;
coinex

قیمت خودرو از کارخانه تا بازار 7 میلیون تومان افزایش یافت!

قیمت خودرو از کارخانه تا بازار 7 میلیون تومان افزایش یافت!

اخبار موجود در زمینه خودرو نشان می‌دهد قیمت خودرو از کارخانه تا بازار 7 میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس شورای رقابت در یک برنامه گفتگوی ویژه خبری، این افزایش هفت میلیونی قیمت خودرو را غیرمنطقی اعلام کرد و گفت هیچ نظارتی بر بازار خودرو وجود ندارد.

وی افزایش قیمت 400 هزار تومانی را برای خودروها طبیعی اعلام کرد، اما در مورد افزایش هفت میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اعلام کرد که این موارد در چارچوب مقررات و دستورالعمل تنظیمی آنها قرار ندارد و نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد.

به گفته رئیس شورای رقابت، در ایران سه نوع خودرو وجود دارد، وارداتی، مونتاژی و ساخت داخل. خودروهایی که حاشیه ندارند، خودروهای خانواده پراید و پژو هستند و شورای رقابت توانسته دستورالعمل تنظیم قیمت آنها را ارائه نماید.

افزایش قیمت خودرو با افزایش تقاضا

رئیس شورای رقابت تاکید نمود که در بسیاری موارد این افزایش تقاضا است که سبب افزایش قیمت می‌شود و این مسئله طبیعی است. اگر خودرو برای ارائه وجود داشته باشد، تقاضا افزایش نمی‌یابد، اما هر وقت عرضه کم شود، تقاضا نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز اعلام نمود برای آنکه بتوانند جلوی این افزایش قیمت را بگیرند، باید قادر باشند تا افزایش تقاضا را متوقف کنند. وی تاکید نمود که اگر کارخانه‌ها ثبت نام برای فروش انجام ندهند، فقط معامله در بازار حاشیه انجام می‌شود و افزایش تقاضا نیز کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه اعلام کرد که چون سود بانکی کم شده، مردم پول خود را به سمت بازار خودرو برده‌اند و بلافاصله بعد از اعلام فروش در سایت‌ها، اقدام به خرید خودرو کرده‌اند. وی تاکید نمود که عدم برابر بودن عرضه و تقاضا مانع به وجود آمدن نرخ منطقی می‌شود.

به گفته شیوا، وقتی عرضه و تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم بوجود نخواهد آمد. وی ادامه داد چون اکنون واردات خودرو کم شده، هرکسی اقدام به خرید خودرو می‌کند تا بتواند آن را با قیمتی بالاتر به فروش برساند.

بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

فربد زاوه نیز که در این برنامه خبری حضور داشت، اعلام کرد در سال‌های اخیر، پایش و بررسی‌های گوناگونی برای صنعت خودرو انجام شده، اما این بررسی‌ها و تصمیمات فراتر از کاغذ نرفته است.

کاکائی نیز که عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت است، در مورد افزایش قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اعلام کرد که متاسفانه در کشور ما مکانیسم تحقیق و توسعه و پایش به صورت دقیق وجود ندارد و بنابراین در بررسی‌ها نیز بازخورد مناسبی دستگیر کارشناسان صنعت خودرو نمی‌شود.

به گفته کاکائی، صنعت خودروی کشور، یک موضوع چند وجهی است و از خودروسازان گرفته تا دلالان حاشیه بازار، با چشمان باز اقدام به کار می کنند و در این صنعت چشم بسته‌ای وجود ندارد.

ملکی که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است در مورد افزایش قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اعلام نمود که مراودات سیاسی بین المللی در انتقال دانش فنی و تکنولوژی مؤثر هستند و باید این موضوع را قبول کرد؛ معمولا این مسئله در سیاست‌گذاری‌ها نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود که خودروسازان کشور، در چهار سال اخیر تکان‌هایی خورده‌اند و گام‌هایی را نیز در راه تحقیق و توسعه توانسته‌اند بردارند.

زاوه در ادامه به آمار سال قبل اشاره کرد که یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودروی سواری در کشور تولید شده بود. از این تعداد خودروی تولید شده، حدود یک میلیون و پنجاه هزار خودرو تولید داخل بوده ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز وارداتی بوده‌اند.

کاکائی در مورد خودروهای سی کی دی (قطعات منفصله) نیز اعلام مرد که اگر مانع ورود خودروهای سی کی دی  شویم، کل سیاست خودرو به هم خواهد خورد.

به گفته فربد زاوه متأسفانه بعضی از خودروها وجود دارند که سالانه فقط ۱۰۰ عدد از آنها به کشور وارد می‌شود. به گفته وی این اتفاق اصلاً توجیه علمی اقتصادی ندارد.

وی تاکید نمود که به عنوان یک ایرانی و با توجه به پتانسیل موجود، باید بتوان روی مواد معدنی و اولیه ارزان، مواد نفتی ارزان سرمایه گذاری کرد. به گفته وی تولید ECU خودرو، الزاماً به معنای برد نیست و لازم است کشور به سمت تولیداتی برود که ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

کاکائی ادامه داد که کشور ایران ۴۰ سال تحریم را در کارنامه سال‌های قبل خود دارد و لازم است تا اکنون به سمت تولید کالاهای استراتژیک برود حتی اگر احتمال ضرر وجود داشته باشد.

.

منبع: iranjib و mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر