;
coinex

سریع ترین مرورگر اندروید چیست ؟ آزمون مرورگرهای مختلف موبایل

سریع ترین مرورگر اندروید در حال حاضر نه اپراست، نه کروم و نه حتی یو سی بروزر، هرچند شایعات فراوانی در مورد بهترین مرورگر موبایل وجود دارد اما…

امروزه تقریبا هرکاری را با تلفن هوشمندمان انجام می‌دهیم. از تماس گرفتن، پیام دادن، چک کردن ایمیل‌ها، پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا هر چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند. در این میان، برخی افراد به طور جدی از گوشی برای برای مرور وب استفاده می‌کنند. ممکن است برای شما چندان نوع مرورگر اهمیتی نداشته باشد، اما اگر به دنبال بهترین و سریع ترین مرورگر وب برای موبایل می‌گردید، این مقاله مخصوص شماست.

سریع ترین مرورگر اندروید

برای رسیدن به بهترین نتیجه، 10 مرورگر برتر اندروید را مورد بررسی قرار دادیم. با انجام برخی تست‌ها مشخص شد، کدام مرورگر بهترین عملکرد و کمترین سرعت لود شدن صفحات وب در موبایل را دارد، نتیجه این آزمون‌ها را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

اهداف، روش‌ها و محدودیت‌ها

هدف ما از انجام این تست‌های گسترده –نه لزوما جامع- رسیدن به دیتاهایی ملموس و قابل سنجش به منظور مشخص نمودن سریع ترین مرورگر اندروید بود.

مرورگرهای مورد بررسی در آزمون:

  • گوگل کروم 49.0.2623.105
  • مرورگر دولفین 11.5.5
  • موزیلا فایرفاکس 45.0.2
  • ناکید بروزر ورژن 1.0 بیلد 112
  • مرورگر اپرا 36.1.2126.102083
  • مرورگر پافین 4.7.4.2567
  • یو سی بروزر 10.9.0
  • اینفایکین لابز فلای ان ایکس بروزر 2.0.1
  • گوستری بروزر 1.3.2
  • مرکوری بروزر 3.2.3

در زمان نگارش این مقاله، آخرین ورژن مرورگرهای مورد بررسی، مرورگرهای حاضر بودند.

دستگاه مورد بررسی

تمام مرورگرها توسط نکسوس 6پی که اندروید استوک با ورژن 6.0.1 مارشملو را استفاده می‌کرد، مورد آزمون قرار گرفتند. قبل از انجام این تست‌ها، نکسوس 6پی فاکتوری ریست شد. غیر از مرورگرها و اپلیکیشنی که برای تخمین میزان استفاده از مموری دستگاه مورد استفاده قرار گرفت، هیچ اپلیکیشن دیگری بر روی این دستگاه نصب نشده بود.

نکسوس 6p

ریبوت دستگاه

قبل از هر تست، نکسوس 6 پی به منظور تحت تاثیر قرار نگرفتن شرایط آزمون ریبوت شد. تمام اطلاعات وبگردی، تاریخچه، کوکی‌ها و تمام اطلاعات مرورگرهای دیگر، قبل از انجام هر تست پاک شدند. به منظور دقت بیشتر، هر تست سه بار انجام شد، و میانگین ساده یا حسابی مورد محاسبه قرار گرفت.

موارد آزمون

تست‌های انجام شده، موارد زیر را شامل می‌شدند:

  • جاوا اسکریپت و عملکرد کلی مرورگر
  • سرعت لود صفحات
  • میزان مصرف مموری
  • عملکرد مرورگر

به منظور تست جاوا اسکریپ و عملکرد کلی مرورگر، از این معیارهای شناخته شده استفاده نمودیم:

  • سان اسپایدر
  • موزیلا کراکن
  • بروزر مارک
  • پیس کیپر

این ابزارها مرورگر را از نظر، لود صفحات، عملکرد جاوا اسکریپت، سازگاری با HTML و غیره مورد ارزیابی قرارداده، و در نهایت عملکرد مرورگر را به صورت امتیاز نمایش می‌دهند. هرچند نتایج این ابزارها، حتی اگر یک مرورگر در زمان‌های مختلفی توسط یک دستگاه مورد ارزیابی قرار می‌گرفت، متفاوت بودند.

سان اسپایدر 10.2

قبل از هرچیز، آزمون توسط سان اسپایدر 10.2 جاوا اسکریپ بنچ مارک انجام گرفت. این ابزار جهت سنجش قابلیت‌های هسته جاوا اسکریپت در مرورگر طراحی شده است. نتایج بر حسب میلی ثانیه بوده و امتیاز پایین‌تر نشان‌دهنده عملکرد سریع‌تر و بهتر مرورگر است.

سریعترین مرورگرمرورگر پافین در جایگاه اول آزمون سان اسپایدر قرار گرفت، بعد از این مرورگر، یو سی بروزر جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. پافین تنها با اختلافی حدود نیم ثانیه، یو سی بروزر را پشت سر گذاشته بود. متاسفانه، کمترین امتیاز این آزمون را کروم کسب کرد!

موزیلا کراکن 1.1

تست سریع ترین بروزر

پس از سان اسپایدر، نوبت به موزیلا کراکن 1.1 رسید. هرچند این ابزار نیز عملکرد جاوا اسکریپ مرورگر را مورد سنجش قرار می‌دهد، اما کراکن اینکار را توسط استفاده از اپلیکیشن‌ها و کتابخانه‌های موجود در دنیای واقعی انجام می‌دهد. همانند، سان اسپایدر، نتایج بر حس میلی ثانیه بوده، امتیاز کمتر به معنی عملکرد بهتر مرورگر است.

بهترین مرورگر اندرویددر این تست نیز، پافین بهترین عملکرد را از خود نشان داد. اینبار موزیلا در جایگاه دوم قرار گرفت. هرچند کروم  با 4 پله صعود، جایگاه ششم را از آن خود کرد، اما دولفین به قعر جدول سقوط کرد و رتبه آخر را در بین بهترین مرورگرهای وب اندروید به خود اختصاص داد!

بروزر مارک 2.1.3

بیشترین سرعت مرورگر در اینجا نوبت به بروزر مارک رسید. بروزر مارک عملکرد کلی مرورگر را اندازه‌گیری می‌نماید. عملکرد مرورگر در حوزه‌هایی شامل: عمومی، – به عنوان مثال، سرعت لود صفحات، تغییر اندازه صفحه نمایش و…- جاوا اسکریپ، سی اس اس، دی او ام و گرافیک سنجیده می‌شود.

در این آزمون، امتیاز بالاتر، نشان‌دهنده عملکرد بهتر مرورگر است. اپرا به صدر جدول صعود کرد، تلاش کروم نیز برای کسب جایگاه دوم ستودنی بود، هرچند دولفین کماکان قعر جدول را محکم چسبیده بود!

پیس کیپر (Peackeeper)

گوشی نکسوس 6pدر نهایت، نوبت به پیس کیپر رسید. این ابزار کاملا شناخته شده، به بررسی عملکرد کلی مرورگر می‌پردازد. معیارهای سنجش پیس کیپر، عملکرد کدهای معمول جاوا اسکریپت، اجرای HTML5 و … است. پیس کیپر نیز، به عملکرد بهتر، نمره بالاتری می‌دهد.

بهترین بروزر موبایلپافین باز هم جایگاه اول را از آن خود کرد. یو سی بروزر نیز در جایگاه دوم ایستاد. هرچند طبق معمول دولفین در قعر جدول قرار گرفت. با نگاهی دقیق‌تر به جدول امتیازات در میابیم، در جایی که اکثر مرورگرها امتیازی بین 1300 تا 1500 کسب کرده‌اند، کروم تنها 1256 امتیاز کسب کرده است. بنابرین باید بگویم، مرورگر محبوب کروم، در کل بهترین عملکرد را ندارد.

مصرف حافظه

مصرف حافظه اپلیکیشن مرورگرمیزان مصرف حافظه نیز جزئی از فاکتورهای مورد بررسی آزمون ما برای پیدا کردن بهترین و سریع ترین مرورگر اندروید بود. میزان مصرف حافظه به طور خاص برای گوشی‌های رده دوم و سوم که حافظه محدودی دارند، اهمیت بسزایی دارد. در این تست میزان مصرف حافظه هر مرورگر به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.

بدون تب باز

قبل از هرچیز، میزان مصرف حافظه هر مرورگر در جایی که هیچ تب بازی وجود نداشت، سنجیده شد. به منظور اطمینان از دقت آزمون، کش هر مرورگر پاک شده، سپس نکسوس 6پی ریبوت شد. پس از رفع تمام مواردی که ممکن بود در آزمون تاثیر بگذارند، مرورگرها باز شده و میزان مصرف حافظه ‌آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. برای دقت بیشتر، این آزمون نیز سه بار تکرار شد، و میانگین آن‌ها ثبت گردید.

میزان مصرف رم بدون تب بازدر این تست، بلاخره دولفین به صدر جدول صعود کرد. کروم نیز به عنوان یک هدر دهنده رم شناخته شد! با کمال تعجب اپرا در جایگاه آخر بهترین مرورگرهای اندروید در این بخش قرار گرفت.

5 تب باز

کدامیک از ده مرورگر مورد بررسی، کمترین میزان مصرف حافظه در هنگامی که 5 تب به طور همزمان باز باشد، را دارن؟. اقدامات لازم همانند تست پیشین انجام شدند. البته در این مرحله 5 تب مجزا در هر مرورگر باز شد و بین باز شدن  هر تب، 7 ثانیه تاخیر ایجاد شد. پس از باز شدن هر 5 تب، اندازه گیری‌ها انجام شدند.

میزان مصرف تعداد تب باز برای بروزردولفین از جایگاه اول در تست قبلی به جایگاه پنجم در این تست سقوط کرد. بر خلاف تصور همگانی که در مورد مصرف رم کروم وجود دارد، کروم در جایگاه اول ایستاد! احتمالا این مورد تنها درباره ورژن مربوط به کامپیوتر کروم صادق است. سرعت پافین ممکن است فوق العاده باشد، اما زمانی که به مصرف حافظه برسد، قطعا حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت.

نتیجه نهایی ؛ سریع ترین مرورگر اندروید

برخلاف تصور همگانی، سریع ترین مرورگر اندروید با در نظر گرفتن کلیه جهات، وجود خارجی ندارد. البته مرورگر پافین از بسیاری جهات بهترین مرورگر موبایل به شمار می‌آید. بنابرین در صورتیکه از نظر حافظه با کمبود خاصی رو به رو نیستید، بهتر است، از هم اکنون شروع به استفاده از مرورگر پافین بکنید.

عملکرد مرورگر در نکسوس

مرورگرهای محبوب دیگر، نظیر فایرفاکس، کروم، دولفین، اپرا، یو سی بروزر نه تنها عملکرد فوق‌العاده سریعی از خود نشان ندادند، بلکه در بعضی تست‌ها، با نتایج فاجعه باری همراه بودند. هرچند این آزمون حداقل یک خبر خوب هم داشت، کروم بدترین مرورگر از نظر مصرف حافظه نیست!

منبع: androidauthority

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر