;
coinex

بررسی دلایل افزایش قیمت تلفن همراه بعد از رجیستری

 

بررسی دلایل افزایش قیمت تلفن همراه بعد از رجیستری

 

براساس اطلاعات موجود گفته می‌شود که اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور باعث شده تا افزایش قیمت تلفن همراه در بازار را شاهد باشیم.

به گزارش تکراتو و به نقل از مهر، یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد افزایش قیمت تلفن همراه سخن گفته است و اعلام نموده است که اجرای طرح رجیستری تلفن همراه به منظور جلوگیری از خرید گوشی‌های قاچاق بوده است. وی در ادامه تاکید نمود که افزایش قیمت تلفن همراه ، هیچ ارتباطی به اجرای طرح رجیستری ندارد.

فرآیند طرح ثبت تلفن همراه

حمیدرضا دهقانی نیا با تشریح فرایند طرح ثبت تلفن همراه اعلام نمود که در مرحله اول لازم است تا تمام خریداران فرایند استعلام سنجی اصالت گوشی‌های تلفن همراه خود را انجام دهند یعنی شناسه IMEI  را در سامانه گمرک ثبت نمایند. به گفته وی خریداران تلفن همراه باید از طریق شماره پیامکی ۷۷۷۷ یا کد دستوری #۷۷۷۷* نسبت به اصالت گوشی خود و همچنین ثبت شناسه آن اقدام نمایند.

وی ادامه داد که خریداران در هنگام خرید گوشی تلفن همراه حتما باید از این سامانه استفاده کنند تا نسبت به اصل یا قاچاق بودن گوشی خود اطلاع یابند. به گفته وی ممکن است برخی فروشندگان از این موضوع سوء استفاده کنند و به ظاهر استعلام را انجام دهند. این امکان وجود دارد که فروشندگان با پیام قاچاق بودن محصول مواجه شوند اما آن را پاک کنند و در مورد رجیستر شدن و اصل بودن کالا دروغ بگویند.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین اعلام نمود که در مرحله ثبت شناسه گوشی، شماره تلفن گوشی نیز سوال خواهد شد و بعد از آن نیز لازم است تا کد شش رقمی که پشت کارت گارانتی محصول نوشته شده است توسط خریدار در سامانه وارد شود.

پس دادن گوشی قاچاق به فروشندگان!

دهقانی نیا اعلام نمود که اگر به خریداری به جای گوشی اصل، گوشی رجیستر نشده یا قاچاق فروخته شود باید محصول مورد نظر را به فروشنده پس دهد. همچنین اگر خریداران پس از خرید از قاچاق بودن گوشی خریداری شده مطلع شدند می‌توانند به سایت سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس  Tazirat۱۳۵.ir  یا سایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان به آدرس Cppo.mimt.gov.ir  مراجعه کنند و شکایت خود را ثبت و اعلام نمایند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین اعلام نمود که خریداران گوشی‌های چند سیم کارته نیز لازم است تا فرایند ثبت شناسه گوشی خود در سامانه رجیستری را برای هر سیمکارت خود به صورت جداگانه و با همان کد شش رقمی انجام دهند.

افزایش قیمت تلفن همراه پس از طرح رجیستری

دهقانی نیا در ادامه در مورد افزایش قیمت تلفن همراه سخن گفت و در پاسخ به سوالی درباره علت این افزایش قیمت موبایل‌ها پس از اجرای طرح رجیستری اعلام نمود که این افزایش قیمت هیچ ارتباطی به اجرای این طرح ندارد. وی در این مورد اضافه کرد که کشور امارات عوارض ۵ درصدی برای صادارت در نظر گرفته است و این یکی از دلایل افزایش قیمت تلفن همراه است.

وی همچنین ادامه داد که حذف ارز مبادله‌ای و واردات با ارز آزاد باعث افزایش قیمت تلفن همراه شده است. همچنین به گفته وی نرخ درهم نیز افزایش پیدا کرده است که مجموعه این سه عامل که با اجرای طرح رجیستری همزمان شده‌اند این ذهنیت را ایجاد کرده‌اند که علت افزایش قیمت تلفن همراه ، اجرای طرح رجیستری در کشور است.

راه‌اندازی سامانه ثبت شناسه گوشی‌های همراه مسافران

دهقانی نیا در ادامه از راه اندازی سامانه ثبت شناسه گوشی‌های مسافری توسط گمرک خبر داد. این سامانه به نشانی epl.irica.gov.ir/ImeiRegister در دسترس عموم افراد قرار دارد و مسافران تا ۷ روز پس از ورود به کشور لازم است تا نسبت به ثبت گوشی خود در سامانه اقدام کنند.

لازم به ذکر است که این افراد باید در سامانه مذکور حرف I و R را با حروف بزرگ تایپ نمایند. در ادامه در صورتی که نتیجه استعلام مثبت بود باید حقوق ورودی گوشی وارد شده پرداخت نمایند.

به گفته این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر مسافر براساس قانون مشخص شده اگر یک گوشی در سال با خود وارد کشور کند مشمول معافیت ۸۰ دلاری خواهد شد اما در صورتی که بیش از یک گوشی وارد نماید  باید شرایط و ضوابط خاصی که در این زمینه وجود دارد را رعایت کند.

دهقانی نیا در ادامه صحبت‌هایش در مورد طرح رجیستری و علت افزایش قیمت تلفن همراه اعلام نمود که مجموع ارزش کالای ورودی تلفن همراه به کشور در ۹ ماهه اول سال ۹۵ حدود ۱۴۷ میلیون دلار بوده است. به گفته وی این میزان در ۹ ماهه سال جاری به ۲۷۸ میلیون دلار افزایش یافته است.

دهقانی نیا به زمان آغاز اجرای طرح رجیستری در کشور اشاره نمود و اعلام نمود که ارزش کالای ورودی در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته با ۱۶۰ درصد رشد مواجه بوده است. یعنی این میزان از ۵۶ میلیون دلار در پاییز سال گذشته به ۱۴۴ میلیون دلار در پاییز امسال دست یافته است.

تا پایان سال بیشتر برندهای گوشی مشمول طرح رجیستری می‌شوند!

دهقانی نیا در پایان در مورد تحت پوشش قرار گرفتن تمام برندهای گوشی تا پایان سال سخن گفت و ادامه داد که در حال حاضر فقط برندهای اپل، بلک‌بری، موتورولا و گوگل پیکسل مشمول طرح رجیستری قرار گرفته‌اند و مسئولین در تلاشند تا بتوانند تا پایان سال تمام گوشی‌های عرف بازار را مشمول طرح رجیستری نمایند.

 

بیشتر بخوانید : 

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر