;
coinex

کنترل آفات پسیل پسته و شته با استفاده از نانو آفت کش ‌های زیست سازگار

کنترل آفات پسیل پسته و شته با استفاده از نانو آفت کش ‌های زیست سازگارنانو آفت کش ‌هایی با استفاده از این تکنولوژی، برای کنترل آفات پسیل پسته (شیره خشک)، شته انار و یونجه به دست محققین کشور ساخته شد.

آفت‌کش‌ها یکی از معظلات جدی برای محصولات کشاورزی به شمار می‌روند. مبنی بر آمار فائو بیش‌تر از ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی در جهان توسط آفات کشاورزی از بین می‌روند. از بین بردن آفات کشاورزی توسط آفت‌کش‌‌های شیمیایی از پرکاربردترین روش‌ها محسوب می‌شود. استفاده از آفت‌کش‌هایی با ساختار نامطلوب، خطرات جبران‌ناپذیری از قبیل از بین رفتن محصولات کشاورزی و همچنین افزایش هزینه، عدم کنترل آفت و افزایش مصرف آفت‌کش‌ها را در پی دارد؛ این نانو آفت کش ها با این چالش مقابله می‌کنند.

هدف از این طرح تحقیقاتی، استفاده از فناوری نانو برای ارائه ساختار آفت کش نانو زیست سازگار است. با استفاده از این نانو آفت کش ها، علاوه بر کنترل آفات کشاورزی، آلودگی‌های زیست محیطی نیز به حداقل می‌رسد.

به گفته مجری طرح، معمارزاده، این نانو آفت کش ها به صورت کپسول تهیه می‌شوند؛ به این شکل که مواد موثر به صورت شیمیایی و فیزیکی درون قالبی از مواد خاص قرار می‌گیرد که سمیتی برای محیط زیست به همراه ندارد، به این دلیل این نانو آفت کش‌ ها ، زیست تخریب پذیر به شمار می‌روند.

به دلیل رهاسازی کنترل شده و آرام ماده موثر این آفت کش های نانو زیست سازگار می‌توان از میزان کمتر ماده موثر و تعداد دفعات کمتر سمپاشی برای کنترل آفات کشاورزی استفاده کرد. از مزایای استفاده از این روش می‌توان به کاهش هزینه، آلودگی زیست محیطی و مصرف آفت‌کش‌‌ها اشاره کرد.

به گفته محقق دانشگاه گیلان، در این طرح نانو ساختاری ارائه شد که از فناوری کپسوله کردن مستقیم با کوپلمرهای خطی، ‌اندریک اسید، پلی سیتریک اسید، اتیلن گیلیکول و پلی سیتریک اسید (PCA-PCA-PCG) برای کنترل رهاسازی آفت کش ‌های نانو استفاده شده است. پلیمر اطراف ذرات آفت‌کش‌ها در منطقه UV اشعه خورشید خاصیت جذب نوترون بالایی دارد و به این دلیل نیز قادر به حذف باقی مانده آفت‌کش در محیط زیست هستند.

وی اظهار داشت در این طرح به ساختار کپسوله کردن آفت‌کش‌ها دست پیدا کردند. از این روش می‌توان برای آفت‌های مختلف از قبیل حشره کش‌ها، قارچ ‌کش‌ها، و علف کش‌ها نیز استفاده کرد.

این طرح بر روی دو نوع آفت کش مورد آزمایش قرار گرفت و گواهینامه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری را کسب نمود. طبق نتایج حاصل از آزمایشات نانو، کپسوله “ایمیداکلوپرید” برای کنترل آفت پسیل پسته، شته یونجه و انار مناسب بود.

طبق آمار، ایران به دلیل تقاضای بالای ۷۰ هزار تن آفت کش در سال جاری یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در زمینه آفت کش ها شناخته شد. دو آفت کش پر مصرف در جهان و ایران، “ایمیداکلوپرید” و “ایندوکساکارب” معرفی شده‌اند که مقدار مصرف این آفت کش حدود  ۱۲۰۰ تن در سال تخمین زده شده است. به دلیل کارایی نانوساختار آفت کش ها، محصولات تولیدی با قیمت رقابتی قابل ارائه هستند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر