;
coinex

دغدغه کاربران از امنیت و کارایی اپلیکیشن های پیام رسان

دغدغه کاربران از امنیت و کارایی اپلیکیشن های پیام رسان

اپلیکیشن های پیام رسان امروزه از جمله سرویس‌ها و برنامه‌های محبوب در بین رسانه‌های جمعی هستند که میلیون‌ها کاربر با استفاده از آنها مشغول به برقراری ارتباط و تعامل با هم هستند.

دغدغه کاربران در مورد اپلیکیشن های پیام رسان

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، اپلیکیشن های پیام رسان انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها نیز ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند. در این میان امنیت و کارایی دو دغدغه اصلی کاربران و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن های پیام رسان هستند. زیرا هم کاربران و هم توسعه دهندگان می‌دانند که امنیت، کارایی و … مواردی هستند که موجب برتری یک سرویس‌دهنده به سرویس دهنده دیگر می‌شود.

لازم به ذکر است که، در شرایط کنونی رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند تا به تکنولوژی فراگیر جهت ایجاد و تسهیل اشتراک‌گذاری اطلاعات، ایده‌ها و علایق، از طریق ارتباطات و تعاملات مجازی بر بستر شبکه تبدیل شوند.

البته لازم به ذکر است که در حوزه برنامه‌ها و اپلیکیشن های پیام رسان ، طیف وسیعی از سرویس‌های مختلف ارائه شده است و بنابراین در این شرایط ارائه یک تعریف مشخص برای برنامه‌های پیام رسان با چالش مواجه شده است. البته با وجود تمام این موارد، تمامی سرویس‌ها نیز دارای ویژگی‌های مشترکی هستند.

تسهیل در توسعه شبکه‌های اجتماعی

اپلیکیشن های پیام رسان و رسانه‌های اجتماعی، تعاملی و مبتنی بر وب هستند و کاربران محتوای خود را در قالب متن، نظر، عکس، صوت و ویدئو تولید می‌کنند. در توسعه این نوع از شبکه‌ها، تعاملات آنلاین کاربران نقش حیاتی و کلیدی ایفا می‌کند. کاربران پروفایل‌های خود را ایجاد می‌کنند و با اتصال پروفایل کاربران به یکدیگر، توسعه شبکه‌های اجتماعی تسهیل می‌گردد.

بررسی محبوبیت پیام رسان‌های اجتماعی

پیام‌رسان‌های اجتماعی سرویس‌های بسیار محبوب و فراگیری در حوزه رسانه‌های اجتماعی هستند. لازم به ذکر است که میلیون‌ها کاربر با کمک این نرم‌افزارها به ارتباط و تعامل با یکدیگر می‌پردازند. از جمله این اپلیکیشن های پیام رسان می‌توان به واتس‌اپ، اسکایپ و تلگرام و سایر نمونه‌های مختلف پیام‌رسان‌های اجتماعی اشاره نمود.

کاربران به روش‌های مختلفی می‌توانند از طریق رسانه‌ها با هم در ارتباط باشند. ارتباط کاربران با یکدیگر می‌تواند از طریق متن، صوت و یا ویدئو باشد. امادر نهایت باید گفت که دو دغدغه اصلی میان کاربران و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن های پیام رسان جود دارد که البته این دو دغدغه می‌تواند باعث برتری یک سرویس‌دهنده به سرویس‌دهنده دیگری باشد.

بررسی دو نیاز کیفی مهم در سرویس‌های پیام‌رسان اجتماعی

همان‌طور که در گزارش مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) بیان شده است، دو نیاز کیفی مهم در اپلیکیشن های پیام رسان اجتماعی، امنیت و کارایی هستند. امنیت می‌تواند از دیدگاه افراد مختلف تعاریفی مختلف نیز داشته باشد، بنابراین نمی‌توان یک روش ایده‌آل تحویل پیام برای همه کاربران و همه شرایط ارائه نمود.

نکته مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که، مقیاس‌پذیر بودن سرویس یعنی گسترش تعداد استفاده‌کنندگان از سرویس و توزیع آنها در گستره وسیع جغرافیایی، نباید بر کیفیت سرویس ارائه شده تاثیر داشته باشد.

البته از دید مهندسی برای هر کدام از این سناریوها، راه‌حلی مشخص وجود دارد که با کمک آنها می‌توان مسائل و دغدغه‌های مختلف را بر طرف نمود. از نظر حریم خصوصی و دغدغه‌های امنیتی، لازم است تا هویت افراد و همچنین داده‌های تولیدی به هنگام ارتباط با یک شخص دیگر، مخفی و پنهان باشد. علاوه بر این، هنگام هدایت ارتباطات، فراداده‌ها باید از دید سرورهایی که نقش رله و هادی مدار الکتریکی را بازی می‌کنند نیز، پنهان بمانند.

بسیار بهتر می‌شد که اگر کاربران می‌توانستند از مسیری که پیام آنها از طریق آن ارسال می‌شود مطلع شوند و خود نیز  می‌توانستند تا در مورد آن مسیر و یا نوع اتصالات آن تصمیم‌گیری نمایند. کاربران باید قادر باشند تا بدون هیچگونه اطلاعات قابل شناسایی و یا ردیابی بتوانند به صورت ناشناس به برقراری ارتباط بپردازند.

 

بیشتر بخوانید :

 

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر