;
coinex

مقایسه هواوی پی 20 پرو با آیفون X اپل ؛ نبردی بین بزرگان صنعت موبایل

در دنیای گوشی‌های هوشمند، هواوی و اپل به عنوان دو غول بزرگ این صنعت شناخته می‌شوند. در این نوشتار به مقایسه جدیدترین پرچمداران این دو کمپانی پرداخته‌ایم؛ مقایسه هواوی پی 20 پرو با آیفون X اپل مقایسه جذابی خواهد بود!

مقایسه هواوی پی 20 پرو با آیفون X اپل

آیفون X اپل اولین گوشی هوشمندی نبود که با یک شکاف قرار گرفته در بالای نمایشگر (ناچ) به عنوان خانه سنسور دوربین سلفی عرضه شد؛ اما به بیان ساده، برترین سبک طراحی را در این زمینه دارد و به عنوان معیاری شناخته می‌شود که گوشی‌های دارای ناچ نمایشگر به واسطه آن سنجیده می‌شوند.

رقیب جدید پرچمدار اپل، گوشی هواوی پی 20 پرو است. این محصول اخیرا رونمایی شده و مانند دهمین آیفون کوپرتینو یک شکاف را در بالای نمایشگر خود دارد. شکاف نمایشگر این گوشی هوشمند از شکاف قرار گرفته در بالای نمایشگر آیفون X کوچک‌تر است، اما از نقطه نظر زیبایی با آن برابری می‌کند.

برترین ویژگی پی 20 پرو هواوی نمایشگر بزرگ و روشن این گوشی پرچمدار به شمار می‌آید. با این حال، این محصول ویژگی‌های مثبت دیگری نیز دارد.

آیفون X و هواوی پی 20 پرو هر دو گوشی‌های بزرگ، زیبا و گران قیمتی هستند؛ اما سوالی که در رابطه با این دو محصول مطرح می‌شود، این است که کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟

در این نوشتار به مقایسه هواوی پی 20 پرو با آیفون X اپل پرداخته‌ایم تا به این سوال پاسخ دهیم. با تکراتو همراه باشید.

طراحی

سوالی که در مورد سبک طراحی گوشی پرچمدار پی 20 پرو مطرح می‌شود، این است که سازنده مشهور چینی در ساخت کدام قسمت از این گوشی هوشمند از سبک طراحی آیفون 10 اپل الهام گرفته است؟ جواب این سوال تا حدی مشخص است.

هواوی گاهی اوقات در طراحی گوشی‌های خود از محصولات سایر سازندگان الهام گرفته و در مورد پی 20 پرو باید گفت که محصول الهام بخش هواوی، آیفون X اپل بوده است. در گوشی پرچمدار جدید هواوی هم با یک شکاف قرار گرفته در بالای نمایشگر، صفحه نمایش مشابه، پنل شیشه‌ای پشتی و دوربین اصلی قرار گرفته در سمت چپ بدنه با آرایش سنسورهای عمودی مواجه می‌شوید.

در کنار این شباهت‌ها تفاوت‌هایی هم بین آیفون X و هواوی پی 20 پرو از نظر طراحی وجود دارد. در محصول هواوی نمای جلوی گوشی یک صفحه نمایش کامل نیست، حاشیه نسبتا ضخیمی در زیر نمایشگر آن دیده می‌شود. تفاوت دیگری که باید مد نظر قرار گیرد، این است که هواوی پی 20 پرو یک اسکنر اثر انگشت را در جلوی خود دارد در حالی که آیفون X اپل فاقد این ابزار امنیتی است و به واسطه قابلیت فیس آیدی (Face ID) کارهای این سنسور را انجام می‌دهد.


