;
coinex

راین V5 ؛ معرفی، بررسی، مشخصات فنی، قیمت و رقبا در ایران

راین ولا V5 (Vela V5) یکی از محصولات جدید شرکت راین خودرو با نام اصلی فاو ویتا وی 5 (FAW Vita V5) بوده که قرار است به زودی راهی بازار خودروهای ارزانقیت ایران گردد.

راین ولا وی 5 در سال 2013 میلادی توسط شرکت فاو چین تولید شده و در زمره خودروهای ارزانقیمت و با کیفیت پایین این شرکت قرار دارد. راین ولا وی 5 با ظاهری نسبتا قدیمی و از مد افتاده در کنار پیشرانه ضعیف و کم توان و همچنین سطح پایین تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی، نمونه ای مخصوص کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه بوده و در حال حاضر در کشورهایی مانند چین، روسیه، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به عنوان یک خودروی ارزانقیمت شهری ارائه می گردد.

طراحی ظاهری و بدنه راین V5

راین V5 خودرویی کوچک و جمع جور در کلاس بدنه خودروهای سدان کوچک شهری بوده و طولی برابر با 4.290 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.680 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.500 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود 2.425 میلیمتر است. برای درک بهتر می توان راین V5 را از لحاظ ابعاد و اندازه با خودروی رانا محصول شرکت ایران خودروی با طولی برابر با 4.292 میلیمتر، پهنای 1.684 میلیمتر . ارتفاع 1.453 میلیمتر و یا تند 90 (L90 یا داچیا لوگان) محصول شرکت پارس خودرو با طولی برابر با 4.288 میلیمتر، پهنای 1.740 میلیمتر و ارتفاع 1.534 میلیمتر مقایسه کرد.

راین وی 5

راین V5 خودرویی کاملا کاربردی بوده و اثری از زیبایی در هیچکدام از بخش های آن به چشم نمی خورد. در بخش جلویی راین V5 شباهت هایی با نمونه هایی مانند محصولات فولکس واگن و تولیدات شرکت های کره ای مانند هیوندای در دهه 2000 میلادی و محصولات دارد.

راین V5

در بخش جلویی راین وی 5 چراغ ها و جلوپنجره نسبتا باریک شباهت هایی با فولکس واگن پولو داشته و بخش زیری سپر جلو و محل ورود هوا به داخل اندکی باریک بوده و نمایی نچسب را برای آن رقم می زند.

راین V5

در نمای جانبی، راین V5 شباهت زیادی به خودروهای مانند ال 90 و هیوندای ورنا داشته ولی در مجموع، زیبایی نسبی بیشتری نسبت به سایر بخش ها دارد. اما استفاده از تایرهای کوچک به همراه سیستم فنربندی برآمده، با توجه ایجاد فضای خالی غیر منطقی در بخش گلگیرها، به مقدار زیادی موجب کاهش جذابیت راین V5 در بخش جانبی شده است.

راین وی 5

بخش عقبی راین وی 5 دقیقا مانند سایر خودروهای پیوندی چینی بوده و استفاده از چراغ هایی نا متناسب با اندازه بدنه، سپر عقبی با ارتفاع بالا و نوشته های بسیار زیاد و بی جای نصب شده، نمایی بسیار نا مانوس را برای آن به وجود آورده است.

در مجموع و از لحاظ ظاهری، راین وی 5 برتری خاصی نسبت به نمونه هایی ارزانقیمت مانند رانا (Runna)، تند 90 و موارد مشابه نداشته و در کل ظاهری قدیمی و معجونی کپی شده از چندین خودروی مختلف با چیدمان نا مناسب را برای مشتری به ارمغان می آورد.

موتور و پیشرانه

پیشرانه استفاده شده در راین V5 یک موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه 1.5 لیتری بوده که با حجم دقیق 1.497 سی سی، نیرویی در حدود 97 اسب بخار در دور موتور 6.000 RPM و حداکثر گشتاور تولیدی 135 نیوتون متر در دور موتور 4.400 RPM را برای راین V5 فراهم می کند. این نیرو توسط دو جعبه دنده قدیمی 5 سرعته دستی و یا 5 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی راین V5 منتقل می گردد.

راین وی 5

عملکرد پیشرانه موجود در راین V5 برای یک خودروی ارزانقیمت شهری نسبتا مناسب بوده و بنا بر اعلام شرکت سازنده به زمانی در حدود 11 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 112 مایل در ساعت (در حدود 181 کیلومتر در ساعت) را دارد. راین V5 موفق به کسب استاندارد یورو 4 در زمینه آلایندگی محیط زیست شده و مصرف آن در سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) در حدود 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده که رقم مناسبی برای این خودروی 1 تنی به حساب می آید.

امکانات و تجهیزات رفاهی راین ولا V5

راین V5 یا راین ولا V5 یک خودروی ارزانقیمت شهری بوده و نباید انتظار امکانات و تجهیزات رفاهی حتی متوسطی را از آن داشت. کیفیت مواد اولیه استفاده شده نیز در پایین ترین سطح ممکن بوده و از این لحاظ با خاندان پراید برابری می کند. فرم جاگذاری ابزار و ادوات داخلی و کنترلی بسیار ساده بوده و شباهت هایی با خودروهایی ارزانقیمت مانند تندر 90 در آن به چشم می خورد.

راین وی 5

اما استفاده از یک نوار براق سرتاسری در بخش داشبورد و غربیلک فرمان سه شاخه به همراه یک پوشش براق مانند نمونه نصب شده در داشبورد، ظاهری نسبتا قابل قبول اما بی کیفیت را برای راین V5 به وجود آورده است. صفحه پشت آمپر و عقربه های نشانگر نیز طراحی قابل قبول و نسبتا به روزی داشته و اندکی به کیفیت نمای داخلی افزوده است بر اساس اعلام شرکت راین خودرو، امکانات رفاهی تعبیه شده در راین V5 مطابق فهرست زیر خواهد بود:

  • سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگوی مجزا با ورودی USB
  • قابلیت پخش CD ، فایلهای MP3 و رادیو
  • گرمکن شیشه عقب
  • صندلی های مجهز به روکش چرمی با کیفیت پایین
  • قابلیت تنظیم صندلی راننده در 4 جهت مختلف به صورت دستی
  • شیشه بالابرهای الکتریکی در هر چهار در خودرو
  • فرمان هیدرولیک (EPS)
  • سیستم تهویه مطبوع دستی نسل قدیم (Air Conditioning)

راین وی 5

تزئینات و امکانات ظاهری و بدنه راین V5

راین ولا V5 برای جذاب تر شدن نمای ظاهری، دست به استفاده از ابزار و ادواتی مانند نمونه های اشاره شده در فهرست زیر شده که البته نتوانسته است هدف درنظر گرفته شده را برآورده کرده و راین V5 را به یک نمونه و خودروی سردرگم تبدیل کرده است:

  • رینگ های آلومینیومی 14 اینچی
  • تایرهای با سایز 14/65/185
  • چراغ های مه شکن در دو بخش عقبی و جلویی خودرو
  • آیینه های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی مجهز به چراغ راهنما
  • استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه
  • چراغ های جلویی با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت الکتریکی

در مجموع و با توجه به قیمت پایه ای در حدود 55.000 یوان چین (در حدود 35 میلیون تومان با احتساب یوان 640 تومانی در زمان نگارش) با توجه به چینش درست، نمای داخلی تیره رنگ راین V5 مناسب و قابل قبول بوده و نقطه ضعف آن به کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت راین ولا V5 مربوط خواهد شد.

امکانات کمکی رانندگی و ایمنی راین وی 5

راین ولا V5 مجهز به پایین ترین سطح امکانات ایمنی و کمکی رانندگی بوده که با توجه به بازه قیمتی، امری غیر منطقی و دور از ذهن به نظر نمی رسد. از تجهیزات ایمنی موجود در راین وی 5 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو کیسه هوای ایمنی در بخش جلویی برای راننده و سرنشین جلویی
  • اتصالات ISOFIX برای کمربندهای ایمنی مخصوص صندلی کودک
  • ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای چرخ های جلویی
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • سنسور کمکی دنده عقب برای سهولت در پارک کردن خودرو
  • سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)

راین وی 5

در مجموع همانطور که اشاره شد، راین ولا V5 هرچند از پایین ترین سطح امکانات ایمنی و کمکی رانندگی برخوردار شده است، اما نمونه نسبتا قابل قبول برای استفاده در داخل شهر است. اما استفاده از آن در مسیرهای بین شهری و حرکت با سرعت بالا با توجه به وزن پایین، ارتفاع نسبتا بالا، تایرهای نامناسب با ابعاد خودرو، باید با احتیاط بسیار صوت گرفته و برتری خاصی نسبت به مدل های مختلف پراید سایپا ندارد.

قیمت در بازارهای جهانی

راین ویتا ولا V5 در زمان عرضه در سال 2014 میلادی در چهار تیپ مختلف و بازه قیمتی 52.000 یوان تا 62.000 یوان (مابین 33 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان) به فروش می رسید. رقبای راین V5 نیز با توجه به سطح امکانات به سایر خودروهای چینی ارزانقیمت محدود می گردید. از رقبای راین V5 می توان از نمونه هایی مانند خودروهای تولیدی شرکت چری (Chery) که در ایران با برند ام وی ام به فروش رسیده و یا ولکس (Volex) شرکت گریت وال (Great Wall) یاد کرد.

قیمت در بازار ایران

بنا بر اظهارات شرکت راین خودرو، راین وی 5 قرار بود که با قیمتی در حدود 35 میلیون تومان (معادل 8.750 دلار با احتساب دلار 4.000 تومانی در زمان نگارش) به فروش برسد که در حدود 4.000 دلار پایین تر از ارزانترین خودروی جهان (نیسان میکرا یا ورسا) است. در صورت ارائه به این قیمت رقبای راین وی 5 شامل خودروهای فهرست زیر خواهند بود:

  • سمند سورن با قیمتی در حدود 38 میلیون تومان
  • پژو 206 هاچ بک با قیمتی در حدود 38 میلیون تومان
  • رانا با قیمتی در حدود 35 میلیون تومان
  • پژو پارس با قیمتی در حدود 39 میلیون تومان

مقایسه پژو 206 صندوقدار و رانا

البته با توجه به ظاهر نامتناسب راین وی 5 و سردرگم و همچنین برچسب خودروی چینی از نوع ارزانقیمت، تاثیر بسیاری بر روی فروش این خودرو داشته و نمونه هایی مانند پژو 206 و رانا ، از کیفیتی بالاتر از راین V5 برخوردار هستند. البته راین وی 5 هنوز وارد بازار به صورت عمومی و عمده نشده و قیمت نهایی آن نیز مشخص نگردیده است.

درباره شرکت فاو (FAW)

شرکت فاو یکی از خودروسازان بزرگ کشور چین به حساب می آید. این شرکت در سال 1954 تاسیس شده و علاوه بر تولید خودرو، ساخت انواع کامیونت، کامیون و اتوبوس را نیز در دستور کار خود دارد. شرکت فاو از خودرو سازان مطرح چین بوده و از تولیدات شاخص آن در عرصه خودرو می توان به بسترن B50 و هایما S7 توربو اشاره کرد که با استفاده از تکنولوژی ژاپن، نمونه هایی با قیمت، طراحی و پیشرانه مناسب به شمار آمده و در بازار ایران نیز حضور دارند.

درباره شرکت راین خودرو

راین خودرو (Rayen Khodro) یکی از زیر مجموعه های شرکت خودروسازی کرمان بوده که در سال 1383 به منظور تولید انواع خودرو تاسیس شده است. این شرکت در ابتدای کار، طی همکاری با شرکت هیوندای کره جنوبی، هیوندای ورنا (Hyundai Verna) را مونتاژ نموده و پس از آن نیز خط تولید هیوندای آوانته (Hyundai Avante) را راه اندازی نمود.

پس از این دوخودرو، ولکس C30 شرکت گریت وال (Great Wall) چین نیز جایگزین محصولات قبلی شد و در حال حاضر این شرکت به عرضه محصولاتی مانند جامپر D60، ولکس C30 دنده ای و اتوماتیک و راین ولا V5 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک می پردازد.

مشخصات فنی راین ولا V5 در یک نگاه

حجم موتور (سی سی) 1.497
تعداد سیلندر 4
قدرت موتور (اسب بخار) 97
گشتاور (نیوتون. متر.) 135
تعداد سوپاپ 16
گیربکس اتوماتیک 5/ دستی 5
سیستم انتقال قدرت چرخهای جلویی
مصرف سوخت  (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.6
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم)
ظرفیت باک (لیتر.) 45
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت 11
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 181
طول (میلیمتر) 4.290
پهنا (میلیمتر) 1.680
ارتفاع (میلیمتر) 1.500
فاصله دو محور (میلیمتر) 2.425
ارتفاع از زمین (میلیمتر) 130
وزن (کیلوگرم) 1.010
حجم محفظه بار (لیتر)
قیمت پایه در کشور سازنده (میلیون تومان) 33
قیمت پایه در ایران (میلیون تومان) 35 (تخمینی)

 

گالری تصاویر راین وی 5

منبع : تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    نویسنده عزیز بهتر بود یک تست و بررسی فیزیکی انجام می دادید و بعد اظهار نظر می کردید در ضمن شما که نمی دونید هایما مال فاو نیست و یک شرکت جدا و همکار تجاری مزداست چطوری اسم خودتون را کارشناس گذاشتید

    پاسخ

    برای اطلاع بیشتر دوستانی مانند شما باید تاکید کنم که از اواسط دهه اول هزاره سوم، نزدیک به نیمی از سهام هایما (دقیقا 49 درصد) در اختیار گروه فاو قرار گرفته که خودروهای تحت برند FAW را تولید می‌کند. همکاری مزدا با این شرکت نیز از همان موقع قطع شده و فاو جایگزین شرکت ژاپنی شده که نتیجه آن تولید نمونه‌های کراس اووری مانند S7 و S5 و سواری مانند M3 و M5 است. بهتر است قبل از اظهارنظر اندکی در مورد صحبت‌های خود تحقیق کنید…
    در ضمن اگر خودروی فعلی شما همین نمونه V5 است باید این نکته را نیز درنظر بگیرید که این اتومبیل چند سالی است به عنوان یک نمونه از رده خارج، خط تولید این شرکت را ترک نموده است.

    پاسخ

    از شما به خاطر دقیق نبودن اطلاعاتم در مورد شرکای هایما عذر می خوام . اما سوال من از شما اینه : آیا شما به عنوان یک کارشناس و مطلب نویس یک رسانه این خودرو یا هر خودروی دیگری را به طور حضوری و فیزیکی و از نزدیک مورد تست و بررسی قرار دادید که این گزارش را تنظیم کرده اید ؟ و اگر این طوره پس چرا در گزارشتون از عکس های تست و بررسی خودتون در گزارش استفاده نشده ؟ و یک سوال دیگه مگر اصولا خودرو ها بر اساس رنج قیمتیشان مورد بررسی و مقایسه قرار نمی گیرند ؟ به نظر شما با این قیمت یک خودرو چه ویژگی هایی باید داشته باشه و آیا اون ویژگی ها عملی و قابل اجرا با این هزینه و قیمت هستن ؟ لطفا پاسخ بدید ممنون میشم

    پاسخ

    یک اشغال جدید به جمع اشغالای چینی در ایران اضافه شد.

    پاسخ