;
coinex

بررسی کیفیت خودروهای داخلی ؛ توفق خط تولید تک ستاره‌ها

وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی به بررسی کیفیت خودروهای داخلی پرداخت. خودروها در پنج دسته‌ی قیمتی مورد بررسی کیفی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تکراتو و به نقل از دنیای اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گزارش کیفی مربوط به خودروهای داخلی را منتشر نمود. در این گزارش ۳۷ خودروی سواری تولید داخل از نظر کیفیتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

این خودروها در پنج دسته قیمتی تحت بررسی کیفی قرار گرفته‌اند. از بین ۳۷ خودرویی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۱۰ خودرو دارای چهار ‌ستاره کیفی هستند، ۱۳ خودرو سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند، ۱۱ خودرو ۲ ستاره کیفی و تعداد خودروهایی که توانسته‌اند فقط 3 ستاره کیفی را از آن خود کنند، سه خودرو هستند.

خودروهای تک ستاره فقط تا پایان سال جاری تولید می‌شوند!

براساس مصوبه منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای تک‌ ستاره فقط تا پایان سال جاری اجازه تولید دارند. گفته شد که در بین این 37 خودروی تولیدی در ایران، سه خودرو تک ستاره هستند و این سه محصول نیز مربوط به مدل‌های مختلف پراید هستند. این خودروها چیزی کمتر از 50 روز برای ارتقای کیفی خود فرصت دارند.

بنابراین اگر واقعا قرار بر عمل به مصوبه وزارت صنعت وجود داشته باشد و این وزارتخانه روی مصوبه خود باقی بماند و تغییری در وضعیت کیفی پراید هم اتفاق نیافتد، صنعت خودروسازی کشور باید با پرتیراژترین و پرفروش‌ترین محصول تاریخ خود وداع کند. البته به نظر می‌رسد که وزارت صنعت و شرکت سایپا هر دو در تلاش برای خارج کردن پراید از حالت تک‌ستاره هستند.

شاید علت این تلاش‌ها این باشد که پراید یکی از ستون‌های صنعت خودروی کشور است. بسیاری از افراد از این خودرو استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد که دلیل این امر قیمت پایین آن باشد. بنابراین توقف خط تولید آن اندکی بعید است. این امکان هم وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلتی را برای ارتقای ستاره‌های کیفی پراید در نظر بگیرد و به این شیوه اجازه دهد که امکان تولید آن وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید : عدم تولید خودروهای تک ستاره از آغاز سال ۹۷


بررسی کیفیت خودروهای داخلی براساس رده بندی قیمت

در بررسی کیفیت خودروهای داخلی معمولا آنها را در پنج رده‌ی قیمتی قرار می‌دهند. دسته اول خودروهایی با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، دسته دوم خودروهایی که بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند، دسته سوم خودروهای که در بازه قیمتی ۵۰ تا ۷۵‌ میلیون تومان هستند،  دسته چهارم خودروهای بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان و دسته پنجم و آخر مربوط به خودروهایی است که قیمت آنها زیر ۲۵ میلیون تومان قرار دارد. در کل خودروهایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند توانسته‌اند بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورند.


بیشتر بخوانید :


دسته اول : خودروهایی با قیمتی بیش از 100 میلیون تومان

در بررسی کیفیت خودروهای داخلی که در رده قیمتی بالای 100 میلیون تومان قرار دارند باید گفت، در این دسته پیش از این فقط دو خودرو وجود داشت که اکنون خودروی پژو ۲۰۰۸ نیز در این دسته قرار دارد. البته در مورد پژو 2008 شرکت ایران خودرو قبل از این اعلام کرده که بود که قیمت آن زیر 100 میلیون تومان خواهد بود اما اکنون در جمع خودروهای بالای 100 میلیون تومان ظاهر شده است.

پژو 2008 در اولین حضور خود توانست چهار ستاره کیفی به‌دست آورد. علاوه بر پژو 2008 گفته شد که دو خودروی دیگر نیز در این لیست قرار دارند، این دو خودرو مزدا ۳ گروه بهمن و سوزوکی گرند ویتارای ایران‌خودرو خراسان هستند. براساس گزارش منتشر شده در مورد بررسی کیفیت خودروهای داخلی ، این دو خودرو نیز موفق شده‌اند تا چهار ستاره کیفی را از آن خود کنند.

دسته دوم : خودروهایی در بازه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان

گروه دومی که در گزارش بررسی کیفیت خودروهای داخلی به آنها پرداخته می‌شود، خودروهایی هستند که در بازه قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان قرار دارند. در این گروه پنج محصول مونتاژی مشاهده می‌شود. در بین این محصولات، کیا سراتو به‌عنوان محصول شماره یک معرفی شده است. این خودرو محصول شرکت سایپا است و چهار ستاره کیفی دارد. در مقایسه بررسی کیفیت این خودرو در این گزارش با گزارش بررسی کیفیت خودروهای داخلی که در آذرماه منتشر شد، تغییری از نظر تعداد ستاره اتفاق نیافتاده است.

محصول بعدی این گروه، هیوندایی i20 است که محصول شرکت کرمان موتور است و همچنین دارای چهار ستاره کیفی است. بعد از هیوندای محصول چینی هایما S7 اتوماتیک قرار دارد. این محصول در سایت ایران‌ خودرو خراسان مونتاژ می‌شود و سه ستاره کیفی دارد. با بررسی کیفیت خودروهای داخلی گزارش آذرماه متوجه می‌شویم که این خودرو نیز نسبت به قبل از نظر ستاره‌های کیفیتی تغییری نداشته است.

خودروی بعدی این گروه تیگو ۵ است. این خودرو نیز چینی است و در شرکت مدیران خودرو مونتاژ می‌شود و سه ستاره کیفی دارد. محصول پنجم و آخر این گروه نیز خودروی چینی با نام جک S5 است که این خودرو نیز تواسنته تنها سه ستاره کیفی را از آن خود کند. این خودرو از نظر کیفیتی در رتبه پنجم این گروه قرار دارد.

دسته سوم : خودروهایی در بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان

دسته سوم به بررسی کیفیت خودروهایی می‌پردازد که قیمت آنها بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان قرار دارد. این گروه پر از محصولات چینی است. اولین خودروی این گروه آسا B50 نام دارد که توانسته چهار ستاره کیفی را از آن خود کند. این خودرو در گروه بهمن مونتاژ می‌شود. پس از این خودرو چهار خودروی دیگر نیز که بررسی می‌شوند همگی چینی هستند. دومین خودرو چانگان است که در سایپا کاشان تولید می‌شود و سه ستاره کیفی دارد.

آریزو۵، تولید شده در شرکت مدیران خودرو و جک j5 تولیدی کرمان موتور نیز هرکدام سه ستاره کیفی دارند و نسبت به قبل هیچ ارتقای کیفیتی نداشته‌اند. پنجمین خودروی این گروه، خودروی لیفان X60 است. لیفان یک خودروی  اتومات است که فقط توانسته دو ستاره کیفی به دست آورد و در جایگاه آخر این گروه قرار گرفته است. با مقایسه گزارش بررسی کیفیت خودروهای داخلی کنونی با گزارش قبلی می‌توان مشاهده کرد که ارتقای کیفیتی صورت نگرفته است.

دسته چهارم : خودروهایی در بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان

دسته چهارم خودروهایی هستند که در بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان قرار گرفته‌اند. بیشترین خودروهای داخلی در این رده قرار دارند. خودروهایی که در جایگاه‌های اول تا ششم قرار گرفته‌اند، فرانسوی هستند. رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتومات، تندر ۹۰ پلاس اتومات و پارس‌تندر هر کدام توانسته‌اند چهار ستاره کیفی به دست آورند. مقایسه کیفی این خودروها با آذر ماه نشان می‌دهد آنها ثبات کیفیت خود را حفظ کرده‌‌اند. در ادامه خودروهای تندر ایران‌ خودرو و پارس ‌خودرو وجود دارند که آنها نیز توانسته‌اند سه ستاره کیفی را از آن خود کنند. با بررسی کیفیت خودروهای داخلی این گزارش با گزارش قبلی مشخص است که این خودروها نیز از نظر کیفیتی تغییری نداشته‌اند.

خودروی بعدی این گروه رانا نام دارد. پس از رانا، خودروی پژو ۲۰۶‌هاچ‌ بک و دنا پلاس و برلیانس H230 و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار قرار دارند که هر یک از این خودروها توانسته‌اند سه ستاره کیفی به دست آورند. بعد از این خودروها 10 محصول دیگر نیز در این گروه وجود دارد. هر کدام از این 10 محصول توانسته‌اند تنها 2 ستاره کیفی را از آن خود نمایند.

از جمله این خودروها می‌توان به خودروی ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید، دنای معمولی، دانگ فنگ، سمند سورن، پژو ۴۰۵ خراسان، پژو پارس تولیدی ایران‌خودرو مرکزی، سمند تبریز، ساینا، تیبا و تیبا۲ اشاره نمود. با بررسی کیفیت خودروهای داخلی در گزارش کنونی و مقایسه آن با گزارش کیفیتی قبلی مشخص است که در بین این خودروها تنها خودروهای تیبای معمولی و پژو ۴۰۵ خراسان توانسته‌اند از نظر کیفیتی ارتقا یابند و در سطح کیفیتی دیگر خودروها تغییری حاصل نشده است.

دسته پنجم : خودروهایی با قیمت زیر 25 میلیون تومان

براساس گزارش منتشر شده توسط شرکت بازرسی در مورد بررسی کیفیت خودروهای داخلی مشخص شده است که سه محصول پراید ۱۳۱ سایپا، پراید ۱۳۲ سایپا و پراید ۱۳۱ پارس‌خودرو، قیمتی زیر 25 میلیون تومان دارند. این محصولات تنها توانسته‌اند یک ستاره کیفی به دست آورند.


بیشتر بخوانید : انتشار لیست خودروهایی که در سال ۹۷ تولید نمی‌شوند !


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر