;
coinex

برای 40 مدل خودروی وارداتی گواهی تایید نو صادر شد

برای 40 مدل خودروی وارداتی گواهی تایید نو صادر شد

به گفته معاون سازمان ملی استاندارد، از ابتدای سال جاری، برای 40 مدل خودروی وارداتی گواهی تایید نو صادر شده است. بر این اساس واردات این مدل خودروها به ایران بلامانع است.

جهانبخش سنجابی شیرازی اعلام نمود که تا پایان سال گذشته، ۹۷ مورد گواهی تایید نو برای خودروهای وارداتی صادر شده است و ادامه داد که از ابتدای سال جاری نیز برای ۴۰ مدل برند خودروی دیگر، گواهی تایید نو صادر شده است.

وی ادامه داد که تاکنون در مجموع چیزی بیش از ۱۳۰ مورد خودروی وارداتی توانسته‌اند تا گواهی تایید نو دریافت کنند. به گفته شیرازی این خودروها تا ابتدای دی ماه سال آینده، اجازه واردات دارند.

شیرازی ادامه داد که این چند مدل خودرو، توانسته‌اند به صورت مشروط گواهی تایید نو اخذ کنند، بنابراین لازم است تا برخی استانداردها در آنها اصلاح شوند. وی ادامه دارد که در این میان یک مدل خودرو چون نتوانسته بود تا حداقل استاندارد اجباری را در مورد دو ایربگ سرنشین جلو رعایت کند، نتوانست گواهی تایید نو دریافت کند.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران اعلام نمود که استانداردهایی که اجرای آنها در حوزه خودرو در کشور اجباری است، بر اساس استاندارد ملی ۶۴۲۹، لیست شده‌اند.

وی تعداد استانداردهای اجباری در حال حاضر را ۵۳ مورد اعلام کرد و ادامه داد که براساس مصوبه صد و هفتمین اجلاس شورای عالی استاندارد، قرار است تا از ابتدای دی ماه سال جاری تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد این استاندارها به ۸۵ مورد افزایش یابد.

به گفته وی ارتقای این استانداردها از تعداد ۵۳ به تعداد ۸۵ مورد، بر اساس زمان‌بندی صورت می‌گیرد که این روند توسط شورای سیاست‌گذاری خودرو تصویب شده است. وی تاکید نمود که از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ هر خودرویی که قادر نباشد تا این ۸۵ مورد استاندارد خودرویی را رعایت کند، نمی‌تواند مجوز واردات یا تولید را در ایران دریافت کند.

 

بیشتر بخوانید: ۸۵ استاندارد خودرویی به زودی پیاده سازی خواهد شد

 

به گفته سنجابی شیرازی، این ۸۵ مورد استاندارد، معطوف بر ایمنی و سلامت مردم هستند و از انواع آنها می‌توان به کیسه‌های هوا، انوع ترمز، نوع سیستم تعلیق و فرمان و سایر استانداردها اشاره نمود.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران اعلام نمود که یک خودرو می‌تواند بیش از ۶۰۰۰ قطعه و ۵۰۰ سیستم داشته باشد که لازم است این تعداد از نظم و منطق خاصی برخوردار باشند.

براین اساس تصمیم گرفته شده است تا ۸۵ مورد از استاندارد‌های خودرویی اجباری شوند و هر خودرویی که قصد واردات آن به کشور وجود دارد باید از این ۸۵ استاندارد پیروی نماید.

وی ادامه داد که به سه شکل می‌توان برای یک خودرو گواهی تایید خودرو صادر کرد و چون استانداردهای کشور بیشتر منطبق بر استانداردهای اروپایی است، از گواهی ایمارک در کشور استفاده می‌شود.

سنجابی شیرازی در ادامه اعلام نمود که چون تعدادی از خودروهای وارداتی، هر ساله نمی‌توانند گواهی تایید نو دریافت کنند، امکان ورود به کشور را نیز ندارند. وی ادامه داد که عدم رعایت اصول لازم باعث شده است تا چندین هزار خودرو در گمرک کشور وجود داشته باشد. یکی از دلایل مهم این امر، اشتباه واردکنندگان در عدم توجه به استانداردهای اجباری خودرو است.

گواهی تایید نو برای چه خودروهایی صادر می‌شود؟

بنابراین گواهی تایید نو فقط برای واردات خودروهایی صادر می‌شود که استانداردهای اجباری خودرو را که در کشور تعیین شده‌اند رعایت کنند.

طبق تصمیم‌گیری‌های انجام شده توسط شورای سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد و قطعه‌سازان و خودروسازان همراه بود، استانداردهای خودرویی از تعداد ۵۳ به تعداد ۸۵ مورد افزایش یافتند. اجرای این استانداردها قرار است تا ابتدای دی ماه سال آینده در دستور کار قرار گیرند و براساس یک زمان‌بندی سه مرحله‌ای اجرایی شوند.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر