;
coinex

تغییر نگرش منابع بنیان به دانش بنیان از اهداف اقتصاد مقاومتی است

تغییر نگرش منابع بنیان به دانش بنیان از اهداف اقتصاد مقاومتی است

سرپرست بنیاد ملی نخبگان خراسان‌جنوبی در مورد تغییر نگرش منابع بنیان به دانش بنیان سخن گفت و آن را از اهداف اقتصاد مقاومتی دانست. به گفته وی نخبگان نیز در تحقق این هدف نقش مهمی دارند.

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی در مورد نقش نخبگان اعلام نمود که وظیفه آنها یادآوری به مسئولین، مطالبه‌گری جدی و تسریع در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و همچنین دانش بنیان است.

حسن هاشمی زرج‌آباد نیز بر نقش نخبگان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تاکید نمود و ادامه داد که باید در این میان به رویکرد ملی و استانی توجه شود. به گفته حسن هاشمی این امکان برای نخبگان وجود دارد تا در سه عرصه مطالبه‌گری، فرهنگ‌سازی و اقدام مستقیم وارد شوند.

تاکید بر رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی

به گفته حسن هاشمی، مقام معظم رهبری نیز بر رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و همچنین برای تحقق این اهداف در عرصه مطالبه‌گری، راهکارهایی را به مسئولین اجرایی کشور نیز پیشنهاد نموده‌اند.

حسن هاشمی اضافه کرد که یکی از این راهکارهای پیشنهاد شده از سوی مقام معظم رهبری کاهش خام‌فروشی در کشور است.

اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی در مورد اهداف اقتصاد مقاومتی سخن گفت و ادامه داد که هدف اقتصاد مقاومتی و همچنین اقتصاد دانش بنیان، تغییر نگرش و رویکرد از سمت منابع بنیان به دانش بنیان، شفافیت در نظام اطلاعاتی موجود، اصلاح نظام مالیاتی کشور و همچنین اصلاح شبکه بانکی است.

هاشمی زرج‌آباد نیز در این میان به نقش نخبگان اشاره نمود و ادامه داد که در عرصه فرهنگ سازی کشور، نخبگان افرادی مهم هستند که توانایی تأثیرگذاری زیادی را نیز در جامعه دارند.

به گفته هاشمی زرج‌آباد، جامعه به نخبگان کشور اعتماد دارد، بنابراین آنها می‌توانند در ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی نقش فعالی را در کشور ایفا کنند.

تولیدات داخلی و نقش نخبگان در آن

به گفته سرپرست بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی، در ابتدا نخبگان هستند که باید در مسئله‌ی اصلاح الگوی مصرف سرآمد باشند. وی ادامه داد پایبندی عملی به مصرف تولیدات داخلی که اکنون بسیاری از رسانه‌ها نیز بر آن تاکید دارند و به آن می‌پردازند، نباید فقط یک شعار باشد بلکه برای پیاده‌سازی این امر مهم لازم است تا فرهنگ‌سازی صورت گیرد و نخبگان نیز باید بتوانند در این مورد فعالیت کنند.

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی ادامه داد که نخبگان کشور می‌توانند جامعه را برای استفاده و مصرف کالاهای داخلی، تشویق و ترغیب کنند. به گفته وی نخبگان قطعا به رونق و شکوفایی این مسئله کمک خواهند کرد.

هاشمی زرج‌آباد ادامه داد که از نخبگان انتظار دارند تا در عرصه اقدام مستقیم نیز به عنوان صاحبان استعدادهای برتر، نقش فعالی داشته باشند. وی تاکید نمود که اگر کشور ایران بخواهد در تولید علم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند جایگاه جهانی خود را ارتقا دهد، باید بنیه علمی کشور را تقویت کند.

وی اعلام نمود که نخبگان کشور باید بتوانند فعالیت‌های پژوهشی را به سمتی سوق دهند که نیاز واقعی کشور باشد. وی در ادامه در مورد تقویت و هدفمندسازی اردوهای جهادی سخن گفت و اعلام کرد که این اردوها می‌توانند در  شناخت مشکلات و نیازهای واقعی کشور به نخبگان کمک کنند. همچنین نخبگان نیز خواهند توانست تا مشکلات و چالش‌های موجود را با ارائه راهکارهای عملی حل نمایند.

تلاش برای رهایی از اقتصاد تک محصولی

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی اعلام نمود که بحث مهم دیگری که باید در مورد آن سخن گفت بحث کارآفرینی است. به گفته وی این امر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، یک اهتمام ویژه از طرف نخبگان و صاحبان استعدادهای برتر را می‌طلبد و ارزش افزوده بالایی نیز دارد.

او به یکی از ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان که رهایی از اقتصاد تک محصولی است اشاره نمود و ادامه داد که می‌توان از این مورد رهایی یافت؛ زیرا به گفته وی یکی از برآیندهای اقتصاد دانش بنیان این است که در زمینه‌های مختلف، تولید و اشتغال پایدار داشته باشیم و بتوانیم توانمند شویم.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر