;
coinex

ساخت راکتور شیمیایی گرما خورشیدی در ایران

راکتور شیمیایی گرما خورشیدی در کشور ساخته شد.راکتور شیمیایی گرما خورشیدی توسط محقق سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران طراحی و ساخته شد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از دلایل ساخت این راکتور بوده است.

دکتر علی الیاسی، که عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است در مورد ساخت این راکتور شیمیایی گرما خورشیدی در کشور اعلام نمود که بسیاری از کشورهای جهان اقدام به ساخت راکتور نموده‌اند.

وی ادامه داد که این کشورها به منظور حفاظت از محیط زیست و منابع فسیلی، از انرژی پاک و نامحدود خورشیدی استفاده می‌کنند. کشور ایران نیز تصمیم گرفت تا ساخت راکتور شیمیایی گرما خورشیدی را در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته دکتر علی الیاسی، یکی از پرمصرف‌ترین صنایع در استفاده از انرژی، صنایع شیمیایی هستند. وی به‌کارگیری انرژی خورشیدی، در تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز صنایع را گامی مهم در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی دانست.

مجری طرح راکتور شیمیایی گرما خورشیدی اعلام نمود که این طرح از نوع لوله‌ای مداوم است و این راکتور برای انجام واکنش‌های ناهمگن فاز گاز، روی کاتالیست جامد طراحی و ساخته شده است.

بررسی اجزای راکتور شیمیایی گرما خورشیدی

به گفته الیاسی این دستگاه شامل دو بخش اصلی است؛ یکی راکتور شیمیایی و دیگری کلکتور خورشیدی. وی کلکتور آئینه‌ای را از جنس استنلس استیل، به قطر دهانه 150 سانتیمتر و طول 120 سانتیمتر و سطح 1.9 متر مربع اعلام نمود و ادامه داد که فاصله خط کانونی آن تا راس آیینه 50 سانتیمتر است.

به گفته وی این راکتور دارای قطر 0.75 اینچ و طول 120 سانتیمتر است و داخل یک لوله شیشه‌ای پیرکس قرار دارد که قطر آن یک اینچ و طول آن 120 سانتیمتر است و بر روی خط کانونی کلکتور نصب شده که دارای توان عملیاتی 500 وات است.

مجری این طرح اعلام نمود که این دستگاه در صنعت کاربرد بسیار دارد و علاوه بر انجام واکنش‌های شیمیایی گرماگیر، می‌تواند در دمای متوسط برای تولید روغن داغ و بخار فوق داغ نیز استفاده شود که برای نیازهای نیروگاهی و غیره بسیار استفاده می‌شود.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر