;
coinex

این کارها را نباید در خودروهای توربوشارژ انجام داد!

این کارها را نباید در خودروهای توربوشارژ انجام داد !
امروزه خودروهای توربوشارژ به یکی از محصولات مهم شرکت‌های خودروسازی تبدیل شده است. علت این است که تکنولوژی توربوشارژ فراگیر شده و اکثر شرکت‌های خودروسازی در حال مجهز کردن خودروهای خود به این تکنولوژی هستند.

این تکنولوژی اجازه می‌دهد تا بتوان با حجم موتور کمتر، توان بیشتری داشت. اگر بخواهیم با بیانی ساده به توضیح توربوشارژ بپردازیم باید گفت که در خودروهای توربوشارژ از یک کمپرسور و توربین ساده استفاده شده است تا از طریق آنها بتوان اکسیژن بیشتری را برای احتراق با سوخت وارد موتور کرد؛ بنابراین نتیجه این امر افزایش بازده و توان بیشتر است.

بهتر است صاحبان این خودرو چند نکته ساده را رعایت کنند تا بتوانند با این کار طول عمر خودروی خود را افزایش دهند. لازم به ذکر است که نداشتن آگاهی درباره این نکات باعث آسیب جدی به خودروهای توربوشارژ می‌شود.

در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

1- وقتی که خودرو را روشن می‌کنید و موتور آن سرد است، حرکت نکنید!

این نکته مهم، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشکل در خودروهای توربوشارژ است که به سیستم روغن‌کاری خودرو مرتبط است.

برای اینکه بلبرینگ‌ها و اتصالات دوار بتوانند عملکردی مناسب داشته باشند، احتیاج به روغنی با فشار و شدت جریان مناسب دارند. لازم به ذکر است که این روغن نیز پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو برای اینکه بتواند به موتور و دمای مناسب برسد نیاز به زمان دارد.

بنابراین باید در نظر داشت که بعد از استارت زدن خودرو 3 تا 5 دقیقه برای گرم شدن زمان لازم است.

2- اگر با خودروی خود رانندگی طولانی مدتی داشته‌اید، آن را به طور ناگهانی خاموش نکنید!

وقتی که خودرو خاموش می‌شود، پمپ روغنی که در موتور وجود دارد نیز خاموش می‌گردد. این عمل باعث می‌شود تا مقداری روغن در سیستم باقی بماند. در این حالت چون موتور خودرو هنوز داغ است، روغن با برخورد به این بخش‌های داغ می‌سوزد.

این گرمای زیاد، کیفیت روغن و ویسکوزیته آن را از بین می‌برد. برای جلوگیری از این آسیب لازم است تا اندکی صبر کنیم تا دمای موتور پایین آید و سپس آن را خاموش کنیم.

3- در خودروهای توربوشارژ نباید با دنده سبک و دور موتور پایین رانندگی کرد!

اگر خودرو با دنده‌ سبک و دور موتور پایین‎‌تر از ۲۰۰۰ دور در دقیقه در حال حرکت باشد و در این زمان پدال گاز را برای شتاب‌گیری فشار دهید، سوختی بیشتر ولی با اکسیژنی کمتر وارد خودرو می‌شود.

در این حالت این مخلوط به وجود آمده از سوخت و هوا به راحتی می‌تواند به موتور خودرو آسیبی جدی وارد کند. برای اینکه از وقوع این اتفاق جلوگیری نمود، بهتر است تا هنگام شتاب‌گیری، دنده خودرو کاهش یابد.

4- در خودروهای توربوشارژ از سوخت‌هایی که عدد اکتان آنها پایین است (سوخت بی کیفیت)، استفاده نکنید!

کیفیت سوخت در خودروهای توربوشارژ بسیار دارای اهمیت است. از سوخت‌هایی که بی‌کیفیت هستند و عدد اکتان پایینی دارند نباید استفاده کرد زیرا این کار احتمال کوبش موتور و در نتیجه آسیب به موتور را افزایش می‌دهد. برای این مدل خودروها بهتر است از بهترین سوخت‌ها استفاده شود.

5- در این مدل خودروها نباید در پیچ‌های تند پدال گاز را فشار داد!

از مشکلاتی که خودرو‌های توربوشارژ دارند، وجود توربولگ است. یعنی وقتی پا روی پدال گاز قرار دارد، شتاب لحظه‌ای با تاخیر همراه خواهد بود. انجام این عمل در پیچ‌های جاده باعث می‌شود تا خودرو تعادل خود را از دست دهد.

توجه به این نکته بسیار ضروری است و در زمان رانندگی با این خودروها، در پیچ‌های جاده نباید پدال گاز را فشار داد.

نکات بیان شده بسیار ساده بودند، اما بسیاری از رانندگان آن را رعایت نمی‌کنند و عدم رعایت این نکات می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی در خودرو خواهد شد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر