;
coinex

بررسی گوشی آنر 7 ایکس هواوی: هرآنچه از یک گوشی میان رده خوب می‌خواهیم!

بررسی گوشی هوشمند میان رده آنر 7 ایکس هواوی: هرآنچه از یک گوشی میان رده خوب می‌خواهیم!

آنر یکی از برترین برندهای گوشی سازی جهان است و تبحر خاصی در ساخت محصولات کارآمد و ارزان دارد. در این نوشتار به بررسی گوشی میان رده آنر 7 ایکس پرداخته‌ایم.

مقدمه

تقریبا همه منتقدان و کارشناسان دنیای گوشی سازی به این نتیجه رسیده‌اند که گوشی‌های برند آنر ارزش اقتصادی بالایی دارند. این سازنده در تلاش است که با تکیه بر فناوری منحصر بفرد شرکت هواوی گوشی‌های خوبی را با مشخصات کارآمد و قیمت‌های مطلوب وارد بازار کند. این کار چندان ساده نیست اما ظاهرا این سازنده پرتلاش چینی با عرضه گوشی آنر 7 ایکس آن را انجام داده است. در این مطلب به بررسی این گوشی هوشمند پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

آنر 7 ایکس

گوشی‌های جدید سری میت هواوی (میت 10 و میت 10 پرو) در دسته بندی گوشی‌های پرچمدار به عنوان محصولاتی شناخته شده‌اند که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارند و گوشی میت 10 لایت این سازنده نیز توانسته است همین شهرت را در دنیای گوشی‌های میان رده برای خود رقم بزند؛ در این میان آنر آمده است تا با عرضه مدل 7 ایکس که از نظر طراحی و مشخصات شباهت‌های زیادی به میت 10 لایت دارد، این محصول را به چالش بکشد.

بررسی آنر 7 ایکس

مشخصات

آنر 7 ایکس از سخت افزارهای زیر بهره می‌برد:

  • بدنه: یکپارچه فلزی با شیشه 2.5 بعدی جلویی
  • نمایشگر: آی پی اس ال سی دی 5.93 اینچی با رزولوشن 1080 پیکسلی، تراکم پیکسل 407ppi و پوشش محافظتی گوریلا گلس
  • پردازشگر: های سیلیکون کایرین 659 مجهز به 4 تراشه کورتکس A53 با سرعت کلاک 36GHz و 4 تراشه کورتکس A53 با سرعت کلاک 1.7GHz
  • واحد پردازش گرافیکی: مالی T830MP2
  • حافظه داخلی: 32 و 64 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD به طور هیبریدی
  • رم: 3 و 4 گیگابایتی
  • دوربین اصلی: دوگانه با سنسورهای 16 و 2 مگاپیکسلی و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص حالت و فیلم برداری 1080 پیکسلی در نرخ 30 فریم بر ثانیه. اندازه پیکسل و اندازه سنسور 16 مگاپیکسلی برابر با 25 µm و 1/2.9 اینچ
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم برداری 1080 پیکسلی در نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • سیستم عامل: اندروید 7 نوقا به همراه رابط کاربری اموشن 5.1
  • باتری: 3,340 میلی آمپر ساعتی غیرقابل دسترس
  • قابلیت‌های اتصالی: دو سیمکارته، ال تی ای Cat4 150/50 Mbps، وای فای g/b/n، بلوتوث 4.1، جی پی اس، GLONASS، رادیو اف ام و جک 3.5 میلی‌متری هدفون
  • ویژگی‌های خاص: اسکنر اثر انگشت و صدای DTS

آنر 7 ایکس شاید فاقد چند مشخصه خاص باشد اما در ایالات متحده با قیمت 200 دلار، 50 دلار ارزان‌تر از مدل 6 ایکس، عرضه می‌شود. قیمت این گوشی هوشمند در اروپا کمی گران‌تر است اما آنقدر نیست که کاربر را از خرید منصرف کند.

بدون شک هیچ گوشی هوشمندی بدون مشکل نیست و این امر در مورد آنر 7 ایکس هم صدق می‌کند. این گوشی هوشمند متاسفانه فاقد پورت یو اس بی نوع سی است و علاوه بر این، قابلیت اتصالی NFC هم ندارد. در مجموع می‌توان گفت که زیرمجموعه برتر هواوی حداکثر تلاش خود را به کار بسته است تا محصولی را با بالاترین ارزش اقتصادی ممکن در اختیار کاربران و طرفدارانش بگذارد.

داخل جعبه

داخل جعبه

7 ایکس در داخل یک جعبه مقوایی دو تکه ساده اما مقاوم گذاشته شده است و این همان مشخصه‌ای است که ارزش اقتصادی بالای این گوشی هوشمند را نشان می‌دهد. جعبه آنر 7 ایکس طراحی بسیار خاصی ندارد اما با یک رنگ آبی مایل به سبز زیبا تزیین شده است تا برجسته جلوه کند. وقتی که در این جعبه را باز می‌کنید با یک شارژر دیواری 10 واتی و کابل یو اس بی مواجه می‌شوید. متاسفانه این کابل از نوع میکرو یو اس بی است و به همین دلیل نمی‌تواند قابلیت‌های خاص کابل‌های جدید برگشت پذیر نوع سی را در اختیار شما بگذارد.

طراحی

Honor 7X از یک بدنه یکپارچه فلزی و صفحه شیشه‌ای جلویی بهره می‌برد. این مشخصات شاید برای یک گوشی میان رده زیادی باشند اما وجود آن‌ها بر ارائه یک محصول باکیفیت دلالت می‌کند. آنر 7 ایکس از هر نظر یک گوشی منحصر بفرد است و می‌تواند به راحتی توجه مثبت کاربران را به خود جلب کند. این گوشی هوشمند از انحناهایی زیبا بهره می‌برد و از این طریق آیفون 7 اپل را در ذهن شما تداعی می‌کند.

7 ایکس حس خوبی را به دستان شما منتقل می‌کند و علاوه بر این از مواد و کیفیت ساخت خوبی بهره می‌برد. این گوشی هوشمند مقاومت بسیار بالایی دارد و به ندرت زیر فشار خم می‌شود. آنر در گذشته هم گوشی‌های محکمی را عرضه کرده بود اما باید اعتراف کرد که 7 ایکس محکم‌ترین محصولی محسوب می‌شود که توسط این سازنده در این طبقه بندی عرضه شده است.

طراحی آنر 7 ایکس

استفاده از یک بدنه فلزی در ساخت آنر 7X باعث شده است که این گوشی هوشمند نتواند قابلیت شارژ وایرلس را پشتیبانی کند و به خطوط آنتن نیازمند باشد. با این حال باید به این نکته اشاره کرد که سازنده مشهور چینی توانسته است خطوط آنتن را به خوبی در آنر 7 ایکس به کار ببرد.

7 ایکس از یک شیشه جلویی 2.5 بعدی نیز بهره می‌برد. این شیشه نمای زیبایی به این گوشی هوشمند بخشیده و از نوع گوریلا گلس است. در زیر این شیشه یک نمایشگر 5.9 اینچی پیشرفته با نسبت تصویر 18 به 9 قرار دارد. این نمایشگر تصاویر را با رزولوشن فول اچ دی نشان می‌دهد. پایبند ماندن آنر به چنین فناوری در نمایشگر و خودداری کردن این سازنده در زمینه استفاده از پنل‌های ضعیف‌تر، یک حرکت ستودنی به شمار می‌آید.

حاشیه‌های جانبی نمایشگر آنر 7 ایکس بسیار باریک هستند به همین دلیل می‌توان گفت که این گوشی هوشمند در واقع با یک نمایشگر بدون حاشیه ساخته شده است. حاشیه‌های بالایی و پایینی هم ضخامت مناسبی دارند و ظاهر زیبایی را در این گوشی هوشمند ایجاد کرده‌اند. حاشیه بالایی نمایشگر آنر 7X یک دوربین سلفی، اسپیکر و لامپ ال ای دی اعلان را در خود جای داده است. حاشیه پایینی این نمایشگر هم لوگوی آنر را همانند لوگوی هواوی به تصویر کشیده است.

7 ایکس در دیواره جانبی سمت چپ خود به یک پورت سیمکارت عادی و یک پورت سیمکارت هیبریدی مجهز شده است. پورت هیبریدی امکان استفاده از یک کارت حافظه میکرو SD را به جای سیمکارت دوم برای شما فراهم می‌کند.

سازنده مشهور چینی در دیواره جانبی سمت راست 7 ایکس یک غلتانک صدا و در زیر آن یک کلید پاور را قرار داده است. هر دو ویژگی دسترسی آسانی دارند و با سبک طراحی مناسبی ساخته شده‌اند. 7 ایکس در قسمت فوقانی خود یک میکروفون کاهنده نویز ثانویه را قرار داده است. این گوشی هوشمند فاقد اسپیکر استریو است اما نباید انتظار داشت که محصولی در این رده قیمتی با اسپیکر استریو عرضه شود. گوشی هوشمند میان رده جدید آنر یک جک 3.5 میلی متری هدفون را هم در اختیار شما می‌گذارد.

سازنده چینی در پشت گوشی میان رده خود یک اسکنر اثر انگشت را نیز قرار داده است. این اسکنر از فناوری منحصر بفرد هواوی بهره می‌برد و مانند سایر سنسورهای امنیتی این سازنده، کارایی دقیق و مطلوبی دارد. اسکنر اثر انگشت Honor 7X همیشه فعال است و طبیعتا می‌تواند قفل این گوشی هوشمند را به راحتی باز کند.

یک نمایشگر 5.93 اینچی فول ویوو (FullView) عالی

آنر 7 ایکس مانند میت 10 لایت به یک نمایشگر 5.93 اینچی IPS LCD با نسبت تصویر 18 به 9 مجهز شده است. این پنل کارایی بسیار خوبی دارد و باعث خوشحالی است که سازنده چینی برای ساختن 7 ایکس از یک نمایشگر دارای رزولوشن ضعیف‌تر استفاده نکرده است. پنل 7 ایکس از تراکم تصویر 407ppi بهره می‌برد به همین دلیل می‌تواند تصاویر را با کیفیت بسیار خوبی نمایش دهد.

نمایشگر

با نگاهی به نتایج تست‌های موجود می‌توان گفت که آنر 7 ایکس دقیقا به همان نمایشگری که هواوی در ساخت میت 10 لایت استفاده کرده، مجهز شده است. این نمایشگر می‌تواند حداکثر روشنایی 458 نیت را در اختیار شما بگذارد.

آزمون و مشخصات صفحه نمایش گوشی های مختلف
آزمون و مشخصات صفحه نمایش گوشی های مختلف

حداکثر روشنایی این پنل شاید نسب به حداکثر روشنایی پنل میت 10 لایت به میزان ناچیزی کمتر باشد اما باید به این نکته اشاره کرد که این نمایشگر رنگ‌های سیاه را بهتر نشان می‌دهد و نسبت کنتراست بهتری نیز دارد. نمایشگر 7 ایکس از یک قابلیت تنظیم کننده خودکار میزان روشنایی نیز بهره می‌برد اما فاقد حالت اوردرایو حداکثر روشنایی خودکار برای تنظیم نور در هنگام استفاده از گوشی در زمان تابش مستقیم نور خورشید است. علی رغم چنین محدودیتی، 7 ایکس هنوز هم می‌تواند در خارج از محیط خانه کارایی خوبی را در اختیار شما بگذارد و محتویات نمایشگرش را به راحتی نشان دهد.

نسبت کنتراست تابش خورشید بر صفحه نمایش گوشی های مختلف
نسبت کنتراست تابش خورشید بر صفحه نمایش گوشی های مختلف

آنر 7 ایکس هواوی پروفایل رنگ بسیار سردی دارد و رنگ‌های سفید را به مقدار کمی به صورت آبی نشان می‌دهد اما دقت بسیار خوبی دارد و می‌تواند در حالت DeltaE، معادل 5.6 (میانگین) و 9.7 (حداکثر) رنگ‌ها را با دقت بالایی نشان دهد. این پنل همچنین می‌تواند به واسطه تنظیمات دستی و الگو‌هایی از پیش تعیین شده، امکان اصلاح رنگ‌های محتویات خود را نیز برای شما فراهم کند. برای این که بتوانید محتویات مورد نظر خود را با بهترین کیفیت ممکن مشاهده کنید، توصیه می‌کنیم که حالت DeltaE میانگین را بر روی مقدار 2.8 و حالت DeltaE حداکثر را بر روی مقدار 5.4 تنظیم کنید.

نمایشگر


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های میان رده ۲۰۱۸ : راهنمای خرید موبایل های زیر ۵۵۰ دلار!


عملکرد باتری

آنر 7x از نظر عملکرد باتری نیز شباهت بسیار زیادی به میت 10 لایت هواوی دارد زیرا همانند این گوشی هوشمند از یک باتری 3,340 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. از آنجایی که در هر دو دستگاه از یک نوع نمایشگر و تراشه استفاده شده است و تفاوت‌های نرم افزاری بسیار کمی نیز بین این دو محصول وجود دارد، باتری‌های این دو گوشی هوشمند نیز عملکرد نسبتا یکسانی را ارائه می‌کنند.

عملکرد باتری

7 ایکس می‌تواند با یک بار شارژ 77 ساعت روشن بماند و این رقم برای یک تراشه 16 نانومتری بیشتر از میانگین است. باتری به کار رفته در این گوشی هوشمند در تست‌های حالت آماده به کار، تماس و وب گردی نتایج بسیار خوبی را کسب کرده اما در تست پخش فیلم نتوانسته است رتبه بسیار خوبی را کسب کند.

در مجموع می‌توان گفت که تنها نقطه ضعف اصلی باتری آنر 7 ایکس عدم توانایی این باتری در پشتیبانی فناوری شارژ سریع است. شارژر 10 واتی استاندارد عرضه شده برای این گوشی هوشمند می‌تواند شارژ باتری آن را در مدت 30 دقیقه از صفر به 33 درصد برساند و آن را در مدت زمانی معادل 2.5 ساعت به طور کامل شارژ کند. البته با توجه به قیمت 200 دلاری 7 ایکس می‌توان گفت که این عملکرد به هیچ وجه مایوس کننده نیست. تست‌های سنجش مقاومت انجام شده بر روی باتری آنر 7 ایکس نشان داده‌اند که این باتری می‌تواند برای انجام کارهای روزانه عملکردی مشابه عملکرد باتری سایر گوشی‌های خوب عرضه شده در بازار را ارائه کند.

خروجی صوتی دقیق ولی نه چندان زیاد

آنر 7 ایکس می‌تواند در هر حالتی، از طریق اسپیکر خود یا هندزفری، صدا را با دقت بسیار خوبی پخش کند. در واقع تنها محدودیت این گوشی هوشمند از این نظر، زمانی ظاهر می‌شود که مکالمه متقابل استریو در جریان است؛ به این نحو که در این حالت دقت صدا از میزان حداکثر به میزان متوسط کاهش پیدا می‌کند. شدت صدای 7 ایکس در هر حالت پخش چندان زیاد نیست و در رده متوسط قرار می‌گیرد. به همین دلیل منتقدان نتوانسته‌اند بیشترین امتیاز را از نظر قابلیت‌های صوتی به آنر 7 ایکس بدهند. با این حال اگر از هدفون‌های دارای مقاومت صوری زیاد استفاده نمی‌کنید این محدودیت نیز کیفیت صدای مورد نظر شما را به مقدار زیادی کاهش نمی‌دهد.

اسپیکر

آنر 7 ایکس مانند هواوی میت 10 لایت تنها یک اسپیکر دارد و باید به این نکته نیز اشاره کرد که اسپیکرهای به کار رفته در این دو محصول نیز عملکرد مشابهی دارند؛ البته 7 ایکس برخلاف میت 10 لایت از فناوری صوتی DTS هم بهره می‌برد، اگرچه که میزان سودمندی این بهینه سازی را قدرت جک هدفون نشان می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت که اسپیکر به کار رفته در 7 ایکس شدت صدای خوبی را در قبال پرداخت یک گوشی میان‌رده با برچسب قیمت 200 دلاری ارائه می‌کند.

مقایسه اسپیکر و کیفیت صدای گوشی های مختلف
مقایسه اسپیکر و کیفیت صدای گوشی های مختلف

رابط کاربری اموشن 5.1 در کنار سیستم عامل اندروید 7 نوقا

سیستم عامل اندروید 7 نوقا در کنار رابط کاربری اموشن 5.1 ترکیبی است که هواوی و آنر بارها از آن در ساخت محصولات خود استفاده کرده‌اند. این ترکیب ویژگی خاصی ندارد اما نباید اینگونه برداشت کرد که کاربر کارایی نامطلوبی را در استفاده از 7 ایکس یا هر دستگاه دیگری که به این سیستم عامل و رابط کاربری مجهز است، دریافت می‌کند.

رابط کاربری اموشن روز به روز به واسطه بهینه سازی‌های مختلف بهتر می‌شود و ویژگی‌هایی نظیر مدیریت بهتر قدرت رم، تشخیص ارتقاء یافته فرامین لمسی اشتباهی و دقت لمسی بیشتر، از جمله مشخصه‌هایی هستند که به این رابط کاربری اضافه شده‌اند. هواوی و آنر تعداد نرم افزارهای سنگین رابط کاربری خود را نیز کاهش داده‌اند؛ البته در این سفت افزار، هنوز هم نرم افزارهایی برای حذف شدن وجود دارد.

همان طور که گفته شد رابط کاربری اموشن 5.1 به ویژگی‌های خوبی مجهز شده است. برای مثال این پلت فرم ترکیبی هم‌اکنون می‌تواند امکان استفاده از کشوی نرم افزاری را به طور آپشنال در اختیار کاربر بگذارد. شما می‌توانید در صورت تمایل از کشوی نرم افزاری استفاده کنید یا این ویژگی را غیرفعال نمایید. همچنین هم‌اکنون کاربر می‌تواند آرایش آیتم‌های نمایش داده شده بر روی گوشی خود را نیز هرگونه که می‌خواهد، تغییر دهد.

سیستم عامل اندروید 7 نوقا و رابط کاربری اموشن 5.1، ویژگی‌های آپشنال دیگری را نظیر امکان تنظیم آرایش آیتم‌های صفحه نمایش و ابزارهای جستجوی پیشرفته نیز در اختیار کاربر می‌گذارند. با کمک این ترکیب نرم افزاری، شما همچنین می‌توانید ابزارهای کنترلی نوار ناوبری را همان گونه که می‌خواهید تنظیم کنید. همچنین سازنده چینی موتورهای پیش زمینه‌ای را فراموش نکرده و انواع مختلفی از آن‌ها را نیز به طور رایگان در اختیار کاربران و طرفدارانش قرار داده است.

آنر 7 ایکس از حالت نمایش چند قسمتی تصویر نیز بهره می‌برد. این ویژگی فضای بیشتری از صفحه نمایش را در اختیار شما می‌گذارد اما باید به این نکته اشاره کرد که هنوز هم نرم افزارهایی وجود دارند که این قابلیت را پشتیبانی نمی‌کنند. قابلیت‌های منحصر بفرد برای مدیریت اعلان‌ها و انرژی باتری، فرامین لمسی جدید، میانبرهای سریع به ابزارهای کنترلی شناور، امکان استفاده از رابط کاربری با یک دست و چند نرم افزار دوگانه، از دیگر ویژگی‌های برجسته رابط کاربری اموشن 5.1 هستند.

کارایی

آنر 7 ایکس مانند میت 10 لایت به پردازشگر کایرین 659 مجهز شده است و به همین دلیل کارایی مشابهی دارد. این دو گوشی هوشمند توانسته‌اند در تست‌های بنچمارک عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهند. کایرین 659 یک پردازشگر هشت هسته‌ای است. این پردازشگر 4 هسته 1.7GHz کورتکس ای 53 را برای انجام کارهای سبک و 4 هسته 2.36GHz کورتکس ای 53 را برای انجام کارهای سنگین در اختیار شما می‌گذارد. در این قسمت نتایج برخی از تست‌های آنر 7 ایکس را ارائه کرده‌ایم (امتیاز بالاتر بهتر است).

گیک بنچ 4 (چند هسته‌ای)

گیک بنچ 4 (چند هسته‌ای) 

گیک بنچ 4 (تک هسته‌ای)

گیک بنچ 4 (تک هسته‌ای)

نتایج فوق نشان می‌دهند که گوشی میان رده محبوب آنر توانسته است امتیازات خوبی را کسب کند. در این بررسی امتیازات کسب شده، تست‌های گیک بنچ 4 چند گوشی برتر قدیمی را نیز به منظور ارائه یک مقایسه بهتر ذکر کرده‌ایم. شیائومی ردمی نوت 4 یکی از برترین گوشی‌هایی است که در این رده بندی قرار دارد. این گوشی هوشمند از پردازشگر هلیو ایکس 20 بهره می‌برد. نتایج ارائه شده عملکرد پردازشگر کایرین 659 را نسبت به گوشی‌های دارای پردازشگرهای هلیو پی 20 و اسنپدراگون 630 نیز نشان می‌دهند.

بیس مارک او اس 2.0

بیس مارک او اس 2.0

پردازشگر کایرین 659 آنر 7 ایکس همان طور که انتظار می‌رفت، توانست در این تست نتایج خوبی را در سرعت کلاک 100Mhz کسب کند و تراشه کایرین 658 هواوی پی 10 لایت را شکست دهد اما باید به این نکته اشاره کرد که عدم استفاده از تراشه وای فای 5GHz در این پردازشگر یک محدودیت برای آن محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: با بهترین گوشی های هواوی آشنا شوید؛ برندی برای همه سلیقه‌ها!


علاوه بر این باید در نظر داشت که این تراشه 16 نانومتری از نظر کارایی و راندمان هم نسبت به تراشه 14 نانومتری شرکت کوالکام در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد، اگرچه می‌تواند کارهای سنگین را تقریبا بدون هیچ مشکلی انجام دهد.

آنتوتو 6

آن تو تو 6

کایرین 659 می‌تواند در کنار رم 3 یا 4 گیگابایتی آنر 7 ایکس، به راحتی کارها و فرامین روزمره شما را انجام دهد؛ اما زمانی که بحث از راندمان واحد پردازش گرافیکی این گوشی هوشمند به میان می‌آید، رتبه گوشی میان رده جدید آنر کمی افت می‌کند.

جی اف ایکس 3.1 منهتن (نمایشگر روشن)

جی اف ایکس 3.1 منهتن (نمایشگر روشن) 

جی اف ایکس 3.1 کار سنس (نمایشگر روشن)

 جی اف ایکس 3.1 کار سنس (نمایشگر روشن)

هواوی و تراشه های سیلیکون این سازنده، راه بسیار طولانی و پرفراز و نشیبی را برای کسب موقعیت کنونی خود پیموده‌اند اما باید در نظر داشت که آنر 7 ایکس تنها دو هسته مالی T830 را در خود دارد و به همین دلیل در انجام کارهای گرافیکی پیشرفته کمی با مشکل روبرو می‌شود.

بیس مارک ایکس

 بیس مارک ایکس

باید اعتراف کرد بیشتر رقبای 7 ایکس که با قیمتی مشابه وارد بازار شده‌اند در این تست نتوانسته‌اند نتایج بهتری را ارائه کنند؛ البته این گفته در مورد گوشی‌هایی خاص مانند اچ تی سی یو اولترا صدق نمی‌کند اما در صورتی که به بازی کردن با گوشی‌های همراه علاقمند هستید، پردازشگر میان رده جدید کوالکام می‌تواند عملکرد بهتری را در مقایسه با کایرین 659 در اختیار شما بگذارد. در مجموع باید به این نکته اشاره کرد که به جز در مواردی که کاربر باید چند کار را به طور همزمان با گوشی خود انجام دهد، آنر 7 ایکس می‌تواند به دلیل داشتن موتورهای ارتقاء یافته اجرا کننده بازی، کارایی خوبی را ارائه کند.

قدرت دوربین و کیفیت تصویر

قدرت دوربین و کیفیت تصویر

آنر 7 ایکس برخلاف پسر عموی خود، میت 10 لایت، فاقد مقام‌های خاصی مانند “اولین گوشی مجهز به 4 دوربین جهان” در زمینه عکاسی است، اما این محدودیت ظاهری فقط به دلیل نداشتن یک سنسور ثانویه دوربین سلفی به این محصول نسبت داده شده است. به این نحو که هر دو گوشی از یک دوربین اصلی دوگانه مشابه استفاده می‌کنند.

آنر 7X از یک دوربین دوگانه اصلی با سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی دارای اندازه پیکسل 1.25µm، اندازه سنسور 1/2.9 اینچ و قابلیت تشخیص فوکوس خودکار در کنار یک سنسور ثانویه 2 مگاپیکسلی مجهز به فلش ال ای دی بهره می‌برد. این ترکیب کارایی خوبی دارد اما نمی‌تواند با ترکیب سنسورهای دوربین اصلی گوشی‌هایی مانند هواوی پی 10، میت 10، میت 10 پرو یا حتی آنر 9 برابری کند.


بیشتر بخوانید: اختصاصی تکراتو: بررسی هواوی آنر ۹؛ پرچمداری مقرون به صرفه


سنسور ثانویه 2 مگاپیکسلی به کار رفته در آنر 7 ایکس تنها به منظور ایجاد عمق تصویر بیشتر در حالت عکس برداری پرتره و بهبود جزییات تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی گوشی در شرایط کم نور اضافه شده است، از این رو شما نمی‌توانید از آن برای گرفتن تصویر استفاده کنید. باید به این نکته نیز اشاره کرد که این سنسور در حالت عکس برداری پرتره و هنگام عکاسی در شرایط کم نور تاثیر بسیار کمی بر روی کیفیت عکس دارد.

رابط اپلیکیشن دوربین آنر 7 ایکس به رابطی که در گوشی‌های سری میت 10 و پی 10 هواوی به کار رفته است، شباهت دارد. در این رابط نرم افزاری نیز آپشن‌های مختلف در منوهای برنامه مخفی شده‌اند و شما می‌توانید هنگام فعال بودن حالت تصویر برداری پرتره، با حرکت دادن صفحه نمایش به سمت چپ یا راست به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

منو اصلی همه حالت‌های تصویر برداری نظیر فوتو، اچ دی آر، پانوراما، پرو، لایت پینتینگ و … را در خود دارد. نرم افزار دوربین آنر 7X همچنین به یک منو تنظیمات پیشرفته نیز مجهز شده است و شما می‌توانید با حرکت دادن صفحه نمایش داده شده از بالا به پایین به این منو دسترسی پیدا کنید.

7 ایکس برای نشان دادن ویژگی‌های دوربین دوگانه اصلی خود چندان خجالتی نیست. رابط کاربری اصلی دوربین این گوشی هوشمند یک میانبر سریع را برای دسترسی داشتن به حالت تنظیمات دستی دیافراگم و عکس برداری پرتره در اختیار شما می‌گذارد. در آنر 7 ایکس افکت بوکه حالت تصویر برداری پرتره به صورت یک سوییچ به همراه یک فیلتر قابل تنظیم میزان زیباسازی تصویر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و شما می‌توانید از این ترکیب به هر نحوی که می‌خواهید استفاده کنید. دوربین اصلی 7 ایکس می‌تواند تصاویر بسیار خوبی را از صورت اشخاص بگیرد. این دوربین همچنین در صورتی که کمی تامل داشته باشید، می‌تواند از اشیاء مختلف هم عکس‌های خوبی را ثبت کند.

نرم افزار دوربین هواوی یک حالت عکس برداری دستی (حرفه‌ای) را نیز به همراه امکان تنظیم آپشن‌هایی مانند فوکوس دستی، سرعت شاتر (تا 8 ثانیه)، پایدارسازی بصری تصاویر و … به شما هدیه می‌کند. باید به این نکته هم اشاره کرد که رابط دوربین پرو نیز کاربرد آسانی دارد.

کیفیت تصویر

تصاویری که با دوربین آنر 7 ایکس در هنگام روز برای نگارش این بررسی گرفته شدند، راضی کننده هستند اما نمی‌توانیم برای توصیف آن‌ها از صفت “منحصر بفرد” استفاده کنیم. دوربین این گوشی هوشمند نیز مانند دوربین میت 10 لایت می‌تواند حد متوسطی از جزییات تصاویر را نشان دهد.

عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی هوشمند کمی نویزدار هستند، به این نحو که جزییات مصنوعی زیادی در فضاهایی یکنواخت مانند آسمان در تصاویر ایجاد می‌شود.

کیفیت تصویر

رنج دینامیکی دوربین نیز چندان عریض نیست اما رنگ‌های تصاویر بسیار طبیعی هستند، با این حال اگر به دنبال تصاویری واضح‌تر و دارای کنتراست بیشتر هستید، دوربین آنر 7 ایکس نمی‌تواند شما را راضی کند. دوربین آنر 7 ایکس می‌تواند یک حالت اچ دی آر دستی را نیز در اختیار شما بگذارد اما شما باید با اعمال کردن یک فرمان لمسی و فعال کردن یک سوییچ از این قابلیت استفاده کنید. این دوربین علاوه بر این می‌تواند در حالت عکس برداری خودکار کارایی خوبی را از نظر میزان جزییات تصویر در سایه‌ها و مکان‌های دارای نور مناسب ارائه کند.

قابلیت اچ دی آر دوربین آنر 7X تاثیر بسیار زیادی در کیفیت عکس ندارد. این ویژگی تنها در شرایطی به شما کمک می‌کند که مطمئن هستید که اچ دی آر در بهبود کیفیت تصویر در آن وضعیت خاص تاثیر گذار است.

در این قسمت می‌توانید کارایی دوربین آنر 7 ایکس را با دوربین چند گوشی دیگر مقایسه کنید.

کارایی دوربین آنر 7 ایکس

سنسور ثانویه دوربین اصلی 7 ایکس در شرایط کم نور تاثیر بسیار کمی در بهبود کیفیت تصاویر دارد؛ می‌توان گفت که کارایی این سنسور در قبال قیمت پرداختی 200 دلاری 7 ایکس قابل قبول است ولی منحصر بفرد نیست.

کارایی دوربین آنر 7 ایکس در شرایط کم نور

حالت تصویر برداری پانوراما نیز کارایی خوبی دارد و می‌تواند به طور خودکار حالت عکس برداری را بین پرتره و دورنما (landscape) تغییر دهد. در هنگام تصویربرداری پرتره طول عکس‌های پانوراما به بیش از 3,000 پیکسل می‌رسد. عکسی که در این قسمت مشاهده می‌کنید با این حالت عکس برداری گرفته شده و حجمی در حدود 20 مگاپیکسل دارد. در مجموع می‌توان گفت که آنر 7 ایکس در این حالت تصاویر بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

دیافراگم متغیر

آنر و هواوی از نام دیافراگم عریض (Wide aperture) برای نامیدن حالت دیافراگم متغیر در گوشی‌های خود استفاده کرده‌اند. این ویژگی در گوشی 7 ایکس آنر برای بهبود کیفیت تصاویر، اطلاعات مرتبط با عمق تصویر سنسور 2 مگاپیکسلی را مورد استفاده قرار می‌دهد و از این طریق پیش زمینه تصویر را شبیه سازی می‌کند. شما می‌توانید این مشخصه را بین f/0.95 تا f/16 تنظیم کنید.

در هنگام استفاده از این حالت تاثیر اعمال شده چندان عالی نیست و تصاویر گرفته شده دقت پیکسل زیادی ندارند. می‌توان گفت که میت 10 پرو عملکرد بسیار بهتری را در جداسازی هدف عکس برداری از پیش زمینه ارائه می‌کند. در هنگام تصویر برداری با آنر 7 ایکس این افکت بیشتر به صورت دایره‌ای اعمال می‌شود و نواحی کوچک دارای جزییات بیشتر، عمدتا در مرکز عکس قرار می‌گیرند. به طور کلی می‌توان گفت که دوربین 7 ایکس کنترل خوبی بر روی رنگ آبی دارد و کاربر را قادر می‌سازد که با کمی تامل عکس‌های بسیار خوبی را ثبت کند.


بیشتر بخوانید: برترین تکنولوژی های موبایلی مورد انتظار در سال ۲۰۱۸


حالت عکس برداری پرتره

حالت عکاسی پرتره ویژگی دیافراگم متغیر را با فیلترهای زیباسازی تصویر ترکیب می‌کند. همان طور که گفته شد با خریدن آنر 7X شما می‌توانید از افکت محو کننده در کنار هر مقداری از فیلترهای زیباسازی استفاده کنید.

حالت عکس برداری پرتره

اثر بوکه نسبت به اثر محوسازی حالت عکس برداری دیافراگم عریض عملکرد بهتری دارد. این قابلیت تا حد خاصی به توانایی تشخیص چهره نیز مجهز است. ترکیب ارائه شده کارایی منحصر بفردی ندارد اما در مجموع مناسب است.

آنر 7 ایکس فاقد سنسور ثانویه دوربین سلفی میت 10 لایت است اما می‌تواند قابلیت عکس برداری پرتره را با کارایی بسیار خوبی به طور نرم افزاری برای گرفتن عکس‌های سلفی در اختیار شما بگذارد.

حالت عکس برداری پرتره

عکس‌های سلفی

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی آنر 7 ایکس می‌تواند بدون نیاز به حالت عکس برداری پرتره کارایی بسیار خوبی را ارائه کند. این دوربین جزییات و رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. فیلترهای زیباسازی دوربین سلفی آنر 7 ایکس نیز عملکرد بسیار خوبی دارند و تصاویر را با جزییات خوبی نشان می‌دهند.

سلفی

دوربین فیلم برداری

آنر 7 ایکس تنها می‌تواند با حداکثر مقدار 1080 پیکسل و حداکثر نرخ 30 فریم بر ثانیه از مناظر مورد نظر شما فیلم بگیرد. این دوربین فاقد توانایی فیلم برداری 4 کی یا 1080 پیکسلی در نرخ 60 فریم بر ثانیه است. این محدودیت به احتمال زیاد یکی از نقاط ضعف اصلی این دوربین محسوب می‌شود، با این حال اگر قیمت آنر 7 ایکس و موقعیت سایر گوشی‌های مشابه (بجز شیائومی می 1) را در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که نباید از این گوشی‌های هوشمند انتظار ارائه توانایی فیلم برداری یو اچ دی را داشته باشیم؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که فقدان سنسور ثانویه دوربین سلفی محدودیت بسیار شدیدی برای آنر 7 ایکس محسوب نمی‌شود و تنها بر مجهز نبودن این گوشی هوشمند به یک تراشه اضافی دلالت می‌کند.

آنر 7 ایکس کلیپ‌های تصویری را در یک فایل ام پی 3 با فرمت AVC و نرخ 17Mbps و فایل‌های صوتی را با نرخ خوب 192Kbps به صورت استریو ضبط می‌کند. کیفیت فیلم‌های دوربین آنر 7 ایکس چندان زیاد نیست. تصاویر دوربین این گوشی هوشمند نیز کیفیت تصاویر سایر گوشی‌های میان رده را ندارند. رنج دینامیکی نیز چندان قابل تمجید نیست اما نویز تصاویر و فیلم‌ها کم است و رنگ‌ها و کنتراست در حد بسیار خوبی قرار دارند.

دوربین فیلم برداری

رقابت

آنر 7 ایکس در این بررسی توانست کارایی خوبی را از خود نشان دهد. این گوشی هوشمند یک موبایل میان رده قدرتمند با کیفیت ساخت خوب و کارایی کلی مطلوب است، با این حال تعداد زیادی از منتقدان ترجیح داده‌اند که خرید این گوشی هوشمند را به عنوان برترین موبایل میان رده جهانی توصیه نکنند.

رقابت

آنر 7 ایکس هم‌اکنون در بازارهای مختلف جهانی با قیمت‌های متفاومتی عرضه می‌شود. این گوشی هوشمند هم‌اکنون در ایالات متحده با قیمت 200 دلار عرضه می‌شود اما در بعضی از کشورهای اروپایی با قیمتی بین 305 تا 367 دلار عرضه شده است.

تعداد گوشی‌هایی که در این رنج قیمتی با چنین نسبت تصویری عرضه شده‌اند، چندان زیاد نیست مخصوصا اگر بخواهید تنها گوشی‌های چینی را مد نظر بگیرید. ویوو V7 و V7 پلاس دو مورد از گوشی‌هایی هستند که در این رنج قیمتی با این نسبت تصویر عرضه شده‌اند. هر دو گوشی کارایی بهتری دارند اما این پارامتر مثبت را در ازای محدودیت‌هایی نظیر نمایشگر دارای رزولوشن کمتر و دوربین اصلی تک سنسوری در اختیار شما می‌گذارند.

این موقعیت در مورد اوپو اف 5 هم صدق می‌کند. دوربین اصلی این گوشی هوشمند به لنزهای f/1.8 مجهز است و به همین دلیل در هنگام شب عکس‌های بهتری را ثبت می‌کند اما بررسی‌های انجام شده نشان داده‌اند که اف 5 با محدودیت‌هایی در زمینه بزرگ نمایی تصویر مواجه است.

اگر به دنبال محصولی در همین رده قیمتی هستید که محبوبیت بیشتری در بازار غرب داشته باشد، ال جی کیو 6 گزینه خوبی برای شما محسوب می‌شود. این گوشی هوشمند در مجموع یک انتخاب خوب به شمار می‌آید اما به یک نمایشگر کوچک‌تر 5.5 اینچی مجهز شده است.

اگر نسبت تصویر 18 به 9 را کنار بگذاریم، می‌توانیم انتخاب‌های دیگری را نیز در نظر بگیریم. در این میان شیائومی می ای 1 یک گوشی منحصربه‌فرد است زیرا پارامترهای مثبتی مثل قدرت عالی، باتری کارآمد و کیفیت ساخت خوب را در کنار ابزارهای مناسبی برای عکس برداری در حالت پرتره در اختیار شما می‌گذارد. این گوشی هوشمند علاوه بر این از سیستم عامل اندروید وان و بروزرسانی‌های سریع این پلت فرم نیز بهره می‌برد.

اگر چبه فبلت‌ها علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم که می مکس 2 شیائومی را انتخاب نمایید. این گوشی هوشمند به یک نمایشگر 6.44 اینچی بزرگ و باتری مناسب مجهز شده است به همین دلیل می‌تواند کارایی خوبی را در اختیار شما بگذارد.

حرف آخر

اگر به دنبال یک گوشی مدرن اولترا واید هستید و نمی‌خواهید بهای زیادی را برای خریدن آن بپردازید، به سختی می‌توان گفت که انتخابی با ارزش‌تر از آنر 7 ایکس برای شما وجود دارد. با این حال اگر بخواهید فاکتورهای مالی را نیز در نظر بگیرید، می‌توانید گوشی‌های دیگری را نیز به لیست خرید خود اضافه نمایید. اگر فاکتور خاص دیگری برای شما وجود ندارد، هواوی میت 10 لایت نیز گزینه بسیار خوبی خواهد بود.

در مجموع می‌توان گفت که آنر 7 ایکس، اگرچه ظاهر چندان خاصی ندارد، اما یک گوشی قدرتمند همه کاره است. این گوشی هوشمند کارایی خوبی دارد و با قیمت مناسبی نیز در بازار خرید و فروش می‌شود؛ محصولی که چیزی بیشتر از ویژگی‌های خود ندارد اما باز هم می‌تواند کارهای روزمره شما را به راحتی انجام دهد و یک انتخاب خوب نیز محسوب می‌شود.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت عالی
  • نمایشگر اولترا واید منحصر بفرد
  • باتری قدرتمند
  • کارایی خوب
  • سیستم عامل و رابط کاربری مجهز
  • دوربین خوب با حالت تصویر برداری پرتره کارآمد، ابزارهای کنترلی دستی پیشرفته و حالت‌های عکاسی کاربردی
  • اسکنر اثر انگشت دقیق و سریع

نقاط ضعف:

  • عدم توانایی پشتیبانی NFC و وای فای 5GHz
  • نداشتن قابلیت شارژ سریع باتری

.

بیشتر بخوانید:

 

منبع: gsmarena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر