;
coinex

وزیر ارتباطات به‌دلیل افزایش قیمت گوشی موبایل مردم را از خرید منصرف کرد؛ گلایه فروشندگان

وزیر ارتباطات به دلیل افزایش قیمت گوشی موبایل مردم را از خرید منصرف نمود؛ گلایه فروشندگان

آغاز طرح رجیستری تلفن همراه  از 28 مهرماه، افزایش قیمت گوشی موبایل و تغییرات ناگهانی آن را در بازار به همراه داشت. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با تکراتو همراه شوید.

پس از آغاز اجرای این طرح، مانیتورینگ شبکه، مرحله دوم آن بود و قرار بود تا در ادامه نیز مدل‌های ممنوعه موبایل در این طرح معرفی شوند.

اما زمانی که هنوز این طرح در عمل اجرایی نشده بود، توانست در بازار تلفن‌های همراه التهابی را ایجاد کند و قیمت گوشی‌های موبایل در ادامه افزایش یافت. این افزایش قیمت همه را متعجب کرد!

التهاب بازار موبایل و توصیه وزیر ارتباطات به مردم

شاید یکی از دلایل افزایش قیمت گوشی موبایل توسط فروشندگان، نبود نظارت بر بازار موبایل باشد. همین امر باعث شد تا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این التهاب بازار واکنش نشان دهد. وی از مردم خواست تا در این شرایط و اوضاع بازار، گوشی نخرند و منتظر پایان یافتن التهاب و کاهش قیمت گوشی‌های موبایل بمانند.

 

بیشتر بخوانید: آیفون ۱۰، اولین مدل ممنوعه موبایل در طرح رجیستری!

 

انتقاد فروشندگان موبایل نسبت به توصیه وزیر ارتباطات

این اقدام وزیر ارتباطات انتقاد فروشندگان موبایل را به همراه داشت. فروشندگان تلفن همراه در شبکه‌های اجتماعی تصویری را منتشر کردند و نسبت به توصیه آذری جهرمی واکنش نشان دادند.

وزیر ارتباطات به دلیل افزایش قیمت گوشی موبایل مردم را از خرید منصرف نمود؛ گلایه فروشندگان

در تصویر مشخص است که فروشندگان به وزیر ارتباطات اعلام کرده‌اند که اگر مردم گوشی نخرند تکلیف آنها چه خواهد بود! چگونه بتوانند قسط بانک را پرداخت کنند و چک‌های خود را در این وضعیت پاس کنند. همچنین خطاب به صاحبان مغازه اعلام کرده‌اند که هر وقت مردم گوشی خریدند، اجاره می‌دهند و در این میان خرج خانه و زندگی هم بماند!

پاسخ وزیر ارتباطات به گلایه فروشندگان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به این گلایه فروشندگان موبایل، با تلنگر به رعایت انصاف پاسخ داد. وی اعلام کرد که اگر فروشندگان موبایل، قیمت همان گوشی‌های موجود در مغازه را یک شبه افزایش نمی‌دادند، این توصیه را به مردم نمی‌کرد.

وی از فروشندگان خواست تا قیمت گوشی‌های موبایل، به قیمت قبل از گرانیِ بی‌دلیل بازگردد تا مردم هم دوباره خرید کنند.

محمد جواد آذری جهرمی اعلام کرد که همزمان با آغاز اجرای فاز اول طرح رجیستری موبایل که فقط هم به پایش تلفن‌های همراه موجود در شبکه اختصاص داشت، عده‌ای از فرصت طلبان از این شرایط سوءاستفاده کردند و بازار موبایل را دچار التهاب نمودند.

 

بیشتر بخوانید: با اجرای طرح رجیستری موبایل تکلیف گوشی مسافران چیست؟

 

وی به مردم اعلام کرد که اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل تاکنون هیچ هزینه‌ای برای بازار موبایل به همراه نداشته است و همه باید توجه داشته باشند که در زمان خرید گوشی موبایل، حتی یک ریال بیشتر هم به فرصت‌طلبان پرداخت نکنند.

وی در این‌باره نقش دستگاه‌های نظارتی و کنترل و نظارت بر بازار را بسیار حائز اهمیت دانست ولی تاکید کرد که بهترین پاسخ به این شرایط، عدم خرید گوشی موبایل است تا بازار موبایل تنظیم شود.

وی ادامه داد که اگر فروشندگان موبایل، همان گوشی‌ها را با قیمتی بیشتر از قبل عرضه نمی‌کردند، در این مورد اظهار نظری انجام نمی‌شد.

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان دستور داد تا نظارت جدی بر فروش گوشی‌های موبایل و قیمت‌ها انجام شود. وی نیز اعلام کرد که بهترین راه حل برای این التهاب بازار، بازگشت قیمت‌ها به قبل از گرانی است. مردم نیز بعد از طبیعی شدن قیمت‌ها مجددا اقدام به خرید خواهند نمود.

دلایل اصلی افزایش قیمت گوشی موبایل

افشین اکبری، نائب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، در مورد دلایل اصلی افزایش قیمت گوشی موبایل در کشور سخن گفت.

وی در مورد افزایش قیمت گوشی، همزمان با آغاز طرح رجیستری اعلام کرد که این افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار گوشی، به دلایلی چون قطع تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل، وجود بی‌ثباتی در مرز کردستان، افزایش نرخ ارز و همچنین پیچیده شدن روال ترخیص واردات قانونی از گمرک بوده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر