;
coinex

سنگین‌ترین و بیشترین بارش برف تاریخ ؛ آیا 30 متر ارتفاع برف را می توانید تصور کنید؟

بیشترین بارش برف تاریخ چقدر بوده است؟ آیا داشتن مقدار زیادی از تمامی چیز‌های خوب ممکن است؟ چیز‌های خوب، شاید مثل برف. اگر بارش برف خیلی سنگین باشد، باز هم همانقدر دلنشین است؟

وارد زمستان می‌شویم و چیزی به پایان قرن هم نمانده است. بارش برف این روزها در بسیاری از نقاط ایران شروع شده است. اما آیا هر چیزی که در نگاه اول خوب باشد، در مقیاس زیاد هم فوق‌العاده خواهد بود. اگر به رکوردهای بیشترین بارش برف تاریخ نگاهی بیاندازیم، چیزی جز دردسر و رنج برای مردم نخواهیم دید.

با این وجود برف با خود شادی می آورد و نمی توان منکر این موضوع شد. برف می‌تواند حال و هوای خوبی برای مردم به ارمغان بیاورد و در کاهش آلودگی هوای کلان شهرهایی نظیر تهران نیز موثر باشد. سیاری منتظرند تا آخر هفته فرا رسیده و برای اسکی به پیست های اسکی بروند. در روز انقلاب زمستانی کوتاه‌ترین روز و بلندترین شب سال را شاهد هستیم. انقلاب زمستانی آغاز زمستان است که کوتاه‌ترین روز سال است. پس از انقلاب زمستانی طول روزها بلندتر می‌شود.

این روزها هوای بیشتر مناطق کشورمان برفی است و شهرها رنگ سفید به خود گرفته اند. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید برف چگونه تشکیل می شود و یا با پدیده‌ای به نام برف کوری آشنا شوید. رکورد بیشترین بارش برف تاریخ یکی از عجیب ترین رکوردهای گینس است. البته نه به عجیب بودن رکورد بیشترین لایو اینستاگرام یا بیشترین فالوور اینستاگرام ، اما شاید بد نباشد نگاهی به فهرست بیشترین بارش برف تاریخ بیاندازید.

سنگین‌ترین و بیشترین بارش برف تاریخ

آیا 30 متر ارتفاع برف را می توانید تصور کنید؟

در حالی که مردم نیمکره شمالی زمین با برف و سرما روبه رو هستند، مردم کشورهایی مانند برزیل و استرالیا که در جنوب خط استوا هستند به استقبال فصل تابستان می روند‌. در هر زمستان یک سپتیلیون دانه برف بر زمین می نشیند. سپتیلیون رقمی است که در سمت راست خود ۲۴ صفر دارد. شاید شما درگیر تماشای سریال های زمستان 99 باشید یا خود را برای بهترین سریال های نوروز 1400 آماده کنید. کسی چه می‌داند شاید به فکر بهترین فیلم های 2021 و بهترین سریال های 2021 باشید، اما آیا تاکنون با خود فکر کرده اید که بزرگ ترین بارش برف در طول تاریخ یا دستکم تا آن جایی که سند و مدرکی وجود دارد چقدر بوده است؟

8. بارش بیش از 8 متر بر سالانه در منطقه ساحلی والدز در آلاسکا

رتبه هشتم بیشترین بارش برف تاریخ

بارش برف زمستانی یکی از زیباترین پدیده های طبیعی است که همه آدم ها از کودک گرفته تا مردان و زنان و افراد مسن از تماشای آن لذت می برند بدون آن که از چگونگی تشکیل این کریستال های جادویی اطلاع داشته باشند یا به دنبال کشف علت آن باشند. در منطقه ساحلی والدز در آلاسکا نیز به طور میانگین هر ساله بیش از ۸.۱ متر برف می بارد که برای منطقه در سطح دریا باورنکردنی است.

بارش بیش از 8 متر بر سالانه در منطقه ساحلی والدز در آلاسکا
سنگین ترین بارش برف های تاریخ

7. بارش 8.8 متر برف در کوهستان آشیشکو قفقاز

رتبه هفتم بیشترین بارش برف تاریخ

کوهستان های قفقاز در غرب روسیه و در مجاورت با مناطق کوهستانی ترکیه نیز سالانه مقادیر زیادی برف می بارد. ساختار پیچیده کریستال های برف، باعث می شود که سطوح بسیار کوچک آن، نور مرئی را منعکس کند. آن ها نور خورشید را جذب کرده و دوباره آن را بازتاب می دهند. به همین دلیل، برف سفید رنگ به نظر می رسد. برای مثال در کوهستان آشیشکو با بیش از ۱۸۸۰ متر ارتفاع رکورد بیش از ۸ متر برف نیز به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: آموزش بستن زنجیرچرخ خودرو

6. بارش 11.8 متر برف در کوهستان هونشو ژاپن (1927)

رتبه ششم بیشترین بارش برف تاریخ

ژاپن نیز یکی از پر برف ترین کشورهای جهان است. بیشترین عمق سالانه برف در جهان در جزیره هونشو ژاپن به ثبت رسیده است. بارش برف در دمای زیر 2 درجه سانتی گراد رخ می دهد در حالی که در دمای بالاتر از 2 درجه سانتی گراد برف شروع به ذوب شدن کرده و به جای برف، مخلوط برف و باران یا تگرگ می بارد، اگر هوا گرم تر شود بارش باران اتفاق می افتد. در ۱۴ فوریه ۱۹۲۷ عمق برف در کوهستان ایبوکی با ۱۵۲۴ متر ارتفاع به رقم خیره کننده بیش از ۱۱.۸ متر رسید.

سنگین ترین بارش برف های تاریخ
سنگین ترین بارش برف های تاریخ

5. بارش 14.2 متر برف در والدز (1990)

رتبه پنجم بیشترین بارش برف تاریخ

زمستان سال ۱۹۸۹-۱۹۹۰ برفی ترین فصل تاریخ والدز بود که بیش از ۱۴.۲ متر برف بارید. رکورد روزانه بارش برف در این منطقه در ۱۶ ژانویه ۱۹۹۰ با بیش از ۱.۱ متر برف زده شد. بارش برف را از نظر شدت به سه سطح سطح ملایم، متوسط و سنگین طبقه بندی می کنند. هنگامی که برف با وزش باد شدید همراه باشد ممکن است کولاک ایجاد شود.

سنگین ترین بارش برف های تاریخ
سنگین ترین بارش برف های تاریخ

 

4. بارش 20 متر برف در گذرگاه دانر (1982)

رتبه چهارم بیشترین بارش برف تاریخ

در سال ۱۹۶۳ در گذرگاه تامپسون در طول ۲۴ ساعت نزدیک به ۲ متر برف بارید. دانه‌های برف با ذوب شدن تغییر شکل می‌دهند و در نتیجه با کاهش فضای بین کریستال‌ها، قابلیت جذب صدا از بین می‌رود. این در حالی است که اگر در فرآیند ذوب برف به یخ تبدیل شود، صدای محیطی تقویت می‌شود چرا که یخ بیش از آن‌که امواج صوتی را جذب کند آن‌ها را منعکس می‌کند.

3. بارش 24.6 متر برف در گذرگاه تامپسون آلاسکا (1953)

رتبه سوم بیشترین بارش برف تاریخ

در گذرگاه تامپسون آلاسکا در زمستان ۱۹۵۲-۱۹۵۳ مردم منطقه سال به یاد ماندنی را سپری کردند زیرا بیش از ۲۴.۶ متر برف بارید. در روند تشکیل برف در حقیقت دانه‌های متخلخل برف صدا را جذب می‌کند و به همین خاطر وقتی مناظر پوشیده از برف می‌شوند، سر و صدای محیطی تا بخش قابل توجهی کاهش می‌یابد.

سنگین ترین بارش برف های تاریخ
سنگین ترین بارش برف های تاریخ

2. بارش 29 متر برف در کوه های مونت بیکر واشنگتن (1999)

رتبه دوم بیشترین بارش برف تاریخ

در سال برفی ۱۹۹۸-۱۹۹۹ در منطقه اسکی کوه های مونت بیکر در واشنگتن در طول فصل زمستان نزدیک به ۲۹ متر برف بارید. بزرگترین دانه برفی دنیا، 45 سانتیمتر پهنا و 20 سانتیمتر ضخامت داشت. بر اساس اطلاعات درج شده در کتاب رکوردهای گینس، این دانه غول پیکر، بیست و هشتم ژانویه سال 1887 میلادی در ایالت مونتانای آمریکا یافت شده است.

هنگامی که دید شما به کمتر از ۴۰۰ متر کاهش یابد، طوفان به وجود آمده، به اصطلاح «کولاک» نامیده می شود. بادهایی که این پدیده را به وجود می آورند، معمولا ۵۶ کیلومتر بر ساعت و یا بیشتر سرعت دارند.

1. بارش 31 متر برف در پارک ملی مونت رانیه (1972)

رتبه نخست بیشترین بارش برف تاریخ

عموم مردم به هنگام بارش برف آرامش و سکوتی ویژه را احساس می‌کنند. دانشمندان در یک تحقیق نشان داده‌اند که این تنها در ذهن افراد اتفاق نمی‌افتد، بلکه حاصل پدیده‌ای فیزیکی است و دلیلی علمی پشت سر خود دارد. در پارک ملی مونت رانیه و در ایستگاه هواشناسی پارادایز رینجر بین فوریه ۱۹۷۱ تا فوریه ۱۹۷۲ بیش از ۳۱ متر بارش برف گزارش شد که با طول یک آپارتمان ۱۰ طبقه برابر است.

سنگین ترین بارش برف های تاریخ
سنگین ترین بارش برف های تاریخ

رکورد بیشترین بارش برف تاریخ در یک نگاه

  1. بارش 31 متر برف در پارک ملی مونت رانیه (1972)
  2. بارش 29 متر برف در کوه های مونت بیکر واشنگتن (1999)
  3. بارش 24.6 متر برف در گذرگاه تامپسون آلاسکا (1953)
  4. بارش 20 متر برف در گذرگاه دانر (1982)
  5. بارش 14.2 متر برف در والدز (1990)
  6. بارش 11.8 متر برف در کوهستان هونشو ژاپن (1927)
  7. بارش 8.8 متر برف در کوهستان آشیشکو قفقاز
  8. بارش بیش از 8 متر بر سالانه در منطقه ساحلی والدز در آلاسکا

تجزیه و تحلیل بیشترین بارش برف تاریخ

بر اساس راهنمای آموزشی دانه‌های برف Ken Librett، حداقل ۳۵ نوع مختلف برای اشکال دانه‌های برفی در طبیعت دیده شده است. برخی از این اشکال رگه‌دار شامل فرم ستاره‌ای، سرخس-ستاره‌ای و انعکاسی هستند. برخی دیگر شبیه منشور، سوزن یا صفحه‌های تو خالی خودنمایی می‌کنند.

بیشترین بارش برف تاریخ را چگونه باید ارزیابی کنیم؟ این سوالی‌ است که باید از یک اسکی‌باز یا بورد سوار پرسید، یا شاید هم از اهالی شهر‌هایی که چندین متر بارش برف را تجربه می‌کنند. در چنین شهر‌هایی معضل ترافیک مخاطرات بسیاری ایجاد می‌کند، همچنین پیاده‌روی بسیار دشوار می‌شود. همچنین پس از ۲۴ ساعت برف دیگر آن حالت پف کرده و تر و تازه خود را از دست می‌دهد. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم بر شدید‌ترین بارش های برف در طول تاریخ.

بیشتر بخوانید: لاستیک زمستانی بارز

اکثر اسکی‌باز‌ها در مورد پدیده‌ای که در سال ۹۹-۱۹۹۸ در پیست اسکی مت‌بیکر (Mt Baker) در واشنگتن افتاد چیز‌هایی می‌دانند. در طول دوره مسابقات اسکی در آن فصل حدود ۳۰ متر برف روی زمین نشست. این مقدار می‌تواند ساختمان کاخ سفید با ارتفاع حدود ۸ متر را تماما بپوشاند. منطقه شمال غربی اقیانوس آرام در شمال آمریکا که آلاسکا، بریتیش کلمبیا، واشنگتن و اورگان را شامل می‌شود، پر برف‌ترین ناحیه قاره آمریکا است.

در سال ۱۹۸۸ میلادی، نانسی نایت، از دانشمندان مرکز ملی تحقیقات جو زمین در بولدر واقع در کلرادو، ثابت کرد که دانه‌های برف مشابه به هم در جهان وجود دارد. او دو دانه برف با ساختار کاملا مشابه را در جریان طوفان ویسکانسین زیر میکروسکوپ مشاهده کرده بود. دانه‌های برف یکسان و شبیه به هم در طبیعت یافت می‌شود، اگرچه تعدادشان بسیار نادر است.

در خیلی از مناطق آلاسکا و بریتیش کلمبیا، هیچ ایستگاه هواشناسی وجود ندارد. بنابراین ما تنها می‌توانیم تصور کنیم که در طول یک فصل مشخص چه میزان بارش اتفاق افتاده است. در پارک ملی مونت رینر (Mount Rainier) در حد فاصل ۱۹ فوریه ۱۹۷۲ تا ۱۸ فوریه ۱۹۷۳، ایستگاه هواشناسی پارادایس رنجر نزدیک به ۳۱ متر (۱۲۲۴.۵ اینچ) ارتفاع برف را گزارش کرده بود. این ارتفاع معادل اندازه یک ساختمان ۱۰ طبقه است.

مت رینر
پارک ملی مت رینر ، ژوئن ۲۰۱۱ (اعتبار : WSDOT) – سنگین ترین بارش برف های تاریخ

زمستان سهمگین ۱۹۵۲-۱۹۵۳ در دهنه تامپسون پس‌ (Thampson Pass)، پر برف ترین ناحیه آلاسکا، بسته به نوع نگاه شما می‌توانست لذت‌بخش و یا رنج‌آور باشد. در آن سال تامپسون پس ۲۴.۷۴ متر (۹۴۷.۱ اینچ) بارش برف را به خود دید. اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که حدود ۲۵ متر برف چه شکل و شمایلی دارد، باید بگوییم اگر یک تریلر کمبو (یکی از ادوات کشاورزی) را به صورت عمودی در جایی در تامپسون پس قرار می‌دادیم، در حدود ۲.۵ متر برف بر روی آن می‌نشست.

در سال ۱۹۶۳، مناطق مشابه دیگری در طول یک بازه زمانی ۲۴ ساعته مقدار ۱.۹۸ متر (۷۸ اینچ) بارش برف را به خود دیدند. این مناطق یعنی آلاسکا، کلرادو و احتمالا بافلو نیویورک، هر سه از مدعیان رکورد بیشترین میزان برف در طول ۲۴ ساعت هستند.  اهالی بافلو در ایالت نیویورک هنوز هم رخداد غیرمعمول “طوفان برف متاثر از دریاچه” را که در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ رخ داد به خاطر دارند. اگر شما نیز مانند آنها با بیش از ۲ متر برف مواجه می‌شدید چه واکنشی نشان می‌دادید؟

بارش‌های سهمگین برف تنها در کو‌ه‌های شمال غرب اقیانوس آرام وجود ندارد، شهر ساحالی والدز (Valdez) در آلاسکا، با وجود اینکه کاملا در سطح دریا قرار دارد میانگین بارش برف آن حدود ۸ متر است. بارش برف شهر والدز در زمستان سال ۹۰-۱۹۸۹ با ۱۴ متر (۶۶۰.۷ اینچ) ارتفاع، در تمامی کتاب‌های ثبت رکورد به عنوان پر برف‌ترین زمستان تاریخ لقب گرفته است.

بیشتر بخوانید: شرایط رانندگی در برف ؛ چگونه با وجود برف رانندگی کنیم؟

در ۱۶ ژانویه ۱۹۹۰ رکورد بیشترین میزان بارش برف ۲۴ ساعته در این شهر با رقم ۱.۱ متر (۴۵.۷ اینچ) به ثبت رسید. درست روز بعد رکورد دیگری در تاریخ بارش این شهر ساحلی شکسته شد. به این صورت که برف عمقی معادل ۱.۶ متری برف (۶۳ اینچی) داشت. در مجموع میانگین بارش برف ۱۹ نوامبر والدز حدودا ۶.۶ سانتی متر در ساعت بود. با چنین نرخی ماشین‌ها، خانه‌ها و حتی ساختمان‌های ۴ طبقه نیز کاملا می‌توانستند از برف پوشیده شوند.

والدز
شهر والدز ، آلاسکا – 1953 – سنگین ترین بارش برف های تاریخ

همچنین مطابق آمار در نیمه نخست ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ شهر والدز ۹۷ سانتی‌متر بارش برف را به خود دیده بود. در میان تمامی شهر‌های ساحلی دنیا، رکورد بارش برف با اقتدار در اختیار شهر والدز است، حتی بندر تسوکایاما (Tsukayama) در ژاپن که رکورد بارش روزانه را با حدود ۱.۷ متر (۶۸.۲ اینچ) را در اختیار دارد. تصور کنید برف روبی و باز کردن جاده‌ها در این شهر‌ها چه تلاش شبانه‌روزی نیاز دارد. رانندگان ماشین‌های برف روب حتی خارج از ساعت کاری خود نیز به کار ادامه می‌دهند تا عبور و مرور را ممکن سازند.

رشته‌کوه‌های دندانه‌دار و صخره‌ها نیز سهم زیادی در به بار آمدن فاجعه‌ بعد از بارش برف ایفا می‌کنند. به عنوان مثال رود سیلور (Silver Lake) در کلرادو در یک بازه ۲۴ ساعته، ۱.۹۷ متر (۷۶ اینچ) بارش برف را شاهد بود. اما این پایان کار نبود، طوفانی که در طول این بارش بوجود آمد تا ۳۲ ساعت و نیم بعد نیز ادامه داشت. این طوفان منجر شد در نهایت ۱.۴ متر (۹۵ اینچ) برف بر روی زمین بنشیند و میانگین بارش را تا آستانه ۷.۳ سانتی‌متر (۲.۹ اینچ) در ساعت افزایش داد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

در ۴ ژانویه ۱۹۸۲ در رشته کوه دندانه‌دار کالیفرنیا ،رشته کوهی که به دلیل طوفان‌های عظیمی که در اقیانوس آرام بوجود می‌آورد مشهور است، حدود ۱۷ متر (۶۵ اینج) برف بارید. همچنین در ۱۹۸۲ یک طوفان برف منجر به نشستن ۴.۷۳ متر (۱۸۶.۶ اینج) برف در دانر سامیت (Donner Summit) در کالیفرنیا شد. در حقیقت گذرگاه دانر، در چهار مقطع زمانی متفاوت در مجموع قریب به ۲۰ متر (۷۷۵ اینچ) برف آمده است و آن را به یکی از پربرف‌ترین مناطق شمال آمریکا تبدیل کرده است.

کامونیکس، فرانسه
کامونیکس، فرانسه (اعتبار : Felix Hentz) – سنگین ترین بارش برف های تاریخ

در بررسی میزان بارش در اروپا، به شدت بحث ملی‌گرایی داغ است. همه درصدد هستند تا کشورشان را به عنوان جایی که بیش از سایر مناطق بارش دارد معرفی کنند. اما به نظر می‌رسد نروژ و سوئد در صدر این فهرست باشند. همچنین مناطق اروپایی آلپ نیز هرگز با بارش‌های سنگین برف نا آشنا نبوده است. رکورد میزان بارش برف با ۱.۷ متر (۶۷.۸ اینچ) در یک بازه زمانی ۱۹ ساعته در روز‌های پنجم و ششم آوریل ۱۹۵۹، در دستان منطقه بسنز در فرانسه قرار دارد. اهالی در هر ساعت چیزی نزدیک یه ۹ سانتی‌متر بارش برف را شاهد بودند. حیرت‌آور است!

بیشتر بخوانید:

.

منبع : SnowBrains

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    چرا پیام های منو حذف میکنید ؛متاسفم براتون

    پاسخ

    خیلی در مورد سیبری شنیدیم ولی کاش فقط یک بار سرما و یخبندان اردبیل رو از نزدیک ببینین خصوصا تو ماه دی.

    پاسخ

    با شما موافقم من سال 85 در اردبیل دانشجو بودم و هیچ وقت زمستان اون سال رو از یادم نمیره دمای هوا به 32 درجه زیر صفر رسیده بود و گاز تو لوله ها یخ زده بود و مردم نمی تونستن از گاز استفاده کنن فقط درها رو بسته بودیم و هر کی چهار تا پتو رو خودش انداخته بود ،باورتون میشه تو اتاق چادر مسافرتی زده بودیم تو چادر می خوابیدیم از شدت سرما ،بیرون هم ارتفاع برف به اندازه یک قد انسان بالغ رسیده بود و درها باز نمیشدن چون پشتشون تا یک و نیم متر برف انباشته شده بود ؛ بدتر از اون اینکه وزش باد شدید باعث کولاک شده بود وقتی میرفتیم بیرون باید قطاری پشت همو میگرفتیم تا کولاک بلندمون نکنه و مژه ها و ابروهامون یخ زده بود ،یک متر جلوتر رو به زور می دیدم چون اصلأ نمیشد چشمامونو باز کنیم .به هر حال یادش بخیر درسته سرما شدید بود ولی الان آرزو داریم دوباره همچین روزهایی رو ببینیم ولی دریغ از یک دونه برف امروز 29 دی 1402 هست ولی حتی یکبارم برف نیومده که هیچی از بارونم خبری نیست ،معلوم نیست چه سیاستی پشتشه ،این کارمندایه سازمان هواشناسی هم که حقوق یا مفت میگیرن ،حروم تون باشه اون پولی رو که میگیرین ،حداقل کاری که میتونید بکنید اینه که به دولت و مجلس فشار بیارید کاری واسه این خشکسالی بکنن ،یا ابرها رو بارور کنن ؛ من نمیدونم چرا ابرهایی که میان تو ایران تیکه پاره میشن و هیچ بارشی ندارن ،آقا اصغری دستم به دامنت یه کاری کن شهر اراک یکی از شهر های برف خیز ایران بود ولی دریغ از یک قطره باران ،برف که پیشکش تون امروز داشتم نقشه های هواشناسی رو میدیدم که کشورهای خشکی مثل اسپانیا و پرتغال و مراکش حتی بیابان صحرای غربی در مراکش بارش برف و قسمتی هم باران داشتن.تا قبل از دهه 90 بارش ها خوب بود ولی حدود 12 ، 13 سالی میشه که دیگه از اون زمستان ها خبری نیست

    پاسخ

    دامنه های زردکوه بختیاری خودمون درسال های پربارش تا20متر برف می باره ویکی از ده نقطه پربرف جهانه

    پاسخ

    درسته ولی چون کسی نیست آمار رو به سایت های هواشناسی دنیا بده مردم دنیا فکر میکنن ایران مثل بقیه کشورهای خاورمیانه س مثل عربستان و اردن و سوریه کویت .دلیلش هم اینه که ایران یک سایت هواشناسی جهانی نداره ،کارمندایه سازمان هواشناسی ایران هم برای گزارش شاشون رجوع میکنن به سایت هایی مثل weather ،windy و غیره وگرنه خودشون که سوادی ندارن ،کاری که اینا میکنن یه بچه کلاس دهمی هم میتونه انجام بده فقط حقوق مفت میگیرن .

    پاسخ

    بسیاری از مطالب چرند‌و‌پرند بودند.
    چه فردی می گوید بارش ۹ سانتیمتر برف در یکساعت حیرت آور است من‌ بارش ۱۵ سانتیمتر برف را در حدود یکساعت در اردبیل دیده ام.

    پاسخ