;
coinex

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2018 (Kia Rio) ؛ یک سدان کوچک شهری

کیا ریو 2018 (Kia Rio) یک خودروی فوق کوچک شهری بوده که در دو کلاس بدنه سدان (Sedan) و هاچ بک (Hatchback) تولید می‌گردد. در ادامه به بررسی و معرفی نسل چهارم این خودرو که به عنوان مدل سال 208 معرفی شده است، خواهیم پرداخت.

تاریخچه کیا ریو (Kia Rio)

کیا ریو یک خودرو فوق کوچک شهری، محصولی از شرکت خودرو سازی کره ای کیا موتورز (Kia) بوده که ادامه‌ای بر خودروی کیا پراید موجود در ایران و کیا آولا (Avella) است. این خودرو اولین بار در سال 2000 میلادی به معرض نمایش عمومی درآمد و تاکنون پس از گذشت از 3 نسل موفق، از سال 2018 وارد چهارمین نسل خود می گردد. این خودرو در نسل دوم وارد بازارهای ایران شد. نسل‌های مختلف کیا ریو عبارتند از:

کیا ریو 2018 (Kia Rio)

همانطور که اشاره شد، کیا ریو برای سال 2018 میلادی دچار پوست اندازی کامل شده و با ظاهری جدید و امکاناتی مدرن‌تر در دسترس علاقمندان خودروهای کوچک شهری قرار می گیرد. با وجود اینکه اقبال مشتریان در چند سال گذشته بیشتر به سمت خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند (SUV) بوده اما شرکت خودرو سازی کره ای کیا کلاس بدنه سدان و هاچ بک کوچک شهری را ترک نکرده و هنوز تولیدات متنوعی را در بخش خودروهای سواری در خط تولید قرار دارد.

این شرکت کیا ریو نسل فعلی را بهبود بخشیده و آن را با تجهیزاتی مدرن تر و ظاهری جذاب تر راهی بازار نموده است. کیا ریو 2018 اندکی بزرگ تر از نسل قبلی خود بوده و توجه به طراحی جدید‌تر، نمایی به روزتر به خود گرفته استو این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس 2017 به معرض نمایش عمومی در آمد.

نقاط قوت

  • طراحی جذاب و اسپرت در نمونه هاچ بک
  • کیفیت مناسب و قابل قبول کابین با توجه به بازه قیمتی
  • استفاده از جعبه دنده 6 سرعته دستی در مدل پایه و استاندارد
  • قابلیت اتصال از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث به تلفن‌های همراه در تمامی مدل‌ها (به جز تیپ پایه و استاندارد)
  • قیمت بسیار مناسب و رقابتی

نقاط ضعف

کیا ریو 2018 با توجه به قرار گرفتن در بازه قیمتی خودروهای ارزان قیمت و کوچک نقطه ضعف قابل توجهی نداشته و تنها از مواردی مانند عدم تجهیز به گیربکس 6 سرعته دستی در تیپ‌های بالا و همچنین رنگ بندی بدون جذابیت تزئینات داخلی و پوشش صندلی‌ها می‌توان به عنوان کاستی‌های آن یاد کرد.

 

طراحی خارجی بدنه

کیا ریو 2018 خودروی کوچکی بوده ولی نسبت به نسل قبلی شاهد اندکی افزایش در ابعاد خود بوده است. کیا ریو 2018 طولی برابر با 4.065 میلیتر، پهنایی برابر با 1.725 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.450 میلیمتر در گونه هاچ بک و طولی برابر با 4.385 میلمتر، پهنایی برابر با 1.725 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.460 میلیمتر در گونه سدان داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود 2.580 میلمتر است. از لحاظ ابعاد می توان کیا ریو 2018 سدان را با خودروهایی مانند رانا (Runna) محصول ایران خودرو با طولی در حدود 4.292 میلیمتر و کیا ریو هاچ بک را با خودرویی مانند هیوندای i20 نسل جدید مدل سال 2014 با طولی در حدود 4.035 میلمتر مقایسه کرد.

کیا ریو 2018

طراحی بخش جلویی کیا ریو 2018 در نسل چهارم تغییر زیادی نسبت به نسل قبلی کرده و ظاهری هماهنگ تر با سایر محصولات تولیدی این شرکت پیدا کرده است. چراغ‌های جلویی نسبتا کشیده که در بخش جلویی کاپوت، هم طراز با جلو پنجره باریک قرار گرفته به همراه ورودی هوای بزرگ واقع شده در بخش میانی سپر جلویی و دو چراغ مه شکل مدور کوچک، نمایی نسبتا اسپرت را به بخش جلویی کیا ریو 2018 بخشیده اند.

در نمای جانبی در هر دو گونه سدان و هاچ بک کیا ریو 2018 شاهد ظاهری ساده ولی زیبا هستیم. خظوظ جانبی که در دو بخش زیر دستگیره درها و بخش میانی قرار گرفته اند افقی بوده و بدون شیب از ابتدا تا انتهای کیا ریو 2018 ادامه دارند.

طراحی بخش عقبی هیجان انگیز تر از طراحی بخش جانبی بوده و در گونه سدان با چراغ‌های نسبتا کشیده نمایی ساده و در گونه هاچ بک با توجه به چراغ‌های عقبی کشیده همراه با سپر عقبی برآمده و چراغ‌های مه شکن باریک، نمایی زیبا را برای کیا ریو 2018 رقم زده اند.

در مجموع گونه سدان کیا ریو 2018 ظاهر قابل قبولی برای یک خودروی سدان فوق کوچک شهری داشته ولی گونه هاچ بک نمایی جذاب‌تر و اسپرت را از خود به نمایش می‌گذارد.

طراحی داخلی و کابین

همانطور که اشاره شد، کیا ریو 2018 یک خودروی کوچک شهری با قیمت پایین بوده و به همین دلیل نمی‌توان انتظار یک کابین، بسیار شیک، مجلل و مجهز به امکانات مدرن روز را از آن داشت.

کیا ریو 2018

داشبورد در دو رنگ طراحی شده که انتخاب و نحوه رنگ آمیزی آن در حد بالایی قرار نداشته و می‌تواند موجب آزار دیداری راننده و سرنشینان کیا ریو 2018 گردد. صفحه نمایش در بخش میانی داشبورد قرار داشته و در دو طرف آن خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. طراحی این دو بخش مناسب نبوده و خروجی‌های هوای سیستم تهویه مطبوع مماس به بخش عقره‌های پشت آمپر و کیلومتر شمار قرار گرفته اند.

عقربه‌های پشت آمپر طراحی ساده‌ای داشته ولی در مجموع با چیدمان مناسب، اطلاعات خودرو را به خوبی در اختیار راننده قرار می‌دهند. غربیلک فرمان نیز طراحی قابل قبولی داشته و کنترلرهای سیستم صوتی، ابزارهای مخصوص جوابگویی به تلفن همراه و تنظیمات مربوط به سیستم کنترل سرعت با جاگذاری مناسبی بر روی آن تعبیه شده اند.

کیا ریو 2018

صندلی‌های با روکش پارچه ای کیا ریو 2018 برای خودرویی در این بازه قیمتی راحتی نسبی داشته و با توجه به نیمکتی بودن صندلی ردیف دوم، امکان نشستن 2 سرنشین بزرگسال و یک سرنشین کودک برای طی مسیرهای کوتاه با آسایش قابل قبول در آن وجود دارد.

فضای کلی کابین که در اختیار سرنشینان قرار می گرید در حدود 2.548 لیتر بوده و فضای محفظه بار و صندوق عقب نیز در گونه هاچ بک در حدود  390 لیتر در در گونه سدان در حدود 490 لیتر بوده که فضایی نسبتا محدود برای قرار دادن اسباب و اثاثیه و چمدان‌ها برای مسافرت‌ها به حساب می آید.

در مجموع کابین کیا ریو مدل 2018 بسیار ساده طراحی شده ولی مواد اولیه استفاده شده در ساخت اسباب و اثایه داخلی کابین از انواع با میفیت متوسط بوده که برای خودرویی با قیمت در بازه زیر 20.000 دلار (معادل 80 میلیون تومان) امری دور از ذهن به حساب نمی آید.

موتور و پیشرانه

برای سال 2018، شرکت کیا تغییر خاصی در پیشرانه موجود برای کیا ریو 2018 نداده و این خودرو از یک موتور 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری DOHC با 16 سوپاپ استفاده می‌کند. این موتور با حجم دقیق 1.591 سی. سی. توانایی تولید نیرویی برابر با 130 اسب بخار در دور موتور 6.300 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 119 پاوند بر فوت (معادل 161 نیوتون متر) است. به این ترتیب با کاهش قدرت 8 اسب بخار و کاهش گشتاور در حدود 4 پاوند بر فوت (معادل 5 نیوتون متر) نسبت به نسل قبلی روبرو هستیم که موجب کاهش اندکی در مصرف سوخت کیا ریو 2018 گشته اما تاثیر خاصی بر روی عملکد حرکتی و شتابگیری آن نگذاشته است. این نیرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی در مدل پایه و استاندارد و یا 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می گردد.

کیا ریو 2018

این پیشرانه عملکرد قابل قبولی برای یک خودروی فوق کوچک شهری داشته و به زمانی در حدود 8.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد. حداکثر سرعت کیا ریو 2018 نیز در حدود 121 مایل در ساعت (معادل 195 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. این پیشرانه مصرف سوخت بسیار خوبی داشته و در گونه مجهز به گیربکس 6 سرعته دستی توانایی پیمودن مسیری برابر با 29 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 37 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی را داشته و با هر گالن سوخت توانایی پیمودن مسیری برابر با 32 مایل (معادل 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی را دارد. با استفاده از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مصرف سوخت اندکی افزایش داشته و این ارقام به 28، 37 و 31 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.4، 6.3 و 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) تغییر خواهند کرد.

تیپ‌های مختلف

برای پایین نگه داشتن قیمت و ارائه یک خودروی شهری ساده، تیپ‌های پایه کیا ریو مدل 2018 در هر دو گونه سدان و هاچ یک از پایین ترین سطح تجهیزات (اما در حد استاندارد و قابل قبول) در زمینه ابزار و ادوات ایمنی و کمکی رانندگی و همچنین امکانات و تجهیزات رفاهی و سرگرمی سود می‌برند. گونه هاچ بک نیز در حدود 300 دلار (معادل 1 میلیون و 200 هزار تومان با احتساب دلار 4.000 تومانی در زمان نگارش) از گونه هاچ بک گران‌تر است. تیپ‌های موجود در هر دو گونه سدان و هاچ بک یکسان بوده و شامل مدل‌های زیر است:

  1. کیا ریو مدل 2018 تیپ LX
  2. کیا ریو مدل 2018 تیپ S
  3. کیا ریو مدل 2018 تیپ EX

کیا ریو مدل 2018 تیپ LX

این تیپ مدل پایه و استاندارد کیا ریو مدل 2018 بوده و با قیمتی در حدود 14.800 دلار (معادل 59 میلیون و 200 هزار تومان) در گونه سدان و 15.100 دلار (معادل 60 میلیون و 400 هزار تومان) در گونه هاچ بک به فروش می رسد. از تجهیزات موجود در این تیپ از کیا ریو 2018 می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جعبه دنده 6 سرعته دستی
  • رینگ‌های فولادی 15 اینچی
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک
  • آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت دستی
  • غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم مکان
  • کامپیوتر سفری (Trip Computer)
  • خروجی برق 12 ولت
  • پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهتن مختلف به صورت دستی
  • صندلی ردیف عقبی یکپارچه
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning)
  • سیستم صوتی با 4 بلندگوی جداگانه مجهز به صفحه نمایش 5 اینچی
  • پشتیبانی از رادیوهای ماهواره‌ای و پخش فایل‌های MP3
  • ورودی USB و AUX

کیا ریو 2018

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

تجهیزات ایمنی موجود در کیا ریو مدل 2018 تیپ LX نیز در پایین ‌ترین سطح استاندارد ممکن بوده ولی مجهز به تعداد قابل قبولی از تجهیزات لازم برای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان است. تجهیزات و امکانات استاندارد موجود در تمامی تیپ های کیا ریو 2018 عبارتند از:

  • 6 کیسه هوای ایمنی
  • ترمز ضد قفل برای هر چهار چرخ (ABS)
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی (HSA)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control)
  • سیستم کنترل پایداری (Stability Control)

کیا ریو مدل 2018 تیپ LX به صورت سفارشی و با پرداخت مبلغی در حدود 1.000 دلار (معادل 4 میلیون تومان) قابلیت تجهیز به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با توانایی تعویض دنده به صورت دستی را نیز دارد.

کیا ریو مدل 2018 تیپ S

این تیپ، مدل میان رده کیا ریو مدل 2018 بوده و با قیمتی در حدود 17.000 دلار (معادل 68 میلیون تومان) در گونه سدان و 17.300 دلار (معادل 69 میلیون و 200 هزار تومان) در گونه هاچ بک به فروش می رسد. از تجهیزات و امکانات رفاهی و کمکی رانندگی، علاوه بر نمونه‌های موجود در کیا ریو مدل 2018 تیپ LX می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی
  • آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و مجهز به گرم کن
  • شیشه بالابرهای الکتریکی
  • صندلی‌های ردیف عقبی با قابلیت خم شدن به نسبت 60/40
  • کنسول میانی با محل قرار گیری آرنج دست
  • سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگوی جداگانه و 2 بلندگوی مخصوص پخش صدای‌های زیر (Tweeter)
  • اتصال به تلفن‌های همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث

کیا ریو 2018

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

کیا ریو مدل 2018 تیپ S مجهز‌تر از تیپ پایه بوده و علاوه بر تجهیز به امکانات و تجهیزات ایمنی موجود در مدل استاندارد، از امکانات کمکی رانندگی مطابق فهرست زیر سود می برد:

  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • ورود بدون نیاز به کلید به داخل خودرو (Keyless)

کیا ریو مدل 2018 تیپ EX

این تیپ، مجهزترین نمونه کیا ریو مدل 2018 بوده و با قیمتی در حدود 19.300 دلار (معادل 77 میلیون و 200 هزار تومان) در گونه سدان و 19.600 دلار (معادل 78 میلیون و 400 هزار تومان) در گونه هاچ بک به فروش می رسد. از تجهیزات موجود در کیا ریو 2018 تیپ EX علاوه بر موارد اشاره شده در تیپ‌های LX‌ (پایه) و S، می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

  • رینگ‌های 15 اینچی اسپرت آلیاژی
  • چراغ‌های مه شکن
  • پشت آمپر و کیلومتر شمار مجهز به صفحه نمایش 3.5 اینچی TFT سوپر ویژن (Supervision)
  • پوشش‌های پارچه با کیفیت بالا برای صندلی‌ها
  • غربیلک فرمان و دسته دنده روکش شده با چرم
  • سیستم صوتی با کیفیت بالا مجهز به صفحه نمایش 7 اینچی رنگی لمسی
  • سیستم اطلاعاتی/سرگرمی UVO3 شرکت کیا
  • اتصال به تلفن‌های هوشمند همراه از طریق نرم افزار Apple CarPlay و Android Auto

کیا ریو 2018

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

از تجهیزات کمکی رانندگی و ایمنی موجود در کیا ریو 2018 تیپ EX علاوه بر نمونه‌ های موجود در دو تیپ LX و S می توان به مواردی مانند ترمز دستی الکتریکی اشاره نمود. برای کیا ریو 2018 تیپ EX یک بسته سفارشی با نام EX Launch Edition نیز در نظر گرفته شده که روکش چرمی با دوخت ها و خاشیه هایی به رنگ قرمز را به این خودرو اضافه می نماید.

ایمنی کیا ریو 2018

کیا ریو 2018 خودروی بسیار جدید بوده و هنوز توسط سازمان دولتی NHTSA و موسسه خصوصی IIHS مورد آزمایش قرار نگرفته است. اما با توجه به کسب 4 ستاره ایمنی در مدل سال قبل و اضافه شدن امکاناتی مانند سیستم کنترل شروع حرکت در سراشیبی (HSA) و کمربندهای ایمنی با قابلیت استفاده از صندلی مخصوص کودکان، به نظر نمی رسد که کیا ریو 2018 نیز موفق به کسب امتیازی پایین تر از 4 ستاره از این دو موسسه گشته و در مجموع با توجه به قیمت بسیار پایین، خودرویی قابل اعتماد در تصادفات رانندگی و مسیرهای شهری به حساب می آید.

تجربه رانندگی

شرکت کره ای کیا در هنگام ساخت و طراحی کیا ریو 2018 ، بازار هدف خود را در کشورهای اروپایی قرار داده است. هر چند کیا ریو 2018 مجهز به امکاناتی خاص و در خور توجه نشده است اما سطح تجهیزات قابل قبولی را در حد استانداردهای اتحادیه اروپا برای راننده و سرنشینان فراهم می نماید. حرکت کیا ریو 2018 در جاده نسبت نرم بوده و صدای کمی از داخل به کابین خودرو وارد می شود.

کیا ریو 2018

عملکرد جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک نیز در حد استاندارد بوده و گیربکس کیا ریو 2018 در زمان مناسب اقدام به تعویض دنده می نماید. شتاب اولیه کیا ریو 2018 هر چند چشمگیر نیست اما نسبت به بازه قیمتی و موتور و پیشرانه استفاده شده عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته و توانایی پشت سر گذاشتن تعدای زیادی از خودروهای سدان و هاچ بک ارزان قیمت موجود در بازار در هنگام سبز شدن چراغ و یا سبقت ناگهانی را دارد. در مجموع کیا ریو 2018 در خودروهای مناسب در کلاس بدنه خود به حساب می آید.

قیمت در بازارهای جهانی

کیا ریو 2018 خودرویی بسیار ازرانقیمت بوده و در رده ارزان ترین خودروهای موجود در بازار قرار می گیرد. این خودرو با قیمت پایه ای در حدود 14.800 دلار (معادل 59 میلیون و 200 هزار تومان) به فروش رسیده و در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات نیز هنوز یک خودروی ازران قیمت به حساب آمده و قیمتی در حدود 20.000 دلار (معادل 80 میلیون تومان) دارد.

رقبا در بازارهای جهانی

از رقبای کیا ریو 2018 در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه های فهرست زیر اشاره نمود:

  • هیوندای اکسنت (Hyundai Accent) با قیمت پایه ای در حدود 15.500 دلار (معادل 62 میلیون تومان)
  • هوندا فیت (Honda Fit) با قیمت پایه ای در حدود 17.000 دلار (معادل 68 میلیون تومان)
  • فورد فیستا (Ford Fiesta) با قیمت پابه ای در حدود 14.500 دلار (معادل 58 میلیون تومان)
  • شورولت سونیک (Chevrolet Sonic) با قیمت پایه ای در حدود 16.000 دلار (معادل 64 میلیون تومان)

کیا ریو 2018 در ایران

کیا ریو نسل قبلی مدل سال 2017 در بازار ایران مانند سایر خودروهای موجود در بازار ایران و با توجه به اعمال تعرفه های مختلف، با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی به فروش رسیده و در هر دو مدل سدان و هاچ بک به مبلغ 120 میلیون تومان (معادل 30.000 دلار) به مشتریان عرضه می‌گردد. بر اساس تخمین کیا ریو 2018 در صورت ورود به بازار ایران قیمتی در همین حدود داشته و اختمال عرضه آن با مبلغی کمتر از 130 میلیون تومان (معادل 32.500 دلار) بسیار اندک است. از رقبای این خودرو در بازار ایران می توان به نمونه های فهرست زیر اشاره نمود:

  • هیوندای اکسنت با قیمتی در حدود 125 میلیون تومان (معادل 31.250 دلار)
  • میتسوبیشی لنسر (Mitsubishi Lancer) با قیمتی در حدود 135 میلیون تومان (معادل 33.750 دلار)
  • تویوتا یاریس (Toyota Yaris) با قیمتی در حدود 140 میلیون تومان (معادل 34.000 دلار)
  • مزدا 3 سدان با قیمتی در حدود 120 میلیون تومان (معادل 30.000 دلار)

سخن آخر

کیا ریو 2018 خودرویی است کوچک مناسب مسیرهای داخل شهری با توجه به امکانات رفاهی و سرگرمی مناسب و تجهیز به سطح پایه‌ای از استانداردهای ایمنی و همچنین ظاهر جذاب به خصوص در گونه هاچ بک، می‌تواند به عنوان یک گزینه قابل اعتنا در بازه قیمتی خودروهای زیر 20.000 دلار (معادل 80 میلیون تومان) به حساب آید. قدرت موتور قابل قبول و چالاکی مناسب و همچنین سواری نرم و مصرف سوخت پایین نیز از دیگر مواردی است که کیا ریو 2018 را به عنوان یک خودرو مناسب معرفی می‌کند. اما با توجه به تعرفه‌های اعجاب آور موجود در بازار ایران و اجبار به خرید خودروهای با کیفیت پایین خودرو سازان (بخوانید مونتاژ کاران ناکارآمد) و همچنین شرایط فروش با سود و کارمزد بسیار بالا ، از دسترس قشر وسیعی از مشتریان خارج شده و در رده خودروهای نسبتا گران قیمت مناسب برای قشر متوسط به بالا قرار گرفته است.

کیا ریو 2018
کیا ریو 2018 هاچ بک

در مجموع کیا ریو 2018 برای یک خانواده کوچک 4 نفره شهری خودرویی آیده آل بوده و با توجه به قابلیت‌های فنی و نرمی نسبی کابین و رانندگی، به خصوص در تیپ‌های بالاتر S و EX می تواند به عنوان یک خودروی مناسب برای تعطیلات و طی مسافت‌ها و مسیرهای بین شهری نیز به حساب آید. کیا ریو 2018 توانسته در ارزیابی مجله Car and Driver نمره 4 از 5 را به خود اختصاص داده و در کنار نمونه‌هایی مانند تویوتا پریوس (Toyota Prius)، شورولت سونیک (Chevrolet Sonic)، هیوندای النترا جی تی (Hyundai Elentra GT) و شورولت کروز (Chevrolet Cruze) در رده خودروهای خوب و مناسب سال بازار ایالات متحده آمریکا و آمریکای شمالی قرار گرفته است.

درباره شرکت کیا موتورز

کمپانی کیا موتورز در سال ۱۹۴۴ در شهر سئول کره جنوبی با نام صنایع ابزار دقیق کیانگ سانگ ( Kyungsung Precision Industry ) تاسیس شد. در ابتدا این شرکت لوازم یدکی دوچرخه را تولید می کرد. این شرکت در سال ۱۹۵۲ نام خود را به صنایع کیا ( KIA Industries ) تغییر داد. با اخذ مجوزهای لازم این شرکت از سال ۱۹۵۷ مشغول به ساخت موتور سیکلت های شرکت ژاپنی هوندا ( Honda ) شد. در سال ۱۹۶۲ نیز رو به تولید خودروهای باری شرکت ژاپنی مزدا ( Mazda ) نمود. در سال ۱۹۷۴ نیز این شرکت شروع تولید اولین خودروهای سواری خود تحت لیسانش شرکت خودرو سازی مزدا پرداخت.

اطلس خودرو نماینده رسمی شرکت حودروسازی کیا موتورز در ایران

شرکت اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی کیاموتورز کره جنوبی، با حضور در عرصه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای کیاموتورز از سال ۱۳۸۶ در کشور نه تنها نویدگر حضور بازیگری جدید و قدرتمند در صنعت خودرویی کشور بوده است بلکه موجب شکسته شدن محدودیت تنوعی خودروهای موجود در بازار ایران و توجه به خواسته ها و انتظارات مخاطبان ایرانی و به صورت غیر مستقیم نیز سبب رشد همه فعالان این صنعت شده است.امروز دامنه فعالیت های اطلس خودرو از تنوع فروش خودروهای کیاموتورز گرفته تا نحوه متمایز خدمت رسانی به تمامی مشتریان خانواده کیا در سراسر کشور؛ گسترش قابل توجهی یافته است.

در حال حاضر شرکت اطلس خودرو، علاوه بر ارائه کیا ریو در دو گونه 4 در سدان و 5 در هاچ بک نمونه‌های فهرست زیر را در اختیار مشتریان ایرانی قرار می دهد:

  1. کیا پیکانتو (Kia Picanto)
  2. کیا سراتو سدان (Kia Cerato یا Kia Forte)
  3. کیا سراتو کوپ
  4. کیا اپتیما (Kia Optima)
  5. کیا سول (Kia Soul)
  6. کیا اسپورتیج (Kia Sportage)
  7. کیا سورنتو (Kia Sorento)
  8. کیا موهاوی (Kia Mohave)
  9. کیا کارنز (Kia Carens)

مشخصات فنی کیا ریو 2018 در یک نگاه

هاچ بک سدان
حجم موتور (سی سی) 1.591 1.591
تعداد سیلندر 4 4
قدرت موتور (اسب بخار) 130 130
گشتاور (نیوتون. متر.) 161 161
تعداد سوپاپ 16 16
گیربکس 6 دستی 6 اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چرخهای جلویی چرخهای جلویی
مصرف سوخت  (شهر) 8.1 8.4
مصرف سوخت (بزرگراه) 6.3 6.3
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.3 7.6
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.) 225 225
ظرفیت باک (لیتر.) 45 45
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 8.5 9
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 195 190
طول ﴿میلیمتر﴾ 4.065 4.385
پهنا ﴿میلیمتر﴾ 1.725 1.725
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ 1.450 1.460
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ 2.580 2.580
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾ 140 140
وزن ﴿کیلوگرم﴾ 1.230 1.231
ابعاد تایر (جلو) 15/65/185 15/65/185
ابعاد تایر (عقب) 15/65/185 15/65/185
حجم محفظه بار (لیتر.) 382 492
ظرفیت سرنشین (نفر.) 5 5
قیمت پایه (میلیون تومان) 60.4 59.2

گالری تصاویر کیا ریو مدل 2018

ترجمه و تالیف : تکراتو

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    اون نسلش ک ایران بود واقعا بی نظیر بود فوق العاده کم استهلاک و زیرپای خوبی هم داشت

    پاسخ

    عجیب ترین قسما متنت اونجا بودش که گفتی که از نظر ابعادی با رانا یکیه؟دقیقا میشه بگین چه جوریه

    پاسخ

    ممنون از نظرتون. این بخش یک تصویر کلی ذهنی رو ایجاد می‌کنه، رانا هم برای این اشاره شد که خواننده متوجه بشه با یک نمونه کوچک که هر روز می‌تونه توی خیابونها ببینه طرفه. توی نوشته هم اشاره شده که ریو 2018 سدان 4.385 میلی‌متره و رانا هم 4.292 میلی‌متر. هیچ قسمتی گفته نشده که یکیه، مقایسه شد و 7 سانتی‌متر هم اختلاف طول دارند.

    پاسخ