;
coinex

بلوبورن؛ راه نفوذ جدید هکرها از طریق بلوتوث

بلوبورن

اگر تا به حال روشن بودن یا نبودن بلوتوث تلفن همراه برایتان حائز اهمیت نبوده است، پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد خیلی بیشتر به این مورد دقت کنید! شرکت امنیتی آرمیس به تازگی از شیوه جدید هک به نام بلوبورن (BlueBorne) مطلع شده است که از طریق بلوتوث انجام می‌شود.

با این سیستم هکرها به راحتی می‌توانند از طریق بلوتوث به تلفن‌های گلکسی سامسونگ، گوگل پیکسل، ساعت هوشمند ال جی واچ اسپرت و حتی سیستم صوتی اتومبیل نفوذ کنند. بقیه دستگاه‌ها هم به شدت آسیب پذیر به نظر می‌رسند. آیفون و آیپدهایی که سیستم عامل قدیمی (قبل iOS10) دارند از جمله وسایلی هستند که به شدت در معرض خطر هک قرار دارند. سیستم‌های دیگری از قبیل تلفن‌ها و دستگاه‌های مایکروسافت، لینوکس و اندروید نیز بسیار نفوذ پذیر هستند.

برای حمله هکی بلوبورن تنها 10 ثانیه زمان کافی است و حتی اگر تلفن همراهتان به هیچ سیستمی از طریق بلوتوث متصل نباشد هم به راحتی هک می‌شود. گوگل و مایکروسافت برای دفاع در برابر بلوبورن این هفته آپدیت‌های جدیدی منتشر کردند که پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر آن‌ها را نصب کنید. در صورتی که بلوتوث تلفن را روشن کنید این سیستم به دنبال دستگاه‌هایی می‌گردد که بتواند سریع به آن‌ها متصل شود. برای مثال اگر قبلا هدفون بی‌سیم خود را به گوشی متصل کرده باشید الان به راحتی و با روشن کردن بلوتوث، هدفون شناخته شده و کار می‌کند.

اما این عملکرد باعث می‌شود که بقیه بتوانند به راحتی به سیستم شما دسترسی پیدا کرده و از آن سو استفاده کنند. صدالبته که برای متصل کردن موبایل به اتومبیل یا هدفون مانعی وجود ندارد اما همواره دقت کنید پس از اتمام کار، بلوتوث خود را خاموش کنید. بلوبورن دقیقا به همین شکل عمل می‌کند و پس از پیدا کردن دستگاهی با بلوتوث روشن و امنیت پایین، به سادگی به آن متصل شده و کنترل تلفن را به دست هکرها می‌سپارد؛ اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بفهمید با این راه می‌توان به اطلاعات شخصی موجود در گوشی دسترسی پیدا کرد و آن‌ها را خارج ساخت!

متاسفانه این روش مانند بیماری مسری عمل می‌کند؛ در حالت عادی بلوتوث تا شعاع 10 متری سرویس می‌دهد و هکر باید در این شعاع قرار گیرد. نکته اینجاست اگر شخصی که قبلا تلفنش هک شده در کنار شما باشد، این فاصله افزایش میابد و هکر می‌تواند از طریق موبایل شخص مذکور، به گوشی شما نیز راه پیدا کند. گرچه در حال حاضر شرکت‌های مختلفی سعی دارند جلوی این هک را بگیرند اما بدون شک هکرها هم بی‌کار نمی‌نشینند و به زودی سیستم قوی‌تری استفاده می‌کنند. پس بهترین راه برای مقابله با این روش خاموش کردن بلوتوث است.

نشریه وایرد، روشن گذاشتن بلوتوث را به باز گذاشتن درب خانه تشبیه کرده است. بله با این روش خیلی راحت می‌توانید بدون کلید وارد خانه شوید (بدون روشن کردن بلوتوث به هدفون و… متصل شوید) اما شما تنها نیستید و با این کار راه را برای دزدها باز کرده‌اید.

منبع: Life Hacker

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر