;
coinex

بررسی حقوق و مزایای سال 97 ؛ حداقل میزان افزایش حقوق ها چقدر است؟

معاون وزیر کار در مورد حقوق و مزایای سال 97 سخن گفت و اعلام نمود که این پرونده حداکثر تا پایان فروردین بسته خواهد شد و بخشنامه مربوطه ابلاغ می شود.

به گزارش تکراتو، احمد مشیریان، معاون روابط کار وزیر کار درباره زمان از سرگیری مذاکرات تعیین دستمزد شاغلان دارای سایر سطوح مزدی، اعلام نمود که طی هفته آینده جلسات مشترک نمایندگان کارگری، کارفرمایی و وزیر کار برای تصمیم گیری در خصوص دستمزد سایر سطوح مزدی تشکیل خواهد شد.

وی در خصوص حقوق و مزایای سال 97 ادامه داد که در جریان جلسات روزهای پایانی سال گذشته، توافقات کلی و مذاکرات اصلی بین گروه های کارفرمایی و کارگری صورت گرفته است. به گفته وی ادامه جلسات زمان بر نخواهد بود و قطعا پرونده حقوق و مزایای سال 97 در دو هفته آینده و قبل از پایان فروردین ماه بسته خواهد شد. وی همچنین در ادامه اعلام کرد که هفته آینده پرونده دستمزد امسال نهایی خواهد شد. به گفته وی قطعا تا پایان فروردین در خصوص دستمزد سایر سطوح مزدی با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی تصمیم گیری های لازم صورت خواهد گرفت و لیست حقوقی سال 97 تعیین خواهد شد.


بیشتر بخوانید: چرا حمایت از کالای ایرانی ؛ به بهانه نامگذاری سال ۹۷ و اهمیت تولید داخلی


مشیریان تاکید کرد که بخشنامه دستمزد ۹۷ قطعا تا قبل از ۳۱ فروردین و پیش از پرداخت نخستین دستمزد کارگران از سوی وزیر کار ابلاغ می شود. بنابراین براساس این گفته ها حقوق فروردین 97 طبق حقوق و مزایای سال 97 پرداخت خواهد شد.

بررسی حقوق و مزایای سال 97

بررسی پیشنهادات میز شورای عالی کار

مذاکرات نشست کارگروه مزد قرار است قبل از پایان فروردین وارد مراحل نهایی شود. خروجی این کارگروه، به عنوان ۲ محور مهم، در دستور کار قرار خواهد گرفت. حداقل دستمزد سالانه کارکنان مشمول قانون کار، طبق ماده ۴۱ این قانون هر ساله باید در نشست شورای عالی کار با حضور نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت به ریاست وزیر کار تعیین شود. در همین راستا از نیمه‌ مهرماه سال گذشته مذاکرات در خصوص ابعاد مختلف موثر در حقوق و مزایای سال 97 در قالب جلسات کارگروه مزد تشکیل شد تا تصمیمات نهایی مشخص شود.

نکته حائز اهمیت در جلسات مزدی که از سال گذشته کلید خورده است، تعیین حداقل هزینه معیشت ماهیانه در جلسات سه جانبه با توافق نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت است تا فاصله دستمزد فعلی کارگران تا هزینه واقعی معیشت تعیین شود. لازم به ذکر است که تقریبا 2 سال پیش نخستین بار هزینه معیشت خانوار با توافق شرکای اجتماعی در دستور کار جلسات مزد قرار گرفت.

تغییراتی در دستمزد حداقلی بگیران و سایر سطوح مزدی

در آخرین نشست مذاکرات مزدی ۹۷ در قالب شورای عالی کار در روزهای پایانی سال گذشته، دستمزد حداقلی بگیران یعنی شاغلانی که دستمزد پایه آنها در سال ۹۶ به میزان ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان بود، با افزایش ۲۰ درصدی ۱۸۵ هزار و ۹۸۶ تومان رو به رو شد.

بنابراین دستمزد پایه حداقلی بگیران در سال ۹۷ به حدود یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید. گفته می شود که حق بن کارگری برای سال ۹۷ ثبت شده و همان ۱۱۰ هزار تومان است. حق مسکن نیز بر اساس مصوبه سال گذشته هیأت وزیران ۴۰ هزار تومان است که قرار است این دو ردیف نیز به دستمزد پایه حداقلی بگیران اضافه گردد.

حقوق و مزایای سال 97

همچنین لازم به ذکر است که دستمزد شاغلانی که بیش از ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان است، تحت عنوان سایر سطوح مزدی شناخته می شوند که به دلیل اختلاف نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی به بعد از تعطیلات نوروز موکول شده است.


بیشتر بخوانید: حمایت از کالای ایرانی با جلب اعتماد مردم امکان پذیر است!


حقوق و مزایای سال 97 تعیین خواهد شد!

دستمزد حدود ۷۰ درصد از کارگران که به دلیل اختلاف نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی در مذاکرات مزدی روزهای پایانی اسفند، بلاتکلیف بود، تعیین شده است. مذاکرت انجام شده برای تعیین حقوق و مزایای سال 97 که طبق سنوات گذشته باید تا پایان اسفندماه تعیین تکلیف می‌شد، نیمه تمام باقی ماند و بخشی از مذاکرات مزدی به امسال موکول گردید.

بر اساس مذاکرات انجام گرفته در روزهای پایانی سال گذشته‌، میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در جلسات متعدد شورای عالی کار به ریاست علی ربیعی، وزیر کار اعلام نمود که لیست حقوق کارگران در سال 97 برای حداقلی بگیران نهایی شده و دستمزد پایه این گروه از کارگران افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

برای دستمزد حداقلی بگیران افزایش ۲۰ درصدی از سوی وزیر کار اعلام نشده است، اما با فرض توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی بر روی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی، حداقل دستمزد یک کارگر مجرد با احتساب کمک هزینه ۴۰ هزار تومانی مسکن و حق بن ۱۱۰ هزار تومانی، یک میلیون و ۲۶۴ هزار تومان و حداقل دستمزد کارگران متاهل دارای یک فرزند (با احتساب حق اولاد) حدود یک میلیون و ۳۷۵ هزار تومان است.


بیشتر بخوانید: حمایت وزیر ارتباطات از محصول دانش بنیان ایرانی ؛ کالای ایرانی


منظور از حقوق سایر سطوح مزدی چیست؟

بخش اعظمی از نیروی کار، تحت پوشش قانون کار قرار دارند و افرادی هستند که بنا به دلایلی از جمله سوابق کاری بیشتر، تحصیلات و سایر موارد از پایه حقوق بالاتری نسبت به حداقل پایه مصوب وزارت کار برخوردارند. این افراد تحت عنوان سایر سطوح مزدی شناخته می شوند. در خصوص این گروه از کارگران، نمایندگان کارگری و کارفرمایی در روزهای پایانی سال گذشته در جلسات مکرر شورای عالی کار به توافق نرسیدند و قرار بر این شد تا تعیین تکلیف دستمزد این افراد نیز به بعد از تعطیلات نوروز موکول گردد.

اعلام حقوق و مزایای سال 97

دستمزد ۸۲ درصد از کارگران زیر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان!

علی خدایی اعلام نمود که تصمیم گیری در مورد لیست حقوق کارگران در سال 97 به بعد از پایان تعطیلات نوروزی و با دعوت وزارت کار موکول شده است. به گفته وی و بر اساس آمارهای موجود، دستمزد دریافتی حدود ۸۲ درصد کارگران در حال حاضر زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. وی حدود ۳۰ درصد از کارگران را حداقلی بگیر دانست و اعلام نمود که این گروه از کارگران، یا افراد جدید الورود به بازار کار هستند یا به رغم سابقه کاری، اما به دلیل جابجایی شغلی، مشمول دریافت حداقل دستمزد شدند.

عضو کارگری شورای عالی کار همچنین ادامه داد که ۷۰ درصد از کارگران در گروه سایر سطوح مزدی قرار دارند و هنوز در خصوص بخشنامه کار در سال 97 برای آنها تصمیم گیری نشده است. وی در این زمینه تاکید نمود که برای نمایندگان کارگری، احقاق حق کارگران ملاک است و به هیچ وجه حقوق کارگران را فدای سرعت و زمان تعیین دستمزد نمی کنند.

خدایی در ادامه اعلام کرد که اگر طبق قانون کار تعیین دستمزد کارگران بر اساس مذاکرات سه جانبه گرایی دولت، کارگران و کارفرمایان باشد، برای ما منفعت جامعه کارگری از اولویت بیشتری نسبت به سرعت زمان تعیین دستمزد برخوردار است. وی افزود که چون پرونده حقوق کارگران در سال 97 همچنان باز است، تعیین تکلیف سریع تر دستمزد ۹۷ از مطالبات جامعه کارگری است و نمایندگان کارگری در شورای عالی کار تلاش خود را برای تعیین مزد منطقی انجام خواهند داد.

نحوه قرارداد سال جدید کارگران پیش از نهایی شدن دستمزد

عضو کارگری شورای عالی کار در پاسخ به این سوال که با توجه به نهایی نشدن دستمزد شاغلان دارای سایر سطوح مزدی، تکلیف قانونی رقم قرارداد کارفرمایان با این گروه از کارگران چیست، اعلام کرد که علاوه بر اینکه زمان قرارداد برخی از کارگران از ابتدای هر سال تا انتهای همان سال است، زمان آغاز و پایان بسیاری از قراردادهای کار نیز می تواند در یکی از روزهای هر سال باشد. یعنی ممکن است زمان آغاز قراردادی آذرماه ۹۶ و زمان پایان آن پایان سال ۹۷ باشد. بنابراین کارفرما باید با قید دستمزد جاری، با نیروی کار قرارداد منعقد کند. اما به محض تصویب دستمزد سال جدید، باید مابه التفاوت دستمزد به کارگر پرداخت گردد.

ادامه مذاکرات برای تعیین تکلیف میزان حقوق ها در سال 97

خدایی درباره ادامه مذاکرات برای تعیین حقوق و مزایای سال 97 و همچنین تعیین تکلیف دستمزد سایر سطوح مزدی که ۷۰ درصد نیروی کار را شامل می شوند نیز، اعلام نمود که با توجه به شرایط موجود، پیشنهاد نمایندگان کارگری برای تعیین دستمزد سایر سطوح مزدی افزایش ۱۲ درصدی نسبت به پایه حقوق سال ۹۶ است.

حداقل افزایش حقوق ۲۰ درصد است!

پس از تشکیل چندین نشست شورای عالی کار با دستور کار لیست حقوقی 97 ، سرانجام اعلام شد که دستمزد حداقلی بگیران ۲۰ درصد افزایش یافته است. همچنین سایر سطوح مزدی در فرودین ماه سال آینده تعیین تکلیف می‌شوند. قرار است پس از تعیین تکلیف در خصوص مزدبگیران سایر سطوح مزدی در فروردین ماه، بخشنامه افزایش دستمزد از سوی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شود. لازم به ذکر است امسال مذاکرات مزدی رنگ و بوی متفاوتی نسبت به ادوار گذشته خواهد داشت زیرا پس از افزایش اختلافات بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی، نشست‌های جداگانه ای از سوی وزیر کار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد تا دیدگاه های طرفین به یکدیگر نزدیک شود.

به هر حال قرار است طی روزهای آینده، نشست مشترک کارفرمایان و کارگران با وزیر کار برای تعیین درصد افزایش دستمزد سایر سطوح مزدی و تعیین حقوق و مزایای سال 97 ادامه یابد تا پیش از پرداخت نخستین دستمزد سال ۹۷ یعنی ۳۱ فروردین ماه، پرونده دستمزد ۹۷ بسته شود.

جدول حقوق و مزایای سال 97

افزایش 19.8 درصدی میزان حقوق و دستمزد سال 1397 
شرح سال 1395 سال 96 سال 97
حدالاقل دستمزد ماهانه  8,122,660 9,299,310 11,140,573
حق مسکن ماهیانه  400,000 400,000 400,000
حق بن (خوار و بار ) 1,100,000 1,100,000 1,100,000
حق اولاد – یک فرزند  812,160 929,931 1,114,057
حق اولاد – دو فرزند  1,624,320 1,859,862 2,228,115
حق سنوات روزانه  10,000 17،000 17,000
حق سنوات ماهانه  300,000 510،000 510,000
حدالاقل دستمزد روزانه  270,720 309,977 371,352
مجموع دریافتی افراد مجرد  9,721,640 10,799,310 12,640,573
مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند  10,533,800 11,729,241 13,754,631
مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند 11,345,960 12,659,172 14,868,688
حقوق یک ساعت عادی با حدالاقل دستمزد  33,840 42,289 50,662
حقوق یک ساعت اضافه کاری عادی با حدالاقل دستمزد  47,376 59,204 70,927
 مبالغ همگی به ریال می باشد

 

بیشتر بخوانید:

.

گردآوری: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر