;
coinex

با گوشی افتاده در آب چه کنیم؟ اقداماتی برای خشک کردن گوشی خیس شده

افتادن گوشی موبایل در آب و خیس شدن آن از جمله اتفاقاتی است که ممکن برای هر کسی پیش آید. سهل انگاری و حواس پرتی شاید از یکی از رایج‌ترین دلایل این اتفاق باشد. اما واقعا با گوشی افتاده در آب چه کنیم؟

چگونه می‌توان یک گوشی خیس شده را از مرگ نجات داد؟

خیس شدن یک گوشی هوشمند اتفاق ناگواری است که به سهولت می‌تواند اتفاق افتد. حواستان نیست و با لباسهایتان را با گوشی به درون ماشین لباسشویی می‌اندازید، با گوشی در جیب ناگهان به درون آب می‌افتید، موبایل تان به درون دستشویی و یا توالت می‌افتد و شاید ده‌ها اتفاق دیگر که بدون شک بسیاری از آنان نیز غیرقابل پیش بینی هستند.

آب بدون شک قاتلی زلال برای لوازم الکتریکی است، به خصوص آنهایی که از استانداردهای بالای کد حفاظت IP برخوردار نیستند، اما آیا بعد از افتادن گوشی در آب دیگر هیچ راهی وجود ندارد؟ یعنی گوشی برای همیشه از بین رفته است؟ نه، هنوز جای امیدواری هست. مراحل زیر می‌تواند در سرعت بخشیدن به پروسه خشک شدن گوشی هوشمند شما موثر باشد، پس در ادامه با تکراتو همراه باشید.

 

انجام اقدامات لازم برای‌ گوشی افتاده در آب

بعضی از گوشی‌های هوشمند با وجود این که ضدآب هم نیستند؛ اما وقتی در آب می‌افتند و خیس می‌شوند، باز هم سالم می‌مانند؟

بعضی از این گوشی‌ها قابلیتی دارند که بلافاصله بعد از افتادن در آب به صورت اتوماتیک خاموش شوند. این مدل گوشی‌ها بعد از خشک کردن به طرز عجیبی روشن می‌شوند و گویی هیچ اتفاقی نیافتاده است.

شاید بتوان پاسخ این سوال را به شانس و اقبال نیز مرتبط دانست. اگر برای گوشی شما نیز چنین اتفاقی افتاد و سالم ماند پس شما نیز فرد خوش شانسی هستید.

اما برای رفع مشکلات مربوط به گوشی افتاده در آب نیز اقداماتی باید انجام گیرد تا بتوان بعد از روشن کردن آن امیدوار باشیم که گوشی کار می‌کند.

1- گوشی را خاموش کنید

با گوشی افتاده در آب چه کنیم؟ اقداماتی برای خشک کردن گوشی خیس شده

اگر گوشی شما در آب افتاد اولین کاری که باید بعد از بیرون آوردن آن از آب انجام داد، خاموش کردن آن است. با این کار از ارتباط بین جریان برق و آب جلوگیری کرده‌اید.

نکته دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که، اگر گوشی شما در آب نمک افتاد، بعد از خاموش کردن گوشی و جدا کردن باتری و سیم کارت مدت کوتاهی گوشی را زیر آب معمولی بگیرید تا نمک از گوشی خارج شود.

2- تمام اتصالات را از گوشی موبایل جدا نمایید

سعی کنید بعد از بیرون آورن موبایل از آب و خاموش کردنش، سیم‌کارت را از گوشی خارج کنید. ممکن است با خود فکر کنید که در این شرایط گوشی کاملا خراب شده است، اما با این کار حداقل می‌توانید اطلاعات موجود در سیم‌کارت خود را نجات دهید.

همچنین علاوه بر سیم کارت، کارت حافظه‌ی microSD را هم از موبایل خارج کنید. به باتری هم دقت کنید، اگر باتری گوشی قابل تعویض است، آن را هم هرچه سریع‌تر از گوشی خارج نمایید.

بعضی مواقع ممکن است که گوشی در ماشین لباسشویی شسته شده و یا مدت طولانی تری در آب باقی مانده باشد. نگران نشوید هنوز راه‌هایی برای خشک کردن و سالم ماندن گوشی باقی مانده است.

بعضی مواقع ممکن است که گوشی در ماشین لباسشویی شسته شده و یا مدت طولانی تری در آب باقی مانده باشد. نگران نشوید هنوز راه‌هایی برای خشک کردن و سالم ماندن گوشی باقی مانده است.

3-  گوشی خیس شده خود را فورا خشک کنید

گوشی خیس شده خود را فورا خشک کنید

با استفاده از یک پارچه یا حوله سعی کنید تا گوشی افتاده در آب را خشک کنید. سیم‌کارت، کارت حافظه‌ microSD و باتری نیز باید با حوله خشک شوند. در ادامه تمام این اجزا را به صورت جداگانه روی یک حوله خشک دیگر قرار دهید و به گوشی موبایل خود نیز دست نزنید.

ممکن است در ادامه وسوسه شوید که گوشی افتاده در آب را برای اطمینان از سالم بودن یا نبودن روشن کنید، اما کاری اشتباه است. بهتر است گوشی را به مدت یک تا دو روز به حال خود رها کنید.

4- برای خشک کردن گوشی از جاروبرقی کمک بگیرید

برای خشک کردن گوشی از جاروبرقی کمک بگیرید

بعد از آنکه با حوله و یا دستمال گوشی خود را به طور کامل خشک کردید، می‌توانید برای آنکه آب را از داخل منافذ ریز آن بیرون بکشید و کاملا آن را خشکم کنید از جاروبرقی کمک بگیرید.

برخی استفاده از جاروبرقی را مناسب نمی‌دانند، زیرا با نزدیک کردن جاروبرقی به گوشی، ممکن است الکتریسیته‌ی ساکن ایجاد شود و وضعیت گوشی بدتر شود، اما شما نباید برای خشک کردن گوشی از جاروبرقی استفاده کنید، بلکه باید پس از خشک کردن تمام سطوح قابل دسترس، برای خشک کردن رطوبت باقی مانده در نقاطی که از دسترس شما خارج است، این وسیله را به کار ببرید. هر چند که شاید بهترین کار برای رفع مشکل یک گوشی افتاده در آب رها کردن آن روی یک حوله باشد.

5- برای رفع رطوبت یک موبایل خیس شده هرگز از سشوار استفاده نکنید

برای رفع رطوبت یک موبایل خیس شده هرگز ار سشوار استفاده نکنید

برای خشک کردن گوشی هرگز از یک سشوار استفاده نکنید. شاید به شما توصیه شود که سشوار را در حالت سرد بگذارید تا مشکلی پیش نیاید، اما فشار باد خارج شده از سشوار در هر حالتی می‌تواند نفوذ قطرات آب را به داخل دستگاه بیشتر کند و مسلما سشوار در حالت گرم نیز که خود مشکل بزرگتری خواهد بود.

اگر رطوبت به طور کامل به داخل تلفن همراه نفوذ کند، خوردگی و اکسیداسیون باعث می‌شود تا قطعات به درستی کار خود را انجام ندهند.

‌6- قرار دادن گوشی خیس شده در برنج (کاری درست یا اشتباه)

حتما همه شما نیز شنیده‌اید که عده‌ای از افراد پیشنهاد می‌کنند گوشی افتاده در آب را، به مدت یک یا دو روز در برنج قرار دهید تا کاملا خشک شود.

اینکه این روش مناسب است یا نه اختلاف نظرهایی وجود دارد. عده‌ای از افراد معتقدند که این روش معجزه‌آسا است، اما گروهی دیگر از افراد این روش را موجب رسوب خاک و خرده برنج، در داخل گوشی می‌دانند.

قرار دادن گوشی خیس شده در برنج

ولی استفاده از مواد رطوبت‌گیر به نظر مناسب‌تر است و اختلاف نظری هم وجود ندارد. مثلا می‌توان از ماده‌ سیلیکا ژل استفاده کرد که در بسته‌های لوازم الکترونیکی و لباس‌های نو نیز یافت می‌شود. این ماده‌ قابلیت جذب رطوبت را دارد و برای خشک‌کردن گوشی‌ها نیز مناسب است.

اما مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که باید  مقدار زیادی از آن ماده را در اختیار داشت تا گوشی به صورت کامل در داخل آن قرار داده شود. پس یا باید این ماده گران قیمت را بخرید و یا باید از همین اکنون سعی در جمع‌آوری سیلیکا ژل‌های موجود در اطراف خود داشته باشید. هر چند ساعت یکبار موقعیت گوشی را تغییر دهید، این شانس وجود دارد که اگر کمی آب در داخل منافذ کوچک دستگاه نفوذ کرده باشد، راهی برای خارج شدن از آن پیدا کند.

7- گوشی را در یک نقطه آفتابی قرار دهید

گوشی را در یک نقطه آفتابی قرار دهید

شاید این روش نیز بتواند برای خارج کردن ذرات ریز آب به کار گرفته شود، البته یادتان باشد که نور مستقیم خورشید در یک ظهر تابستانی می‌تواند گرمای زیادی به گوشی برساند، پس این موضوع را نیز در نظر داشته باشید. مدتی در نور آفتاب ماندن می‌تواند به خشک شدن گوشی افتاده در آب کمک موثری کند.

8- گوشی کاملا خشک شده خود را روشن کنید

گوشی کاملا خشک شده خود را روشن کنید

پس از 24 ساعت -یا شاید هم بیشتر؛ زمانی که احساس کردید گوشی کاملا خشک شده است- همه منافذ را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ ذره‌ای از آب و یا گرد و غبار وجود ندارد. باتری را سر جای خودش بگذارید و سعی کنید تا گوشی را روشن کنید.

به همه نویزها و صداها گوش کنیند و از کارکرد گوشی خود مطمئن شوید اگر هنوز هم گوشی روشن نمی شود پس به مرحله بعد بروید.

9- باتری را چک کنید

اگر احساس می‌کنید که گوشی کاملا خشک است، آن را به طور مستقیم و بدون باتری به شارژ وصل کنید. اگر کار کرد، احتمالا گوشی شما فقط به یک باتری جدید نیاز دارد.

اگر احساس می‌کنید که گوشی کاملا خشک است، آن را به طور مستقیم و بدون باتری به شارژ وصل کنید. اگر کار کرد، احتمالا گوشی شما فقط به یک باتری جدید نیاز دارد.

10- مراجعه به تعمیرگاه را فراموش نکنید

مراجعه به تعمیرگاه را فراموش نکنید

‌تعمیرگاه‌های موبایل نیز در این چند سال سعی کرده‌اند تا خدمات مربوط به خشک‌کردن گوشی را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص انجام ‌دهند. اما این روش وقتی مناسب است که دسترسی شما در آن لحظه به تعمیرکار راحت باشد. زیرا بعد از خیس شدن گوشی افتاده در آب ، باید زود روند خشک کردن آن را آغاز کرد.

11- به فکر خرید یک گوشی ضدآب باشید

به فکر خرید یک گوشی ضدآب باشید.

 

تولید گوشی‌های ضد آب، روز به روز در حال افزایش است. البته باید گفت که این قابلیت بیشتر در بین گوشی‌های پرچم‌دار مشاهده می‌شود. فراموش نکنید که اگر قصد خرید گوشی ضد آب را دارید، باید گوشی شما از استانداردهای IP67 یا IP68 پشتیبانی کند.

گوشی‌هایی که از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کنند، قادرند تا به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورند. همچنین گوشی‌های دارای استاندارد IP68 نیز می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورند.

 

بیشتر بخوانید:  کد حفاظت یا کد IP دقیقا به چه معناست؟

 

از سال گذشته بود که شرکت اپل، گوشی‌های آیفون ۷ و ۷ پلاس خود را با استاندارد IP67 ارائه کرد. همچنین سایر گوشی‌های جدید این شرکت نیز، یعنی آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ هم مجهز به این ویژگی هستند.

البته فقط گوشی‌های اپل دارای این ویژگی نیستند، بلکه گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی هم از این استاندارد بهره برده‌اند. در این میان می‌توان به گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس اشاره کرد. این دو مدل از استاندارد IP68 بهره می‌برند.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: wikihow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    س. با این همه توضیح راهکار مناسبی نبود

    پاسخ

    سری s7edge سامسونگ هم استاندارد ip68را داراست

    پاسخ