بیشتر بخوانید: فناوری فیس آی دی گوشی هوشمند آیفون X اپل چگونه کار می‌کند؟


تفاوت دیگر این است که آیفون X از یک قاب ساخته شده از جنس فولاد ضد زنگ بهره می‌برد , به همین دلیل سنگین‌تر و براق‌تر به نظر می‌رسد؛ البته باید در نظر داشت که رنگ هواوی پی 20 پرو ظاهر زیباتری را در این محصول ایجاد کرده و برتری را در این زمینه به محصول سازنده مشهور چینی می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت که هر دو گوشی از نظر سبک طراحی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تقریبا شانه به شانه یکدیگر پیش می‌روند.

نمایشگر

آیفون X اپل و پی 20 پرو هواوی از نظر کیفیت نمایشگر هم به یکدیگر شباهت دارند. گوشی اپل به یک نمایشگر 5.8 اینچی و گوشی هواوی به یک نمایشگر 6.1 اینچی مجهز شده است؛ بنابراین نمایشگر پی 20 پرو بزرگ‌تر است. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که نمایشگر آیفون X دارای رزولوشن تصویر 1125p است؛ اما نمایشگر پی 20 پرو تصاویر را با رزولوشن 1080p نشان می‌دهد. به همین دلیل کیفیت تصاویر نمایش داده شده با پنل آیفون X بهتر است.

پنل OLED نصب شده بر روی آیفون X توسط شرکت سامسونگ ساخته شده است. این صفحه نمایش کارایی بسیار خوبی دارد و تقریبا از هر لحاظ با نمایشگر QHD به کار رفته در گلکسی اس 9 سازنده مشهور کره‌ای برابری می کند؛ اگرچه تفاوت‌هایی بین رزولوشن این دو نمایشگر وجود دارد. در مقابل نمایشگر هواوی پی 20 پرو هم کیفیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند تصاویر را با رنگ‌های بسیار عالی و نسبت کنتراست منحصر بفردی نمایش دهد.


بیشتر بخوانید: بررسی هواوی پی 20 پرو


در مجموع انتظار نداریم که تفاوت زیادی بین این دو نمایشگر وجود داشته باشد؛ هرچند شاید در صورتی که دو گوشی را در کنار یکدیگر قرار دهیم و دقیق‌تر به هر محصول نگاه کنیم، با تفاوت‌هایی جزیی بیشتری بین نمایشگرهای این دو محصول مواجه شویم. مطلبی که باید مد نظر قرار گیرد این است که هر دو نمایشگر از جمله برترین پنل‌های ساخته شده در دنیای گوشی سازی است، حتی اگر نمایشگرهای نصب شده بر روی بعضی از گوشی‌های دیگر رقبا، رزولوشن بیشتری نسبت به این نمایشگرها داشته باشند.

صفحه نمایش آیفون X یک پنل حساس به فشار است و از ویژگی تاچ 3 بعدی نیز بهره می‌برد، البته این ویژگی به صورت گهگاه سودمند ظاهر می‌شود و یک قابلیت منحصر بفرد به شمار نمی‌آید. به همین دلیل زمانی که یک گوشی مشابه در کنار آیفون X قرار می‌گیرد، نمی‌تواند تفاوت زیادی را نشان دهد.

دوربین

دوربین نصب شده بر روی آیفون X یکی از برترین دوربین‌های به کار رفته در صنعت گوشی سازی است، اما بهترین دوربین گوشی به حساب نمی‌آید؛ این لقب در واقع به دوربین گوشی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال تعلق دارد، زیرا الگوریتم‌های برجسته نصب شده بر روی این گوشی‌ها می‌توانند با سرعت بسیار بالایی تصاویر مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهند.

البته در آخرین بررسی‌های انجام شده توسط DxOMark، گوشی هواوی پی 20 پرو بهترین دوربین گوشی جهان شناخته می‌شود، مطلب زیر بررسی دوربین این گوشی قدرتمند است و توضیحات کاملی ارائه می‌دهد.


بیشتر بخوانید: بررسی دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو از نگاه DxOMark


علی‌رغم این موضوع عکس‌های گرفته شده با دوربین آیفون X از نظر کیفیت شباهت زیادی به عکس‌های گرفته شده با دوربین گوشی‌های پرچمدار گوگل دارند. آیفون X اپل از یک دوربین دوگانه اصلی با لنزهای 12 مگاپیکسلی واید انگل و تله فوتو با دیافراگم‌های f/1.8 و f/2.4 و قابلیت تثبیت کننده تصویر نوری در هر دو سنسور بهره می‌برد.

دوربین آیفون 10 می‌تواند رنگ‌های اشباع شده بسیار زیبایی را به همراه یک رنج دینامیکی عالی و جزییات فراوان در عکس‌ها اعمال کند. قابلیت‌های عکاسی پرتره با توانایی محو سازی پیش زمینه عکس و بزرگنمایی 2x از دیگر ویژگی‌های برجسته دوربین اصلی آیفون X است.

از نظر عکسبرداری، دوربین اصلی گوشی پرچمدار پی 20 پرو هواوی می‌تواند ویژگی‌های بیشتری را در اختیار شما بگذارد. در واقع می‌توان گفت که دوربین این گوشی هوشمند نسبت به دوربین هر گوشی دیگری که تا به امروز وارد بازار شده است، برتری دارد؛ دلیل این برتری این است که دوربین اصلی گوشی پی 20 پرو هواوی 3 سنسور است و این سه سنسور با عملکرد هوشمندانه‌ای در اختیار شما گذاشته شده است.

هواوی در ساخت دوربین اصلی گوشی پرچمدار پی 20 پرو از یک سنسور 40 مگاپیکسلی RGB، یک سنسور 8 مگاپیکسلی تله فوتو و یک سنسور 20 مگاپیکسلی سیاه و سفید استفاده کرده است. این سنسورها می‌توانند در کنار یکدیگر عکس‌های بسیار باکیفیتی را ثبت کنند و علاوه بر این یک قابلیت بزرگنمایی 5x منحصر بفرد را در اختیار شما بگذارند. تست‌های اولیه انجام شده بر روی این گوشی هوشمند نشان داده‌اند که عکس‌های این دوربین کیفیت بسیار خوبی دارند.

در رابطه با دوربین سلفی هم باید گفت که آیفون X از یک دوربین ترو دپث (TrueDepth) بهره می‌برد و می‌تواند در کنار قابلیت انیموجی (Animoji) عکس‌های بسیار باکیفیتی را از لحظات شما ثبت کند در حالی که دوربین سلفی هواوی پی 20 پرو تنها یک دوربین سلفی عادی است.


بیشتر بخوانید: بررسی آیفون 10 اپل


کارآیی

آیفون X اپل از نظر کارایی، حداقل زمانی که صحبت از نتایج تست‌های بنچمارک به میان می آید، نسبت به پی 20 پرو هواوی برتری دارد. تراشه ای 11 بایونیک (A11 Bionic) اپل که در این گوشی هوشمند به کار رفته است، برای اولین بار در ساخت آیفون 8 کوپرتینو مورد استفاده قرار گرفت. این تراشه از آن زمان تا به امروز توانسته است همه تراشه‌های قدرتمند اکوسیستم اندروید را شکست دهد.

در این میان هواوی در ساخت گوشی پرچمدار جدیدش از پردازشگر کایرین 970 استفاده کرده است. این تراشه ابتدا در ساخت گوشی میت 10 پرو سازنده مشهور چینی به کار رفت و پی 20 پرو را قادر می‌سازد تا هر کاری را که کاربرش در نظر دارد، انجام دهد. گوشی پرچمدار جدید سازنده چینی به یک رم 6 گیگابایتی نیز مجهز شده است.

بعید است که هواوی پی 20 پرو بتواند در کاربرد روزانه به روانی و توانمندی آیفون X اپل عمل کند، زیرا اپل تراشه‌های خود را نسبت به سایر سازندگان به قدرت بیشتری مجهز می‌سازد تا بتواند از این طریق در مواقع ضروری کارایی بهتری را ارائه دهد.

باتری و حافظه داخلی

اپل در ساخت آیفون X از یک باتری 2716 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است. این باتری نسبت به باتری‌هایی که امروزه در ساخت گوشی‌های اندروید به کار می‌روند، کوچک‌تر است، اما به راحتی فرامین شما را انجام می‌دهد. باتری به کار رفته در این گوشی هوشمند برای اجرای فرامین شما به مدت یک روز کامل باید بیش از یک بار شارژ شود.

در مقابل هواوی پی 20 پرو به یک باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز است و می‌تواند به مدت یک روز کامل همه فرامین شما را انجام دهد و در صورت استفاده‌ی متعادل از گوشی، احتمالا در روز دوم هم مقداری از شارژ خود را حفظ خواهد کرد. گوشی پرچمدار جدید هواوی علی رغم داشتن پنل شیشه‌ای پشتی، فاقد توانایی پشتیبانی از فناوری شارژ وایرلس است، اما آیفون X این ویژگی را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

هر دو گوشی از نظر ظرفیت حافظه داخلی محدود هستند و کارت حافظه میکرو SD را پشتیبانی نمی‌کنند. آیفون X با دو حافظه 64 و 256 گیگابایتی عرضه می‌شود. مدل 256 گیگابایتی این محصول 1404 دلار قیمت دارد و 211 دلار از مدل 64 گیگابایتی گران‌تر است. پی 20 پرو هواوی تنها با یک حافظه داخلی 128 گیگابایتی عرضه می‌شود.

نتیجه نهایی

مقایسه هواوی پی 20 پرو با آیفون X اپل در هر صورت مقایسه سختی خواهد بود. هر دو گوشی قدرتمند هستند و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند؛ اما به نظر می‌رسد که هواوی گوشی پرچمدار پی 20 پرو خود را به عنوان یک کپی از گوشی آیفون X اپل طراحی کرده است. ساختن یک گوشی با کیفیت گوشی‌های اپل کار بسیار سختی محسوب می‌شود. پی 20 پرو توانست در تست اولیه خود نتایج بسیار امیدوار کننده‌ای را ارائه کند.

این گوشی هوشمند به دوربین اصلی سه گانه بسیار خوبی مجهز شده و در صورتی که سایر مشخصاتش هم به همین خوبی باشد، می‌تواند کمی از ابهت آیفون X اپل کم کند (این گوشی هنوز به صورت انبوه به بازار عرضه نشده و در برخی مناطق از جمله ایران در دسترس نیست. باید در زمان عرضه این گوشی را دقیق‌تر بررسی کنیم.

گوشی پرچمدار جدید سازنده مشهور چینی با قیمت 1193 دلار عرضه می‌شود و از این رو نسبت به آیفون X ارزان‌تر است. با این حال سوالی که در رابطه با پرداخت مبالغ گران برای خریدن یک گوشی هوشمند مطرح می‌شود، این است که چرا وقتی که می‌خواهیم یک فاکتور گران را بپردازیم، با افزایش بودجه خرید خود، بهترین محصول موجود در بازار را نخریم؟

آیفون X بدون شک قیمت بسیار گرانی دارد، اما از هر لحاظ یک گوشی تمام عیار است.

علی رغم همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که هواوی پی 20 پرو در دنیای واقعی و یک بررسی همه جانبه چه بازخوردی را ارائه می‌کند. این گوشی هوشمند تا به امروز نتایج خوبی را ارائه کرده است، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا هواوی می‌تواند همان تجربه استفاده از یک گوشی iOS را در قالب جدیدترین گوشی اندرویدی خود ارائه کند یا خیر؟ در آینده‌ای نزدیک به این سوال هم پاسخ می‌دهیم.

.

منبع: stuff

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر