;
coinex

معرفی با ارزش ترین و معروفترین ارزهای دیجیتالی در دنیا

آیا شما تاکنون از ارزهای دیجیتالی استفاده کرده‌اید؟ با ارزش ترین و معروفترین ارزهای دیجیتالی را می‌شناسید؟ تعریف شما از ارز دیجیتالی چیست؟

ارزهای دیجیتالی یا رمزنگاری شده، پول‌هایی صد در صد مجازی هستند که برخلاف پول‌های دیگری که در جهان وجود دارند، هیچ حکومتی بر روی این ارزهای دیجیتالی، نظارت و کنترل ندارد. مالکین ارزهای دیجیتالی آنها را در کامپیوتر خود ذخیره می‌کنند. آنها می‌توانند این ارزهای دیجیتالی را بفروشند و به جای آنها به عنوان مثال، ریال دریافت کنند.

ارزهای دیجیتالی با نام‌های دیگری چون، پول کامپیوتری، پول دیجیتال، پول اینترنتی، پول مجازی نیز شناخته می‌شوند. عده‌ای از افراد از ارزهای دیجیتالی به عنوان ابزاری برای مبارزه بر ضد نظام سرمایه داری جهانی و بانک‌های بزرگ یاد می‌کنند.

ایده استفاده از ارزهای دیجیتالی چگونه شکل گرفت؟

شرکت‌ها، سازمان‌ها و افرادی که کارهای تجاری و بازرگانی انجام می‌دهند، همواره به دنبال راهی هستند تا بتوانند از طریق آن پول و سود بیشتری دریافت کنند. البته علاوه بر این افراد، مشتریان نیز همیشه به دنبال یافتن خدمات مناسب و شیوه‌های پرداختی معقول و مطمئنی هستند.

حتما شما هم در ذهن خود درباره ایده‌های مختلف مربوط به جابجا کردن پول و اعتبار به صورت اینترنتی فکر کرده‌اید. البته روش‌هایی چون بانکداری الکترونیکی و استفاده از روش‌های سنتی هم وجود دارد ولی هر کدام از این روش‌ها نیز، مشکلات و محدودیت‌های فیزیکی و قانونی مربوط به خود را دارند.

بنابراین در همان آغاز کسب و کارهای الکترونیک، تلاش‌هایی نیز برای ایجاد نوعی پول دیجیتال که بتوان از آن در فضای مجازی استفاه کرد، شکل گرفت. تلاش‌های صورت گرفته باعث شد تا ارزهای دیجیتالی زیادی ایجاد شوند که البته بهتر است همیشه از معروفترین ارزهای دیجیتالی استفاده کرد.

معروفترین ارزهای دیجیتالی را بشناسیم!

معروفترین ارزهای دیجیتالی که امروزه قابل استفاده هستند انواع مختلفی دارند. شاید شما فقط با بیت کوین آشنا باشید، اما بیت کوین تنها ارز دیجیتالی موجود نیست، بلکه خود یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی است. لازم به ذکر است که بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بوده است. از بین انواع مختلف ارزهای دیجیتالی و معروفترین ارزهای دیجیتالی ، بیت کوین و لایت کوین بیشتر از همه مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

ارز دیجیتالی بیت‌ کوین، فقط یک ارز دوران‌ساز نیست، بلکه توانسته است تا موجی از ارزهای دیجیتال و رمزنگاری‌شده را ایجاد کند. همچنین باید بیت کوین را معیار استاندارد تمامی ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. ارزهایی الهام گرفته شده از بیت‌ کوین را، آلت‌ کوین به معنای ارزهای دیجیتالی جایگزین بیت کوین می‌نامند.

البته استخراج برخی از این ارزها از استخراج بیت‌ کوین راحت‌تر است اما معایبی نیز دارند که از جمله می‌توان به حفظ ارزش و پذیرش آنها در بازار و ریسک بالاتری که ناشی از کمتر بودن نقدینگی است، اشاره نمود. در ادامه به بررسی با ارزش ترین و معروفترین ارزهای دیجیتالی خواهیم پرداخت. تعدادی از معروفترین ارزهای دیجیتالی در اینجا معرفی خواهند شد. با تکراتو همراه باشید!

1.ارز دیجیتالی بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی

بیت‌کوین یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی است که خالقان آن توانستند در مدت کوتاهی آن را از یک ایده به یک واقعیت تبدیل کنند. ارزش بیت کوین در بازارهای جهانی در چند سال گذشته، از چند صدم دلار به چندهزار دلار افزایش یافته ‌است. بیت کوین در واقع نوعی پول دیجیتال است آن هم بر پایه شبکه همتا به همتا، که به کاربران اجازه می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول انجام دهند.

بیت کوین امکان پرداخت‌ها را با هزینه‌ای بسیار کم فراهم می‌کند. بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه یا نهاد دولتی نیز اداره نمی‌شود. لازم به ذکر است که زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً ده دقیقه است. گرچه سایر ارزهای دیجتالی نیز از محبوبیت برخوردارند و ارزش آنها نیز روز به روز در حال افزایش است اما بیت‌ کوین، هم از نظر ارزش بازار، و هم از نظر تعداد کاربران و محبوبیت، اول است.  البته برخی از این ارزهای دیجیتالی جایگزین بیت کوین ویژگی‌های بیشتری نسبت به آن دارند.

2.ارز دیجیتالی لایت‌ کوین  (LTC)

لایت کوین یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی

یکی از با ارزش ترین و معروفترین ارزهای دیجیتالی که استفاده می‌شود، لایت‌ کوین است. در سال 2011 بود که لایت کوین به بازار آمد. لایت کوین از جمله معروفترین ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت‌ کوین معرفی شد. اگر بیت‌ کوین حکم طلا را داشته باشد، لایت‌کوین هم حکم نقره را دارد.

لایت کوین توسط فردی به نام چارلی لی، ساخته شد. چارلی لی فارغ‌التحصیل MIT و یکی از مهندسان سابق شرکت گوگل است. گفته می‌شود که هیچ نهادی بر لایت‌ کوین نظارت ندارد و براساس یک شبکه‌ی پرداخت جهانی متن باز ایجاد شده است. در لایت کوین برای استخراج ارز از الگوریتم اسکریپت که بر اساس پروتکل اثبات کار است استفاده می‌شود.

بنابراین افراد عادی نیز می‌توانند برای استخراج این ارز از طریق رایانه‌های معمولی خود اقدام کنند. البته باید گفت که  لایت‌ کوین از بسیاری جهات شبیه بیت‌ کوین است، اما چیزی که در لایت کوین وجود دارد این است که نرخ تولید بلوک آن بسیار سریع‌تر است و بنابراین می‌تواند تراکنش را سریع‌تر تأیید ‌کند. به‌غیر از سازنده‌های بیت کوین، تعداد زیادی از تجار نیز، لایت‌ کوین را به‌رسمیت می‌شناسند.

3.ارز دیجیتالی اتریوم  (ETH)

اتریوم یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی

ارز دیجیتالی دیگری که توانسته برای خود جایی در بین معروفترین ارزهای دیجیتالی داشته باشد، اتریوم است. ارز اتریوم در سال ۲۰۱۵‌‌ راه‌اندازی شد. اتریوم در واقع یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که می‌تواند امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و همچنین اپلیکیشن‌های توزیع‌شده را فراهم کند، البته بدون تقلب، کنترل یا مداخله‌ی شخص ثالث.

در سال ۲۰۱۴ بود که برای اتریوم یک پیش‌فروش راه‌اندازی شده بود و توانست تا با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شود. اپلیکیشن‌های اتریوم روی توکن‌های خاص این شبکه به نام اتر فعالیت می‌کنند. اتر در واقع حکم ماشینی را دارد که برای اینکه بتوان در بستر اتریوم حرکت کرد، به آن نیاز است. بیشتر توسعه دهندگانی که در فکر توسعه و اجرای اپلیکیشن‌های درون اتریوم هستند، به اتر نیاز دارند.

براساس گفته‌های سازنده‌ی یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی یعنی اتریوم، می‌توان از این ارز برای رمزگذاری، غیرمتمرکزسازی، ایمن‌سازی و مبادله‌ی تقریبا همه‌چیز استفاده نمود. حمله‌ی اتفاق افتاده به DAO  در سال ۲۰۱۶ باعث شد تا اتریوم به اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (RTC)  تقسیم شود. ارزش بازار اتریوم (ETH) ۴۱.۴ میلیارد دلار اعلام شده است که پ‍س از بیت‌ کوین توانسته رتبه‌ی دوم را در بین تمام ارزهای دیجیتالی و همچنین معروفترین ارزهای دیجیتالی به خود اختصاص دهد.

4.ارز دیجیتالی زی‌کش  (ZEC)

زی‌کش یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی

زی‌کش (Zcash) یکی دیگر از معروفترین ارزهای دیجیتالی است که توانسته مورد توجه قرار گیرد. زی‌کش یک ارز دیجیتال متن‌باز و غیرمتمرکز است که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی گردید. سازندگان این ارز اعلام کرده‌اند که اگر بیت‌ کوین برای پول حکم http را داشته باشد، Zcash حکم https را دارد. ارز دیجیتالی  Zcash امنیت بالا و شفافیت گزینشی را برای تراکنش‌ها ارائه می‌دهد. بنابراین مانند  http‌sامنیت و حریم شخصی بالایی را فراهم می‌کند و شاید همین ویژگی است که باعث شده در لیست با ارزش ترین و معروفترین ارزهای دیجیتالی  قرار گیرد.

تمام تراکنش‌های زی‌کش روی زنجیره‌ی بلوکی، ثبت و منتشر می‌شوند، اما جزئیاتی دیگر چون ارسال‌کننده، دریافت‌کننده و مبلغ، پنهان باقی می‌مانند. در واقع ارز Zcash این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند تراکنش‌های محافظ‌دار را انتخاب نمایند. از طریق تراکنش‌های محافظ‌دار می‌توان محتوا را با استفاده از تکنیک رمزنگاری پیشرفته‌ای به‌نام zk-SNARK که تیم Zcash آن را ابداع کرده‌اند، رمزنگاری نمود.

5.ارز دیجیتالی دش  (Dash)

دش یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی

یکی دیگر از معروفترین ارزهای دیجیتالی که نام دیگر آن دارک کوین اعلام شده، ارز Dash است. در سال 2014 بود کهDash  راه‌اندازی شد و توانست تا در مدت کوتاهی طرفداران زیادی برای خود پیدا کند. سازنده این ارز دیجیتالی ایوان دافیلد (Evan Duffield) است. دارک کوین در مارس ۲۰۱۵ بود که به دش تغییر نام داد. Dash مخفف Digital Cash یا پول دیجیتال است. البته لازم به ذکر است که تغییر نام این ارز باعث هیچ تغییری در ویژگی‌های مهم آن نشد.

دارک کوین در واقع نسخه‌ی پنهانی‌تری از بیت‌ کوین است. البته دش نسبت به بیت کوین امنیت بالاتری دارد زیرا ارز دش روی شبکه‌ی مسترکد غیرمتمرکزی فعالیت دارد که تقریبا ردیابی تراکنش‌ها را غیرممکن می‌کند. یعنی دش یا همان دارک کوین امنیت بالاتر و قابلیت ناشناخته ‌ماندن بیشتری نسبت‌ به بیت‌ کوین دارد. دارا بودن قابیلت امنیت در ارزهای دیجیتالی بسیار مهم است و این ویژگی از موارد مهمی است که تقریبا در بین معروفترین ارزهای دیجیتالی وجود دارد.

6.ارز دیجیتالی ریپل (XRP)

ریپل یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی

اگر می‌خواهید از یک شبکه‌ی پرداخت فوری جهانی استفاده کنید که امکان پرداخت‌های بین‌المللی فوری، قطعی و کم‌هزینه‌ را برای شما فراهم نماید، ریپل بهترین گزینه است. بانک‌ها از طریق ریپل قادرند تا پرداخت‌های بین‌المللی و فرامرزی را به‌صورت لحظه‌ای و با شفافیت انتها‌به‌انتها و حتی هزینه‌های بسیار پایین‌ انجام دهند. این ارز دیجیتالی که از مهم ترین و معروفترین ارزهای دیجیتالی است، در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد و در حال حاضر ارزش بازاری آن چیزی معادل ۱.۲۶ میلیارد دلار است.

این ارز با دیگر ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و … متفاوت است زیرا سیستم ساخت آن نیازی به استخراج ندارد. پس چون در این ارز نیازی به استخراج نیست، انرژی لازم برای محاسبه‌کردن در آن پایین است و قادر است تا تأخیر شبکه را به‌حد‌اقل‌ برساند. ریپل عقیده دارد که یکی از را‌ه‌های قدرتمند برای تشویق به رفتارهای معین، توزیع ارزش است و بنابراین در حال‌ حاضر قصد دارد تا XRP را اساسا از طریق معاملات توسعه‌ی کسب ‌و کار توزیع کند.

7.ارز دیجیتالی مونرو (XMR)

مونرو یکی از معروفترین ارزهای دیجیتالی

ارز ایمن، خصوصی و غیرقابل‌ ردیابی دیگری که توانسته در لیست معروفترین ارزهای دیجیتالی قرار گیرد، مونرو Monero) ) است. این ارز دیجیتال، متن باز است و در آوریل سال ۲۰۱۴ عرضه شد. ویژگی‌ها و قابیلت‌هایی که مونرو دارد باعث شد تا بتواند هر چه سریع‌تر در بین با ارزش ترین ارزهای دیجیتالی جایی برای خود باز کند. مونرو با تمرکز بر قابلیت مقیاس‌گیری و تمرکززدایی راه‌اندازی شده و قادر است تا با استفاده از تکنیکی خاص به‌نام امضاهای حلقوی حریم شخصی بالایی را نیز برای افراد فراهم ‌کند. توسعه این ارز دیجیتالی کاملا براساس کمک‌های جامعه بود.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام خدمت ادمین عزیز سایت تکراتو میخاستم از شما درخاست کنم که مقاله ای راجب به استخراج بیت کوین از دارک وب بنویسید و بگویید که استخراج از دارک وب قانونی است یا نه ممنون.

    پاسخ