;
coinex

افزایش عملکرد حافظه و یادگیری با تحریک الکتریکی مغز

مطالعات جدیدی که در زمینه عملکرد حافظه و یادگیری انجام شده است نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی مغز، افزایش این عملکردها را به دنبال دارد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، در زمینه وارد کردن تحریکات الکتریکی به یک ناحیه خاص مغز، مطالعات جدید انجام شده است. براساس نتایج به دست آمده از این مطالعات، این تحریکات می‌تواند عملکرد حافظه و یادگیری را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

تحریک الکتریکی مغز و افزایش عملکرد حافظه و یادگیری

در حال حاضر تحقیقات زیادی در زمینه روش‌های تحریک مغز در حال بررسی است. در بعضی از این تحقیقات انجام شده، از روش غیرتهاجمی تحریک مغزی، به نام تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه  (TMS)استفاده شده است. در این روش برای تحریک مغز و افزایش عملکرد حافظه و یادگیری ، از پالس‌های مغناطیسی برای تحریک کردن یک ناحیه مورد هدف مغز، استفاده می‌شود.

این اقدام تحریک عمقی مغز را نیز شامل می‌شود. در این روش، برای تحریک مغز و افزایش عملکرد حافظه و یادگیری ، از شلیک دقیق پالس‌های الکتریکی از طریق قرار دادن الکترودها به مناطق انتخابی مغز استفاده می‌شود. بیش از 20 سال است که از تحریک عمقی مغز برای درمان بیماری پارکینسون و همچنین بیماری صرع استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید : ۸ روش برای بهبود قدرت مغز که با انجام آن ها نابغه خواهید شد


استفاده از تحریک عمقی مغز برای درمان بیماری‌ها

در مطالعات انجام شده در این زمینه از افرادی برای انجام تحقیقات در درمان بیماری صرع استفاده شده است. در این اقدام برای درمان بیماری، الکترودهایی روی نواحی مختلف مغز این افراد قرار داده می‌شد و به این صورت راه‌هایی که از طریق آنها امکان بهبود بخشیدن به حافظه و یادگیری وجود دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرند. قشر جانبی گیجگاهی مغز، یک منطقه کلیدی برای تقویت حافظه است که در این مطالعات بر استفاده از این ناحیه تمرکز شده بود.

اولین مطالعه‌ی صورت گرفته برای افزایش عملکرد حافظه و یادگیری ، به وسیله محققان کلینیک مایو انجام گرفت. در این مطالعات 22 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. در این اقدام از افراد خواسته شد تا لیستی از کلمات را در حالی که تحریکات الکتریکی به یکی از چهار ناحیه مختلف مغز آنها اعمال می‌شود، را بخوانند. در ادامه لازم بود تا این افراد این کلمات را خاطر بسپارند. هدف محققان از این اقدام بررسی این امر بود که آیا تحریکات الکتریکی، حافظه کوتاه مدت کلامی این افراد را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد یا نه.

در این بین چهار نفر که تحریکات الکتریکی بر روی ناحیه قشر جانبی مغز آنها اعمال شده بود، کلمات بیشتری را نسبت به سایر افرادی که تحریکات الکتریکی بر روی ناحیه‌های مختلف مغزی آنها اعمال شده بود، به یاد آوردند.

دومین مطالعه‌ی صورت گرفته در این مورد، توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا بود. این محققان نیز تحریکات الکتریکی در همان ناحیه مغز را مورد آزمایش قرار دادند. تمرکز محقان در این مورد بر این بود که مشخص شود که آیا زمان پالس‌های الکتریکی بر نتیجه نهایی حافظه تاثیر می‌گذارد یا نه. این محققان در مطالعات پیشین خود به این نتیجه رسیده بودند که اگر پالس‌های الکتریکی در زمان نادرست ارسال شوند، تاثیراتی منفی بر حافظه خواهند داشت.

براساس مطالعات محققان دانشگاه پنسیلوانیا، زمانبندی دقیق پالس‌ها، کلید رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز است. تحقیقات کلینیک مایو در مجله Brain و تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر