;
coinex

اخذ عوارض از بازی های خارجی با هدف حمایت از تولید داخلی !

اخذ عوارض از بازی های خارجی با هدف حمایت از تولید داخلی !

به نظر می‌رسد که علت اخذ عوارض از بازی‌های خارجی، حمایت از تولید داخلی باشد زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران در فکر واردات بازی‌های خارجی به جای حمایت از تولید داخل هستند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام نموده است که اخذ عوارض از بازی‌های خارجی با هدف اصلاح زیست‌بومی است که در آن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به جای حمایت از تولید داخلی به سمت واردات بازی‌های خارجی می‎روند.

هدف از اخذ عوارض از بازی‌های خارجی چیست؟

حسن کریمی قدوسی در مورد علت دریافت عوارض از بازی‌های خارجی و ایجاد رانت سخن گفت و اعلام نمود که اینکه اخذ عوارض از بازی‌های خارجی بتواند باعث ایجاد رانت و فساد شود بستگی به عملکرد بنیاد دارد. به گفته وی بنیاد ملی بازی‌ها در کشور هر ساله بودجه‌ای از دولت  دریافت می‌کند که اگر عملکردی مناسب نداشته باشد باعث فساد می‌شود.  وی تاکید نمود که آنها از دغدغه‌هایی که در بخش خصوصی وجود دارد آگاهند اما متاسفانه در کشور یک فضای بی‌اعتماد وجود دارد که باعث شده تا بخش خصوصی و مردم به وعده‌هایی که داده می‌شود، اعتماد نکنند.

وی در ادامه در مورد حمایت از تولید داخلی سخن گفت و اعلام نمود که آنها به بازی‌سازها پیشنهاد داده‌اند تا خانه بازی را مستقل از بنیاد ایجاد کنند که از طریق آن نیز کارگروهی انتخاب شود و خود آنها ناظر بر هزینه‌ کرد این عوارض باشند. به گفته وی منظور از ایجاد این خانه و ارائه این پیشنهاد این است که بنیاد در وظایف خود کوتاهی نمی‌کند و خیالش از بابت اینکه این پول چگونه هزینه خواهد شد راحت است. کریمی تاکید نمود که قرار نیست این هزینه صرف مخارج بنیاد گردد.

شرح برنامه حمایتی بنیاد از بازی‌سازها ضروری بود!

مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام نمود که آنها برای سال آینده ۱۱.۵ میلیارد تومان بودجه در اختیار دارند که این میزان به صورت مستقیم از طرف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد داده می‌شود. وی در ادامه علاوه بر پرداختن به موضوع حمایت از تولید داخلی در مورد انتقادی که به بنیاد وارد بود سخن گفت و ادامه داد که در این زمینه  اعلام شده است که بنیاد بایستی زودتر در مورد حمایتش از بازی‌سازها صحبت می‌کرده است.

کریمی اعلام نمود که بنیاد به صورت مشخص دارای دو پروژه کلان است که قرار است از محل این عوارض حمایت‌هایی اتفاق ‌افتد. وی تاکید نمود که مازاد بر این دو روش، اگر قرار باشد حمایت‌های دیگری نیز صورت گیرد مربوط به کارهای زیرساختی از جمله آموزش‌های بین‌المللی خواهد بود.

بررسی برنامه‌های بنیاد برای حمایت از بازی‌سازان داخلی

کریمی در ادامه توضیحات خود در مورد حمایت از تولید داخلی و پروژه‌هایی که بنیاد در نظر دارد اعلام نمود که یکی از پروژه‌ها هرم حمایت نام دارد که بنیاد از یک سال پیش در حال فعالیت بر روی آن است. وی در این مورد اعلام نمود که این پروژه یک سیستم شفاف برای حمایت از بازی‌سازان است که قرار است بسته به عملکرد و شاخص‌های آنها ارزیابی شود. یعنی اینکه آن شرکت چند سال است تشکیل شده است، چه بازی‌هایی ساخته است، این بازی‌ها چند بار دانلود شده‌اند و چقدر فروش داشته‌اند و … . این شاخص‌ها برای هر شرکتی اندازه‌گیری می‌شوند و به این روش آن شرکت در این هرم رتبه می‌گیرد و متناسب با رتبه‌ای که به دست آورده است مورد حمایت‌های مالی و زیرساختی قرار خواهد گرفت.

کریمی تاکید نمود که هر کدام از شرکت‌های بازی‌سازی داخلی می‌توانند تحت پوشش قرار گیرند اما لازم است در ادامه، شرکت آنها رشد کند، یعنی تا وقتی که شرکت آنها رشد نکند، حمایت دیگری از آنها صورت نخواهد گرفت. وی این امر را به معنای تشویق شرکت‌ها برای رشد کردن دانست.

کریمی در مورد راه دوم حمایت از تولید داخلی اعلام نمود که آنها ناشرهایی را برای شرکت‌هایی که قصد دارند بازی‌های ایرانی خود را به خارج صادر کنند، براساس یک سری شاخص انتخاب می‌کنند. به گفته وی برای این امر ناشرها لازم است یک حساب در خارج از کشور داشته باشند و اعلام کنند که می‌خواهند بازی خود را در خارج از کشور منتشر کنند. در ادامه بنیاد نیز در ابتدا در داخل کشور بازی را همراه با متخصصان بازی بررسی می‌کند. در ادامه هیاتی ۱۰ نفره از داورهای بین‌المللی بازی را بررسی می‌کنند که آیا مناسب مارکت کشورهای خارجی هست یا نه.

معافیت مالیاتی، تاثیری در تفکیک ایرانی و خارجی ندارد!

مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه صحبت‌هایش در مورد اینکه چرا برای حمایت از تولید داخلی روش معافیت مالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود اعلام نمود که قانونی در کشور وجود دارد که براساس آن معافیت مالیات بر ارزش افزوده، مربوط به کالاهاست نه مربوط به ایرانی یا خارجی بودن. یعنی به گفته وی اگر قرار باشد بازی داخلی معاف از مالیات بر ارزش افزوده گردد، بازی خارجی هم معاف خواهد شد که این امر به نفع ناشران بازی‌های خارجی خواهد بود. بنابراین معاف کردن بازی‌ها از مالیات بر ارزش افزوده شامل بازی خارجی هم خواهد شد.

حمایت از تولید داخلی با اخذ عوارض از بازی‌های خارجی

کریمی همچنین در مورد حمایت از تولید داخلی با اخذ عوارض از بازی‌های خارجی سخن گفت و اعلام نمود که علت اصلی این امر، بهبود فضای کسب‌وکار و زیست بوم داخلی است. به گفته وی بعضی از افراد اعلام کرده‌اند که این کار باعث خراب شدن زیست‌بوم می‌شود اما هم اکنون  هم زیست‌بوم درستی وجود ندارد. وی دلیل دوم اخذ عوارش را، حمایت اقتصادی از صنعت عنوان نمود.

به گفته کریمی فضای کسب‌وکار باید به صورتی باشد که  سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در داخل و حمایت از تولید داخلی داشته باشند و دولت‌ها در این امر دخالت نداشته باشند. به گفته وی در زیست‌بوم فعلی کشور، اگر سرمایه‌گذار بخواهد وارد ساخت بازی شود، باید برای فروش یک بازی، حداقل ۵۰۰ میلیون تومان در یک الی دو سال سرمایه گذاری کند، پس در این حالت به سرمایه خوبی نیاز است، زیرا حقوق و دستمزد باید پرداخت شود، ریسک خوب و بد شدن بازی وجود دارد.

سرمایه‌گذارها به دنبال واردات بازی خارجی هستند!

مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام نمود که در هر دو روش سرمایه‌گذاری داخلی و واردات بازی‌های خارجی، یک مالیات پرداخت می‌شود، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده، ۳۰ درصد سهم مارکت داخلی و مابقی نیز سود ناشر خواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی به گفته کریمی سرمایه‌گذار مطمئنا واردات بازی خارجی را انتخاب می‌کند. کریمی اعلام نمود که این شرایط نشان دهنده خراب بودن زیست‌بوم است و نشان می‌دهد که ممکن است در آینده‌ای نزدیک هیچ تولیدی وجود نداشته باشد. وی تاکید نمود که هدف از اخذ عوارض از بازی‌های خارجی، ایجاد یک تفاوت اقتصادی بین بازی داخلی و کسی است که قصد دارد تا بازی خارجی وارد کند. وی ادامه داد که بازی‌سازان داخلی باید بدانند که آنها حداقل ۱۰ درصد کمتر مالیات پرداخت می‌کنند.

کریمی ادامه داد که در کشور بازار محلی وجود دارد که کاربران آن مردم ایران هستند و با ریال نیزخرید می‌کنند. به گفته وی کشور ایران جزو استثنائات است که توانسته برای خود بازار محلی داشته باشد. زیرا به گفته وی بازار محلی اکثر کشورها به بازار جهانی وصل است اما ایران به دلیل تحریم‌ها و شرایط سخت سیاسی که بر آن حاکم است، در گوگل و اپ‌استور طراحی نشده و سیستم مالی کشور نیز به دلیل تحریم‌ها از بازار جهانی جدا است.

وی در ادامه سخنانش در مورد بازار داخلی اعلام نمود که کشوری مانند چین خود را از بازار جهانی جدا کرده زیرا جمعیت زیادی دارد و اگر داخل کشور چیزی تولید کند، می‌داند که مصرف‌کننده‌ در داخل کشور وجود دارد. به گفته وی چین خود چنین شرایطی را انتخاب کرده است اما این امر در اینجا حالت تحمیلی دارد. وی ادامه داد که بازار داخلی کشور محدودیت‌هایی دارد اما بازارهای داخلی هر کشور دیگری ضابطه‌مند است به گفته وی نمی‌توان بازارهای داخلی یک کشور را با بازارهای جهانی کشورهای مختلف مقایسه نمود.

عرضه نابرابر بازی‌های ایرانی در خارج از کشور

مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین به مسئله حمایت از تولید داخلی اشاره کرد و شرایط نابرابر عرضه بازی‌های ایرانی در خارج کشور در مقایسه با بازی‌های خارجی را نیز مورد توجه قرار داد. کریمی اعلام نمود که اینکه یک بازی خارجی بتواند بدون داشتن نمایندگی و بدون پرداخت عوارض، در داخل کشور مانند بازی‌های ایرانی منتشر شود فقط ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳۰ درصد هزینه مارکت را بدهد، شرایط برابری نیست و بازی‌ساز ایرانی در این شرایط نابرابر، قدرت رقابت ندارد.

به گفته کریمی بازی ساز ایرانی قادر به انتشار بازی خود در خارج از کشور نیست زیرا کشور ایران کشوری پیشرفته نیست و اگر پیشرفته بود به چنین قانونی نیاز نداشت. به گفته وی در این بازارها همه چیز در مقیاس جهانی اتفاق می‌افتد، اما ایران نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد.

مردم تمایلی به انجام بازی کامپیوتری ندارند!

بازی‌های کامپیوتری ایرانی برای رقابت با بازی‌های خارجی توان لازم را ندارند. کریمی در این مورد اعلام نمود که  فضای بازی‌های کامپیوتری دارای تفاوت زیادی است. وی اعلام نمود که مشکل بازی‌های کامپیوتری در کشور این است که مردم دیگرتمایلی به انجام این بازی‌ها ندارند و بیشتر به سمت بازی‌های موبایل می‌روند. در سال 1388 بود که بنیاد ۲۸ میلیون هولوگرام به بازی‌های کامپیوتری ایرانی و خارجی اختصاص داد که البته این رقم در سال ۱۳۹۵ به پنج میلیون و در سال ۱۳۹۶ به چهار میلیون کاهش یافت. بنابراین این موضوع نشان دهنده کاهش مصرف بازی‌های کامپیوتری است و یکی از دلایلی که ساختن بازی کامپیوتری به‌صرفه نیست، همین کاهش مصرف آن است.

فروش غیرقانونی بازی‌های کامپیوتری و نبود قانون کپی رایت

کریمی در مورد نبود قانون کپی‌رایت در ایران سخن گفت و آن را مشکل دیگر بازی‌های کامپیوتری دانست. به گفته وی قوانین کشور به گونه‌ای است که مالکیت معنوی آثار خارجی در آن به رسمیت شناخته نمی‌شود. وی ادامه داد که بازی‌های کامپیوتری با قیمت حداکثر ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسند در حالی که شاید قیمت خارجی آن ۲۰۰ هزار تومان باشد. به گفته وی تعدادی از افراد هستند که بازی‌های خارجی کامپیوتری و کنسولی را دانلود کرده و آنها را در کشور منتشر می‌کنند بدون اینکه پولی به تولید کننده پرداخت کنند. افراد نیز می‌توانند همان محصول کپی را بدون اینکه پول پرداخت کنند، بخرند در حالی که این موضوع برای بازی‌های موبایلی فرق دارد.

در ادامه مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا از فروش غیرقانونی بازی‌های کامپیوتری جلوگیری نمی‌شود، اعلام نمود که آنها توانایی جلوگیری از فروش غیرقانونی بازی‌های کامپیوتری را ندارند. به گفته‌ی وی یکی از دلایل این امر این است که در کشور قانون کپی‌رایت وجود ندارد و بنابراین عدم رعایت آن نیز غیرقانونی نیست. پس بنیاد نیز سعی دارد تا به بخشی از این بازی‌ها که در کشور عرضه‌کننده دارد، هولوگرام ارائه دهد.

به گفته کریمی در موضوع تحویل هولوگرام بحث عوارض و پول وجود ندارد بلکه بحث اصلی محتوای این بازی‌ها است. به گفته وی کل پول حاصل از ارائه هولوگرام به بازی‌ها در سال گذشته ۱۲۰ میلیون تومان بوده است. وی تاکید نمود که بنیاد سعی دارد تا بازی‌ها را به این روش سالم کند تا اگر خانواده‌ای قصد خرید بازی برای فرزندش را داشت بازی سالم بخرد.

بازی‌‌های هولوگرام دار محتوای بررسی شده دارند!

کریمی اعلام نمود که ارائه هولوگرام به معنای این نیست که بنیاد هر بازی را که هولوگرام نداشته باشد رد یا تایید نمی‌کند بلکه بنیاد به عنوان متولی نمی‌تواند بگوید که چون یک بازی کپی‌رایت را رعایت نکرده است به آن هولوگرام هم نمی‌دهد. وی ادامه داد که نمی‌توانند تمام بازی‌ها را قاچاق اعلام کنند و بنیاد هم دیگر هیچ نظارتی بر بازی‌ها نداشته باشد. به گفته وی آنها پیش از زدن هولوگرام، محتوای بازی را بررسی می‌کنند و با این کار سعی دارند تا محصول سالم به بازار ارائه دهند. وی اعلام نمود که هدف آنها از این کار شفاف‌سازی مارکت است. آنها سعی دارند تا در این شرایط بدی که توانسته بر بنیاد و بازی حاکم شود، شرایط را برای مصرف بهبود ببخشند.

روند ارائه مجوز به بازی‌ها کند است!

مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به انتقادی که در مورد کند بودن روند ارائه مجوز به بازی‌ها اعلام شده بود بیان نمود که بنیاد در سال گذشته به ۱۵ هزار  بازی موبایلی رده‌بندی سنی داده است که این یعنی حدود ۴۰ بازی در روز. به گفته وی رده‌بندی سنی و اعطای مجوز بازی هم همان چک کردن محتوای بازی است بنابراین این روند کند نبوده بلکه بسیار تند بوده است و البته در این بین بازی‌های نیز وجود داشته‌اند که محتوای آنها مناسب نبوده و بنابراین به آنها مجوزی داده نشده است.

مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پایان تاکید نمود که  اخذ عوارض از بازی‌های خارجی فقط مختص ناشرانی است که عرضه تجاری بازی در کشور دارند و می‌خواهند از محل عرضه یک بازی برای خود کسب‌ و کار راه بیندازند و مارکت‌های آنلاین و سایت‌هایی برای فروش بازی‌ها در نظر بگیرند. وی تاکید نمود که این ناشرها باید از بنیاد مجوز بگیرند، در غیر این صورت نمی‌توانند بازی را منتشر کنند. وی ادامه داد که این اخذ مجوز در واقع با هدف حمایت از تولید داخلی انجام می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر