;
coinex

راه‌اندازی احتمالی خط تولید مرسدس بنز در ایران

راه‌اندازی احتمالی خط تولید مرسدس بنز در ایران

مدیرعامل شرکت ستاره، غلامرضا رزازی، از راه‌اندازی احتمالی خط تولید مرسدس بنز در ایران خبر داد. به گفته وی این کمپانی دوباره در کشور فعالیت می‌کند و خط تولید دایملر مجددا راه‌اندازی می‌شود.

پس از برجام اولین اخبار مربوط به خودرو از طرف مدیرعامل ایران خودرو، هاشم یکه ‌زارع اعلام شد. البته در ادامه نیز خبرهای مربوط به قراردادهای سایر شرکت‌ها منتشر شد؛ ازجمله ایران‌خودرو با پژو و سایر قراردادها.

و اکنون نوبت به خبرهای جدید در مورد قراردادهای خودرو است. شرکت ستاره که نماینده رسمی محصولات مرسدس بنز در ایران است، مدتی است که فعالیت خود را دوباره آغاز کرده است. براساس اخبار موجود محصولات این شرکت آماده عرضه به کشور هستند اما به دلیل مسدود بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، فعلا ورود آن امکان پذیر نیست.

آغاز فعالیت شرکت ستاره و ورود مرسدس بنز

مهندس غلامرضا رزازی، مدیر‌عامل جدید این شرکت، به مدت 6 ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است. یعنی قرار است که این شرکت دوباره فعالیت خود را آغاز نماید و به مشتریانش خدمات ارائه کند. خبرهای جدید حاکی از راه‌اندازی احتمالی خط تولید مرسدس بنز در ایران است.

شرکت مرسدس بنز قبل از انقلاب در کشور فعالیت داشت و تولید آن نیز رونق خوبی داشت اما پس از آن شرایط تغییر کرد، خرید خودروهای گران قیمت برای مردم مقدور نبود و عده‌ای نیز آن را تجمل گرایی می‌دانستند.

اما شرایط آن زمان هم تغییر کرده و شرایط اقتصادی بهتر شده است به گونه ای که این شرکت تصمیم به راه‌اندازی خط تولید مرسدس بنز در ایران گرفته است.

آغاز مذاکرات برای راه‌اندازی مجدد خط تولید مرسدس بنز در ایران

مذاکرات اولیه برای راه‌اندازی دوباره خط تولید مرسدس بنز در ایران از سال 1380 آغاز شد و بالاخره در سال 1381، شرکت ستاره ایران به نمایندگی از دایلمر فعالیت خود را شروع کرد.

لازم به ذکر است که در سال ۱۳۸۵ شرکت ایران خودرو همراه با زیرمجموعه‌ خود تاپ خودرو، در فکر تولید Eکلاس بودند؛ البته تاپ خودرو ساخت و عرضه دیگر مدل‌های این شرکت را نیز در برنامه داشت.

براساس آمار منتشره هر خودروی ‌مرسدس ‌بنز  Eکلاس که در ایران تولید می‌شد، شامل هزار و ۷۴۴ قطعه است که لازم است این قطعات وارد ایران شوند. آن زمان قیمت خودروهای ‌مرسدس ‌بنز  Eکلاس بین ۶۰ تا ۱۷۰هزار یورو اعلام شد.

خودروهای آن زمان مونتاژی بودند ولی با این وجود هم کیفیت خوبی داشتند و هنوز هم در بازار نمونه هایی از آنها وجود دارند؛ البته علت اصلی این کیفیت را می توان نظارت کامل دایملر بر این خط تولید عنوان کرد.

اکنون شرکت ستاره ایران است که تصمیم دارد تا خط تولید مرسدس بنز در ایران را دوباره راه‌اندازی کند. چون برای خریداران ایرانی این خودو، قیمت بسیار مهم است پس باید منتظر باشیم تا قیمت این خودرو اعلام گردد.

راه‌اندازی خط تولید مرسدس بنز در ایران

در ادامه می توان به پاسخ تمام سوالات خود درباره راه‌اندازی دوباره خط تولید مرسدس بنز در ایران، از زبان غلامرضا رزازی پی برد.

شرکت ستاره ایران اکنون در ارتباط با این شریک آلمانی در چه وضعیتی قرار دارد؟

رزازی اعلام کرد که قرارداد شرکت ستاره ایران با دایملر در آذرماه سال قبل امضا شده است؛ وی ادامه داد که این قرارداد در دوره تحریم با توجه به اینکه با پایان آن زمان هماهنگ شد، فعالیتش متوقف شده بود.

به گفته وی این قرار داد با یک فرض انحصاری دوباره احیا شده و شرکت ستاره ایران، نماینده انحصاری دایملر در ایران است و تولید ۱۱ نوع خودرو با مدل‌های مختلف سواری دایملر بنز برای آن در ایران امکان پذیر است. به گفته رزازی امکان عرضه این مدل‌ها به بازار ایران وجود دارد.

البته رزازی تاکید کرد که بعضی از مدل‌های موجود مخصوص بازار آمریکا هستند و برای ورود آنها محدودیت‌هایی وجود دارد ولی بقیه مدل‌ها می‌توانند به کشور وارد شوند.

فعالیت این شرکت به چه صورت است. لطفا بیشتر توضیح دهید.

رزازی فعالیت این شرکت را آغاز شده اعلام کرد و اظهار داشت که بحث همولوگیشن تقریبا به پایان رسیده است. وی در مورد مجوزهای فروش هم اعلام نمود که اقدامات لازم انجام شده است و آماده فروش هستند.

وی اعلام نمود که با شرکت دایملر، هم برای امسال و هم سال آینده، روی نمونه‌های مختلفی توافق شده است. وی ا‌میدوار است که با شروع ثبت سفارش خودرو، خودروهای مورد نیاز بازار، به ترتیب اولویت امسال وارد و عرضه شوند.

کار خود را از عرضه چه مدل خودروهایی آغاز می کنید و ادامه کار به چه صورتی خواهد بود؟

رزازی اعلام کرد که در ابتدا بر روی بازار ارزیابی هایی انجام شده و قرار است که تا پایان سال جاری 2000 دستگاه خودرو را وارد نمایند.

به گفته وی کار این شرکت از عرضه خودروهای E250، E200  و C200 با آپشن‌های مختلف آغاز می‌شود. وی ادامه داد که برای سال آینده تصمیم بر تنوع مدل‌ها دارند و براساس اولویت‌های توافق شده عمل می‌کنند.

شما به عنوان مدیرعامل این شرکت عرضه‌ی چه خودروهایی را در اولویت قرار داده‌اید؟

رزازی اعلام کرد که این مورد باید در برنامه تولید دایملر قرار گیرد. وی ادامه داد که برای سال ۹۷ یکی دو ماه دیگر برنامه ریزی‌های لازم با دایملر بنز نهایی می‌شود و آن‌ها هم طبق برنامه خودرو را تولید می‌کنند و تحویل می‌دهند.

به گفته رزازی قرارداد سال آینده 5000 دستگاه است. وی همچنین بر عرضه مستمر و مناسب خودروهای مورد نظر خود تاکید داشت.

واردات خودروهای سال 97 شامل چه مدل‌هایی خواهد بود؟

رزازی در پاسخ به این سوال اعلام کرد که این مورد در ابتدا بستگی به نیاز بازار دارد و در ادامه هم به برنامه‌ریزی‌های شرکت مرسدس بنز بستگی دارد. به گفته این مدیرعامل، شرکت ستاره ایران در تلاش است تا حداکثر ۱۱ مدل را در سال آینده عرضه کند. وی ادامه داد که برای تحقق این امر لازم است در تولید دایملر هم برنامه ریزی انجام شود.

در سال 96 محدوده قیمت خودروهای وارداتی چه گونه خواهد بود؟

رزازی اعلام کرد که بر سر قیمت خودروهای وارداتی امسال هنوز توافقی صوت نگرفته و قیمت قطعی مشخص نشده است، چون واردات به صورت رسمی آغاز نشده است. وی ادامه داد که نگاه آنها به بازار است ولی قیمت‌ها چون قطعی نیستند نمی‌توانند آنها را اعلام کنند. وی تاکید کرد که با راه‌اندازی خط تولید مرسدس بنز در ایران کم کم قیمت‌ها هم اعلام می‌شوند.

به گفته رزازی قیمت خودروها در بازه 400 تا 500 میلیون قرار دارند و البته آپشن‌ها و ویژگی‌های خودروها نیز در قیمت آنها تاثیر گذار است و آپشن پایین‌تر قطعا با قیمت کمتر همراه خواهد بود.

انواع خودروهای بنز ازجمله E250 و C200 به کشور وارد و عرضه شده‌اند، آیا قیمت محصولات شما در رقابت با این خودروها خواهد بود یا بستگی به ویژگی های خودروهای شما دارد؟

رزازی در پاسخ به این سوال بر رقابتی بودن قیمت تاکید داشت و اعلام کرد که قیمت باید پایین تر باشد. به گفته وی اگر یک نماینده رسمی قصد واردات دارد باید تخفیفات قیمت را هم در نظر داشته باشد.

وی تاکید کرد که قیمت واردات آنها حتما پایین‌تر خواهد بود و چارچوب قیمت‌گذاری را رعایت خواهند کرد. وی در ادامه رقابتی بودن قیمت محصولات را عنوان کرد و ادامه داد که تعدیل قیمت‌‌های بازار هم با حجم عرضه‌ای که مستقیم انجام می‌شود، متناسب خواهد بود.

خودروهای مدل‌ E250 و C200 را که برای سال ۹۶ در نظر دارید، برای سال 2016 خواهند بود یا ۲۰۱۷؟

وی در پاسخ اعلام کرد که اکنون سال 2017 است و مدل ها 2017 و 2018 هستند که البته مدل های 2018 از اکنون سفارش خواهیم داد.

مونتاژ شما به صورت SKD خواهد بود یا در سال 97 این رویه را نخواهید داشت؟

به گفته رزازی برای راه‌اندازی خط تولید مرسدس بنز در ایران توافق هایی انجام شده است و در گذشته هم این خط تولید فعال بوده است و خط تولیدش در ایران خودرو نیز وجود دارد.

البته شرایط اقتصادی تغییر کرده و مهمترین موضوع بحث اقتصادی است. وی ادامه داد که واقعیت این است که نظام تعرفه‌ای برای تولید CKD یا SKD مزیتی برای تولیدکننده نخواهد داشت.

رونمایی که در نمایشگاه شیراز انجام شد آیا شامل پیش فروش هم بود؟

رزازی اعلام کرد که مجوز پیش‌فروش دریافت کرده‌اند اما چون سایت ثبت سفارش واردات خودرو فعلا بسته است پیش فروشی انجام نشده است.

در ادامه نیز هیچ پیش فروشی انجام نشده؟

رزازی در پاسخ به این سوال اعلام کرد که مجوز پیش‌فروش برای دو هزاردستگاه را درخواست کرده‌اند، اما باید محدودیت‌ها برداشته شود. وی ادامه داد که با درست شدن شرایط موجود، با فراخوان و آگهی رسما ثبت‌نام می‌کنند و فروش انجام می‌دهند.

آیا سال ۹۶ را با CKD آغاز کردید؟

رزازی پاسخ داد که با CbU آغاز کرده‌اند.

آیا محصولی برای سال ۹۷ روی خط تولید خواهد رفت؟

وی پاسخ داد که ۹ماه را برای شروع مجدد تولید پیش بینی می‌کنند و اگر حمایت اتفاق افتد، سال آینده می‌توانند شاهد تولید محصولات مرسدس بنز در ایران باشند

آیا موجودی ترخیص نشده در گمرک دارید؟

رزازی در پاسخ اعلام کرد موجودی ترخیص شده ندارند و ادامه داد که وقتی ثبت سفارش انجام می‌شد، بعضی واردکننده‌ها موجودی در گمرک داشته‌اند و وارد هم نموده‌اند.

چند سال پیش یعنی دوره‌ مدیریت قبلی خودروهایی وارد شدند و در گمرک ماندند. گویا بخشی از آنها به اموال تملیکی هم معرفی شدند، اما اقدامی در این مورد صورت نگرفت. چه اتفاقی برای آن خودروها افتاد؟

به گفته رزازی همه آن خودروها ترخیص و فروخته شدند.

این خودروها چند دستگاه بودن و مدل آنها چی بود؟

به گفته رزازی ۲۶۰ دستگاه و مدل ۲۰۱۴ بودند.

در سال 97 ساخت داخل چند درصد خواهد بود؟

به گفته رزازی ساخت داخل در سال 97 از بالای 20 درصد شروع می شود. وی ادامه داد که با SKD و CkD درصد ساخت داخل به ۲۰  درصد نمی‌رسید و این مساله مورد بحث قرار گرفته است. وی تاکید کرد که آنها درخواست بالای 20 درصد را دارند.

آیا خودروها دارای تیراژ ۵۰ هزار دستگاه هستند؟

وی در پاسخ اعلام کرد که تعداد تیراژها ثابت نیست و متفاوت هستند.

ارزش قرارداد شرکت ایران‌خودرو با شرکت دایملر چقدر بود ه است؟

رزازی پاسخ داد که در قرارداد مبلغ عنوان نشده است. به گفته وی این مورد شامل توافق بر عرضه محصولات دایملر در ایران و خدمات پس از فروش است.

آیا قرارداد شامل خودروهای سبک و سنگین می‌شود؟

رزازی در پاسخ به این سوال اعلام کرد که شامل نمی‌شود و این قرارداد جدا خواهد بود.

آیا این میزان دارای کف و سقف نیز است؟

رزازی در پاسخ به این سوال اعلام نمود که این میزان دارای کف و سقف نیست و متناسب با نیاز بازار خواهد بود. وی ادامه داد که تمام تلاش آنها این است که دایملر را متقاعد کنند تا مدل‌های مورد نیاز بازار برای سال آینده را در برنامه تولید قرار دهد.

با در نظر گرفتن اینکه ما کشورهایی چون امارات، بحرین و برخی کشورهای منطقه را به عنوان رقیب داریم امکان هاب منطقه شدن وجود دارد؟

رزازی بازار کشور ایران را بزرگتر از سایر کشورها دانست و اعلام کرد که اگر فعالیت در بازار ایران به درستی انجام شود، پس توجه اصلی در منطقه به ایران خواهد بود.

آیا امکان صادرات E250 از نظر قیمتی به امارات و قطر وجود دارد؟

رزازی بر حمایت و صحبت‌های خود تاکید کرد و ادامه داد که این اتفاق خواهد افتاد. به گفته وی چون کشور ایران از نظر مسافت به این کشورها نزدیک است، هزینه حمل‌ونقل کمتری برای آنها خواهد داشت.

این ماشین‌آلات از کجا می‌آیند؟

رزازی در پاسخ به این سوال اعلام کرد که بعضی مدل‌های دایملر در آلمان تولید نمی‌شوند و اگر لازم باشد آن مدل‌ها در برنامه تولید قرار گیرند، از آفریقای جنوبی وارد خواهند شد.

مدل E250 یا مدل C200؟

به گفته رزازی هر دو مدل E250 و C200 در آلمان تولید می‌شوند، اما ممکن است در آلمان در قالب CKD تولید نشوند، که در این حالت بخشی از تولید به جای دیگر فرستاده می‌شود.

آیا در منطقه خاورمیانه بنز خط مونتاژ دارد؟

به گفته رزازی بنز در خاورمیانه خط مونتاژ ندارد ولی در هند دارد.

آیا بنز در بخش‌های آسیای میانه و آسیای غربی فقط در ایران خط تولید دارد؟

رزازی در پاسخ اعلام کرد که در این مناطق خط تولید ندارد. به گفته رزازی در سمت ترکیه، خط تولید اتوبوس دارد ولی خط تولید سواری ندارد.

اگر سایت ثبت سفارش واردات خودرو مسدود نبود، وضعیت این شرکت چگونه بود؟

رزازی اعلام کرد در این صورت شرکت ستاره تاکنون می‌توانست سفارش‌هایی را دریافت کند و حتی در این مدت نیز تحویل دهد. وی ادامه داد که سفارش غیررسمی انجام شده است.

بعد از آغاز به کار سایت ثبت سفارش واردات خودرو، تحویل خودرو چه زمانی خواهد بود؟

به گفته رزازی در صورت باز شدن سایت و راه‌اندازی کامل خط تولید مرسدس بنز در ایران، سفارشات آبان‌ماه یا آذرماه تحویل گرفته می شود.

خط تولید مرسدس بنز در ایران شامل چه مدل هایی است؟

وی مدل های E250، E200، C200 را عنوان نمود.

آیا هر سه مدل تا نوامبر به گمرک وارد می شوند؟

به گفته رزازی واردات از نوامبر آغاز شده و از آذرماه نیز قابل عرضه خواهند بود.

بعد از راه‌اندازی خط تولید مرسدس بنز در ایران، ظرفیت دوهزار دستگاه سال ۹۶، چه مدت طول می‌کشد تا تکمیل شود؟

رزازی در مورد واردات خط تولید مرسدس بنز در ایران اعلام نمود که تا پایان سال ۹۶ حداقل دو سفارش دریافت می شود. به گفته وی در ماه های آذر، دی، بهمن، که امکان عرضه تا پایان سال وجود داشته باشد.

هر سفارش وارد شده شامل چند دستگاه است؟

رزاز مدیر عامل شرکت ستاره اعلام نمود که هر محموله 600 تا 700 دستگاه خواهند بود.

وضعیت کسب و کار خود را در دولت جدید چگونه عرضه می کنید؟

رزازی برنامه های پیش رو را هوشمندانه اعلام نمود.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر