;
coinex

بررسی اپلیکیشن درمانه ؛ هر آنچه که باید در مورد اپلیکیشن پزشکی درمانه بدانید

اپلیکیشن پزشکی درمانه یکی از برنامه‌های بسیار کاربردی است که قدمی بزرگ برای ارائه هر چه بیشتر خدمات دنیای مجازی در زندگی روزمره انسان‌ها برداشته است. خدمات مفیدی همچون ویزیت مجازی و مشاوره پزشکی از طریق این برنامه امکانپذیر است. در این مطلب به بررسی اپلیکیشن درمانه پرداخته‌ایم.

ناگزیر بودن همه ما انسان‌ها از بیماری‌هایی که گاه و بیگاه سراغمان می‌آیند و بعضا با بی‌توجهی‌هایی که به آنها می‌کنیم، شاید دلیل بزرگی است که “درمانه” و درمانه‌ها متولد شوند. برای بسیاری از ما پیش آمده که علائمی از وجود مشکل فیزیکی در خودمان دیده‌ایم، ولی دنیای پر ترافیک کاری، ذهنی و فکری این روزها، نگذاشته تا پیگیر آن باشیم و از خطرات و مشکلات بزرگتر بعدی جلوگیری کنیم.

زندگی پر از شلوغی‌های جور و واجوری که امروزه ما انسان‌ها داریم، پر از تناقض‌هایی است که هر شخص سومی که قصه ما آدمها را بخواند، به خنده می‌افتد؛ چرا که تلاش ما انسان‌ها برای داشتن یک زندگی خوب است و از طرفی چنان تلاشی می‌کنیم که در “وقت زندگی” دیگر جسمی برایمان باقی نمانده تا بخواهیم ثمره تلاش‌هایمان را برداشت کنیم!

اپلیکیشن پزشکی درمانه یکی از برنامه‌های بسیار کاربردی است که قدمی بزرگ برای ارائه هر چه بیشتر خدمات دنیای مجازی در زندگی روزمره انسان‌ها برداشته است. خدمات مفیدی همچون ویزیت مجازی و مشاوره پزشکی از طریق این برنامه امکانپذیر است. در این مطلب به بررسی اپلیکیشن درمانه پرداخته‌ایم.

وقتی با آدمهای مختلف صحبت می‌کنیم و از دیگران پیرامون دلیل عدم رسیدگی به وضعیت سلامت جسم و روحشان را می‌پرسیم از دلایلی می‌گویند که اغلب حول نبود وقت کافی و هزینه‌های بالای تشخیص اولیه بیماری می‌چرخد.

همه اینها و دلایل مختلف باعث شده است که با نفود فناوری در زندگی انسان‌ها، این ابزار خوب به کمک ما انسان‌ها بیاید تا شاید بتواند با یک تعامل به قول معروف “برد-برد” همانقدر که زندگی را پیچیده و بی‌توقف کرده، در تسهیل کارها نیز موثر واقع شود.

کمتر کسی فکرش را می‌کرد روزگاری برسد که هر کس در هر جایی که زندگی می‌کند بتواند با استفاده از یک موبایل و دسترسی به اینترنت، از مراجعه غیر ضروری به مطب پزشکان بی‌نیاز شود و به جای آن که بیمار به محل پزشک برود، به راحتی پزشک در محل بیمار حاضر شود و همه ایران بتوانند از امکانات پزشکی و بهداشتی برابر استفاده کنند.

عادت ما ایرانی‌هاست که وقتی علائمی از خودمان می‌بینیم، آسمان را به زمین می‌دوزیم که واویلا و واحیرتا چه اتفاق ناگواری برایمان پیش آمده و چه خطر بزرگی ما را تهدید می‌کند. گاه این اتفاقات زمانی است که به دلیل بُعد زمانی و یا مکانی دسترسی به پزشک وجود ندارد و فرد ساعتها در غم خطر بزرگی که او را تهدید می‌کند، می‌سوزد و می‌سازد! چه بسا که اگر از آن مریضی مشکلی برایش پیش نیاید، قطعا با استرسی که به او وارد می‌شود، احتمالا مشکل‌دار خواهد شد!

اپلییکیشن درمانه یکی از ابتکارات حوزه استارتاپی ایران است که شاید ایده اولیه آن چیزی نبود که به ذهن دیگران نرسد، ولی جرات اجرای آن چیزی نبود که در خیلی‌ها باشد و شاید شروع این راه پرپیچ و خم که درمانه آغاز کرده به زودی این اپلیکیشن و سایر اپلیکیشن‌هایی را که معمولا به صورت دومینو وار پس از “اولین‌ها” ظهور می‌کنند، در یک سرازیری دلپذیری بیندازد که ناخودآگاه سرعت پیشرفت آنها را از حرکت “لاک پشتی” این روزها به یک “اسب تیزپا” تبدیل کرده و بیش از امروز روی پیشرفت را به خود ببیند.

بررسی اپلیکیشن درمانه و ویژگی‌های پزشکی و بهداشتی آن

طبق روال معمول بررسی‌های مربوط به اپلیکیشن در تکراتو، می‌خواهیم سراغ ویژگی‌های این اپلیکیشن برویم و بیشتر در مورد مهم‌ترین امکانات آن صحبت کنیم. چیزی که ابتدا به نظرمان می‌رسد، این است که مسئولین این اپلیکیشن با وجود امکانات و مطالب خوبی که در آن حاضر کرده‌اند، دوست دارند درمانه بیشتر با لقب برنامه ویزیت مجازی شناخته شود و در تبلیغات و توضیحات سایت و حتی عملکرد اپلیکیشن، این موضوع به وضوح قابل تشخیص است.

با درمانه پزشک همیشه در کنار شماست ؛ تجربه یک ویزیت مجازی!

یکی از امکانات اصلی اپلیکیشن پزشکی درمانه امکان ویزیت مجازی است. این قابلیت به دو صورت هوش مصنوعی و پزشک واقعی صورت می‌گیرد. بدین ترتیب که وقتی کاربر وارد اپلیکیشن می‌شود، ابتدا اطلاعات کامل وی از قد و وزن و سن و جنسیت پرسیده شده و سپس به ویزیت مجازی این اپلیکیشن راه پیدا می‌کند.

پس از سوالاتی که از علائم و نشانه‌های بیماری از کاربر پرسیده می‌شود، اپلیکیشن با توجه به دیتابیسی که در اختیار دارد و با ضریب احتمالی که می‌دهد (و آن را به شما نشان می‌دهد) بیماری شما را تشخیص خواهد داد.

طبیعتا باید کاربر با پاسخ‌های دقیق بتواند اپلیکیشن را کمک کند تا تشخیص درست اتفاق بیفتد. البته درمانه به هیچ وجه در این بخش دارو تجویز نمی‌کند و صرفا به کاربر اطلاعاتی پیرامون بیماریش می‌دهد و نکته مهم‌تر اینکه به او می‌گوید که باید به چه متخصصی مراجعه کند.

بسیاری از افراد وقتی دچار یک بیماری می‌شوند، نمی‌دانند که به چه پزشکی باید مراجعه کنند و مراجعه اشتباه به پزشک بی‌ارتباط به بیماری، هم در هزینه‌های او تاثیرگذار است و هم وقت بسیاری از افراد می‌گیرد.

به طور مثال بسیاری از مردم نمی‌دانند در مواقع دردهای مربوط به گلو باید به متخصص گوش،حلق و بینی مراجعه کنند یا به متخصص داخلی و غدد و یا به دکتر گوارش! طبیعتا لزومی هم ندارد همه متخصص تشخیص بیماری‌ها باشند.

معمولا در مواردی که مریض در ابتدای راه قرار دارد و نمی‌داند که برای درمان خود به چه پزشکی مراجعه کند، بهترین کار مراجعه به ابتدایی‌ترین و پایین‌ترین سطح پزشکان کشور است که پزشکان عمومی هستند و معمولا در همه موارد به بیماران مشاوره می ‌دهند. این پزشکان با معاینه و تشخیص بیماری به فرد کمک می‌کنند تا روند درست درمان بیماری را طی کرده و سلامتی خود را بدست بیاورد.

در موارد مربوط به زنان نیز، متخصصان مامایی اولین افرادی هستند که معمولا بانوان برای درمان بیماریهای مربوط به خود به آنها مراجعه می‌کنند. ماما با توجه به علم و تجربه خود، بیماری را تشخیص داده و مریض را به متخصص مربوطه که احتمالا متخصص زنان یا جراح زنان و یا دیگر تخصص‌های مربوطه است، راهنمایی می‌کند.

در اپلیکیشن درمانه نیز روش کار به همین ترتیب است. وقتی کاربر با استفاده از هوش مصنوعی درمانه، بیماری خود را متوجه شد و اپلیکیشن با درصد احتمال بالا نام بیماری و تخصص موردنیاز را اعلام کرد، بیمار می‌تواند برای اطمینان بیشتر درخواست مشاوره و ویزیت مجازی را بدهد که در این بخش دو پزشک عمومی و مامایی در دسترس کاربران است.

این کار به بیماران کمک می‌کند تا با فهمیدن مسیر درست درمان خود، از وقت و هزینه‌های زیادی که در این راه معمولا انجام می‌شود، جلوگیری کرده و همین دلیل بهترین بهانه برای استفاده از اپلیکیشن درمانه خواهد بود.

مشاوره با پزشکان معتبر مورد تایید!

در یکی از تب‌های اپلیکیشن درمانه بخشی وجود دارد که البته در قسمت قبلی توضیحات مفصلی نسبت به آن ارائه کردیم. بخش مشاوره با پزشک درمانه امکانی است که توسط این گروه مهیا شده و از ویژگی‌های خوب آن، وجود پزشکان معتبری است که به تایید کارشناسان درمانه رسیده‌اند. در توضیات این بخش از اپلیکیشن نوشته شده است:

در این بخش شما می توانید با پزشکان معتبر مشورت کنید. پس از ثبت درخواست شما، پزشک در فاصله زمانی کوتاهی با شما تماس خواهد گرفت.

پس از اینکه شما نوع مشاوره خود را از بین دو گزینه پزشک عمومی و مامایی انتخاب کردید، از شما در مورد سوابق پزشکی‌تان سوال می‌شود تا برای پزشک ارسال گردد. پس از تکمیل این بخش و اعلام نام بیماری که قبلا توسط درمانه مشخص شده، به صفحه پزشکان وارد می‌شوید. لیست پزشکان درمانه در این بخش برای شما ظاهر می‌شود.

شما می‌توانید از بین پزشکان موجود در اپ درمانه، با توجه به توضیحاتی که در مورد سوابق علمی و دانشگاهی و تجربی آنها نوشته شده است، یکی را انتخاب کرده و تماس بگیرید.

شما می‌توانید از بین پزشکان موجود در اپ درمانه، با توجه به توضیحاتی که در مورد سوابق علمی و دانشگاهی و تجربی آنها نوشته شده است، یکی را انتخاب کرده و تماس بگیرید.

نکته : اگر در تصویر بالا مربوط به ویزیت مجازی که به عنوان نمونه گرفتیم نگران نویسنده تکراتو شدید، باید خدمتتان عرض کنیم که اولا تشکر بابت نگرانی و لطف و محبتتان و ثانیا نگران نباشید! این صرفا یک تست ساده برای نمایش نحوه عملکرد درمانه در تشخیص بیماری‌ها بود.

درمانه ، محلی برای خواندن مقالات پزشکی معتبر

یکی دیگر از بخش‌های اپلیکیشن پزشکی درمانه، بخش مقالات و مطالب پزشکی آن است که یک مجموع بسیار کاملی از مقالات پزشکی است که به طرز قابل توجهی جمع‌آوری شده است. در این بخش از درمانه اطلاعاتی کامل از انواع بیماری‌ها و مشکلات جسمی رایج آورده شده است و برای هر بیماری نیز طبقه‌بندی خوبی صورت گرفته است.

پس از اینکه بیماری مدنظرتان را برای مطالعه پیدا کردید، وارد آن بخش می‌شوید و اطلاعاتی از جمله توضیح کوتاه ولی کامل از بیماری می‌خوانید، دلایل ایجاد این بیماری را مطالعه می‌کنید، از علامت‌های آن با خبر می‌شوید، از مراحل تشخیص بیماری مطلع می‌شوید و راههای درمان آن را می‌توانید ببینید که این اطلاعات طبقه‌بندی‌شده علاوه بر احساس خوبی که از کار با درمانه به کاربر می‌دهد، از سردرگمی کاربران و بیماران نیز جلوگیری می‌کند.

کاربران به راحتی می‌توانند با یک سرچ ساده به هر چیزی که می‌خواهند دسترسی داشته باشند و اطلاعات کاملی از مشکلی که دارند مشاهده کنند. نحوه توضیح بیماری، دلائل و علائم و سایر بخش‌های هر بیماری به گونه‌ای‌ است که اغلب مردم با هر سطح سواد و معلوماتی متوجه شده و از تکلفات رایج در سایر اپلیکیشن‌ها و سایت‌های پزشکی خودداری شده است.

توضیحات درمانه در مورد بیماریها به قدری خوب و جامع است که حتی کاربران می‌تواند عملیات تشخیص اولیه و کارهای لازم اولیه را خودشان در خانه انجام داده و پس از آن به متخصص مرتبط مراجعه کرده و روند درمان را سریعتر آغاز کنند.

درمانه ، پرونده پزشکی شماست

شاید در اخبار شنیده باشید که قرار است برای همه ایرانی‌ها یک پرونده پزشکی تشکیل شود تا به صورت یک دیتابیس جامع در دسترس همه مراکز درمانی قرار بگیرد. این پرونده پزشکی قرار است به گونه‌ای عمل کند که هر فردی که به یک مرکز درمانی مراجعه می‌کند، با استفاده از کد ملی خود سوابق پزشکی خود را به مرکز ارائه دهد تا در روند درمان و تشخیص امراض و بیماری‌ها تسریع شود؛ اما این طرح قبل از آنکه توسط وزارت بهداشت عملی شود، گویا در تیم درمانه عملی شده و از آن بهره برداری می‌کنند.

در صفحه اول این اپلیکیشن و در بخش حساب کاربری، اطلاعات کاملی از کاربر وجود دارد که باعث می‌شود این بخش از درمانه همانند یک پرونده پزشکی برای وی باقی بماند. کاربر می‌تواند پس از مشکلاتی که از طریق این برنامه به آن پی می‌برد، همه آنها را در بخش سوابق ثبت کند و از آن در زمان لازم استفاده کند. همچنین دیگر اطلاعات لازم از کاربر مانند قد، وزن، سن و اطلاعاتی مانند محل سکونت و شماره تماس از دیگر اطلاعات این بخش است.

کاربر می‌تواند با پر کردن بخش سوابق پزشکی که شامل بخش‌های سوابق بیماری‌های قلبی، داروهای مصرفی، حساسیت‌ها، سوابق عمل‌های پزشکی و تصاویر آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها و …. است، یک پرونده جامع پزشکی برای خودش داشته باشد که در مواقع مشاوره با پزشکان درمانه و یا دیگر اتفاقات از آن استفاده کند.

همچنین در یکی از تب‌های موجود در بخش حساب کاربری، فرد می‌تواند مطالب منتخب خود را نگهداری کند. اگر در مورد یک یا چند بیماری اطلاعاتی را نیاز داشته، خوانده و فکر می‌کنید که بعدها نیز به این اطلاعات نیاز پیدا خواهید کرد، می توانید آنها را نشان کنید تا در این بخش ذخیره شوند.

همچنین در بخش سوابق، اگر شما سابقه استفاده از پزشک مجازی را داشته‌اید، نمایش داده می‌شود تا بتوانید از آنها برای بیماری‌های احتمالی بعدی استفاده کنید.

مراکز درمانی نزدیک شما با درمانه نزدیک‌تر از همیشه است!

یکی دیگر از بخش‌های خوب و کاربردی درمانه بخش مراکز پزشکی است که در آن به کاربر امکان داده می‌شود، به مراکز درمانی و پزشکی نزدیک خود دسترسی داشته باشد. یکی از مشکلات موجود در کشور ما عدم اطلاع‌رسانی درست نسبت به مراکز خدماتی است و بعضا دیده می‌شود که بسیاری از مردم، با وجود سالها فعالیت یک مرکز درمانی در شهرشان، هنوز از وجود آن مرکز مطلع نیستند!


بیشتر بخوانید: بررسی اپلیکیشن تقویم اذان گو بادصبا ؛ هر آنچه که باید در مورد بادصبا بدانید


وجود دایرکتوری‌ دقیق و کامل از مراکز درمانی که اطلاعات کاملی از مراکز مختلف در اختیار کاربر قرار دهد، یکی از کمبودهایی است که درمانه سعی در رفع آن دارد.

نحوه کار در این بخش از اپلیکیشن درمانه به اینگونه است که از دو طریق کاربر می‌تواند به محل موردنظرش دسترسی داشته باشد:

جستجو شهر و استان

در این روش، کاربر با انتخاب محل سکونت و شهر خود می‌تواند به مواردی از جمله: بیمارستانها، داروخانه ها، مطب‌ها دسترسی داشته باشد.

پس از وارد شدن به هر یک از بخشها، لیستی از موارد مربوط به آن دسته نمایش داده می‌شود. به طور مثال در بخش بیمارستانی پس از ورود به آن، لیستی از تمامی بیمارستان‌های آن شهر و استان نمایش داده می‌شود. کاربر پس از کلیک بر روی نام یک بیمارستان اطلاعات کاملی از آدرس، تلفن، ایمیل، سایت، نوع بیمارستان ( خصوصی و دولتی و نظامی و …)، نوع فعالیت، تعداد تخت فعال، نوع تخصص، بخش‌های بستری، بخش‌های ستاره‌دار، بخش‌های پاراکلینیکی و بخش‌های درمانگاهی در اختیار وی می‌گذارد که به جرات می‌توانیم بگوییم جزو بهترین اپلیکیشن‌ها در زمینه این اطلاعات است.

در بخش مطب‌ها نیز پس از وارد شدن به این بخش لیستی از تخصص‌های موجود نمایش داده می‌شود که پس از انتخاب تخصص مورد نظر کاربر، لیستی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در آن حوزه پزشکی نمایش داده می‌شود.

اطلاعات هر پزشک نیز به صورت کامل نمایش داده شده و تمامی موارد مربوط به مدارک علمی پزشک، شماره تماس مطب و آدرس در این بخش قابل مشاهده است. نکته جالب در این بخش، امکان ارائه دیدگاه در مورد هر پزشک است که احتمالا از برنامه‌های خوب درمانه در آینده خبر می‌دهد.

همچنین کاربر می‌تواند اطلاعات هر بیمارستان، داروخانه و مطب پزشکی را با دیگران به اشتراک بگذارد. نکته دیگر در مورد این بخش، نمایش دقیق محل مطب، بیمارستان و داروخانه رو نقشه گوگل است که یک امکان فوق‌العاده برای کاربران محسوب می‌شود.

جستجو بر اساس لوکیشن کاربر

اگر به درمانه اجازه دهید که به محل دقیق فعلی شما دسترسی داشته باشد، با استفاده از لوکیشن گوشی شما، نزدیک‌ترین مراکز درمانی و پزشکی را به شما نشان خواهد داد.

اپلیکیشن درمانه چه ضعف‌هایی دارد؟

در ادامه به بعضی از ضعف‌هایی که به نظرمان در این اپلیکیشن خوب پزشکی وجود دارد، می‌پردازیم که امیدواریم با سعه صدر مجموعه پشتیبان درمانه مواجه شود.


بیشتر بخوانید: بررسی پیام رسان سروش؛ هر آنچه که باید در مورد اپلیکیشن سروش بدانید


عدم وجود پزشک در ساعتهای اضطراری!

اینکه پزشکان درمانه در ساعت 10 صبح روز شنبه در دسترس باشند و پاسخ سوالات را بدهند و یا به صورت مجازی ویزیت کنند، به نظر خیلی ایده‌آل نیست. انتظار از درمانه این است که در تمامی ساعات شبانه روز و در همه روزهای تعطیل و غیر تعطیل، حداقل یک پزشک آنلاین در اختیار داشته باشد. تجربه ما در صبح روز جمعه نشان می‌دهد، اگر مشکل حادی در روز تعطیل یا نیمه شب پیدا کردید، خیلی نمی‌توانید روی پزشکان درمانه حساب کنید!

پزشکانی باتجربه یا مدرک ناکافی!

چیزی که ابتدا ما فکر می‌کردیم در درمانه مشاهده کنیم، وجود متخصصین مختلفی بود که طیف جامعی از بیماری‌ها را بتوانند پاسخگو باشند، ولی طبق بررسی‌های ما، پزشکان حاضر در بخش عمومی اغلب تازه فارغ التحصیلان دانشگاه هستند که تجربه کافی ندارند و یا معمولا مدرک آنها طوری نیست که در بیمار، “آرامش خاطر” ایجاد کنند! و نکته بدتری که در بخش ویزیت مجازی مشاهده می‌شود، وجود فقط یک ماما در این مجموعه است!

اینکه چطور درمانه برای بخش عمومی با 6 پزشک نتوانسته جوابگوی نیاز کاربران باشد، چگونه به این نتیجه رسیده است که یک پزشک ماما برای زنان که اکثریت کاربران این حوزه کاری را تشکیل می‌دهند، کافی است؟

وابستگی افراطی به اینترنت

برای بخش ویزیت مجازی یا هوش مصنوعی نیاز به اتصال به اینترنت طبیعی است، ولی تجربه کاربری ما نشان می‌دهد همه امکانات درمانه به اینترنت نیاز دارد، حتی بخش مقالات! اینکه چرا حتی یک سری متن نیز برای لود شدن به اینترنت نیاز داشته باشند، جای سوال است. به نظر می‌رسد مسئولین درمانه باید به فکر ذخیره‌سازی بعضی از اطلاعات در گوشی کاربران باشند تا این مشکل برطرف شود و قابلیت استفاده آفلاین به درمانه اضافه شود.

نبود بعضی از امکانات سنجش سلامت!

به شخصه وقتی پاسخ سوالات درمانه پیرامون قد و وزن و …. را می‌دادم، منتظر بودم اطلاعاتی در مورد سلامت من مانند چاق بودن و مقدار آن و BMI و ….را ارائه دهد، ولی هنوز متوجه دلیل پرسش سوالات پیرامون قد و وزن نشدم! البته منظور از این اشکال این است که درمانه می‌تواند بستر بهتری برای سنجش سلامتی باشد. مواردی که می‌تواند به تکمیل شدن درمانه و جذابتر شدنش کمک کند.

به شخصه وقتی پاسخ سوالات درمانه پیرامون قد و وزن و .... را می‌دادم، منتظر بودم اطلاعاتی در مورد سلامت من مانند چاق بودن و مقدار آن و BMI و ....را ارائه دهد، ولی هنوز متوجه دلیل پرسش سوالات پیرامون قد و وزن نشدم! البته منظور از این اشکال این است که درمانه می‌تواند بستر بهتری برای سنجش سلامتی باشد. مواردی که می‌تواند به تکمیل شدن درمانه و جذابتر شدنش کمک کند.

جمع‌ بندی:

به طور کلی درمانه یک اپلیکیشن خوب در زمینه سلامت و پزشکی ارزیابی می‌شود که البته راه زیادی برای رسیدن به جایگاه اصلیش دارد و همین شروع، نقطع قوتی است که قطعا می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی در زمینه سلامت و پزشکی در فضای مجازی شود.

 

دانلود اپلیکیشن درمانه

در ادامه با کلیک روی دکمه زیر می‌توانید اپلیکیشن درمانه را دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن از کافه بازار

دانلود اپلیکیشن

 

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر