;
coinex

درس از شکست‌ ها، کاری که کوکاکولا، نتفلیکس و آمازون انجام می‌دهند!

درس از شکست‌ ها، کاری که کوکاکولا، نتفلیکس و آمازون انجام می دهند!

درس از شکست موضوع بسیار مهمی است و سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که دلیل اینکه مدیران شرکت‌های موفق، همکاران و شرکت‌های خود را به پذیرش شکست‌ های بیشتر و درس گرفتن از شکست ها ترغیب می‌کنند، چیست؟

در رابطه با درس از شکست ، اولین چیزی که باید بدانیم این است که شکست لازمه موفقیت است. کارآفرینان موفق نظیر جف بزوس، استیو جابز و یا مارک زوکربرگ نیز شکست را تجربه کرده‌اند. این افراد می‌دانند که یکی از گام‌های رسیدن به پیروزی، شکست است. این مقاله به بررسی تجربیات برخی از مدیران اجرایی می‌پردازد.

در ماه مه، درست بعد از اینکه جیمز کویینسی مدیرعامل شرکت کوکاکولا شد، از مدیران رده بالا خواست تا بعد از شکست «New Coke» که سال‌های قبل اتفاق افتاده بود، ترس از شکست را نادیده بگیرند. وی در این زمینه معتقد بود:

اگر ما اشتباه نکنیم، به اندازه کافی سخت تلاش نکرده‌ایم.

در ماه ژوئن رید هاستینگز مدیرعامل شرکت نتفلیکس، همانطور که از موفقیت‌های بی نظیر شرکت با مشترکینش لذت برده بود، نگرانی اش را اینگونه ابراز کرد:

سرویس‌‌ها و محصولات ما روند صعودی عجیبی در فروش دارند. اینکه در چندماه اخیر همه برنامه‌هایمان از کیفیت بالایی برخوردار بوده‌اند، من را نگران می‌کند.

وی در یک کنفرانس فناوری گفت:

میزان بیننده ما در حال حاضر بسیار بالا است. ما باید ریسک‌های بیشتری را تجربه کنیم. کارهای دیوانه‌وار را امتحان کنیم. به طور کلی ما باید نرخ شکست بیشتری را داشته باشیم.

حتی جف بزوس، مدیر عامل آمازون، که بدون شک موفق‌ترین کارآفرین جهان است، باعث می‌شود که این پرونده به طور مستقیم به این نتیجه برسد که رشد و نوآوری این شرکت حاصل شکست هایش و درس از شکست ها است. وی تصریح کرد:

اگر شما حرکت‌های جسورانه انجام دهید، آنها به تجربه ختم می‌شوند و اگر آنها تجربه شوند، نمی توانید مطمئن باشید که موفق می‌شوید یا شکست می‌خورید، چرا که تجربیات کسب شده به واسطه ماهیت‌شان مستعد شکست هستند. اما چند موفقیت بزرگ، چندین کاری که به موفقیت نرسیده را جبران می‌کنند.

همان قدر که ممکن است عملی کردن این کار برای ما غیر قابل تصور باشد، برای مدیران ارشد بسیار قابل درک است.

نویسنده این مقاله نیز خاطر نشان می‌کند: “من نمی‌توانم به شما بگویم که چگونه بسیاری از رهبران کسب و کار را ملاقات کرده‌ام، و یا چه تعداد سازمان‌هایی را دیده‌ام که مزیت‌های نوآوری و خلاقیت را پشتیبانی می‌کنند، با این حال بسیاری از این رهبران و سازمان‌ها با ترس از اشتباهات و ناامیدی زندگی می‌کنند، به همین دلیل است که نوآوری و خلاقیت بسیار کمی دارند. اگر آماده شکست نباشید آمادگی یادگیری را نیز نخواهید داشت”.

سازمانی نمی‌تواند به رشد و تکامل برسد، مگر اینکه به همان سرعتی که جهان در حال تغییر است، روند یادگیری را نیز مدیریت کنند.

پس راه درست برای اشتباه چیست؟ آیا روش‌هایی وجود دارد که از طریق آن سازمان‌ها و افراد ارتباط لازم بین شکست‌های کوچک و موفقیت‌های بزرگ را ببینند؟

دانشکده اسمیت، دانشکده دخترانه در ماساچوست است. این دانشکده برنامه‌ای به نام «خوب شکست خوردن» را برای دانش آموزانش به وجود آورده است تا به آنها یاد بدهد که برای یادگیری باید ایستادگی کنند. راشل سیمونز (Rachel Simmons)، در ابتدای راه‌اندازی این کمپین، در مقاله اخیر نیویورک تایمز، توضیح داد:

آنچه ما در حال تلاش برای تدریس هستیم این است که شکست، نقص یادگیری نیست.

در حقیقت زمانی که دانش آموزان در این برنامه ثبت نام می‌کنند، آنها یک “گواهی شکست” دریافت می‌کنند که اعلام می‌کند که از طریق این گواهی آنها “در یک رابطه، یک پروژه، آزمون یا هر گونه ابتکار دیگری که به نظر بسیار اهمیت دارند مجاز به شکست هستند” دانش‌آموزانی که برای رسیدن به شکست آماده‌اند، شکننده‌تر و جسورتر از کسانی هستند که انتظار عملکردی بی‌نظیر دارند.

درس از شکست ها موضوعی است که در کسب و کارها بسیار ارزشمند است. پاتریک دایل، مدیر عامل شرکت پیتزای دومینو از سال 2010، یکی از موفقیت آمیزترین دوره‌های هفت ساله هر رهبر تجاری در هر زمینه را داشته است. او تاکید می‌کند که تمام پیروزی‌های شرکتش بر پایه تمایل خود برای مواجه شدن با احتمال اشتباهات است. دایل در یک ارائه برای مدیران ارشد اجرایی دیگر، دو چالش بزرگ را معرفی کرد که در مسیر، شرکت‌ها و افرادی وجود دارد که نسبت به شکست صادقانه‌تر عمل می‌کنند.

به گفته دایل، اولین چالش آن چیزی است که او آن را «حذف تقصیر» می‌نامد؛ اکثر افراد با یک ایده جدید، ایده‌شان را پیگیری نمی‌کنند، چراکه اگر آنها این ایده را امتحان کنند و به سرانجام نرسد، این شکست ممکن است به شغل آنها آسیب بزند.

و اما دومین چالش چیزی است که دایل به عنوان «ضررگریزی»  از آن یاد می‌کند؛ در این چالش، افراد ترجیح می‌دهند که به ‌جای تلاش برای موفقیت، چیزی را از دست ندهند چرا که برای اکثر ما «درد از دست دادن، دو برابرِ لذتِ به ‌دست آوردن است.»

دایل می‌گوید «اجازه برای شکست خوردن، شرط لازم برای موفقیت است» و شاید این نکته مهم‌ترین درس برای همه باشد.

آیا دیدگاه شما درباره شکست نیز همانند نظر بزرگان کارآفرینی جهان است؟ بخش نظرات در اختیار شماست، دیدگاه خود را در این خصوص، به اشتراک بگذارید.

منبع: hbr

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر