;
coinex

بیانیه مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به شبهات فعالیت پیام رسان های داخلی در کشور

پس از باگ‌های امنیتی پیام رسان سروش و مشکلات حول اپلیکیشن ایتا، امنیت کاربران در پیام رسان‌های ایرانی به نقل محافل مردمی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. بیانیه مرکز ملی فضای مجازی نیز که اخیر منتشر شده به همین موضوعات پرداخته است.

کمتر از یک هفته پیش میلاد نوری، یکی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور از یک مشکل امنیتی در اپلیکیشن پیام رسان سروش سخن گفت؛ پیام رسانی که مدعی است ۴ میلیون کاربر دارد و از این حیث می‌توان آن را موفق‌ترین پیام رسان ایرانی دانست.

پس از آنکه او به داده‌ها و شماره تلفن ادمین کانال محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیام رسان سروش دسترسی و آنها را منتشر کرد، موج منفی علیه مشکلات پیام رسان‌های ایرانی در زمینه حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران قوت یافت.


بیشتر بخوانید : امنیت پیام رسان سروش در هاله‌ای از ابهام ؛ کاربران چه می‌گویند؟


اما روز گذشته (۱۶ فروردین) مرکز ملی فضای مجازی به ریاست ابولحسن فیروز‌آبادی، دبیری شورای عالی فضای مجازی ایران، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن وجود ایرادات در “ابتدای کار” اینگونه اپلیکیشن‌ها را طبیعی و انعکاس غیرمغرضانه‌ آن توسط متخصصان و کاربران را کاری شایسته دانست. در بیانیه مرکز ملی فضای مجازی آمده است:

باگ‌های برخی اپلیکیشن‌های مشابه خارجی که در روزهای اخیر به آنها اشاره شده، احتمال لو رفتن اطلاعات شخصی کاربران در این اپ‌‌ها و ایرادهایی که درباره‌پیام‌رسان‌های بومی در روزهای اخیر مطرح شده، به دلیل ویژگی و پیچیدگی این گونه نرم‌افزارها، وجود این اشکال‌ها در ابتدای کار طبیعی است و انعکاس غیرمغرضانه‌ آن توسط متخصصان و کاربران، کاری شایسته و موجب بهبود پیام‌رسان‌های بومی خواهد شد.

مرکز ملی فضای مجازی از طریق تشکیل یک کارگروه کارشناسی از دستگاه‌های ذیربط و پیام‌رسان‌های بومی، در صدد رفع این اشکال‌هاست و به مردم اطمینان می‌دهد که نهایت تلاش خود را در حفاظت از حریم خصوصی ملت ایران در فضای مجازی به عمل خواهد آورد.

میلاد نوری، کارشناس فناوری اطاعات، در کانال تلگرام و صفحه توئیتر خود به بیانیه مرکز ملی فضای مجازی واکنش نشان داد. به گفته او پیام رسانی را که ۴ میلیون کاربر و تبلیغات گسترده تلویزیونی دارد را نمی‌توان در “ابتدای کار” تلقی کرد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: «وجود این اشکال‌ها در ابتدای کار طبیعی است»

او در ادامه می‌گوید: “البته به پیام‌رسانی با ۴ میلیون کاربر و تبلیغات گسترده و هر روزه در صداوسیما، «ابتدای کار» گفته نمی‌شود. مرکز ملی فضای مجازی از طریق تشکیل یک کارگروه کارشناسی از دستگاه‌های ذیربط و پیام‌رسان‌های بومی، در صدد رفع این اشکال‌هاست. امیدواریم این دفعه کارگروه‌های کارشناسی، واقعا کارشناس باشند، نه مانند کارشناسانی که این اپلیکیشن‌ها را بدون تست‌های اولیه روانه بازار کرده اند.”

میلاد نوری در ادامه و در پاسخ به این جمله مرکز ملی فضای مجازی، «انعکاس غیرمغرضانه‌ آن توسط متخصصان و کاربران، کاری شایسته و موجب بهبود پیام‌رسان‌های بومی خواهد شد»، می‌نویسد که “امیدوارم همه دست‌اندرکاران کلیه اپلیکیشن‌های ایرانی این نگاه انتقادپذیر را پیدا کنند و اپلیکیشن‌های خود را قبل از انتشار گسترده، برای تست در اختیار متخصصان در زمینه‌های مختلف قرار دهند.”

بیشتر بخوانید :

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر