شود که همزمان ویدیوی مورد نظر را مشاهده کرده و به انجام کار دیگری بپردازید که در بسیاری مواقع می‌تواند مفید باشد.

انتخاب متن هوشمند قابلیت مفیدی است که به اندروید 8 اوریو اضافه شده است. فرض کنید می‌خواهید در اندروید 7 آدرسی را در گوگل مپ جستجو کنید. شما می‌بایست آن آدرس را کپی کرده و در اپلیکیشن گوگل مپ قرار دهید. حال روشی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که با هایلایت کردن یک آدرس، منویی برای نمایش آن در گوگل مپ باز می‌شود.

این قابلیت کاربردهای دیگری نیز دارد. فرض کنید شماره‌ای را هایلایت کرده‌اید، از طریق منوی پاپ‌آپی که ظاهر خواهد شد می‌توانید به صفحه برقراری تماس رفته و شماره مدنظر را ذخیره کنید یا با آن شماره تماس بگیرید. انتظار می‌رود که از طریق توسعه‌دهندگان سوم شخص، قابلیت‌های متعدد بیشتری به حالت انتخاب متن هوشمند اضافه شود.

بیشتر بخوانید:

ویژگی های جدید اندروید ۸ اوریو

مدیریت بهتر عملکرد سیستم‌عامل

بیش از یک میلیارد کاربر در دنیا از گوشی‌های هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنند. با این حال، گوگل به دنبال هرچه بهتر شدن تجربه‌ی کاربری و بهینه‌تر شدن عملکرد سیستم‌عامل اندروید است و این موضوع را می‌توان به راحتی در اندروید 8 اوریو حس کرد. گوگل در سیستم‌عامل جدیدش نشان داده است که روی امنیت، پایدارتر شدن سیستم‌، زمان بوت شدن دستگاه و عمر باتری تمرکز بیشتری دارد.

در آزمایشی که روی گوشی هوشمند پیکسل انجام دادیم متوجه شدیم که زمان بوت از یک دقیقه به ۱۵ ثانیه کاهش یافته است. این در حالی است که هنوز به مشکلی برنخوردیم و بوت شدن گوشی هوشمند بدون مشکلی انجام می‌شود.

برای بهتر شدن عمر باتری، قابلیتی به نام محدودیت هوشمند وجود دارد که میزان دفعاتی را چک می‌کند که برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه، محل جغرافیایی کاربر را بررسی می‌کنند. برای افزایش میزان امنیت کاربر نیز قابلیتی به نام گوگل پلی پروتکت اضافه شده است که به کاربر رفتار مخربانه‌ی اپلیکیشن‌ها را اعلام می‌کند.

قابلیتی برای ردیابی گجت وجود دارد تا بتوانید دستگاه اندرویدی خود را از راه دور کنترل کنند. کاربر می‌تواند گوشی هوشمند یا تبلت خود را به‌صورت از راه دور قفل کرده یا اطلاعات موجود روی آن را پاک کند. روی اپلیکیشن‌هایی نیز که به‌صورت مستقل نصب می‌شود و آنها را از پلی استور نصب نکرده‌اید نیز کنترل بیشتری صورت می‌گیرد. اندروید 8 اوریو از شما خواهد پرسید که کدامیک از این اپلیکیشن‌ها قادر به دسترسی به اینترنت خواهند بود.

پروژه Treble

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که سیستم‌عامل اندروید دارد این است که با هربار انتشار نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل، تنها دستگاه‌های محدودی مجهز به جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل می‌شوند. برای مثال، با وجود اینکه اندروید نوقا آگوست سال ۲۰۱۶ عرضه شد تنها ۱۳.۵ درصد از دستگاه‌های اندرویدی مجهز به این سیستم‌عامل شدند.

علت آن نیز مشخص است. زمانی که به‌روزرسانی جدیدی عرضه می‌شود سازندگان گوشی‌های هوشمند، سازندگان تراشه‌ها و حتی اپراتورها می‌بایست سخت‌افزار و نرم‌افزارشان را با به‌روزرسانی جدید وقف داده و سازگار کنند که همین امر باعث می‌شود محصولات کمی از جدیدترین به‌روزرسانی‌ها در حداقل زمان برخوردار شوند.

پروژه Treble نیز راه حلی است که گوگل برای برطرف کردن این مشکل در اختیار سازندگان قرار داده است. با در اختیار داشتن کدهای جداگانه اندروید، سازندگان تراشه‌های مورد استفاده در دستگاه‌های هوشمند مانند کوالکام می‌توانند سریع‌تر پردازنده‌های خود را با به‌روزرسانی جدید سازگار سازند.

قابلیت‌های بهینه شده‌ی دیگر در اندروید 8 اوریو

باید گفت که قابلیت‌های بسیار دیگری در اندروید 8 اوریو مشاهده شد که در مورد آنها صحبت نکرده‌ایم. برای مثال می‌توان به بهینه‌تر شدن کدک کیفیت صدا اشاره کرد و موارد مشابه دیگر. بعضی از پیشرفت‌ها نیز گویا تنها برای تلفن هوشمند پیکسل در نظر گرفته شده است که می‌توان به امکانات جدید در اپلیکیشن دوربین این محصول اشاره کرد.

جمع‌بندی

باید گفت که اندروید 8 اوریو دارای یک قابلیت چشمگیر نیست بلکه از ده‌ها پیشرفت کوچک تشکیل شده است و زمانی که این قابلیت‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم با یک نسخه‌ی ارزشمند از اندروید مواجه خواهیم شد.

هدف گوگل در سیستم‌عامل جدید در بهتر شدن تجربه‌ی کاربری است و این موضوع را می‌توان در تک تک تغییرات مشاهده کرد. تلاش در کمتر شدن زمان عرضه‌ی آپدیت‌ها برای دستگاه‌های مختلف، کار بسیار زیبایی است که اگر سازندگان از این حالت استقبال کنند طبیعتا فاصله‌ی دریافت آپدیت‌ها روی محصولات مختلف کاهش خواهد یافت.

هنوز زمان عرضه‌ی این سیستم‌عامل مشخص نیست؛ اما انتظار می‌رود که پیکسل و پیکسل ایکس‌ال اولین محصولاتی باشند که این آپدیت را دریافت می‌کنند و سپس شاهد عرضه‌ی اندروید 8 اوریو برای محصولات سری نکسوس و پرچم‌داران کمپانی‌های مطرح باشیم.

بیشتر بخوانید:

اندروید ۸ اوریو ؛ چه ویژگی هایی به نسخه جدید این پلتفرم اضافه شده است؟

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر