;
coinex

بازی‌های ایکس باکس وان ایکس تا چه اندازه بهینه‌سازی خواهند شد؟

ایکس باکس وان ایکس

مایکروسافت (Microsoft) در کمپینی جدید از بازی‌سازها خواسته تا محصولات خود را با امکانات ایکس باکس وان ایکس هماهنگ‌ کنند. اما آیا این بازی‌ها ارزش هزینه بیشتر را دارند؟

مایکروسافت، در نمایشگاه گیمزکام امسال به طرفداران ایک باکس وعده داد که بیش از ۱۰۰ بازی روز را مطابق با امکانات ایکس باکس وان ایکس بهینه‌سازی کند. هرچند تا اینجای کار بعضی از بازی‌ها از جمله ReCore: Definitive Edition همچنان با بسیاری از امکانات این دستگاه، از جمله وضوح تصویر 4K سازگاری ندارند. پس به نظر می‌رسد میزان هماهنگ‌سازی، از یک بازی به بازی دیگر متفاوت خواهد بود.

از مدیر بازرگانی اکس‌باکس در بریتانیا سوال شد که این بهینه‌سازی را چگونه تعریف می‌کند. او اینگونه پاسخ داد:

«نحوه و جزئیات بهینه‌سازی بازی‌ها، ممکن است از نسخه‌ای به نسخه‌ی دیگر متفاوت باشد. زیرا شرکت‌های سازنده‌ی بازی‌ها، خود تصمیم‌گیرنده هستند که از کدام امکان ایکس باکس وان ایکس در محصولات خود بهره بگیرند. این تغییرات ممکن است شامل بازی کردن با کیفیت 4K، فریم‌ریت بالاتر، تصویر دینامیک گسترده (HDR)، زمان بارگذاری سریع‌تر یا استفاده از امکان پخش صدای دالبی اتم باشد. تمامی این گزینه‌ها برای استفاده در دسترس هستند. اما بازی‌سازها ممکن است از استفاده از آن‌ها چشم‌پوشی کنند.»

این آزادی عمل بسیار خوب است. اما ممکن است به شرکت‌ها اجازه دهد که با انجام تغییراتی جزئی، بازی خود را مجددا یا با قیمت بالاتر به مخاطبان خود عرضه کنند.

 

بررسی فیفا 18

اما چه حداقل‌هایی برای میزان تغییرات اعمال شده در یک بازی وجود دارد؟ ما این سوال را با مدیر بازرگانی اکس‌باکس، آلبرت پنلو، مطرح کردیم:

«پروژه‌ای که ما شروع کرده‌ایم تضمین می‌کند هر بازی، تا اندازه‌ای برای استفاده مشتریان بهینه‌سازی شده است. این بهینه‌سازی مرز مشخصی ندارد بلکه به این معنی است که کدها با آخرین کیت‌های گسترش اکس‌باکس هماهنگ‌سازی شده‌اند و قدری کار بیشتر بر روی بازی انجام شده است. هرچند در مواردی مانند HDR و 4K استانداردهای مشخصی وجود دارد. تمامی بازی‌ها باید از HDR استفاده کنند و کیفیت تصویر نیز نباید از 2160p کمتر باشد.»

پنلو همچنین عنوان کرد که فارغ از تغییرات انجام شده توسط بازی‌سازها، بازی‌های بزرگ عملکرد بهتری در ایکس باکس وان ایکس (در مقایسه با وان اس) خواهند داشت:

«تمامی بازی‌های ایکس باکس وان اس، بر روی ایکس باکس وان ایکس نیز قابل اجرا هستند. در عین حال بسیاری از بازی‌ها (حتی بدون انجام تغییرات) عملکرد بهتری در ایکس باکس وان ایکس خواهند داشت. خریداران این دستگاه احتمالا صافی تکستچر، زمان بارگذاری، فریم ریت و وضوح بهتری را تجربه خواهند کرد. این امکانات به دلیل پردازنده‌ و موتور گرافیکی بهتر ایکس باکس وان ایکس ممکن شده است.»

forza 7

آیا این بازی‌ها ارزش هزینه‌ی مجدد را دارند؟

به نظر می‌رسد که فارغ از تغییرات انجام شده، بازی‌ها عملکرد بهتری در ایکس باکس وان ایکس در مقایسه با محصولات مشابه خواهند داشت. اما نگرانی ما این بود که یک شرکت تولیدکننده بتواند تغییرات کوچکی را در بازی خود اعمال کند و آن را با نام نسخه‌ی بهینه‌شده مجددا به بازیکنان عرضه کند.

پنلو می‌گوید:

«من چندان نگران این مسئله نیستم. مایکروسافت رابطه‌ی نزدیکی با این شرکت‌ها دارد و آن‌ها از دلایل شروع این طرح آگاهی دارند. تیم ما به دنبال ایجاد تعادل بین استانداردهای تعیین شده و آزادی‌های ارائه شده به توسعه‌دهندگان است. از آنجایی که هیچگاه نمی‌شود حدس زد آن‌ها چه ایده‌های جدیدی در سر دارند.»

مدیر بازرگانی ایکس باکس ادامه می‌دهد:

«مایکروسافت به دنبال محدود کردن بازی‌سازها نیست. اما در عین حال نمی‌خواهیم که خریداران حس کنند ما به دنبال فریب دادن آن‌ها هستیم. به همین دلیل در توافق‌های داخلی خود با این شرکت‌ها همواره حقوق خریداران را در الویت قرار می‌دهیم. گفتگوهای مداومی بین مایکروسافت، توسعه‌دهندگان و همکاران ما وجود دارد که کیفیت مناسب محصولات ارائه شده را تضمین خواهد کرد.»

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که مایکروسافت محدودیت خاصی را در این زمینه مشخص نکرده است. اما امیدوار است که رابطه‌ی تنگاتنگ آن‌ها با تولیدکنندگان به نفع مصرف‌کننده‌ی نهایی تمام شود. باید منتظر ماند و نتیجه‌ی این همکاری را از نزدیک مشاهده کرد.

منبع: Tech Radar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر