;
coinex

بارش برف نارنجی ظاهری مریخی به شرق اروپا داد

برف نارنجی رنگ عجیب و غریبی که در بارش اخیر در بخشی از اروپای شرقی نشسته است، به سر خط خبرها تبدیل شده است. کوهستان‌های شرق اروپا این روز‌ها سطح مریخ را تداعی می‌کنند.

تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی از روسیه مخابره می‌شود، مناظر کوهستانی را نشان می‌دهند که انگار رنگ قرمزی مایل به زرد، بر روی آن پاشیده شده است. مناظری که در این فصل از سال باید به طور طبیعی سفید رنگ باشند.

در این فصل از سال نواحی کوهستانی کشور‌های اوکراین، روسیه، بلغارستان و رومانی بی‌شباهت به سیاره سرخ منظومه شمسی، مریخ، نیست. هواشناسان بر این عقیده‌اند که تشکیل دانه‌ای برف در اتمسفر حاوی شن، گرد و غبار و ذرات گرده، علت بوجود آمدن این پدیده تماشایی است.

در نگاه اول ما با پدیده‌ای رو به رو هستیم که شاید به تصورمان شبیه به بارش برف در سیاره سرخ مریخ است، اما توضیح این پدیده چندان هم دشوار نیست.

برف نارنجی
برف نارنجی در سوچی روسیه (اعتبار : اینستاگرام Katrin.jd)

علت بارش برف نارنجی را باید در صحرای بزرگ آفریقا جستجو کنیم؛ جایی که ذرات ریز شن بلند می‌شوند و راه اتمسفر را در پیش می‌گیرند. این ذرات در ادامه به مناطق مختلف جهان رهسپار می‌شوند و در نهایت به عنوان برف و باران به سطح زمین باز می‌گردند.

در حالی که این پدیده هر پنج‌سال یکبار یا بیشتر رخ می‌دهد، برف نارنجی امسال به طرز مشخصی پرانرژی‌تر بوده است. بنابر گزارش سی‌ان‌ان، علت این امر را باید در تصاویر ماهواره‌‌ای ناسا مشاهده کرد. جایی که یک طوفان شن بسیار عظیم در حال گسترش به سراسر جهان است.

برف نارنجی
برف نارنجی پیست اسکی Rosa Khatur در سوچی روسیه. (اعتبار : اینستاگرام sinyaya_ptiza)

کاربران فضای مجازی از یک پیست اسکی در سوچی روسیه تصاویری منتشر کرده‌اند که گویا نشستن برف نارنجی بر سراشیبی‌های آن، موجب حیرت‌ و شگفتی شده است.

استیون کیتس (Steven Keates)، کارشناس هواشناسی مت آفیس بریتانیا به ایندیپندنت گفته است:

طوفان‌های شنی بیابانی که در شمال آفریقا و صحرای بزرگ آفریقا شکل گرفته است، منجر به برخاستن حجم عظیمی از گرد و غبار و شن به سوی اتمسفر شده است. گرد و غبار و شن به بخش‌های بالایی اتمسفر می‌روند و بدین طریق در قسمت‌های مختلف جهان پخش می‌شوند. با نگاهی به تصاویر ماهواره‌ای ناسا، مقدار زیادی گرد و غبار و شن، با محوریت دریای مدیترانه، در اتمسفر به چشم می‌خورند. هنگام بارش برف و باران،‌ هرآنچه آن بالا باشد به سوی زمین می‌آید. از جمله گرد و غباری که به بخش‌های بالایی اتمسفر راه پیدا کرده است.

در دسامبر سال ۲۰۱۶، برای نخستین بار پس از سال ۱۹۷۹، صحرای بزرگ آفریقا بارش برف به خود دید. همچنین در ژانویه ۲۰۱۷ نیز مجددا در این ناحیه شمالی آفریقا بارش برف اتفاق افتاد. به نظر عادلانه می‌آید. برفی که آمد، مجددا رخت بربست.


بیشتر بخوانید : آیا عکس های عجیب بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا واقعی است؟


برف نارنجی
برف نارنجی پیست اسکی Rosa Khatur در سوچی روسیه. (اعتبار : اینستاگرام margarita_alshina)

برف نارنجی اخیر شرق اروپا، به نسبت بارشی از همین دست که سال ۲۰۰۷ در سیبری آمد، بسیار ملایم‌تر بود. به علاوه مطابق گزارش مقامات محلی این برف بوی بد و در تماس با پوست حالتی چرب داشته است. احتمالا این خواص در نتیجه آلودگی‌های شیمیایی بوده است.

برف نارنجی این‌بار یادآور شده که ما حقیقتا به چه نحوی با سیستم‌های آب و هوایی سیاره خود در ارتباط هستیم!

بیشتر بخوانید:

.

منبع : SienceAlert , TheGuardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر