;
coinex

10 سال با آیفون؛ خاطراتی با طعم سیب!

10 سال با آیفون؛ خاطراتی با طعم سیب!

تنها دو روز تا مراسم معرفی جدیدترین محصولات اپل ازجمله آیفون ایکس، آیفون 8، آیفون 8 پلاس و غیره زمان باقی است و در این مطلب قصد داریم بهترین خاطرات رویدادهای 10 سال اخیر غول کوپرتینو را مرور کنیم. با تکراتو همراه باشید.

در طول 10 سال برگزاری مراسم معرفی جدیدترین محصولات اپل، انواع اقسام خاطرات جذاب و دوست داشتنی برای علاقه‌مندان به این کمپانی رقم خورده که در اینجا قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم.

در بین این خاطرات هرکس علایق مخصوص به خود را دارد، خاطراتی رنگارنگ از “یک نکته دیگر” تا “مرد شال گردن پوش” و دموهای جذاب. البته مواردی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم خاطرات تیم تحریریه وب‌سایت تکرادار هستند و خاطرات ریز و درست از این دست، بسیار بیشتر از این‌هاست.


چه چیزی؟ استیو جابز از همه افراد حاضر در سالن خواست تا وای فای خود را قطع کنند چه زمانی؟ زمان معرفی آیفون 4، ژوئن 2010

چه چیزی؟ استیو جابز از همه افراد حاضر در سالن خواست تا وای فای خود را قطع کنند

چه زمانی؟ زمان معرفی آیفون 4، ژوئن 2010

آیفون 4 برای اپل یک موفقیت خوب به شمار می‌رفت و این مدل باعث شد تا سری گوشی‌های آیفون کاملا به عنوان یک گوشی پریمیوم و بالارده شناخته شوند. آیفون 4 برای اولین بار تماس ویدیویی را با خود به همراه داشت.

اما یک مشکل نیز وجود داشت و آن وای فای محل برگزاری بود؛ مشکلی که همیشه گریبان‌گیر ژورنالیست‌هایی است که مراسم‌های مختلف را به طور زنده پوشش می‌دهند. به دلیل استفاده بیش از حد بلاگ‌نویسان از وای‌فای، امکان تماس ویدیویی با آیفون 4 ممکن نبود.

این موضوع استیو جابز را مجبور کرد تا به روزنامه‌نگاران حاضر در این رویداد بگوید که “اگر می‌خواهید دمو را مشاهده کنید، مجبورید بلاگ‌نویسی‌تان را متوقف کنید”. درست است که احتمالا تمامی ژورنالیست‌ها و افراد حاضر در رویداد به حرف جابز عمل نکردند اما این جمله او به نظر باعث شد تا افراد کافی وای‌فای خود را خاموش کنند و در نهایت او با موفقیت دموی تماس ویدیویی با آیفون 4 را نشان داد.


چه چیزی؟ استیو جابز اولین آیفون را به صورت سه دستگاه مجزا در یک دستگاه معرفی کرد چه زمانی؟ عرضه آیفون اصلی، ژانویه 2007

چه چیزی؟ استیو جابز اولین آیفون را به صورت سه دستگاه مجزا در یک دستگاه معرفی کرد

چه زمانی؟ عرضه آیفون اصلی، ژانویه 2007

همان‌گونه که در ابتدا گفتیم، آیفون ایکس اپل امسال دهمین سالگرد تولد خود را جشن خواهد گرفت و 10 سال قبل در سال 2007، استیو جابز فقید به طور استادانه‌ای، آیفون را به صورت ترکیبی از سه دستگاه مجزا در یک دستگاه معرفی کرد.

جابز در آن رویداد اینگونه گفت که “امروز ما سه محصول انقلابی جدید در کلاس خودشان را معرفی می‌کنیم.” او در ادامه به تغییرات کامپیوترهای خانگی به وسیله‌ی مکینتاش و تغییر ذائقه و سلیقه موسیقیایی کاربران به وسیله‌ی آیپاد اشاره کرد.

جابز در ادامه گفت:

اولین دستگاه انقلابی، یک آیپاد با صفحه نمایش بزرگ و کنترل لمسی است. دومین مورد، یک دستگاه موبایل انقلابی است و سومین دستگاه نیز یک وسیله ارتباطی از طریق اینترنت است.

یک آیپاد، یک گوشی و یک وسیله اتصال به اینترنت. یک آیپاد، یک گوشی… آیا شما متوجه موضوع شدید؟ این‌ها سه دستگاه جدا از هم نیستند، بلکه یک دستگاه هستند و ما آن را آیفون می‌نامیم.

و اینگونه بود که آیفون متولد شد.


چه چیزی؟ مرد شال گردن پوش! چه زمان؟ مراسم رونمایی از آیفون 6، سپتامبر 2014

چه چیزی؟ مرد شال گردن پوش!

چه زمان؟ مراسم رونمایی از آیفون 6، سپتامبر 2014

چه کسی مرد شال گردن پوش را به خاطر دارد؟ این دوست عزیز ما! تنها در مدت زمان چند ثانیه‌ای که برروی سن قرار داشت، توانست ساعت‌ها به یکی از برترین ترندهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود.

مردی که درباره او صحبت می‌کنیم، تامی کرول، یکی از توسعه‌دهندگان بازی در کمپانی سوپر اویل مگاکورپ است. او در زمان معرفی آیفون 6 به روی سن آمد تا بازی جدید این شرکت را بر روی آیفون 6 اجرا کند؛ اما نکته‌ای که تمامی توجهات را به خود جلب کرد عملکرد این بازی در آخرین سخت‌افزار معرفی شده‌ی اپل نبود؛ نه! چنین نکته ساده‌ای نمی‌توانست تا این حد توجه همگان را به خود جلب کند!

این خود تامی بود با شال‌گردن بنفش رنگش بود که تمامی توجهات را به خودش معطوف کرد. او تنها در عرض 15 ثانیه توانست به طور دیوانه‌وار وایرال شود!


چه چیزی؟ همگی باید به‌اجبار به گروه راک U2 گوش فرادهند! چه زمانی؟ مراسم رونمایی از آیفون 6، سپتامبر 2014

چه چیزی؟ همگی باید به‌اجبار به گروه راک U2 گوش فرادهند!

چه زمانی؟ مراسم رونمایی از آیفون 6، سپتامبر 2014

درست در همان سالی که آقای کرول دوست‌داشتنی با حضور روی سن، احساسات همه را برانگیخت، یکی از بزرگترین ستارگان دنیای موسیقی نیز با تیم کوک به روی صحنه رفت.

بونو با نام مستعار دِ اج، آدام کلایتون و لری مولن جونیور پس از معرفی آیفون 6 به روی صحنه آمده و آخرین تک‌آهنگ خود را اجرا کردند. همچنین از نکته‌ای پرده‌برداری کردند که بعدها باعث سرشکستی همگی، حتی ما شد! آن‌ها گفتند که آلبوم آن‌ها در برنامه آیتونز تمامی آیفون‌های جهان وجود خواهد داشت.

مردم به هیچ عنوان از این موضوع خوشحال نبودند و نتیجه این نارضایتی این شد که اپل آلبوم را از اکانت 500 میلیون اکانت آیتونز حذف کرد. حتی این موضوع باعث شد بونو از اینکه گروه U2 باعث شده بخشی از فضای حافظه آن‌ها اشغال شود، شخصا عذرخواهی کرد.


 چه چیزی؟ معرفی فیس تایم چه زمانی؟ مراسم رونمایی از آیفون 4، ژوئن 2010

چه چیزی؟ معرفی فیس تایم

چه زمانی؟ مراسم رونمایی از آیفون 4، ژوئن 2010

زمانی که فیس تایم معرفی شد، شاید همگی ما دوستانی داشتیم که از ما دور بودند. درست است که در آن زمان ابزارهای ارتباطی خوبی وجود داشتند اما فیس تایم باز هم کار را برای علاقه‌مندان به گوشی‌های آیفون ساده‌تر کرد.

برای استفاده از این ابزار دیگر نیاز نبود کامپیوتر خود را برای چت کردن با دوستانتان روشن کنید و یا اینکه هنگام استفاده از کامپیوتر، نگران حریم خصوصی خود باشید. با رونمایی از فیس تایم دیگر به راحتی می‌توانستید با گوشی خود، هرجایی که هستید، با دوستانتان ارتباط برقرار کنید.

تاکید می‌کنیم که پیش از این نیز مردم می‌توانستند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ فیس تایم مجددا چرخ را اختراع نکرد، بلکه کاری که اپل انجام داد چیزی بود که دنیای چت ویدیویی مدت‌ها بود که به آن نیاز داشت؛ یک اپلکیشن با طعم واقعی سیب!


چه چیزی؟ اپل گفت که ایرپادهای اپل راه را برای حذف جک هدفون راحت می‌کند چه زمانی؟ مراسم معرفی آیفون 7، سپتامبر 2016

چه چیزی؟ اپل گفت که ایرپادهای اپل راه را برای حذف جک هدفون راحت می‌کند

چه زمانی؟ مراسم معرفی آیفون 7، سپتامبر 2016

یکی از اصلی‌ترین شایعاتی که پیش از معرفی آیفون 7 قوت گرفت، حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون بود؛ جک هدفونی که از قرن نوزدهم میلادی جای پای خود را به شدت در دنیای صوت و موسیقی قرص و محکم کرده بود.

این حرکت اپل با اقبال عمومی مواجه نشد، چراکه بسیاری از مردم در طول سال‌ها استفاده خود از وسایل صوتی و تصویری، صدها و بلکه میلیون‌ها تومان (البته دلار!) برای هدفون‌های مورد علاقه خود هزینه کرده بودند.

اما با تمامی این اوصاف، همواره اپل نشان داده که دل بزرگی برای ریسک‌های اینچنینی دارد!


چه چیزی؟ رونمایی از اولین آیفون چه زمانی؟ رویداد معرفی آیفون، ژانویه 2007

چه چیزی؟ رونمایی از اولین آیفون

چه زمانی؟ رویداد معرفی آیفون، ژانویه 2007

و بله! آیفون اولیه. هنوز هم بهترین آیفون تاریخ غول کوپرتینو است، درست نیست؟

نه! احتمالا این حرف درستی نیست. در طول 10 سالی که از عمر آیفون می‌گذرد، این گوشی همواره قدرتمندتر از سال قبل شده، اما هنوز هم یک نکته‌ی خاص درباره رونمایی از آیفون اصلی اپل وجود دارد. شاید بخش کوچکی از خاص بودن رویداد معرفی آیفون در ژانویه 2007 مربوط به گوشی آیفون باشد؛ این استیو جابز بود که این مراسم را برای همیشه در خاطره‌ها ثبت کرد.

استیو جابز، از طرفی به عنوان یک اُبَرمدیر و از طرفی به عنوان یک شعبده‌باز زبردست، میلیاردها رشته از کلمات را در پشت صحنه با خود تکرار می‌کرد تا بتواند آیفون را واقعا یک دستگاه انقلابی نشان دهد، حتی اگر دستگاهی که در آن لحظه در دست داشت تنها یک نمونه اولیه با عملکردی محدود باشد. در واقع چندین گوشی مختلف برای دموهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند که هرکدام از آن‌ها تنها برای انجام عملیات مورد نظر طراحی شده بود.

سخنرانی‌های جابز در زمان معرفی محصولات و مخصوصا آیفون، اعجاب‌انگیز بود. مهم نبود که این گوشی چه محدودیت‌هایی داشت، جابز کاری می‌کرد که تک تک درزها و خطوط به کار رفته در طراحی و در مجموع تمام بدنه آن، دیگر از نظر مخاطب یک گوشی ساده نبود؛ بلکه شبیه به پنجره‌ای بود به دنیایی جذاب و سراسر نوآوری!


چه چیزی؟ آنتن گیت (Antennagate) چه زمان؟ سال 2010 میلادی، بعد از معرفی آیفون 4

چه چیزی؟ آنتن گیت (Antennagate)

چه زمان؟ سال 2010 میلادی، بعد از معرفی آیفون 4

آنتن گیت چنان مساله بزرگی برای اپل بود که استیو جابز، تعطیلات خود در هاوایی را نیمه کاره رها کرد تا خود را به یک کنفرانس خبری با محوریت همین مساله، برساند. آنتن گیت در آیفون 4 این بود که اگر کاربر آیفون 4 خود را “به طور اشتباه در دست می‌گرفت” سیگنال‌های آنتن را از دست می‌داد!

مساله آنتن گیت دقیقا این بود که آنتن آیفون 4 در سمت چپ گوشی تعبیه شده بود. بنابراین اگر کسی آیفون خود را در دست چپ خود می‌گرفت، سیگنا‌ل‌های آنتن از دست می‌رفت.

این کنفرانس بسیار عجیب و غریب بود به طوری که در ابتدا، این مشکل را با پخش آهنگی که در آن زمان برای این مشکل آیفون 4 ساخته شده بود، به سخره گرفتند.

پس از آن بحث جدی شد و جابز با لبخندی بر صورت در کسری از ثانیه جدی شد و توضیحاتی درباره این موقعیت ارائه داد و واقعا این کار را نیز به خوبی انجام داد.

در حدود 30 دقیقه، ما اپل را در خاضعانه‌ترین شکل ممکن خود دیدیم. اولین اسلاید صفحه‌ای بود که در آن نوشته بود: “ما کامل نیستیم”. این موضوع اعترافی بسیار بزرگ از شرکتی بود که به دلیل ساخت محصولات پریمیوم و بالارده به خود می‌بالید؛ شرکتی که همواره در تبلیغات خود از واژه “تمام و کمال” استفاده می‌کرد.

سپس جابز کمی به عقب بازگشت و گفت: “گوشی‌ها کامل نیستند” و پس از آن بحث را با این موضوع ادامه داد که چرا تمامی بازیگران این صنعت با مساله سیگنال آنتن مواجه هستند و این مشکل در بین تمامی آن‌ها مشترک است. این کنفرانس به همگی نشان داد که مشکل آنتن گیت تنها مربوط به گوشی‌های آیفون نبود؛ بلکه گوشی‌های بلک‌بری، اچ‌تی‌سی و البته سامسونگ نیز با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

پس از آن کمی پای علم به میان آمد. مباحثی از اینکه چگونه اپل 100 میلیون دلار برروی تکنولوژی آنتن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و حتی در این راستا 18 نفر از دانشمندان نخبه را به استخدام خود درآورده تا بر روی مشکل به وجود آمده در آنتن آیفون 4 تحقیق و بررسی کنند.

تمامی این ارائه یک پاسخ تهاجمی نامعلوم به مشکل به وجود آمده بود. اپل تنها 30 ثانیه به کامل نبودن خودش اعتراف کرد و پس از آن، 10ها بار تاکید کرد که حتی جهنم هم از وضعیت سایر بخش‌ها و فعالان این صنعت کامل‌تر است!

و در انتها نیز راه حلی که برای این موضوع ارائه شد، دریافت یک بامپر رایگان برای آیفون‌هایشان بود. البته امروزه شاید آنتن گیت مساله خنده‌‌دار و پیش پا افتاده‌ای به نظر برسد، چراکه هم‌اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که گوشی‌ها در آن منفجر می‌شوند!


چه چیزی؟ بندگیت (Bendgate) چه زمانی؟ سپتامبر 2014، بعد از معرفی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس

چه چیزی؟ بندگیت (Bendgate)

چه زمانی؟ سپتامبر 2014، بعد از معرفی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس

آیا وقتی گوشی آیفون 6 پلاس خود را در جیب می‌گذارید، خم می شود؟ این مساله‌ای بود که در آن زمان گریبان‌گیر گوشی‌های جذاب و نازک اپل شده بود.

پرچمدار 2014 اپل نسبت به مدل‌های قبلی نازک‌تر شده بود و دوربین نمی‌توانست در شاسی گوشی به خوبی جای بگیرد. علاوه بر آن، نسخه آیفون 6 پلاس با صفحه نمایش 5.5 اینچی اپل، بزرگترین گوشی هوشمندی بود که اپل تا آن‌روز طراحی کرده بود.

این دو مورد با ساختار آلومینومی این گوشی همراه شده بود و باعث می‌شد که آیفون 6 پلاس اپل تحت فشار آسیب‌پذیر شود.

در آن زمان یوتیوب پر شد از فیلم‌هایی که مردم از خم شدن آیفون‌های 749 دلاریشان گرفته بودند، اما این‌ها اپل را متقاعد نکرد که این گوشی‌ها را از دست مردم جمع‌آوری کند. آن‌ها در طی بیانیه‌ای درباره استحکام گوشی توضیحاتی ارائه دادند که این گوشی از یک “بدنه یکپارچه‌ای که به دقت مهندسی شده” بهره می‌برد که با فولاد و تیتانیوم تقویت شده است.

سخنگوی اپل در این‌باره اضافه کرد:

خم شدن آیفون در حالتی که به صورت عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار نادر است به طوری که در شش روز ابتدایی عرضه این گوشی، تنها 9 نفر از خریداران شکایت خود را درباره خم شدن آیفون 6 پلاس به اپل اعلام کردند.


چه چیزی؟ زمانی که هر چهره شناخته شده‌ای که فکر می‌کنید در مراسم حضور داشتند چه زمانی؟ مراسم معرفی آیفون 6، سپتامبر 2014

چه چیزی؟ زمانی که هر چهره شناخته شده‌ای که فکر می‌کنید در مراسم حضور داشتند

چه زمانی؟ مراسم معرفی آیفون 6، سپتامبر 2014

زمانی که اپل از آیفون 6 و اپل واچ خود در سپتامبر 2014 رونمایی کرد، تقریبا تمام چهره‌های سرشناس در این مراسم حضور داشتند. درست است، باور این موضوع شاید کمی سخت باشد!

در مراسم معرفی آیفون 6 چهره‌های سرشناسی نظیر گوئن استفانی (خواننده پاپ و طراح مد)، دکتر دری (Dr. Dre، رپر)، ویل.آی.ام (رپر، ترانه‌سرا، بازیگر و تهیه‌کننده)، دکتر آز (Dr. Oz، پزشک جراح و متخصص قلب و مجری برنامه تلویزیونی دکتر آز در آمریکا) و حتی استیون فرای (هنرپیشه و نویسنده انگلیسی) حضو داشتند و البته گروه راک U2 که پیش‌تر نیز شما را با هنرنمایی آن‌ها آشنا کردیم!

در طول این 10 سالی که از معرفی اولین آیفون می‌گذرد، بعید به نظر می‌رسد که هیچ سالی بتواند از لحاظ تعداد سلبریتی‌هایی که در یک مراسم رونمایی آیفون حضور داشته‌اند، از مراسم معرفی آیفون 6 در سپتامبر 2014 پیشی بگیرد. بنابراین اکنون شاید حجم فشار موجود روی اپل و اهمیت این رویداد برای غول کوپرتینو کمی برای شما ملموس‌تر شود؛ البته امسال نیز اپل برای معرفی آیفون ایکس احتمالا فشار دوچندانی را تحمل خواهد کرد.


چه چیزی؟ شروع به کار باشکوه سیری چه زمانی؟ مراسم معرفی از آیفون 4 اس، اکتبر 2011

چه چیزی؟ شروع به کار باشکوه سیری

چه زمانی؟ مراسم معرفی از آیفون 4 اس، اکتبر 2011

اگر گوشی‌های هوشمند امروزی شما با یک دستیار صوتی هوشمند همراه نباشد، شاید با نگاهی تمسخرآمیز به آن گوشی نگاه کنید، اما رونمایی از سیری به عنوان یک دستیار صوتی هوشمند در سال 2011 اتفاق بسیار بزرگی به شمار می‌رفت.

اپل با رونمایی از سیری نشان داد که شما برای انجام عملیات پایه نظیر ارسال پیام یا تنظیم یک رویداد زمان‌بندی شده، نیازی نیست که گوشی خود را در دست بگیرید. البته از این موضوع نیز نمی‌توان غافل شد که اپل در آن مراسم چقدر عجیب و غریب پروسه کار با سیری بدون استفاده از دست را به نمایش گذاشت.

سیری در آن زمان با درک مفهومی و تشخیص زبان طبیعی خود، در مرتفع‌ترین جایگاه نوآوری‌های هوش مصنوعی قرار داشت؛ اما در طول سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد دستیار هوشمند اپل کمی قافله را به رقبای سرسخت خود باخته است. هرچند از این موضوع نیز نمی‌توان غافل شد که سیری چگونه توانست از یک دستیار صوتی هوشمند نسبتا ساده در گوشی آیفون 4 اس، به مغز متفکر دستگاه‌ها و گجت‌های دیگر اپل نظیر آیپد و اپل تی‌وی تبدیل شود.

شاید سیری امروزه دیگر دستیار صوتی محبوب کاربران گوشی‌های هوشمند نباشد، اما این دستیار هوشمند دیجیتال، اولین در نوع خود بود و هیچگاه از خاطره‌ها پاک نخواهد شد.

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، این‌ها تنها بخشی از هزاران خاطرات ریز و درشتی است که احتمالا هر کدام از علاقه‌مندان این کمپانی با آن دارند؛ خاطراتی تلخ، خاطراتی شیرین و خاطراتی با طعم سیب!


بیشتر بخوانید:

آیفون ایکس اپل: هر آنچه در مورد این گوشی پرچمدار می‌دانیم و نمی‌دانیم!

در رویداد ۲۱ شهریور اپل چه محصولات دیگری در کنار آیفون ایکس معرفی خواهند شد؟

مقایسه آیفون ایکس با گلکسی اس ۸ سامسونگ؛ مقایسه‌ای از جنس شایعات!


منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر