;
coinex

آیا امکان واردات خودروی بالای 2500 سی سی وجود دارد؟

آیا امکان واردات خودروی بالای 2500 سی سی وجود دارد؟

پیش از این واردات خودروی بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع بود. یک منبع آگاه در این زمینه خبر داد که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات خودروی بالای 2500 سی سی ضوابط جدیدی را در نظر دارد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایران جیب، اوایل سال ۱۳۹۲ بود که دولت دهم دلیل تشدید تحریم‌ها و خروج ارز از کشور را، ورود خودروهای لوکس به کشور دانست و در ادامه از واردات خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور جلوگیری نمود.

در ادامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز، بر این اساس از  واردات خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممانعت کردند.

فعلا سایت ثبت سفارش واردات خودرو مسدود است و فعالان بازار خودروهای وارداتی، چشم‌انتظار تعیین تکلیف دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو در هیات دولت هستند.

براساس اطلاعات موجود، دولت تصمیم دارد تا در راستای کنترل خروج ارز از کشور، ارزش دلاری را معیاری برای واردات خودروهای لوکس قرار دهد.

ضوابط جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات خودرو

از تیر ماه سال جاری بود که دولت با تصور ساماندهی واردات خودرو، اقدام به بستن سایت ثبت سفارش واردات خودرو نمود.

به گفته یکی از منابع ، وزارت صنعت، معدن و تجارت، علاوه بر واردات خودروی بالای 2500 سی سی ، بر ضوابط جدیدی که برای واردات خودرو در نظر گرفته است بر سه موضوع تاکید دارد.

در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر سه موضوع، تغییر معیار لوکس بودن از حجم موتور به ارزش دلاری، افزایش تعرفه و فعالیت دوباره شرکت‌های غیرنماینده تاکید کرده است.

به گفته این منبع آگاه، یکی دیگر از موارد مدنظر در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، بحث افزایش تعرفه است. در این زمینه دولت معتقد است، افزایش تعرفه ابزاری است که موجب می‌شود تقاضای خرید این خودروها کاهش پیدا کند.

همچنین این وزارتخانه بر فعالیت دوباره شرکت‌های غیرنماینده (گری‌مارکت‌ها) در بازار نیز تاکید دارد. در صورتی که این موضوع در هیات دولت تصویب شود، این شرکت‌ها باید با واردکنندگان رسمی هماهنگ شوند و بحث خدمات پس از فروش را نیز در نظر داشته باشند.

تصمیم برای فعالیت دوباره نمایندگان غیررسمی در حالی گرفته شده است، که در دی‌ماه سال گذشته معاون اول رئیس‌جمهور براساس دستورالعمل کنترل بازار ارز، واردات خودرو توسط این دسته از شرکت‌ها به کشور را ممنوع اعلام کرد.

واردکنندگان این موضوع را دلیلی بر آشفتگی بازار خودروهای خارجی در کشور می‌دانند.

 

بیشتر بخوانید:

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر