;
coinex

جلوگیری از اختلافات مؤسسان یک استارتاپ ؛ چرا شرکاء دچار اختلاف می‌شوند؟

استارتاپ‌ها معمولا با همکاری تعدادی از افراد با هم شکل می‌گیرند، اما ممکن است این همکاری زیاد طول نکشد و اختلافات مؤسسان یک استارتاپ بالا بگیرد!

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، افراد یک استارتاپ در ابتدا همه با هم در حال فعالیت هستند و برای موفقیت استارتاپ خود تلاش می‌کند. در واقع هدف تمام این افراد مشترک است و آنها فقط به موفقیت خود در کسب و کارشان فکر می‌کنند. اما اختلافات مؤسسان یک استارتاپ زمانی اتفاق می‌افتد که به ‌تدریج موفقیتی در حال شکل گیری باشد و یا امکان کسب درآمدهای کلان حاصل شود. بنابراین باید راهی برای از بین بردن اختلافات مؤسسان یک استارتاپ وجود داشته باشد، باید بتوان برای پیشگیری از مشکلات احتمالی فکری کرد!

در ابتدا که استارتاپ راه اندازی می‌شود همه چیز خوب به نظر می‌‌رسد. تعدادی دور هم جمع می‌شوند تا بتوانند به تدریج یک ایده را به یک کسب ‌و‌ کار موفق تبدیل کنند و از طریق آن بتوانند دنیا را تغییر دهند. هدف تمامی این افراد با هم مشترک است و قصد دارند تا با معرفی و ارائه موردی نوآورانه، کسب درآمد نمایند.

اما ممکن است اختلافات مؤسسان یک استارتاپ مشکل ساز شود و میان مؤسسان یا شرکایی که یک کسب ‌و‌ کار را راه‌اندازی کرده‌اند، مشاجره و اختلاف به وجود آید که باعث شود دستیابی به هدف انتخاب شده مشکل شود. پس در ابتدا بهتر است به دنبال دلیل اصلی این ایجاد اختلاف بود!


بیشتر بخوانید : جلوگیری از شکست استارتاپ ها ؛ دلایل شکست کسب و کارهای نوین چیست؟


دلیل اختلافات مؤسسان یک استارتاپ چیست؟

پیش از این اشاره شد که اختلافات مؤسسان یک استارتاپ وقتی اتفاق می‌افتد که موفقیتی در حال دستیابی باشد و درآمدی حاصل شود. در صورتی که چنین موردی اتفاق افتد، اختلاف در دیدگاه‌ها عمیق‌تر می‌شود و طرفین و شرکاء هر یک سعی دارند تا راهبردی متفاوت برای پیشرفت کارها ارائه دهند که این خود دلیل اصلی برای ایجاد اختلافات مؤسسان یک استارتاپ به شمار می‌آید.

یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد اختلاف بین مؤسسان و شرکاء یک استارتاپ این است که هر کدام از آنها زندگی متفاوتی دارند و بنابراین اهداف متفاوتی نیز دارند. مثلا ممکن است یکی از شرکاء به فکر بازنشستگی باشد و دیگری به دلیل شرایط سنی متفاوت، درصدد توسعه کارها باشد. پس وجود چنین اختلافاتی در بین شرکاء یک استارتاپ رایج است و به راحتی می‌تواند به شرکت ضربه بزند.

راه کارهایی برای جلوگیری از اختلافات مؤسسان یک استارتاپ

اگرچه وجود اختلافات در بین مؤسسان یک استارتاپ می‌تواند طبیعی باشد اما باید راهی برای کاهش و حتی از بین بردن آنها وجود داشته باشد. در ادامه به بیان این راه کارها خواهیم پرداخت.

1.داشتن سند راهبردی

تلاش برای از بین بردن اختلافات مؤسسان یک استارتاپ امری بسیار مهم است و باید برای از بین بردن آنها همه‌ی افراد تیم تلاش کنند، زیرا وجود اختلاف حتی در بین دو نفر می‌تواند منجر به شکست آن کسب و کار شود. یکی از اولین کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از اختلافات مؤسسان یک استارتاپ انجام داد، ایجاد یک سند راهبردی است. این سند راهبردی آینده و همچنین اهداف شرکت را تعیین می‌کند و شرکاء نیز روی آن توافق دارند. بنابراین داشتن سند راهبردی، کاهش مخاطرات ناشی از ایجاد اختلاف میان مؤسسان یک استارتاپ را به همراه دارد.


بیشتر بخوانید : حمایت سازمان فناوری اطلاعات از استارتاپ های اشتغال زا


2.استفاده از توافقنامه سهامداران

راه بعدی برای جلوگیری و کاهش اختلافات مؤسسان یک استارتاپ ، استفاده از توافقنامه سهامداران است. به‌منظور کاهش ریسک اخلتافات و همچنین کاهش مخاطرات ناشی از خروج بعضی از مؤسسان، شرکاء باید توافقنامه سهامداران را قبول کرده و بر سر آن با هم به توافق برسند. در توافقنامه شرکت موارد بسیار مهمی درج می‌شود.

توافقنامه سهامداران، در واقع رابطه بین مؤسسان و سهامداران یک شرکت را تنظیم می‌کند، اصول مربوط به موضوعات مهمی همچون مدیریت شرکت (برای مثال مشخص کردن اعضای هیئت مدیره) و تصمیمات مهم گرفته‌شده در شرکت را در بر دارد. همچنین در مورد جمع‌آوری سرمایه در آینده، خرید نیازمندی‌های شرکت، استخدام و اخراج پرسنل کاری نیز قوانینی دارد.

تصمیم گیری برای یک شرکت امری بسیار مهم است که باید در مورد آن بسیار دقت کرد. به عنوان مثال باید مشخص شود که آیا تصمیمات مهم را هیئت سهامداران أتخاذ می‌کنند یا رأی اکثریت در این باره تأثیرگذار خواهد بود. شیوه‌های مختلف تصمیم‌گیری باید با ساختارهای مختلف و دقیقی تعریف شوند و نقشی که هر یک از اعضاء در این ساختار دارند به روشنی مشخص گردد.

براساس تجربه مشخص شده است که اگر از همان ابتدای فعالیت، افراد تصمیم‌ گیرنده و کسانی که نقش مهمی دارند، مشخص شوند، بسیاری از اختلافات کاهش خواهد یافت و همچنین ممکن است اصلا به وجود نیایند. نکته مهم دیگر اینکه لازم است در این توافقنامه به روشنی مشخص شود که در صورت تشدید اختلافات مؤسسان یک استارتاپ ، چه راه حلی در نظر گرفته شود. اگر در ادامه اختلاف پیش آمده حل نشد تنها کاری که می‌توان برای حل آن انجام داد مراجعه دادگاه خواهد بود.

بنابراین مشخص است که داشتن توافقنامه بسیار مهم است و مزایای بی شماری دارد. یکی دیگر از مزایای مهم توافقنامه سهامداران این است که، در آن سناریوهای مختلف خروج سهامداران و مؤسسان به‌خوبی مشخص شده است. این مسئله در واقع شفافیت را افزایش می‌دهد و همین شفافیت می‌تواند مانع بروز اختلافات در زمان خروج یکی از شرکاء و سهامداران از شرکت شود. زیرا در توافقنامه در مورد چگونگی برخورد با سهام سهامداران خارج شده توافق شده است.


بیشتر بخوایند : آیا ارائه وام به استارتاپ ها خیانت به جامعه استارتاپی است؟


3.داشتن موافقتنامه استخدام

مورد مهم بعدی که داشتن آن می‌تواند از بروز اختلافات مؤسسان یک استارتاپ جلوگیری کند، موافقتنامه استخدام است. داشتن یک موافقتنامه درباره استخدام پرسنل کلیدی، مانع شکل‌گیری اختلافات میان مؤسسان و شرکاء شرکت خواهد شد. بعضی از مؤسسان یا سهامداران یک شرکت دارای وظایفی هستند که باید انجام دهند. همه چیز باید در مورد استخدام افراد شرکت شفاف باشد. در توافقنامه استخدامی باید به‌طور روشن نقش هر یک از مؤسسان (که جزو نیروهای استخدامی هم محسوب می‌شوند) مشخص باشد.

این اقدام نیز از بروز اختلافات مؤسسان یک استارتاپ جلوگیری می‌کند زیرا در بسیاری از موارد علت اصلی اختلاف موسسان، مشخص نبودن وظایف محوله به آنهاست. در ادامه می‌توان اگر نقش یکی از شرکاء تغییر کرد یا یکی از مؤسسان تصمیم گرفت از شرکت خارج شود، توافق استخدام را به‌روز کرد تا با شرایط جدید منطبق باشد. نکته مهم اصلی این است که شرکاء و مؤسسان یک استارتاپ باید از همان ابتدا بدانند که بروز اختلافات طبیعی است و نباید در مورد آن جبهه گرفت بلکه باید برای حل آن تلاش نمود.

در پایان باید گفت که هدف از طرح این موارد و توضیح آنها این بوده است که بتوان از اختلافات مؤسسان یک استارتاپ جلوگیری کرد و به انها گفت که با استفاده از موارد مطرح شده می‌توانند از بروز اختلاف جلوگیری کنند. در این صورت به جای اینکه هزینه و زمان را صرف رفع اختلاف نمود می‌توان آن را صرف پیشرفت کسب و کار نمود.


بیشتر بخوانید : مراحل قانونی راه اندازی یک کسب و کار ؛ استارتاپ خود را ثبت کنید!


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر