;
coinex

رجیستری چیست؟ خودکشی اصفهان و بازی نهنگ آبی چه ارتباطی بایکدیگر دارند؛ وزیر ارتباطات پاسخ می‌دهد

رجیستری چیست؟ خودکشی اصفهان و بازی نهنگ آبی چه ارتباطی بایکدیگر دارند؛ وزیر ارتباطات پاسخ می‌دهد

رجیستری، فضای مجازی و …، این تیترِ امشبِ برنامه تیتر امشب شبکه خبر بود. برنامه ای که محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات در آن حضور یافته بود تا درباره این مسائل به بحث و گفتگو بنشیند. در ادامه به گوشه‌ای از سخنان آذری جهرمی می‌پردازیم.

تعریف رجیستری موبایل از نگاه وزیر ارتباطات

محمد جواد آذری جهرمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر توضیحاتی در خصوص طرح رجیستری موبایل ارائه داد و خاطر نشان کرد که 80 تا 95 درصد از گوشی‌های موبایل به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و بنابراین حقوق مصرف کننده رعایت نمی‌شود.

وزیر ارتباطات در ادامه در خصوص لزوم اجرای طرح رجیستری توضیحاتی ارائه داد و گفت:

ما مبادی که می توانیم نظارت داشته باشیم، یکی بحث گمرک هست که در گمرک باید چک کنیم که آیا این تجهیزات به صورت قانونی وارد می شوند یا خیر. جای دومی که می توانیم این موضوع را چک کنیم، اپراتورهای موبایل است.

طبیعتا الان مکانیزم جاری ما این است که گمرک و نظام‌های جاری کشور نتوانستند این مساله را حل کنند. طبیعتا تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این بود که وزارت ارتباطات هم از بُعد فنی وارد این موضوع شود.

وزیر ارتباطات در ادامه خاطر نشان کرد که این مکانیزم بدین معناست که بین گمرک، وزارت صنعت معدن و تجارت و اپراتورهای موبایل (که طبیعتا وزارت ارتباطات درگیر این موضوع می شود) مکانیزمی به وجود بیاید تا بتوان تشخیص داد که از مبادی رسمی کشور چه گوشی‌هایی با چه شناسه‌هایی وارد شده‌اند تا فقط به همان گوشی‌ها اجازه فعال شدن در داخل شبکه موبایل کشور داده شود.

آذری جهرمی در ادامه گفت:

به این مکانیزم رجیستری می گویند. چون در واقع این گوشی‌هایی که از گمرک وارد می‌شوند در شبکه های موبایل ثبت می شوند و این ثبت شدن به انگلیسی، رجیستری می‌شود. برای همین ما به آن می گوییم رجیستری.

 

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی افزایش قیمت گوشی موبایل ؛ مشکلات بازار به رجیستری مربوط نیست!

 

آذری جهرمی درخصوص طرح رجیستری ادامه داد که تاکنون کشورهای دیگری نظیر ترکیه، دست به انجام طرح های مشابهی زده‌اند که همگی آن‌ها نیز موفق بوده‌اند. وزیر ارتباطات در خصوص اجرای طرح رجیستری موبایل ادامه داد که اجرای این طرح باعث التهاب بازار موبایل شده و همچنین باعث شده تا برخی فروشندگان برای دستیابی به سود بیشتر، اقدام به دور زدنِ آن کنند و بنابراین افزایش قیمت‌های حبابی گوشی های موبایل نیز از نتایج این اقدامِ آن‌هاست.

 

بیشتر بخوانید: مشکلات بازار موبایل با اجرای طرح رجیستری ؛ منتظر افت قیمت‌ها باشید!

 

محمد جواد آذری جهرمی در ادامه تاکید کرد:

من اعلام کردم که مردم فعلا گوشی موبایل نخرند تا متضرر نشوند، که هشدار موجب مهار بازار و موثر واقع شد. بنای ما این است که بازار را کنترل کنیم تا با رقابتی شدن بازار و تعامل با سازندگان این امر محقق شود و به دنبال انحصاری کردن بازار موبایل در کشور نیستیم.

 

 

بیشتر بخوانید: آغاز طرح رجیستری و افزایش قیمت گوشی موبایل ؛ برای تنظیم بازار فعلا گوشی نخرید!

 

پیشنهاد وزیر ارتباطات به والدین

وزیر ارتباطات در خصوص شیوه برخورد شخصی خود با فرزندانش درخصوص فضای مجازی اعلام کرد:

من فرزندانم را تشویق نمی‌کنم که عضو شبکه های اجتماعی شوند، استفاده از فضای مجازی برای آنها را در حضور بزرگترها مجاز می دانم زیرا کودکان در این فضا نیازمند مراقبت هستند تا به سلامت بزرگ شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که فضای مجازی بسیار بزرگ و بی‌انتهاست که هم دارای محتوای مفید و آموزنده و هم محتوای مخرب است.

آذری جهرمی در خصوص نحوه ارتباط کودکان با فضای مجازی صحبت کرد و به والدین پیشنهاد داد:

عده ای هستند که کودکان خود را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی تشویق می‌کنند. بچه نمره خوبی در درس می‌گیرد و والدین برای او گوشی می‌خرند و شبکه اجتماعی برایش نصب می‌کنند و به راحتی به او می‌گویند که در این شبکه‌ها عضو شود. این یک اثر تربیتی غلط است؛ یا آن پدر مادر اطلاع کافی ندارند که این فضای مجازی و ابعادش چیست و یا اینکه بیخیال هستند! هر دوحالت مضموم است.

محمد جواد آذری جهرمی در این خصوص ادامه داد که من به عنوان “وزیر ارتباطات که متولی توسعه فضای مجازی در کشور هستم و نگاهم نیز توسعه‌ای است و نه محدودکننده، به شما می‌گویم که اگر من فرزندم را به استفاده از شبکه های اجتماعی تشویق نمی‌کنم. بلکه برای تشویق با او ورزش کرده و یا او را به جایی می‌برم که به آن علاقه‌مند است. نه اینکه برایش گوشی موبایل بخرم و او را به شبکه‌های اجتماعی هدایت کنم که نمی‌دانم در آنجا با چه کسی قرار است ارتباط برقرار کند”.

جهرمی در ادامه تاکید کرد:

این یک قانون بین المللی است که قوانینی را برای کودکان در فضای مجازی طراحی کرده اند.

وزیر ارتباطات در این خصوص ادامه داد:

تمامی کارتون هایی که از صدا و سیما پخش می شود مناسب فرزند من نیست، دلیلی وجود ندارد که فلان فیلم اکشن که برای بچه هاست و از سیمای جمهوری اسلامی هم پخش می شود را برای فرزندم مناسب تشخیص دهم.

تحقق اولین وعده وزیر ارتباطات؛ فردا

آذری جهرمی در راستای اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده خود در رابطه با کودکان و اینترنت خاطر نشان کرد:

ما فردا سه گزارش از سند کودک و اینترنت را منتشر می کنیم که این یکی از وعده های من بوده که عملیاتی کردیم.

وزیر ارتباطات در ادامه خاطر نشان کرد که در جلسه شورای معاونین آخرین بررسی ها گزارش شده و سند نهایی نیز نهایتا در روز 13 آبان که روز دانش آموز است، رونمایی خواهد شد.

خودکشی اصفهان ربطی به بازی نهنگ آبی ندارد!

آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنانش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بازی نهنگ آبی اشاره و تصریح کرد:

این یک چالش است که با زیرساخت فضای مجازی 50 قسمت را طراحی می کنند که افراد با دیدن فیلم‌های ترسناک و بعد با ارائه اطلاعات شخصی با این تیم همراهی می‌کنند و در نهایت در پایان طرح باید به مرگ تن دهند، از مرحله 20 فرد دیگر امکان انصراف نداشته زیرا با ارائه اطلاعات شخصی مورد سوء استفاده قرار خواهند گرفت.

وزیر ارتباطات در خصوص این بازی ادامه که نهنگ آبی در ایران ابتدا توسط یک مادر جوان در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و سپس رسانه‌ای شد و با ترس همراه شد، “البته ترسیدن از فضای مجازی اشتباه است بلکه استفاده درست از این فضا باید در نظر گرفته شود”.

 

بیشتر بخوانید: نهنگ آبی دو دختر ایرانی را به کام مرگ کشاند!

 

محمد جواد آذری جهرمی ادامه داد:

امروز اخبار تکمیلی پرونده اصفهان را دریافت کردم که نشان داد خودکشی ها هیچ ربطی به این بازی نداشته است بلکه آنها به دلیل مسائل خانوادگی دست به خودکشی زده اند. چالش نهنگ آبی در کشور ما رخ نداده و حتی موجب خودکشی در ایران نشده است اما این خطر همچنان وجود دارد، بنابراین والدین باید مواظب باشند و از کودکان خود غافل نشوند و آگاهی خود را در این عرصه بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: واکنش اینستاگرامی وزیر ارتباطات در پی خبر خودکشی دو دختر نوجوان به دلیل بازی نهنگ آبی

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر